Kawai MP8II - obr s duší romantika

Kawai MP8II - obr s duší romantika
Kawai MP8II - obr s duší romantika

Po celou dobu testování tohoto přepychového nástroje jsem velice litoval, že pro něj nemám vhodný a bezpečný flight case, a nemůžu ho tedy využít na pódiu. Přitom jen málokdy se mi dostává do rukou nástroj, který by mohl vypadat v klubu tak impozantně. Za tento dojem může především vyzdvižený a zkosený přední kovový panel, který evokuje zlatou éru pódiových vintage monster. Naštěstí působivý design není zdaleka jediným kladem nového stage piana od Kawaie. Jeho konstruktéři se spolehli především na čtyři faktory: konstrukční bytelnost, přepychovou klaviaturu, skvělý zvuk a intuitivní ovládání. Podařilo se cíle realizovat?

Konstrukce

Nástroj působí mimořádně bytelně. Zatímco poslední dobou se díky technickému pokroku stage piana spíše zmenšují a zlehčují, Kawai přichází s modelem velkým a těžkým (MP8II váží o 15 kg víc než Nord Stage a o 10 kg víc než Kurzweil PC3X, což také nejsou zrovna tintítka). To může být jistou nevýhodou, pokud nástroj převážíte sami v autě a hrajete na něj na V stojanu. Pokud máte dodávku a jednoho či více urostlých bedňáků, případně spoluhráčů, vysoká váha nástroje se projeví na výsledném feelingu. Pod prsty je cítit stabilita a vůbec velmi klavírní, vyrovnaný pocit. Asi jako když po městě řídíte džíp. Každopádně nejlépe si dokážu představit Kawai někde v útulném studiu střední třídy.

 

Přední panel je tvořen z bytelného plechu, na jehož přední zešikmené části jsou umístěny ovládací prvky. Nalevo nalezneme čtyři slidery, pomocí kterých je možno velmi pohodlně ovládat vzájemný poměr jednotlivých vrstev zvuku nebo pásem. U některých kombinací varhan můžou fungovat i jako ovladače varhanních rejstříků. Uprostřed panelu se nachází ovládání efektové jednotky, k čemuž slouží řada tlačítek a knobů. Vedle efektového ovladače se nachází displej, který je vzhledem k jinak štědré konstrukci nástroje povážlivě malý. Zešikmení plochy sice dost napomáhá čitelnosti, ale i tak mohli pánové z vývojového týmu pár centimetrů navíc přidat. Zcela napravo se táhne dlouhá řada tlačítek pro výběr zvuku. Bočnice nástroje jsou provedeny (jak tvrdí výrobce) z kvalitního mahagonu a nalevo jsou umístěna bytelná kolečka Pitch a Modulation.

 

Klaviatura

Tak a poněkud předčasně se dostáváme tomu, co dělá tento nástroj doopravdy zajímavým. Koneckonců, kolečka, tlačítka a šťouchátka má dnes skoro každý. Nástroje Kawai jsou obecně proslulé vysoce kvalitními klaviaturami a model MP8II to jenom potvrzuje. Jakýmsi bonbónkem navíc je fakt, že klávesy jsou dřevěné. Popravdě, kdyby to nebylo vidět, ani bych si toho nevšiml, ale pocit je to skvělý. Každopádně se klaviatura mimořádně vydařila. Je asi tak středně tvrdá a působí velmi živě. Nadchla mě především přesná dynamická reakce na práci levé ruky, nad kterou jsem měl naprostou kontrolu od zpěvného pianissima až po rockové doprovody. Pokud bych mněl ve zkratce charakterizoval klaviaturu, použil bych pojem přirozenost. Naprosto přirozený pocit jak v rychlých, tak v pomalých tempech. Perfektní reakce na ty nejjemnější nuance dynamiky hry. Prostě špička.

 

Zvuk

Zatímco klaviatura mě vyloženě nadchla, tovární zvuky nástroje nejsou až tak vyváženy. Celé zvukové spektrum je rozděleno do osmi hlavních přihrádek. Ty se dále dělí na osm podkategorií a ty dále ještě na čtyři varianty. Dohromady to dává nějakých dvě stě padesát šest zvuků. Ne všechny z nich jsou ale zcela prvoligové. Především akustické klavíry ale jsou. Obzvláště při kvalitní stereo reprodukci vynikne drobná zvuková kresba a skvělá reakce na dynamiku hry. Dále bych rád vypíchl krásně přirozený dozvuk akordů. Nakonec, ta stodevadesátidvouhlasá polyfonie se musí někde projevit. Základní zvuk bych popsal jako pestrý a ušlechtilý. Vhodný na hraní klasiky či jazzu. Samozřejmě, kvalitních modelů klavírů má MP8II čtyřicet osm a dají se najít i zvuky vhodné na pop či rock. Nástroj obsahuje i baladické kombinace klavír/smyčce, které dojmou snad každého (a zbytek lidí smrtelně znechutí).

