Korg AX1500G

Korg AX1500G
Korg AX1500G

V následujícím testu vám představím další z řady kytarových multiefektů, který ke tvorbě zvuku používá metodu Amp Modelingu. Tentokráte je od firmy Korg a modelování je realizováno firemní technologií REMS*). Kytarový procesor AX1500G je zcela soběstačný efekt na podlahu, který nabízí plný servis základních efektů a funkcí, které můžete při vystoupení na koncertech potřebovat. Myslím, že firma Korg příliš nepočítala s využíváním efektu ve studiu, a tak ani není vybaven dnes již běžnými komunikačními rozhraními, jako jsou MIDI a digitální výstup.

 

Vždy mne potěší, když testovaný efekt hned na první uchopení zaujme svojí váhou, a tím i dostatečně robustní konstrukcí. Ta je ze silného plechu. Tento fakt považuji u podlahových efektů za velmi důležitý. Jak pro větší odolnost proti mechanickému poškození, tak i pro větší stabilitu na podlaze, kterou umocňuje šest gumových nožiček. Rozměry AX1500G působí spíše subtilnějším dojmem, ale vše potřebné je na ovládacím panelu umístěno, takže rovněž velikost vidím jako klad. Práce s efektem je intuitivní a po přečtení návodu jsem neobjevil, až na několik drobností, nic zásadního, na co bych nepřišel už při projíždění továrních zvuků. Tuto jednoduchost bych přičetl přehlednému uspořádání ovládacích prvků a i velmi názornému popisu jednotlivých funkcí. Dejme se tedy do popisu ovládání, který v sobě schová i popis ovládacího panelu.

 

Jak na to

Prvními ovládacími prvky, kterými se budeme zabývat, je pět nožních spínačů, umístěných v první řadě na předním panelu efektu. Tři prostřední slouží klasicky k volbě zvuku. Levým krajním lze vybrat mezi dvěma kanály modelů zesilovačů (nejvíce o tom, co pedál umí, vám napoví blokové schéma) a pravým se můžete pohybovat v šestnácti bankách. Tím ale jejich funkce nekončí. Jejich kombinováním anebo sešlápnutím a přidržením se dále můžete dostat k dalším funkcím: k režimu Phrase Trainer, k ovládání nahrávaní a přehrávání v tomto režimu a v režimu Individual k zapínání efektů a pedálů v jednotlivých zvukových programech.

Nad nožními přepínači je umístěno pět potenciometrů, které ovládají parametry jednotlivých efektů. Záleží jen na tom, který efekt nebo zesilovač je upravován.

V další řadě je pět tlačítek a nad nimi pět otočných přepínačů. Při nastavování zvuku slouží k výběru efektů nebo simulace kytarových aparátů v jednotlivých blocích.

U všech těchto ovládacích prvků jsou umístěny LED diody, které signalizují, v jakém stavu se zrovna ten který knoflík nachází.

Vlevo vedle pedálu je umístěna sekce se dvěma displeji a dalšími tlačítky. Na displejích naleznete informace o názvu zvuku, ze které banky pochází, stav metronomu, informace o editaci parametrů... Tlačítka pak doplňují funkce, které ostatní prvky už nezvládly: ukládání do paměti, aktivace ladičky nebo spouštění metronomu.

Posledním ovladačem je pedál, který slouží k ovládání některé z jedenácti funkcí. Z těch hlavních: hlasitost, wah-wah, talk, U-Vibe, pich bend, delay...

 

Kudy ven a kudy dovnitř

Tady je vše v režii zadního panelu. Vstupy pro kytaru a stereofonní výstup jsou jacky 6,3 mm (pokud zapojíte jack jen do levého výstupu, tak se AX1500G zmonofonní). Malý jack slouží k připojení dalšího audio zařízení. Předpokládá se tady připojení např. CD přehrávače, se kterým si pak můžete v pohodě jamovat. Nebo si nahrát kousek sóla, které se chystáte naučit, a v režimu Phrase Trainer si ho zpomalit, aniž by se vám změnilo ladění (délka nahrávky může být až 16 sekund). Posledním audio signálovým konektorem je výstup na sluchátka. Opět je zde použit malý stereofonní jack. Efekt je napájen síťovým adaptérem, který se zapojuje do posledního konektoru na zadním panelu.

 

Kreslíme si

Ne, ne, malovat se nic nebude. Teď se podíváme na blok modelingu. Nabídka je zde jasná. Několik modelů zesilovačů a několik simulací reproboxů. Přesněji tedy simulace akustické kytary, kompresor a devět modelů zesilovačů: Tube OD, Classic Dist, Big Fuzz, Brit Stack... Nejsou zde použity simulace konkrétních aparátů, ale jsou zde typově zastoupeny všechny důležité zvuky. S boxy je to podobně, i když u některých se reálná předloha dá poznat. Zde si můžete vybrat podle reproduktorů (počet/průměr) a zdali jde o uzavřenou nebo otevřenou ozvučnici: 1 x 8 Tweed, 1 x 12 Black Panel, 2 x 12 AC30, 4 x 12 Vintage...

