Kytarové krabičky MXR

Kytarové krabičky MXR
Kytarové krabičky MXR

Jaké používáš krabičky? Tuto otázku položil nejednou snad každý kytarista, který se alespoň trochu zabývá zvukem své elektrické kytary. Ostatně výrazy, jako jsou kompresor, kvákadlo, delay atd., patří dnes, dá se říci, k nutné teoreticko-technicko a hlavně debatní výbavě každého kytaristy. Jen si vzpomeňte, kolik večerů jste strávili se svým kolegou nad problémem, jak nejlépe dosáhnout toho optimálního a nejlepšího zvuku. Znám hráče, pro které se toto neustálé hledání, spojené s neustálým kupováním, prodáváním a laborováním, stalo celoživotním problémem a břemenem, a to si s sebou nesou po celou dobu svého hudebního života. Škoda jen, že mnohdy řešení vlastního zvuku má přednost před tím, co vlastně na ten nástroj budou hrát.

 

Firmy, které se zabývají výrobou efektů, to samozřejmě o nás kytaristech vědí, a tak nám na trh servírují stále nové nebo vylepšené verze krabiček, efektů, procesorů, simulátorů, a kdo ví čeho ještě všeho. A ty, kytaristo, se z toho zblázni.

 

Pokud si ještě vzpomenete na Muzikus číslo 7/2002, najdete tam test na analogovou klasiku řady MXR od firmy Jim Dunlop. Dnes budeme tedy volně pokračovat v dalších čtyřech typech, které tato firma uvedla na trh. Jejími společnými vlastnostmi jsou především skvělý (a díky svým malým rozměrům velmi praktický) retro design a opravdu bytelná kovová konstrukce, která by měla zaručit odolnost proti jakémukoliv mechanickému poškození. Myslím si, že ani pokud používáte k vylepšení své image na koncertu těžkotonážní okovanou obuv, kterou vám donesla známá z Barrandova, kde zrovna připravovali vědecko-úchylně-válečný film z období třetí světové války, by se při přepínání krabiček nemělo nic stát. Všechny čtyři typy jsou opatřeny stříbrným, docela hlasitým přepínačem (cvaknutí při zapnutí nebo vypnutí). Musím přiznat, že oproti tichým přepínačům, například na efektech firmy Boss, mám tyhlety přece jenom raději, a to hlavně z důvodu, že samotné sešlápnutí a cvaknutí přece jen cítíte pod nohama. Všechny typy můžete napájet jednak pomocí 9V baterie anebo 9V zdroje.

Chtěl bych ještě, než se podíváme na testované typy, přece jen podotknout, že nejsem žádný velký odborník v elektrotechnice, ani doma nevlastním hromadu měřáků, abych vám poskytl všechny technické údaje o všech odporech a švábech nacházejících se v nitrech přístrojů, ale že jsem jen obyčejný muzikant a kytarista, a tak i tento test pojmu především z hlediska praktičnosti, využitelnosti a muzikálnosti. Pokud byste přece jen toužili po všech technických detailech, otevřete si stránku www.jimdunlop.com.

 

Six Band EQ

Do této černé skříňky o rozměrech cca 55 x 105 x 32 mm uschovali výrobci, jak už sám název dost výstižně napovídá, kvalitní šestipásmový grafický ekvalizér, který je díky svému kmitočtovému rozsahu určen především pro kytaru. Celé spektrum je rozděleno na šest pevně naladěných pásem (100, 200, 400, 800, 1600 a 3200 Hz), kdy lze zesílením nebo potlačením určitého kmitočtu, v tomto případě v rozsahu 18 dB, zkorigovat a upravit barvu výsledného zvuku. Jednotlivá pásma lze nastavit pomocí posuvných potenciometrů, na nichž se při aktivaci rozsvítí červené indikační diody. Ty vytvářejí i v té největší tmě dobře viditelnou optickou ekvalizační křivku. Docela šikovnou pomůckou je aretace, která nám umožní rychle nastavit ekvalizér na nulu, aniž bychom museli sledovat číselnou stupnici.

Své uplatnění může najít všude tam, kde je potřeba upravit průběh frekvenční charakteristiky zvuku v důsledku např. nedostatečného vybavení ekvalizéru vašeho zesilovače, špatných snímačů, nebo pokud chcete například přidat svému zkreslení tloušťku, nabrousit zvuk své čisté kytary, nebo si jen při hře vytvořit další zvukovou barvu. Výborně lze tento ekvalizér využít i ve spojení s akustickou kytarou, kde můžete výsledný zvuk opravdu příjemně upravit a částečně tím eliminovat některé nedostatky (například málo basů) vaší akustiky.

