Kawai MP5 - stage piano

Kawai MP5 - stage piano
Kawai MP5 - stage piano

Když jsem rozbalil mohutnou krabici se stage pianem Kawai MP5, slza nostalgie ukápla při vzpomínce na vyšší model MP8 II, který byl také předmětem testování Muzikusu. Nový test by se v zásadě mohl skládat z krátkého výčtu rozdílů, i když by byla samozřejmě škoda odbýt nesmírně zajímavý nástroj několika slovy.

Přesto, podívejme se nejprve na rozdíly. Ubyla luxusní dřevěná klaviatura a zmizely šikovné XLR výstupy. Snížila se také váha a zmenšily rozměry. Též cena se posunula do dostupnějších poloh. A to je naštěstí asi tak všechno. Příjemným překvapením je opět užitečná polyfonie 192 hlasů, která dojde užití především ve split/layer módu, který nástroj výrazně podporuje. Také počet zvuků zůstal na dosti vysokých 256.

 

Jak se na to hraje?

Velmi dobře, řekl bych. Pro stage piano v této cenové třídě je pocit ze hry už rozhodující a s MP5 jsem v tomto ohledu neměl žádný problém. Dřevěné klapky MP8 jsou luxus, ale i plastové svoji práci dělají dobře. Nástroj tak nějak dobře padne pod prsty a za ten měsíc, který jsem dostal k testování, jsem se s Kawaí perfektně sžil. Ovládací prvky jsou příjemně při ruce a skoro každý knoflík po zapnutí svítí. Jistým nedostatkem může být titěrný displej, který připomene kalkulačku Casio z páté třídy.

 

Jak to hraje?

Zvuku u stage piana má dominovat akustický klavír a ani Kawai není výjimkou. Nástroj disponuje celou řadou zvukových barev, od klasických zvuků koncertního křídla přes měkčí jazzové zvuky až k zvonivějším barvám, které se prosadí v rocku. Zvláštní sekci pak tvoří zvuky určené pro hraní v monu. Obecně na mě všechny nástroje působily dojmem přirozenosti či umírněnosti, která ponechávala dokonalou kontrolu nad nástrojem. Samozřejmě, někdo může preferovat průraznější basy či výšky, ale to se dá zařídit vestavěným třípásmovým ekvalizérem. V pianech MP5 zkrátka vyniká, obzvláště když se k nim přidá nezbytná kapka vestavěného reverbu.

 

Ostatní zvuky jsou použitelné spíše více nežli méně. Na výběr je řada elektrických pian od klasických Fender Rhodes, přes staré Yamahy až k známým produktům FM syntézy. Obecně jsou použitelné, i když nejsou dokonalé a při detailnějším poslechu jim trošku schází hloubka, kterou naštěstí dožene trocha toho tremola či phaseru na clavinet. Překvapivě dobře pak hrají nejrůznější nastavení Hammondek. Je tu jazzový zvuk s clickem i zkreslený rock a všechno mezi tím. Jistě, není to přímo na založení varhanního tria, ale když se octnete v situaci, která vyžaduje Hammondky, MP5 rozhodně ostudu neudělá, spíš naopak.

Kawai MP5 - stage piano
Kawai MP5 - stage piano

Nástroj dále disponuje větším počtem klasických píšťalových varhan, smyčců, dechů, kytar či syntezátorů, které vhodně doplňují zvukovou paletu, ačkoliv zaměření nástroje je jednoznačně „pianocentrické“. Kterýkoliv zvuk je možné pohodlně navolit zmáčknutím třech tlačítek z dvaceti, která volbu ovládají. Po aktivaci navíc tlačítka svítí, takže hráč v temném sále není odkázán na maličký displej. Oblíbené nástroje je možné uložit také do uživatelské paměti a ty jsou tak k dispozici na jediný dotek.

 

Co to umí?

Není toho málo. Kawai MP5 se totiž prezentuje i jako nesmírně šikovný MIDI kontrolér a především jako dobrá kombinace kontroléru a stage piana. Hlavním tahákem jsou v tomto směru čtyři šikovné tahové potenciometry, kterými se ovládají úrovně nástrojů. Představte si například, že potřebujete zahrát klavírní baladu se smyčci zároveň. Líbí se vám zvuk klavíru Kawai, ale dáváte přednost smyčcům z osvědčeného zvukového modulu. Žádný problém. Zkrátka nastavíte jeden kanál na vysílání MIDI a druhý na klavír a pomocí dvou potenciometrů velmi jednoduše ovládáte poměr obou zvuků. Když zapnete funkci split a layer najednou, využijete všechny čtyři potenciometry, z nichž některé mohou ovládat zvuky interní a jiné externí. Programování je v celku snadné a pro toho, kdo podobné funkce využívá, se jedná o dobré řešení.

 

Jinak Kawai disponuje dvěma kolečky: Pitch a Modulation, která ovšem dojdou užití spíše v režimu master keyboardu, protože jinak toho k ohýbání moc není. Sekce čtyř knobů ovládá přiřaditelné funkce, kterými jsou ekvalizér, nastavení efektu anebo základní syntezátorové parametry cutoff, attack, decay a release, které opět zabodují spíše u externího syntezátoru. Samotná efektová jednotka se skládá ze dvou sekcí. Tou první je decentní reverb, který klavírům či varhanám dodá potřebný prostor. Druhou sekcí je multiefektová jednotka, ze které lze nastavit jeden efekt pro každý zvuk (používáte-li tedy najednou maximální počet čtyř zvuků, každý z nich může mít přiřazený jiný efekt z multiefektové jednotky). Výběr efektů je klasický, tedy především chorus, phaser, Leslie, drive, tremolo...

Kawai MP5 - stage piano
Kawai MP5 - stage piano

Co říci závěrem

Abych jen nechválil, nástroj po výrobě nebyl dokonale očištěn a z klapek jsem po rozbalení musel ještě setřít jakousi záhadnou promazávací hmotu. Poté bylo ale už vše v pořádku. Stage piano Kawai MP5 každopádně stojí za pozornost všech, kdo potřebují na pódiu vynikající klaviaturu a dobré zvuky klavíru všeho druhu. Praktické řešení ovládání MIDI a USB port navíc velmi usnadňuje práci s jinými zvukovými zdroji, ať už se jedná o zvukový modul, jiné klávesy nebo třebas laptop.

 

Info:

Kawai MP5 je stagepiano s plnou kladívkovou mechanikou a funkcemi masterkeyboardu. Doporučená maloobchodní cena je XX XXX Kč včetně DPH.

 

Plus:

klaviatura

zvuky klavíru

funkce master keyboardu

 

Mínus:

malý displej

nečistota z výroby

 

sustain pedál: ano

počet kláves: 88

základních zvuků: 256 ovládací prvky: 4 konoby, 4 slidery, Pitch/Modulation kolečka

polyfonie: 192 hlasů

dvě efektové jednotky pro reverb a 22 dalších efektů

výstupy: Stereo/mono, footswitch. MIDI in, thru/out MIDI USB

 

Firma Kawai byla založena již roku 1927 a věnovala se především výrobě klavírů a posléze i varhan O deset let později však japonské císařství poněkud pozměnilo priority a celý závod se přeorientoval na výrobu letadel. Dokážete si představit, že by vám nad hlavami létal třebas Petrof nebo Steinway?

Psáno pro časopis Muzikus