Gibson Flying V Special Century - nové gibsonovské véčko

Gibson Flying V Special Century - nové gibsonovské véčko
Gibson Flying V Special Century - nové gibsonovské véčko

"Futrál dlouhej jak na placatou balalajku," poznamenal jeden kytarový kolega s nedůvěřivým pohledem na nezvykle protáhlý, jinak běžně "gibsonovsky" tvarovaný kufr nástroje. A ačkoli každý nemusí být zrovna nadšený z různě rozevlátých křídlatých kytarových tvarů, troufám si říci, že obdivnému povzdechu se při otvírání tohoto pouzdra ubrání jen málokdo. Nové gibsonovské "véčko" je totiž už od pohledu elegance sama.

Popis

Základním designem se nepatrně liší od klasického tvaru ze šedesátých let, především se to týká lehce protažené a malinko špičatější hlavice a naopak o něco kratších "křídel", ale účelem těchto úprav je podle mého názoru prvoplánová vizuální ambice zaujmout na první pohled. Tento záměr ještě dále mocně podtrhuje aktuální, atraktivně velmi zdařilá "zrcadlová" edice, která kromě "véčka" zahrnuje i modely Les Paul Special, SG Special a Explorer. Osazení dvěma humbucker snímači je už, podobně jako rozmístění ovládacích prvků, klasické. Oba snímače, 496R u krku a 500T u kobylky, jsou vybaveny keramickými magnety a už z toho se dá tušit, kudy se bude ubírat směr výsledného zvuku nástroje. Nezávislé ovládání hlasitosti každého snímače a naopak společná tónová clona jsou snadno přístupné, což se možná nedá tak úplně říci o třípolohovém přepínači snímačů, ale zvyknout se dá na všechno, a v tomto případě lze navíc téměř vyloučit nechtěné přepnutí při hře.

 

Klasicky "gibsonovská" je 24 a 3/4 palcová menzura, dvacet dva pražce, "šedesátkový" profil krku, stopbar a tune-o-matic kobylka. Jednoznačným plusem je i osazení, dnes už také téměř klasické, kvalitní ladicí mechanikou Grover, v tomto případě širokého ledvinového tvaru, které umožňuje citlivější a přesnější ladění.

 

Závěrem popisu kytary mi nedá nevrátit se k výborně dotaženému vzhledu - zrcadlová plocha je zapuštěna do vyfrézované prohlubně těla, takže nevyčnívá z povrchu, polohové značky jsou pojaty stejně, takže svojí zrcadlovou průhledností působí nezvykle prostorově, dokonce i jindy černá nebo bílá čepička přepínače snímačů je zde stříbřitá, ladicí i kobylková mechanika taktéž, knoflíky ovladačů ve vintage cylindrovém stylu v černém - opět se stříbrným středem a černou popiskou - a rozměrný stříbrný kryt napínací matky krkového šroubu na hlavě kytary s černě jednoduchým, ale o to elegantnějším logem Gibson, to vše v kombinaci s klavírově černým "ebony" lakem; když na vás vykoukne ze sametového polstrování luxusního pouzdra - jedním slovem paráda. Jedinou, a ještě k tomu lehce polemickou výtku bych měl k náchylnosti poškrábání zrcadlového povrchu těla, ale je možné, že je potažen právě kvůli ochraně tenkou fólií - neodvážil jsem se zkoumat hranu "zrcadla" odchlípnutím fólie, ale "špony" vykukující zpod upevňovacích šroubků by tomu nasvědčovaly.

 

Zvuk

Nasucho je kytara charakteristická středovýškovým témbrem, na jehož zabarvení se projevil použitý materiál těla i krku - mahagon, společně s ebenovým hmatníkem. Neobjevil jsem žádné vlky - ať už výrazně hlasitější nebo naopak utápějící se tóny. Kytara zní ve všech polohách vyrovnaně, všude má plynulé, pozvolné doznívání a po vybalení z pouzdra velmi dobře ladila i v oktávách. Z továrny je vybavena strunami Bright Wire .010-.046, které jsou na můj vkus pro tuto kytaru trochu měkké, a jedinou nutnou úpravou po zapojení do aparatury bylo lehké přitažení krkového snímače blíž ke strunám. Amplifikovaný čistý zvuk je plný barevných, jakoby prostorných středů s pevnými basy a jasnými, nebzučivými výškami s příjemnou barvou harmonických alikvót. U čistého zvuku mě velmi příjemně překvapil kobylkový snímač, u krkového, podobně jako u kombinace, se dá podobná zvuková plastičnost očekávat. Očekávat se dá i to, že doménou tohoto nástroje, u kterého se mimochodem nedá sedět, bude zkreslený zvuk. To se také plně projevilo a všechny možné druhy zkreslení, stejně jako použití různých kvákadel, chorusů a podobně, si tato kytara jednoduše vychutnává. Tlumená zkreslená staccata zvládá s hutným, ale konkrétním, nezahlceným atakem, akordy přes všechny struny znějí plně a prostorově, sóla se díky průraznému středovému gruntu prosadí i v aranžérsky velmi husté "holomajzně". Tato kytara, zdá se, není pro alternativní akademiky, vyžaduje jasnou akci, temperament a dravost. Poznámka o nemožnosti hrát vsedě, viz výše, jen dotváří profil tohoto nástroje, a ačkoli jsem nakonec jeden způsob objevil - spodní křídlo vsunete mezi nohy a po způsobu hry na klasickou kytaru lovíte krk poněkud více vlevo - nějak se to k téhle ebenové krásce nehodí a teprve vestoje volně vychutnáte všechny její přednosti.

 

Info:

Zrcadlová kráska Gibson Flying V z nové série New Century představuje designově přepracovaný, dnes již klasický model ze 60. let. K dostání je za přijatelnou cenu 39 900 Kč včetně DPH.

 

Plus:

vzhled

zvuk

provedení

"case"

na Gibson relativně příznivá cena

 

Mínus:

špatně se s ní sedí

snadno poškrábatelný povrch zrcadla, ale zřejmě je to fólie

 

Technická specifikace:

menzura: 24 a 3/4?"

profil krku: šedesátá léta (60's neck)

materiál hmatník: eben

materiál krk: mahagon

materiál tělo: mahagon

ovládací prvky: 2 x volume, 1 x tone

elektronika (aktiv/pasiv): pasivní

snímače krk: 496R

snímače střed: 500T

počet pražců: 22

kobylka: tune-o-matic/stopbar

počet strun: 6

další příslušenství: pevný "case"

Psáno pro časopis Muzikus