Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F - akustické kytary ruční výroby

Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F
Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F

Hned úvodem přiznám, že když jsem v redakci Muzikusu přebíral k testu tyhle dvě kytary, tak se mi k firmě BSG Musical Instruments ani ke jménům jejích majitelů (Pavel Bureš a Jan Šťovíček) nic moc nevybavilo. Ale hned, jakmile jsem otevřel oba futrály s otázkou, jestli tyhle kytary otestuju, řekl jsem dvě slova: Schönbach a Beru. Schönbach (pro mladší a nezasvěcené = Luby u Chebu) je něco jako Mekka českého mistrovského strunného nástrojařství. Lubskou práci poznám hned na první mrknutí. Většinu tamních mistrů dobře znám a své nejlepší kytary mám právě od nich. Začátkem 70. let jsem studoval hudební nástroje v Kraslicích na tehdy prý v celé střední Evropě jediné střední škole toho druhu. A ač se živím hrou na nástroje a ne jejich výrobou, něco si z toho snad ještě pamatuju. Letos v září jsme měli sraz maturantů po 25 letech a je zajímavé, jak málo nás zůstalo v oboru; ale ti , kdo zůstali, věděli proč.

Geneze

Pavel Bureš a Jan Šťovíček jsou z té nastupující generace českých výrobců, která to se stavbou mistrovských kytar myslí opravdu vážně. (Jejich spolužákem je například další nadějný a dnes už docela známý pražský výrobce Petr Procházka). Původně strojař a truhlář se posléze vyučili v Lubech u Chebu. Jeden u mistra Jaroslava Kostky a druhý u mistra Josefa Kubly. Někdy v polovině 80. let mistr Kostka vyměnil prasklou vrchní desku u jednoho z prvních kultovních modelů Ovation, který tehdy koupil Wabi Daněk od Petra Kalandry. Zhruba v téže době začal mistr Kubla stavět dnes už legendární devítistrunné kytary, s nimiž se tehdy zkoušeli odlišit někdejší folkoví experimentátoři. Mistr Kostka už je v kytarářském nebi a mistr Kubla před časem prodal zásoby dřeva a přestal nástroje stavět ze zdravotních důvodů. Ale jejich odkaz právě ve spojení Bureše a Šťovíčka žije dál. A právě v té osobní kontinuitě je ta síla, která se v tomhle řemesle předává vždy z generace na generaci. Každý mistrovský nástroj nese něco z osobnosti svého mistra a právě to odlišuje mistrovské originály od továrních klonů. Po vyučení v Lubech odešli Bureš se Šťovíčkem na zkušenou do Německa a do USA, aby se za pár let vrátili a ušetřené valuty vložili jako vstupní kapitál k zavedení kytarářské dílny v malém východočeském městečku Žamberk.

 

Reference

Na jednom z ponků dobře vybavené manufaktury právě bigbíťák Honza Šťovíček sesazoval korpus budoucí jazzovky, zatímco už měl plnou hlavu kopie svého budoucího stratocastera. V lakovně vonělo asi deset korpusů akustických kytar, které tvoří to hlavní, co se ve firmě vyrábí. Jednu z nich si objednal i Richard Kroczek z ostravské skupiny Buty pro své nahrávací studio na základě dobrých zkušeností a referencí svého spoluhráče Radka Pastrňáka, který již vlastní dva modely.

 

Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F
Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F

Realizace

Portfolio akustických kytar (nosný program firmy) čítá devatero modelů kytar typu dreadnought (D27F a SC a 10CF), Jumbo (J12CC, 16SC, 27JS a 33C), dále pak model A 27 Pro (s polohlubokým korpusem) a konečně model GLP 18 Blueser s oboustranným výřezem (double cutaway). Škála modelů skýtá odpovídající tvary korpusů. A to ať už "klasicky" plné nebo opatřené různými tvary výřezů, například od běžných cutaway, přes ostré (sharpcut) a prohloubené (customcut), až po oboustranné (doublecut). Všechny modely pak lze na přání vybavit i různými typy elektroakustických ozvučení známých značek. Pro účely tohoto článku mi byly zapůjčeny dvě kytary: Jumbo s ozvučením a dreadnought bez ozvučení.

