Gretsch Blackhawk - mramorový jestřáb z Andromedy

Gretsch Blackhawk - mramorový jestřáb z Andromedy
Gretsch Blackhawk - mramorový jestřáb z Andromedy

Soupravu Blackhawk od firmy Gretsch jsem očekával velmi netrpělivě. Zajímalo mě totiž, jak se tato značka vypořádá s nižší cenovou třídou, kam nahlíží spíše jen okrajově, neboť je vyhlášená zejména soupravami luxusnějšími. Konečně jsem byl zvědavý i na novou povrchovou úpravu, která je tvořena perleťovou fólií, jíž disponují spíše soupravy dražší - například právě špičková sada Gretsch USA Custom.

Gretsch Blackhawk - mramorový jestřáb z Andromedy
Gretsch Blackhawk - mramorový jestřáb z Andromedy

Hned po velmi nedočkavém rozbalení krabic, které nemělo daleko k jejich destrukci, se mě zmocnil dvojí dojem: jedním bylo uspokojení - ano, je to opravdu perleť, druhým pak překvapení - struktura perleti byla poměrně neortodoxní a možná i trochu jiná, než jsem očekával. Představoval jsem si totiž něco ve stylu Oyster Black, tedy povrchové úpravy bubnů Ludwig, jež měl například Ringo Starr či Ian Paice v začátcích Deep Purple. Namísto podélného žíhání se však objevila daleko členitější a kontrastnější struktura podobná spíše jakési neznámé vyvřelé hornině z nějaké hodně vzdálené galaxie. Zkrátka: mramor z Andromedy. Ale vůbec to nevypadalo špatně. Právě naopak.

Po vystřízlivění z prvotního opojení netradičním vzezřením bubnů jsem se pustil do dalšího průzkumu tohoto nástroje již s pocitem vědeckého pracovníka NASA, který prozkoumává materiál vyložený z raketoplánu. Zde jsou jeho záznamy:

 

Den 1, T+30, MB

Právě zkoumám buben tak řečený "malý". Jako většina malých bubnů disponuje i tento všelijakými pazvuky a musí se trochu "proladit" různými polohami, aby se dosáhlo toho správného zvukového posazení s minimem rušivých tónů. Dobrou zprávou je, že takové ladění u tohoto bubnu najít lze - i když s vynaložením jisté námahy. Pak ovšem není potřeba žádného dalšího dotlumování. Pokud jde o samotný charakter zvuku, nějakou zvláštní průrazností tento buben nedisponuje a do funkové kapely s ním asi nemá cenu chodit. Pokud ovšem stačí méně zvonivý a standardně středový sound, bude dostačovat. Dozvuk je kratší, nepříliš výrazný. Rimshot nezní nejhůř a hra přes rantl je též ucházející. Víření zní spíše hrubě a nepříliš konzistentně, ale jelikož tento herní prvek nebude vzhledem k rockovému zaměření soupravy asi příliš často využíván, jde o záležitost podružnou. Buben odpovídá cenové relaci, hodí se však spíše pro odbíjenou druhé a čtvrté dle prvního přikázání rockového než pro nějakou výrazněji dynamickou a barevnou hru.

 

Den 1, T+90, VB

Viry nezjištěny, odkládám ochranný skafandr a pouštím se do prověřovaní bubnu zvaného "velký".

Ten má standardní rozměry - 22 x 16", osm ladicích šroubů na každé straně a kovové obruče. Pro účel testu byl vybaven speciální blánou Evans Emad, umožňující vkládáním tlumících prstenců do integrovaného úchytu využití tří stupňů tlumení (prstenec široký, prstenec úzký a nic). Vzhledem k celkově menší rezonanci těchto bubnů lze s úspěchem aplikovat i třetí možnost - tedy nic. Zvuk je v tomto případě překvapivě dobrý, navíc s velice slušným atakem. Užší tlumící prstenec poskytuje také kvalitní, avšak o poznání méně důrazný sound, se širším prstencem zní buben již nevýrazně, ba přímo mdle. Celkově vzato jde o velmi slušný nástroj, který díky hutnému soundu s konkrétní artikulací může být v dané kategorii řazen k nadprůměru. Akustickým charakterem je velmi vhodný do rocku; zde pak s úspěchem použitelný i v těch tvrdších odnožích. Osazení blánou Emad lze doporučit, není však nezbytné - bude znít dobře i s normální a zcela netlumenou blánou.

 

Den 2, T+60, TT

Tomy jsou narozdíl od předchozích sérií této řady, kde bylo aplikováno ještě klasické uchycení pomocí přírub přišroubovaných k vlastnímu tělu tomu, opatřeny bezdotekovým systémem podobným vyšším řádám, avšak v materiálově poněkud redukované podobě - namísto uchycení za 4 šrouby je zde adjustace provedena pouze šrouby dvěma. Systém tento nazývá se MINI GTS. Po prvotních obavách, týkajících se pevnosti, spolehlivosti a zejména stability tohoto agregátu, dostavilo se překvapení. Cituji: "Vono to fakt drží!" Příčinou této spontánní reakce byla skutečnost, že stabilita je dokonce o něco větší než u MAXI GTS! Je to způsobeno jednou drobnou odlišností v konstrukci, a totiž oporou, která v kombinaci se šrouby vytváří tříbodový systém podobný tomu, který využívá u některých typů firma Pearl, ovšem s tím rozdílem, že zde nedochází k onomu problematickému uchycení přímo za ráfek. Vše ostatně dokumentuje obr. 1.