 

Pokud jsem zvuky klavíru chválil, u ostatních budu muset i zlehka hanět. Zvuk elektrických pian působí dosti digitálně. To sice nemusí být nutně na škodu, ale přivítal bych i něco více „vintage“. Naopak mě docela zaujaly barvy kostelních varhan. Znějí velmi přirozeně, je jich velký výběr, s trochou reverbu vás spolehlivě přenesou do katedrály. Ani hammondy nejsou špatné, leč stále poněkud digitálně znějící. Různé dechy a smyčce jsou vcelku uspokojující, ale vcelku rozsáhlé banky syntezátorů znějí velmi ploše a jejich využití si neumím nějak smysluplně představit. Nejspíš byli vývojáři tak zaneprázdnění vývojem Harmonic Imagingu (který prý dává klavíru tak přirozený zvuk), že na některé rejstříky prostě nezbyl čas.

 

Ovládání

Zde záleží na tom, zda používáme ovládací prvky nástroje jako funkce master keyboardu, či je užíváme k ovládání zvukových parametrů nástroje. Osobně hodnotím MP8II jako nástroj, do kterého není nutné příliš vrtat. To, co na něm funguje, funguje většinou tak, jak má. Pakliže ale už máte chuť dělit klaviaturu či vrstvit zvuky, čtyři slidery ovládají poměr jednotlivých zón a vrstev velmi pohodlně a hlavně intuitivně. Navíc je možno uložit dvě stě padesát šest vlastních setupů.

 

Trochu trpělivosti si naopak žádá práce s efektovou jednotkou. Ke každé zóně je možno přiřadit po jednom z efektů, které pokrývají klasickou efektovou paletu (distortion, chorus...), nicméně, jediné čeho mi bylo doopravdy zapotřebí, byla troška reverbu. Kawai jich má sedm druhů, takže je z čeho vybírat.

 

Připojení

Všechny ovládací prvky jsou softwarově přiřaditelné, takže nástroj lze velmi dobře použít pro ovládání virtuálního nástroje či zvukového modulu. K vysílání a přijímání digitálního signálu slouží MIDI a USB rozhraní (USB pouze vysílá). Je docela překvapivé, že Kawai nepočítá s možností nahrávat zvuky například z internetu, což je funkce, kterou poslední dobou nabízí většina předních hráčů na trhu. Na druhou stranu, pomalu docházím k názoru, že čím lepší muzikant, tím větší technický antitalent, s čímž možná vývojáři počítali. Pokud jde o výstupy, milým překvapením je kromě tradičních jacků i XLR výstup, který dojde dobrého využití především při studiové práci. V ceně nástroje je započítán i velmi kvalitní dvojitý pedál na dostatečně bytelném podstavci, se kterým jsem byl velmi spokojen.

 

Sečteno a podtrženo, největší zklamání z nástroje jsem zažíval, když jsem ho musel vrátit prodejci. Sice se v pokoji uvolnila spousta místa, ale pořád mám pocit, že mi tu něco chybí...

 

Info:

Kawai MP8 II je profesionální stage piano s 256 vestavěnými zvuky, polyfonií 192 hlasů a dřevěnými klávesami. Doporučená maloobchodní cena je 46 900 Kč včetně DPH.

 

Plus:

klaviatura

konstrukce

zvuk klavíru

 

Mínus:

váha

zatím bez internetové podpory

 

Technická specifikace:

počet kláves: 88 vyvážených kláves

zvuky: 32 x Piano, 32 x Electric Piano, 32 x Drawbar, 32 x Organ, 32 x Strings/Vocal, 32 x Brass/Wind, 32 x Pad/Synth, 32 x Bass/Guitar

polyfonie: 192

efekty: Reverb 7, Chorus, Flanger, Celeste, Ensemble, Delay 1, Delay 2, Delay 3, Delay 4, Auto Pan 1, Auto Pan 2, Auto Pan 3, Tremolo 1, Tremolo 2, Tremolo 3, Phaser 1, Phaser 2, Rotary 1, Rotary 2, Auto Wah, Pedal Wah, Enhancer, Overdrive

paměť: 256 setupů

display: 16 x 2 LCD

vstupy a výstupy: XLR Out (L, R), 6,3mm jacky Line Out (L/Mono, R nebo 2 x Mono), jack na sluchátka, Damper/Soft Pedal, Foot Switch, Expression ,MIDI In/Out/Thru, USB (to Host),

rozměry: 1466 x 442 x 189 mm

váha: 35 kg

Psáno pro časopis Muzikus