Gibson Explorer - klasický nástroj netradičního tvaru

Gibson Explorer - klasický nástroj netradičního tvaru
Gibson Explorer - klasický nástroj netradičního tvaru

Když jsem pln očekávání přebíral nástroj, hned mě zarazila velikost kufru, je fakt "mega" a "děrevo" si v něm hoví jako v bavlnce! Stran bezpečnosti nebylo tedy nic ponecháno náhodě, ale na druhou stranu se to dost blbě nosí... Doma kufr otvírám... To jsou panoramata!

Vzhled a popis nástroje

Explorer je opravdu krásný nástroj netradičního tvaru. Ten byl světu dán roku 1958, ale skoro dvacet let byl jaksi "mimo mísu", než se ujal a dnešní podoba se ustálila kolem roku 1976. Povrch těla i krku (v obou případech z mahagonu) je ošetřený nitrocelulózovým lakem v odstínu třešňové červeně. Osazení těla tvoří dva keramické humbuckery Gibson (496R u krku a 500T u kobylky), bílý plastový kryt s třípolohovým přepínačem, tři potenciometry (volume - krkový snímač, volume - kobylkový snímač, tonová clona) a chromovaná kobylka tune-o-matic.

Do těla vlepený krk je z jednoho kusu. Hmatník z palisandru má dvaadvacet pražců a perleťové značky. Hlava je černě lakovaná, s perleťovým "Gibson" na špici a osazená chromovou ladicí mechanikou Grover. Šroub výztuhy krku zde nechybí a zakrývá ho černý plastový štítek. Na zadní straně hlavy je vyražené "made in USA" a sériové číslo. Spoj krku a těla byl udělán velmi precizně a vůbec celkové řemeslné zpracování nástroje je super, snad jen pražce mohly být o "chloupeček" víc začištěné...

 

Pocit ze hry

Přestože je Explorer na pohled relativně malý, hodně ořezaný, díky mahagonu není nejlehčí. Na rameni drží dobře, mírně však přepadá na krk. Ten padne dobře do ruky, je mírně širší než je obvyklé, ale dobře se na něj hraje. Mám dost velké "pazoury", a tak jsem více místa na hmatníku jen uvítal. Díky tvaru těla jsou i ty nejvyšší polohy velmi dobře přístupné, proto místa, kde se na stratu člověk nadře, se tady hrají v klidu. Struny se tahají samy, plynule a bez drhnutí - paráda! Už na sucho hraje kytara dost nahlas, mahagon je mahagon.

Co mě ale dělalo potíže, byl onen tvar těla. Ne a ne si zvyknout na horní cíp, pořád mně to házelo loket někam jinam, než jsem zvyklý ze strata, také umístění kobylky je hodně vepředu vzhledem ke konci těla. Ale není to rozhodně mínus téhle kytary. Čím víc dřeva totiž za kobylkou je, tím hutnější zvuk pak kytara má. Chce to zvyk.

 

Po nahození dynama

Kytaru jsem zapojil do komba Fender Prosonic s lampovým preampem VH Relief (od Vaška Hudečka) a různých krabiček... Začal bych u čistého zvuku, postupně od "krčiska":

Krkový snímač má příjemný, teplý, správně dřevitý, až jazzově kulatý zvuk. Zní skoro jako pololubovka - měkký bas (na mě je basů už moc, a to je mám na nule), méně středů, pěkně zvoní výšky, i když samozřejmě ne tak jako u singlu, ale zvuk je opravdu vyvážený a barevný.

Mezipoloha: tady se přidáním kobylkového humbuckeru zvuk zjasní, středy se objeví, ale ten megabas pořád zůstává. Komu se to nelíbí, může trošku ubrat na potenciometrech snímačů, asi tak na 9-8,5, zvuk se téměř neztenčí, zkonkrétní a ještě víc vyleze super dřevní "klovanec" při úderu trsátkem.Tahle poloha se mi líbí asi nejvíc, je harmonicky nejvyváženější. Nabízí také největší zvukové možnosti, protože můžete kombinovat poměry obou snímačů zvlášť, i clonu. Úrovně obou volume ale nesmíte stáhnout pod jedničku, pak to nebude hrát (to mi přijde logické, kdo chce hrát jen na jeden snímač, má tam rychlost 1 nebo 3). Průběh potenciometrů je plynulý, clona má velký záběr, vše chodí bez potíží.