JS12SC Walnut je jumbo polomasivní konstrukce s rezonanční deskou z masivního smrku (druh sitka), korpusem z ořechové překližky, mahagonovým krkem, ebenovým hmatníkem a kobylkou, ohraněním z palisandru, abalonovými výložkami a kostěným nultým pražcem (šíře 43 mm). Korpus má pro lepší přístup ke hře ve vyšších polohách již zmíněný ostrý výřez sharpcut. Hlava profilu "G" (inspirovaná tvarem Gibson) nese stylizované logo, které je zároveň i registrovanou ochrannou známkou firmy. Ozvučení kytary zajišťuje aktivní piezo bridge systém značky Shadow P7. Kytara se docela dobře cítí ve středech, má sympatický barvitý zvuk, inteligentní tón a i díky typu ozvučení evokuje folkrockovou image. Prodejní cena tohoto provedení včetně elektroniky je 24 300 Kč.

D14F Ovangol je klasický dreadnought celomasivní konstrukce s vrchní deskou z rezonančního smrku, korpusem z ovangolu, kobylkou, hmatníkem a hranami z palisandru, mahagonovým krkem, s kostěným sedlovým i nultým pražcem (opět o šířce 43 mm) a výložkou z rybí kosti. Hlava ve stylu "M" (tvarem připomínající modely Martin) opět nese stylizované logo BSG. Nástroj má silný, ale přesto vyrovnaný a jasný tón s velkým barevným spektrem. Nemá interní ozvučení. A lze si jej představit i ve studiových nahrávkách bluegrass a country music. Prodejní cena tohoto provedení je 22 600 Kč.

Oba nástroje mají několik společných (a pro značku zřejmě i charakteristických) rysů: menzuru 650 mm, pražcové dráty síly small, ladící mechaniky značky Schaller osvědčené kvality v provedení chrom, dva strap-buttons, perfektní design, ruční zpracování, seřízení i ladění, tenkou vrstvu kvalitního laku na korpusu a příjemnou polomatovou povrchovou úpravu zajímavě řešených a pro držení při hře i velmi pohodlných krků slepených ze tří kusů. Mistrovské nástroje u lubské školy zpravidla poznáte i podle detailů, jako je např. ohranění hmatníku dvojitou houslovkou, nebo absence polohových značek na hmatníku (případně jejich miniatury na boku hmatníku) a podobně. No a koneckonců o těchto kytarách s geny ze Schönbachu se říkává, že je to něco jako intarzovaný nábytek, který hraje sám.

 

Resumé

Nástroje jsou dodávány v černých plastových termostatických vodotěsných (a šedým plyšem polstrovaných) pouzdrech značky Black Anne Compact, která přesně na míru korpusů kytar vyrábí v Praze pan Přibil. Tyto kompaktní futrály jsou vybaveny čtveřicí zámků z tvrdého plastu, plastovým uchem s výsuvnými kovovými úchyty a černým akrylovým popruhem přes rameno. Měly by v pohodě vydržet teploty až do 70 stupňů Celsia. Snad by mohly mít vyztužené hrany proti prasknutí. Cena tohoto pouzdra je 2800 Kč při dodávce s nástrojem. Pokud byste měli zájem koupit ho samostatně, pak vás vyjde na 3500 Kč.

 

Info:

BSG - J12SC a D14F jsou akustické kytary ruční výroby značky vyrobené v České republice. Cena: J12SC - 24 300 Kč a D14F - 22 600 Kč.

 

Plus:

kontinuita dílen lubských mistrů

image, charakter, styl, zvuk

materiály, komponenty, design

podíl ruční práce, seřízení, ladění

 

Mínus:

přestylizované logo

"non BSG" tvar hlavy příliš podobný G a M (aneb podle hlavy poznáš dílnu)

u J16SC slabší basy (dopor. velmi kvalitní struny)

u D27F preference výkonu vůči rejstříkům (dopor. slabší struny)

Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F
Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F
Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F
Hlas dřeva aneb akustické kytary BSG J12SC a D14F
Psáno pro časopis Muzikus