EWQL Fab Four - virtuální nástroj inspirovaný zvuky, které používali Beatles

EWQL Fab Four - virtuální nástroj inspirovaný zvuky, které používali Beatles
EWQL Fab Four - virtuální nástroj inspirovaný zvuky, které používali Beatles

Fab Four je virtuální nástroj inspirovaný zvuky, které používali Beatles. Postaven je na enginu Play, stejně jako všechny virtuální nástroje EastWest/Qantum Leap poslední doby.

Zvuky

Poznámka na webových stránkách výrobce říká, že produkt neobsahuje vyčerpávající sadu všech zvuků, které kdy Beatles nebo Apple Corps. použili. Přesto je seznam poměrně hodně dlouhý a obsahuje nejen kytary (elektrické i akustické) a basy, ale i sady bicích, klavinety, elektrifikované klavíry, mellotron, sitar, harmonium a další. Kompletní seznam všech zvuků je k dispozici na webových stránkách výrobce, a to i s podrobným popisem zvuku. Vedle názvu zvuku (tak jak jej uvidíte ve Fab Four) je v závorce rok a model konkrétního použitého nástroje, případně i s konkrétním zesilovačem nebo i reproduktorem či místností, kde byl zvuk snímán. Jako ukázku bych zmínil například zvuky

 

Strawberry Drums (1960 Ludwig Downbeat Kit); Strawberry Flutes (Mellotron Flutes)

Fixing a Guitar Solo (1956 Fender Stratocaster Electric Guitar/1966 Vox Defiant Amp)

Getting a Better Guitar (1951 Fender Telecaster Electric Guitar/1966 Vox 730 Amp)

Lucy Lead Guitar (1956 Fender Stratocaster Electric Guitar with Leslie Speaker)

Madonna Piano (Steinway B Piano)

Party Guitar (Gretsch Tennessean Electric Guitar/1963 Vox AC50 Amp)

Penny Snare (Plus kit) (1960 Ludwig Downbeat Kit)

Pepper Guitar (Gibson SG Guitar/1966 Vox Defiant Amp)

Revostortion Guitar (1965 Epiphone Casino Electric Guitar/2 x REDD 47 Preamps).

 

Kvalita zvuku je pochopitelně na velmi vysoké úrovni, jak je u EastWest/Qantum Leap zvykem. Celá knihovna zabere třináct gigabajtů místa na pevném disku.

 

Každý zvuk lze v reálném čase modulovat pomocí příslušných ovladačů. Ty jsou k dispozici buď přímo graficky v aplikaci a nebo je možné je řídit pomocí příslušných MIDI kontrolérů a nebo automatizacemi. Řídit lze delay (zpoždění), ADT (Artificial Double Tracking, tedy zdvojení zvuku; což je pro hudbu z období Beatles velmi důležité a typické), reverb (dozvuk) a envelope (obálku zesilovače). Delay nabízí tři parametry, kterými jsou Time, Feedback a Level. ADT lze podrobně nastavit Delay, Depth, Speed a Level. Reverb nabízí řadu presetů. Nechybí preset Dark Abbey, ale ani řada katedrál, klavírní dozvuk a především velká spousta dozvuků přímo z EastWest studií. Presety nelze editovat, nastavuje se pouze úroveň dozvuku. Obálka je klasicky pětisegmentová, tedy Attack (náběh), Hold (zádrž), Decay (pokles), Sustain (držení), Release (uvolnění).

 

Play

Peripetie, které si užívám s aplikací Play, jsem již popsal u testu EWQL Gypsy. Pochopitelně ani ve Fab Four to nemůže být jiné. Takže jen ve zkratce: s instalací produktu jsem si na různých počítačích (Windows i Mac OS X) užil hodně. Aktualizace bývají nevyzpytatelné, nastavení někdy nechodí tak jak má, občas jsou problémy s autorizací atd. Jakmile se ale vše vyladí, chodí aplikace bez problémů, spolehlivě a je stabilní.

 

Načítání zvuků se provádí v okně Browser, zatímco přehrávání a případná editace parametrů v okně Player. Vzhledem k jednomu enginu Play, je možné kombinovat všechny virtuální nástroje EastWest/Qantum Leap na tomto enginu postavené. Takže lze například vrstvit zvuky z Fab Four, Gypsy, Symphonic Orchestra, Symphonic Choirs, Silk a dalších. Tak lze získat nové zvukové barvy vysoké kvality. Jednotlivé vrstvy mohou být řízeny z jednoho MIDI kanálu nebo z více různých MIDI kanálů. Vrstvy mohou být transponovány, nastavovány limity hlasitosti, nastavována citlivost, směrovat lze výstup atd. V Playeru se také zobrazuje aktuální využitý počet hlasů polyfonie (což může velmi pomoci v okamžiku, kdy je slyšet překročení nastaveného maximálního počtu hlasů polyfonie, a nebo naopak pro snížení tohoto parametru pro snížení zatížení procesoru). K dispozici jsou i měřáky výstupní úrovně (v dobovém stylovém designu) pro levý a pravý kanál samostatně.

 

Smysl

Jediné, co mi při zkoumání EastWest/Qantum Leap Fab Four stále vrtá hlavou, je jeho smysl. Nejsem zrovna příznivcem neustálého omílání historické hudby (ať se jedná o historii starší, jako třeba díla Bacha, Mozarta, Chopina aj., nebo o historii novodobou, jako třeba právě Beatles, ABBA, Queen aj.). Neustálé opakování „starých šlágrů“ zmenšuje prostor pro novinky, nová díla, nové šlágry. Nemluvě o tom, že hudba by se měla vyvíjet. Proč tedy vydávat zvukovou knihovnu, která obsahuje pouze a jedině historické nástroje, navíc tak jedinečné a neopakovatelné kapely? Pravdou ale je, že se historická hudba (ať již z moderní nebo dávné historie) stále hraje daleko častěji než hudba současná a nová. Z hlediska prodejce to tedy evidentně smysl má.

Závěr

EastWest/Qantum Leap Fab Four je virtuální nástroj s knihovnou plnou vynikajících zvuků. Obávám se ale, že jejich použití je poněkud riskantní. Opravdu muzikant dokáže použít tak specifické zvuky, aniž by si je posluchač okamžitě nespojil s nějakým hitem Beatles?

 

Info:

EastWest/Qantum Leap Fab Four je virtuální nástroj inspirovaný zvuky, které používali Beatles.

 

Plus:

vynikající zvuk

intuitivní ovládání

přehledná a přitom dobová grafika

 

Mínus:

neustávající problémy s aplikací Play

trošku postrádám smysl takové knihovny (ale zároveň se obávám, že si jej zákazníci najdou)

 

velikost zvukové knihovny:13 GB

minimální systémové požadavky Mac: G5 1,6 GHz, 2 GB RAM, Mac OS 10.4

doporučená konfigurace Mac: Mac Pro Quad-Core Xeon 2,5 GHz, 4 GB RAM

minimální systémové požadavky PC: Pentium 4 3,0 GHz, 2 GB RAM, Windows XP SP2 nebo Vista, zvuková karta s ASIO ovladači

doporučená konfigurace PC: Intel nebo AMD Quad Core 2,0 GHz, 8 GB RAM, 64 bitový OS a hostitelská aplikace

ochrana zvukové knihovny: iLok (není součástí balení)

kompatibilita: stand-alone, VST, Audio Units, RTAS

Psáno pro časopis Muzikus