Gibson Explorer - klasický nástroj netradičního tvaru
Gibson Explorer - klasický nástroj netradičního tvaru

U kobylky je zvuk samozřejmě nejtvrdší a nejprůbojnější, s pevným basem (endlich!), harmonicky hraje hodně do středů, lehce ubývá výšek, dřevo zůstává, ale už ne tak silné jako u střední polohy.

Když jsou humbuckery naplno, je čistý zvuk trošičku nabuzený, mírně nakomprimovaný nebo jak to říct - "přehunatělý"! Mně se to moc nelíbí, vyrostl jsem na singlech, ale každý má rád něco jiného... Celkově však musím říct, že čisté zvuky mě příjemně překvapily!

 

Zkreslené zvuky

Tady se hned z kraje přiznám, že zkreslený zvuk mě trochu zarazil. Nebyla to totiž taková "smažba", jak bych čekal, ale po nějaké době se mi dostal pod kůži a nezbývá než konstatovat, že to hraje fakt dobře! Řekl bych, že zkreslený zvuk je kultivovaný, ne jedovatý, spíš zpěvný, teplý, harmonický, řízný a jak se na gibsona sluší - řádně chlupatý. Dřevo je slyšet i tady - hlavně u krku a v mezipoloze - a to se mi moc líbí! Platí tu zhruba totéž, co u čistých zvuků - od krku fouká teplý vítr, mírně zataženo, uprostřed se vyjasňuje a u kobylky už je jasno a řádně horko.

Mě asi bere nejvíc kobylkový snímač, a to jak na doprovody tak sóla. Opravdu pěkně zařezává a leze z něj hutný, teplý zvuk. Dobře napískává, je správně nabroušený a hezky se nese. Směrem ke krku přibývá kulatosti, zvuk si ale stále zachovává teplost a plnost, ačkoli jsou snímače na půl plynu. Mezipoloha je ideální spíše na doprovody, nemá už takové koule jako "kobylka", zato více "vytlačí" mahagon. Krkový 496R produkuje šťavnatý gibsonácký "kulaťák" s plným basem. Oba snímače jsou velmi silné a výborně se zvukově doplňují.

Když to shrnu, Explorer má velice vyvážený, barevný, plnotučný a hlavně kvalitní zvuk s hromadou harmonických (hodí se spíš do tvrdších stylů muziky, k marshallům, kettnerům..., i když jazz s ním zahrajete taky). Má nekonečný sustain (než dozní, stihnete si uvařit kafe), až při hře máte pocit, že je kytara z jednoho kusu. Neberu-li v potaz pro mě dost nepohodlný tvar těla, tak i hraní na něj je moc fajn! Rovněž co se vzhledu a řemeslného zpracování týče, je to opravdu pěkná práce. Kdo patří do tábora fandů "gibsonek", tady nemůže sáhnout vedle, já jsem ale zvyklý na strata a měnit už nebudu. Tato kytara není pro každého - dáno vzhledem, charakterem zvuku a taky cenou. Kdo si ji pořídí, bude už vědět, do čeho jde a rozhodně neprohloupí. Cena téhle krasotinky je 35 900 Kč a já bych to viděl na pořádný rock´n´roll.

 

Info:

Gibson Explorer je dnes již klasický nástroj netradičního tvaru vycházející z modelu 1978. K dostání je za doporučenou cenu 35 900 Kč včetně DPH.

 

Plus:

super sustain

dokonale vyvážený a barevný zvuk s hromadou harmonických

řemeslné zpracování

díky tvaru těla jsou i ty nejvyšší polohy velmi dobře přístupné

 

Mínus:

mírně přepadá na krk

špatné začištění některých pražců

nepohodlný tvar těla

Psáno pro časopis Muzikus