Fokus Fretless Jazz - kopie slavného bezpražce

Fokus Fretless Jazz - kopie slavného bezpražce
Fokus Fretless Jazz - kopie slavného bezpražce

V minulém čísle jsme si představili jeden z výrobků novější série společnosti Interfokus a jednalo se o nástroj moderního rázu a původního designu. Nyní si naopak trochu přiblížíme produkt sice stejné firmy, ale pro změnu kopii - a to snad nejlegendárnější basy všech dob - Fender Fretless Jazz Bass (proslavené hlavně Jacem Pastoriusem). Počítám, že popisovat basu typově by bylo zbytečné, tak jen opravdu velmi stručně. Dá se říci, že notoricky známé libé tvary originálu (až na nějaké ty drobné odchylky, u nástroje téhle cenové relace pochopitelně očekávané) se výrobce snažil zachovat a na první pohled vypadá vcelku věrně. Tělo je vyvedeno možná trochu překvapivě z topolu a bylo by asi zajímavé porovnat případnou rozdílnost zvuku s ostatními olšovými kusy, kteréhož luxusu mi bohužel nebylo dopřáno. Soudě z celkem příjemné kresby dřeva (napůl kryté sunburstem a pickguardem z imitace želvoviny), se nejedná o "odpad dřevin z přilehlé továrny nábytkových stěn", ale regulérní materiál určený k výrobě baskytar. Javorový krk je přeplátován hmatníkem stejného původu, počítám jen tvrdší a hustší konzistence. Můžu použít již zavedeného klišé, že do ruky padne dobře, a snad jen hrany bych přivítal méně ostré a začištěné, ale jedná se jen o nepodstatný detail. Po jeho stranách jsou v základních polohách nad očekávání přesně zaznačeny orientační značky pomáhající jistějšímu pohybu a čistému tónu, což nebývá vždy samozřejmostí. To ale asi všichni, kdo mají něco do činění s bezpražcem, dobře vědí. Jeho rozsah je oktáva a čtyři celé tóny. Kobylka a ladicí mechaniky jsou vlastní produkty a hlavně u kolíků je znatelná značná nestabilnost, projevující se hlavně při transportu. Při posouzení snímačů mohu jen konstatovat, že věru snímají a (přestože nijak oslepujícím výkonem) naprosto adekvátně ceně nástroje. Posledními komponentami jsou 2 volume a jedna tónová clona.

V prvních momentech hry na tuto basu jsem, přiznám se, byl naprosto nadšen a vážně uvažoval o její začlenění do svého arzenálu. Podotýkám nejen z důvodů finančních, kdy si můžete donést domů za pár kaček "opravdický nástroj", ale z přesvědčení, že z ní skutečně něco leze. Později mi ale začalo trochu vadit její mírně plechové zabarvení zvuku, projevující se hlavně při hře prsty u kobylky. Dá se do jisté míry eliminovat stažením clony, ale při hře v bandu je její zvuk potom trochu nevýrazný a splývá s ostatními. Osobně bych viděl její využitelnost v průběhu počátečních impulsů seznámení s problematikou hry na bezpražcovou baskytaru; a to, troufám si tvrdit, nejen v ústraní vlastního obývacího pokoje či zkušebny. Cena: 6700 Kč.

Psáno pro časopis Muzikus