Kurzweil KME61 Micro Ensemble

Kurzweil KME61 Micro Ensemble
Kurzweil KME61 Micro Ensemble

V jednom z předchozích čísel Muzikusu je popsán v krátkém testu zvukový modul Kurzweil ME-1, jehož 61klávesová verze přichází nyní na trh. Firma Kurzweil tak vychází vstříc těm, kdo neradi propojují škatule a raději volí klávesy jako takové. Jde tedy o tu druhou pomyslnou skupinu hráčů, kterou přítomnost nového zvukového modulu před pár měsíci neoslovila. Přiznám se, že i mně se víc líbí klávesová hradba a la Jozsef Skrzek (SBB) či Rick Wakeman (Yes), protože celkový dojem je majestátní a příslušný klávesák působí značně čarodějnicky; jako z jiného světa.

Kurzweil KME61 Micro Ensemble
Kurzweil KME61 Micro Ensemble

Copak že to umí

Pokud jste se osobně setkali s nedávnou novinkou Kurzweila - PC2, pak vás KME nepřekvapí, jelikož jeho zvuková dispozice obsahuje 256 barev právě z výbavy tohoto známého nástroje. Výjimku tvoří jediná barva hammond, která je u PC2 nasamplována z konkrétního a historického nástroje. Zde zastoupené varhanní barvy naproti tomu vznikaly klasicky samplováním nástrojů aktuálních jako ostatně u všech ostatních značek a typů kláves (ať už GM či jiných zvukových struktur). KME lze pojmout rovněž jako plnohodnotný master keyboard, jelikož kromě zvukové banky nabízí všechny myslitelné služby takového druhu kláves. Firma Kurzweil má pokaždé něco "mírně extra", a tak i zde je potřeba uvyknout vlastní terminologii - např. interní zvuky v bance jsou zvány Programy, kombinace zvuků Setupy a každý Setup obsahuje až tři Zóny. Ovšem nejde vysloveně jen o svérázný slovník za každou cenu, je zde vskutku více možností, než jsme zvyklí třeba u Performancí. Zóny mohou pokrývat část klaviatury nebo celou, každá z nich může být naprogramována nezávisle, ať už z hlediska zvuků, transpozice či MIDI kanálů. Samozřejmostí jsou režimy Split (rozdělená klávesnice) a Layer (překrývání zvuků), které mohou být v kombinaci až tři. Podobně lze takto ovládat tři nezávislé externí MIDI přístroje současně, ať už se jedná o další např. klávesový nástroj, sekvencer či SW v počítači. K dispozici máte až 32 Setupů, z nichž 16 lze editovat a uložit pro pozdější využití. Dalších šestnáct je předprogramovaných a obsahují nejčastěji používané či empiricky nejoblíbenější kombinace zvuků.

 

Master Keyboard

Využívá MIDI Mode (režim), ve kterém lze nastavit veškeré MIDI kontroléry dle potřeb, a tak ovládat jiný nástroj(e). V tomto režimu je odpojen interní zvukový modul a hraje libovolný externí MIDI přístroj. K tomu účelu můžete využít dvě typická kolečka (Pitch a Modulation) po levé straně, tahový potenciometr pro MIDI data a dva pedály (Switch a Control). Zajímavostí je, že k nástroji přiložený Switch pedál, který je využit běžně jako Damper, tedy známý klavírový pedál pro Sustain, nesmíte zapojit na delší dobu do konektoru pro Control pedál, jelikož tak zničíte elektroniku KME! Naštěstí je toto upozornění tučně zvýrazněno v 50stránkovém manuálu, takže vymlouvat se později můžete jen na vlastní uspěchanost, a stěžovat si tamtéž... Pokud se týká klaviatury, má 61 vyvážených kláves, které jsou citlivé nejen na rychlost úhozu, jak je běžné, leč i na rychlost uvolnění klávesy, což už lze potkat zřídka. Navíc máte k dispozici i Aftertouch, tedy druhotný přítlak na již stisknutou klávesu s návaznou možností takto ovládat další z řady MIDI kontrolérů a ovlivnit tak celkový zvuk nástroje.

 

Program

Dalším z celkově čtyř možných režimů je Program, v něm hraje vždy jedna ze zón, takže nástroj využijete např. při živém hraní, jelikož snadno přepínáte barvy tlačítky. Každé z tlačítek ve dvou řadách po osmi má alternativu dvou zvuků podle barvy (zelená/červená), jak již Kurzweil použil např. u stage pian SP-76/88. Zvuk je platný pro celou klaviaturu do chvíle, než určíte jinak (Split). Jak již bylo řečeno, zvuků je 256 ve dvou bankách (MIDI bank 0 a 6). Zvuky jsou organizovány ve skupinách (Groups), jak jsme zvyklí i jinde - např. Piano1 a 2, Strings, Vocal, apod. Avšak některé ze zvuků nesou značně exotické označení, jako např. Dinosaur's Lead, Sawyer's Bomb či Anti Rez (nejspíš má pramálo společného s českým odstraňovačem rzi...). Pochopitelně lze zvuku přidat efekt, editovat jeho vlastnosti a celý zvuk pak uložit i s touto již permanentní změnou. Samozřejmě lze tovární nastavení obnovit, navíc lze obnovit samotné nastavení parametrů efektu.

 

Setup

Režim Setup umožňuje zaznít kombinaci zvuků multitimbrálního nástroje, přičemž můžete využít až tři současně. To umožňuje velmi kreativní prostředí pro lovce exotických barev, což ostatně byla a je pro Kurzweil vždy ta pravá parketa (jak znalci jeho syntezátorů potvrdí). Samozřejmě není nezbytně nutné, aby zněly všechny tři zóny, jelikož lze kteroukoliv z nich vypnout docela. Je to z toho důvodu, že 32 hlasů polyfonie není mnoho, a každý stisk klávesy se třemi zónami zabere tři z nich! Šestnáct Setupů lze uložit do pamětí, tzv. User, tedy uživatelských nastavení. A co můžete editovat? Celkem deset parametrů (od rozsahu na klaviatuře přes hlasitost a efekt až po MIDI kanál). KME tedy není syntezátor, jelikož samotný zvuk a jeho strukturu měnit nelze. Podobně jako u zvuků lze i u Setupu nastavit vlastní definici efektů.

 

Master

Tento režim je využit ke změně a definici obecných, pro celý nástroj společných, parametrů pro všechny zóny současně. Rovněž zde naleznete uživatelské funkce jako ladění nástroje, citlivost kláves, ovládání pamětí a tovární Reset.

 

Diagnostika

Co mne velmi zaujalo, byly čtyři způsoby diagnostiky nástroje - z hlediska akčnosti jednotlivých ovládacích prvků (Scan), displeje (LCD), jednotlivých částí interního zvukového boardu (Engine - pamětí, chipu generátoru, MIDI portu a audio signálu sinusovou vlnou), a dokonce všechny současně v cyklu (Auto).

 

Koneckonců

Proč si jej nevyzkoušet? Třeba se vám bude zamlouvat ještě víc než mně. Možná ne, posuďte sami.

 

Info:

Kurzweil KME61 je zvukový modul s 61 vyváženými klávesami (aftertouch) a řadou zajímavých vlastností. Využívá dvě banky zvuků nástroje PC2 a lze jej využít také jako plnohodnotný master keyboard. Cena je 29 810 Kč.

Plus:

citlivost na uvolnění klávesy

layer tří zvuků

diagnostika!

Mínus:

nízká polyfonie

Psáno pro časopis Muzikus