Keeley Electronics Fuzz Bender - vylepšená reinkarnace legendárních starých fuzzů Tone Bender

Keeley Electronics Fuzz Bender - vylepšená reinkarnace legendárních starých fuzzů Tone Bender
Keeley Electronics Fuzz Bender - vylepšená reinkarnace legendárních starých fuzzů Tone Bender

Fuzz je určen pro milovníky starých zvuků, pro kytarové nadšence a experimentátory. Může se uplatnit i jako protiklad ke zvukům běžně využívaným v moderním popu, takže vedle elektronických bicích, nejmodernějších klávesových zvuků a samlů se najednou v mezihře ozve „příšerný“ zvuk fuzzu ...

Podobně to používá např. zpěvačka a kytaristka St. Vincent (vlastním jménem Anne Erin Clark). Doporučuji shlédnout nějaký live koncert. Kromě toho, že se to dá poslouchat, se na to i hezky dívá. Tolik na úvod a teď k jádru fuzzu.

První FUZZ, ve kterém byly použity tři tranzistory a který se jmenoval Tone Bender spatřil světlo světa v roce 1965. Byl to fuzz od firmy Sola Sound - Tone Bender MK1 (MKI). Po něm přišel MK1.5 a pak MKII. Hlavní rozdíly jsou v počtu použitých tranzistorů. MK1.5 jich má o jeden méně než MKII. A ten MKII jich má tři kusy. Jádro fuzzu z dnešního testu jich má také tolik. Je tedy založen na základě Tone Benderu MKII. OK, Keeley Fuzz Bender má tedy tři tranzistory. Teď si můžeme říct no a co? Co je na tom jako lepší než na těch starých fuzzech. No rozdíly tam jsou velké, nový Keeley Fuzz Bender kombinuje křemíkové a germaniové tranzistory, říkají tomu hybridní fuzz. Křemíkový tranzistor se stará o ostrý hi-gain, germaniové tranzistory dodávají jemnější, příjemnější zvuk.

 

Zajímalo mě, jaké tranzistory jsou ve Fuzz Benderu použity. Odšrouboval jsem zadní kryt, ale bohužel součástky jsou orientovány dovnitř krabičky a nejsou vidět. Do dalšího rozebírání jsem se raději nepouštěl (i když lákalo mě to). Z webu jsem zjistil, že dva tranzistory jsou křemíkové, třetí je germaniový. A jsou prý japonské. Jo a testovaný kousek měl sériové číslo 736.

 

OK a dál? Ano, další rozdíly jsou v ovládání. Staré fuzzy měly jen velmi omezené možnosti ovládání, většinou jen hlasitost a zkreslení. Keeley Fuzz Bender má navíc dvoupásmové aktivní korekce: 100 Hz (basy) a 10 kHz (výšky). Oboje tyhle aktivní korekce umějí zdvih 20 decibelů, což je dost na významné změny ve zvuku. Další ovládací prvek, který staré fuzzy postrádají, je ovladač Bias, kterým se upravují podmínky, za jakých tranzistor pracuje. Lepší než to vysvětlovat, je samozřejmě si s tím několikrát zakroutit a zjistit, co to dělá se zvukem. Ale tohle je psaná recenze, takže: mění to náběh, chlupatost a doznívání tónu. Doleva to má plnější zvuk, doprava víc chlupatý, „zagejtovaný“ a „rozbitý“.

 

A zase fuzz...

Proč nás stále firmy bombardují dalšíma a dalšíma „fuzzama“, když to zní nehezky a nikdo na to nehraje? Nebo hraje? To je správná otázka. Proč jsou vyráběny a pro koho jsou všechny ty fuzzy určeny, na to se nedá úplně lehce odpovědět. Existuje velké množství starých nahrávek, kde jsou fuzzy použity. Hrál na to Hendrix, Santana, Billy Gibbons, Jimmy Page, Rolling Stones, Eric Clapton a mnoho dalších... Snad každý kytarista minimálně zkusil, co to vlastně dělá... V moderní době profilerů, modelerů a plug-inů jsou tyhle kytarové krabičky něco jako smrdutý dvoutaktní trabant mezi high-tech elektromobily tesla. Prostě je to ta největší možná staroba mezi efekty, které zkreslují zvuk.

 

Jak to hraje

Fuzz Bender od Keeley Electronics se vyznačuje značnou kompresí. Nastavení, co se mi líbilo: zkreslení cca na 40 % dráhy potenciometru Fuzz. Bias jsem měl nastavený v první čtvrtině. Potenciometr Volume cca na 60 %, Bass na 40 %, Treble na 75 %. Zvuk byl plný, dlouhý, výšky akorát, zkreslení velké, ale příjemné. Když jsem nastavil zkreslení víc, na hodnotu cca 60 %, fuzz zajímavě reagoval na potenciometr hlasitosti na kytaře. Při kytaře „naplno“ byl zvuk zkreslený, temný a hutný. Při snížení hlasitosti kytary se zvuk pročistil, rozjasnil a zmenšila se komprese. Zajímavé je, že Bias je použitelný po celém rozsahu potenciometru. Doleva je zvuk víc hutný a doprava víc chlupatý a takový rozbitý, hlavně při náběhu a doznívání. Líbí se mi to, protože s jednou zkreslovací krabičkou se dají nastavit značně rozdílné zvuky.

 

Závěr

Fuzz Bender se řadí mezi absolutní špičku v kategorii fuzzů. Kdo má rád fuzz tak tohle je jeden z nejlepších, co se dá aktuálně pořídit. Díky aktivním korekcím a ovládání biasu umožňuje značné zvukové variace. Kvalita použitých komponent by měla být na té nejvyšší úrovni a navíc jde o ručně vyráběný butikový pedál přímo v USA.

 

Info:

Keeley Electronics Fuzz Bender je vylepšená reinkarnace legendárních starých fuzzů Tone Bender. Je určeno pro milovníky starých zvuků. Cena je 5012 Kč.

 

Plus:

klasický starý zvuk

vylepšené ovládání

japonské tranzistory

napájení na baterii

 

Mínus:

Citlivý na horší napájecí zdroje - chytá šumy.

 

Technická specifikace

rozměry 112 x 90 x 55 mm
napájení 9V baterie nebo adaptérem s mínusem uprostřed
spotřeba 15 mA
true bypas ano

 

https://robertkeeley.com/product/fuzz-bender/

Psáno pro časopis Muzikus