Určitou výhradu bych měl snad jen k tomu, že díky poněkud nižší konstrukci těchto MINI GTS jsou při normálním nastavení trny T-stojanu nad úrovní vlastního bubnu, což hře sice víceméně nevadí, působí to však poněkud podivně. Samozřejmě to lze eliminovat posunutím tomů výš a zapuštěním T-stojanu hlouběji do velkého bubnu, čímž však dochází k určitému zmenšení stability díky působení větší páky na kloub stojanu a pochopitelně i většímu namáhaní těchto kloubů, což se může projevit zkrácením jejich životnosti. Tom 12" je osazen pěti ladicími šrouby na každé straně, což nevnímám jako úsporu, nýbrž jako pokus dělat to "jinak", nejsem si však jist, jestli dobře - ladění to jedině komplikuje. Tom 13" i floor 16" mají po šesti šroubech.

Zvuk všech tří kotlů je posazen níže, což v kombinaci s mírně přitlumenou charakteristikou (která je ostatně typická pro celou sestavu), zní opět vyloženě rockově. Kratší, též hlouběji položený - avšak výrazný - dozvuk s rychlým dozněním bude pro mnoho hráčů představovat optimum a určitě se setká i s kladnou reakcí zvukařů, zejména těch koncertních.

 

Den 3, finální zpráva

a) zpracování

Po stránce řemeslného provedení není soupravě co vytýkat. Jak dřevěné, tak kovové části jsou zpracovány precizně a rozhodně ničím nenavozují dojem "lacinosti". Mechanika je zcela vyhovující a dobře provedená. Hrany bubnů jsou spíše oblé než lomené, zbroušení je však čisté. Vnitřek bubnů vyhlíží velmi solidně a kvalitou opracování i vlastního materiálu by mohl odpovídat i nástrojům vyšší kategorie. Luxusní povrchová úprava pak příznivý dojem završuje.

 

b) úspory

Jenom v krátkosti se podívejme, kde a jak se na této soupravě šetřilo, aby se dala prodávat za cenu, za níž se prodává, zda jsou tyto úspory na správných místech, a konečně do jaké míry se projevují na použitelnosti a výsledné hodnotě.

1) Jasným rozdílem oproti vyšším řadám, patrným na první pohled, je použití rapidně redukovaného systému uchycení GTS. Vzhledem k dobrému zpracování a zejména vysoké výsledné stabilitě jde o úsporu, která užitnou kvalitu nijak nesnižuje.

2) 6 šroubů na velký kotel - tak to je možná opravdu trochu málo. Dle všeho se nejedná o úsporu na tom pravém místě. Nicméně kotel se i tak vyladit dá, takže po stránce funkčnosti jde o řešení takříkajíc "dostatečné".

3) Mírně redukovaný T-stojan - na funkci se nijak neprojeví, po praktické stránce plně srovnatelný s vyššími řadami.

A na závěr jeden vtip: k soupravě je přiložen dokonce i levnější ladicí klíč - to jsem prostě musel zdokumentovat (obr. 3). Ale utahuje stejně dobře jako normální.

c) shrnutí + využití

Zvukově jsou tyhle bubny jasně šité na míru rockové kapele, ať už to bylo záměrem, či nikoliv. Vizuálně pak budou sedět všem, kteří chtějí mít něco hodně zvláštního a tak trochu si potrpí i na jistou extravaganci - současně se ale mohou hodit skvěle i těm, kteří účinkují v revivalech kapel ze šedesátých a začátku sedmdesátých let nebo mají prostě rádi "retro".

Pokud se k téhle soupravě přidá nějaký pořádně důrazný plechový malý buben a hardware Gibraltar 5600, je výsledkem skvělá rocková sada, která navíc ohromí svým originálním vzezřením - a to vše za velmi zajímavou cenu.

 

Info:

Gretsch Blackhawk - ekonomická pětikusová sada, ideální pro všechny rockové styly.

 

Plus:

povrchová úprava

dobrá funkce úchytů MINI GTS

velký buben

slušný zvuk kotlů

jednoznačně cena

 

Mínus:

méně výrazný sound malého bubnu

pouze 6 šroubů u VK

 

Rozměry bubnů: 22 x 16", 14 x 5", 12 x 9", 13 x 10", 16 x 16".

Materiál: 6vrstvá mahagonová překližka

Povrchová úprava: perleťová fólie Nitron v barvách Blue Oyster Swirl (BS) Ebony Oyster Swirl (ES)

Příslušenství: T-stojan na VB, 2x MINI-GTS, náhradní ladicí šrouby (i pro VB), ladicí klíč

Cena: 16 980 Kč (stejná cena za soupravu BH-F625D s tomy 10, 12, 14 i BH-S625D s tomy 12, 13 a floor tomem 16; v ceně první varianty je i držák na zavěšený tom 14)

Web: www.gretschdrums.com, www.gretsch.cz

 

OSAZENÍ

Testovací MB: Remo Ambassador/Gretsch, VB: Evans Emad/Gretsch, TT: Remo Pin Stripe/Gretsch

Dodávané MB: Gretsch, VB: Gretsch, TT: Gretsch

Psáno pro časopis Muzikus