K nastavení slouží už dříve zmíněných pět potenciometrů: gain, hlasitost, basy, středy a výšky.

 

Vlnky, rozlaďovadla,kvákadla...

Blok Modulation nabízí řadu modulačních efektů. Naleznete zde klasické efekty: chorus, flanger, phaser, tremolo, pitch shifter, auto wah... U každého efektu si můžete nastavit typické parametry pro vybraný efekt. Efektů je celkem jedenáct, a jak bývá zvykem u blokově stavěných efektů, lze použít vždy jen jeden efekt z bloku. Z parametrů typických pro tyto efekty bych jmenoval: Time - čas zpoždění efektového signálu, Feedback - kolik signálu se vrátí zpět na vstup (zpětná vazba), Speed - modulační frekvence, zkrátka jak rychle se efekt bude "vlnit", Depth - hloubka modulace nebo, chcete-li, síla efektu...

 

Pata, špička, celá noha...

Teď podrobněji k funkcím, které lze pedálem ovládat. Volume a Vox Wah myslím nemusím vysvětlovat. Traveler pracuje stejně jako wah-wah, s tím rozdílem, že používá dolní propust místo pásmové. Talk je efekt, který moduluje zvuk kytary tak, aby se podobal zpívaným samohláskám. Pedálem můžete mezi dvěma navolenými samohláskami plynule přecházet. U-Vibe je simulace vintage efektu. Ring Modulator násobí signál z kytary sinusovkou a výsledkem je kovový zvuk. Sample And Play dovoluje ovládat nahrávání i přehrávaní nahraných kytarových frází, a to i reverzně, tedy pozpátku. Pedál lze vypnout silnějším přitlačením v horní poloze, kde je pod pedálem skryt mikrospínač.

 

Do prostoru

V bloku Ambience nalezneme jak reverby, echa, tak i jejich kombinace. Nejzajímavější je simulace páskových ech až se čtyřmi snímacími magnetofonovými hlavami. Reverby jsou zastoupeny simulacemi od malé místnosti až po velké haly. Nejsou vynechány pružinové hally (spring) a reverb vzniklý chvěním ocelové desky (plate).

 

Všehochuť

Ladička je chromatická a kalibrovatelná v rozsahu od 438 do 445 Hz. Součástí výbavy je i metronom, který lze nastavit v rozsahu 40 až 208 bpm. Programy - zvuky jsou organizovány po třech v šestnácti bankách. K dispozici je 48 továrních zvuků a 48 uživatelských. Přičemž počet zvuků lze zdvojnásobit používáním přepínání mezi kanály.

 

Jak to slyším já...

Když jsem si procházel jednotlivé typy zesilovačů s různým nastavením gainu, tak jsem se spíše přikláněl ke zvukům s vyšší mírou zkreslení (metal, grunge, sóla...). Pokud jsem ubíral a blížil se ke crunche zvukům, tak kytara ztrácela na tahu víc, než tomu je u klasických aparátů. Po přidání simulace boxu se tah zlepšil. Pokud bych využíval AX1500G přímo na nahrávání nebo do P. A. systému, tak bych byl pro zvuky s vyšším zkreslením a menší prací s potenciometrem kytary. Při spojení s kytarovým lampovým aparátem, kdy se do zvuku přidalo nabuzení lampového konce, se problém s crunche zvuky zmenšil.

Modulační efekty a dozvukové se neprojevovaly krystalickou čistotou, jako to známe u Digitechu, což mému vkusu vyhovovalo lépe. Rozpětí možností nastavení by mělo vyhovět všem běžným požadavkům na zvuk.

Nastavení šumové brány bylo velmi dobré a nedocházelo při doznívání k úplnému a náhlému zavření. Myslím, že k potlačení šumu bylo použito i jiné metody, než uzavírání brány při dosažení určité prahové hodnoty.

Simulace akustiky zněla příjemně a hlavně vyšší struny se blížily k akustickému zvuku. V basových strunách byla elektrika stále dost slyšet. Každopádně ve spojení se stratocasterem bylo možné dosáhnout zajímavého výsledku. Kompresor byl nastaven příjemně, ale vzhledem k tomu, že je součástí bloku modelingu, nebylo možné ho zkombinovat se zkresleným zvukem.

Je vidět, že volba efektů, jejich nastavení, množství funkcí a omezenější možnosti nastavení jsou vedeny snahou nabídnout efekt, který by vyhověl kvalitou a zbytečně se neutrácelo za komfort v programování všech možných i nemožných kombinací.

 

Info:

Korg AX1500G je kytarový podlahový multiefekt s Amp Modelingem REMS (Resonance structure and Electronic circuit Modeling System. Cena je 13 100 Kč.

Plus:

robustní konstrukce a váha

metronom

volba dvou kanálů

rychlý přístup ke změně parametrů pomocí potenciometrů a přepínačů

zvuky s vysokým gainem

velikost efektu

cena

Mínus:

u ladičky by mohla být nabídka alternativních ladění (o půl tónu níže apod.)

společný blok pro reverb a echo

crunche zvuky

nelze použít kompresor současně s modely zesilovačů

Psáno pro časopis Muzikus