 

Super Comp

Tato krabička, stejných rozměrů jako výše zmiňovaný ekvalizér, nabízí dle mého velmi kvalitní, jednoduchý univerzální kompresor, který vychází nebo je jakýmsi následovníkem osvědčeného a velice známého dynacompu (viz výše zmiňovaný test Krabiček MXR Muzikus 7/2002). Ovládání je téměř klasické - pomocí trojice pogumovaných ovladačů - Output, Atack level a Sensitivity. Myslím, že k tomu není co dodat. Přiznávám, že je to jeden z nejlepších kompresorů, který jsem měl kdykoliv zapojený mezi svou kytarou a aparátem. Krabička neztenčovala signál, ale naopak dodala výslednému zvuku určitou tloušťku a dravost. Ovladač sensitivity navíc kromě toho, že ovlivňuje množství komprese a výslednou barvu, funguje taky jako gain. Takže můžete například váš čistý kanál na lampovém aparátu příjemně nakopnout a přebudit do velmi zpěvného crunche.

Půjčil jsem si ho na koncert a spolu s malým kombem Fender junior to hrálo opravdu nádherně. Nastavil jsem si čistý zvuk na beglajty a na sóla si zapínal onen kompresor. Aparát hrál, jako byste jej vyhulili na plné kule. Navíc to přidalo tónu sustain a určitou kulatost - vše při zachování dynamiky. Prostě paráda.

Myslím, že jde opravdu o velice univerzální kompresor, který může pomoci například při hraní doprovodů ve funky, country, jazzu až po hraní metalových, hodně zkreslených sól. Super Comp nežere tolik signál jako některé jiné krabičky, a i přes otočení ovladače atack úplně doprava si stále zachovává určitou dynamiku při hře.

 

Smart Gate

Další krabičkou je noise gate, nebo chcete-li česky šumová brána. Tento efekt použitelný samozřejmě nejen na kytaru, ale na všechny nástroje včetně vokálů, slouží k potlačení nebo k ořezání nežádoucích rušivých šumů, brumů a pazvuků, které vznikají například důsledkem vyhuleného aparátu, dlouhého řetězce efektů a dalšími okolnostmi. Celý princip hodně zjednodušeně spočívá v tom, že ve chvíli, kdy drnknete o strunu, se brána (gate) otevře a pustí ven vámi nastavenou frekvenci zvuku. Pokud nehrajete, brána může cestu zcela uzavřít (záleží na nastavení). Rychlost zavírání brány zde můžeme nastavit pomocí gumového, a oproti výše zmiňovaným modelům, daleko většího ovladače Trigger level (úroveň spouštění). Funguje zde ve dvou režimech. Pokud otočíte Triggrem zcela doprava a rychlost nastavení zavírání vám stále nestačí, stačí zmáčknout malé tlačítko Hi Trigger range. Rozsah se vám rozšíří o další možnost a vy můžete vesele pokračovat v nastavování dál. Celkové spektrum nastavení rychlosti zavírání brány je tedy naprosto dostačující. To, jak se brána zavírá, nám indikuje malá žlutá dioda v pravém horním rohu. Můžeme na ní sledovat, jak se pozvolně zavírá (světlo je slabší) až po úplné zavření, kdy dioda svítí na maximum. Druhou funkci pomocí, které můžeme SmartGate nastavit podle svých potřeb, je účinnost zavření. Nastavení, jak moc a kdy (v závislosti na úrovni hlasitosti) projde bránou určité frekvenční pásmo. Funguje ve třech režimech - Hiss, Mid a Full.

Pokud tedy máte pocit, že vám z nástroje lezou pazvuky, šumy a brumy, které nedokážete odstranit, nebo prostě potřebujete z jakýchkoliv důvodů oříznout určitou frekvenci signálu, může vám být tato univerzální brána s opravdu širokým spektrem nastavení velice užitečná. Samozřejmě pazvuky způsobené nenaladěným nástrojem, špatnou technikou nebo opilostí touto krabičkou neodstraníte.

 

Auto Q

Posledním z této várky efektů je tzv. Auto Q. Pokud máte chuť si zahrát kytaru do písně a la major Zeman, rozvlnit svůj zvuk od magických tónů až po hororově - strašidelné zvuky, nebo jen příjemně dodat tu správnou barvu vašemu funky beglajtu, zkuste si zapojit tento filtr a auto wah. Jde skutečně o velmi univerzální a zvukově zdařilý efekt nabízející široké nastavení různých filtrů. Krabička, tentokráte trochu větších rozměrů 120 x 85 x 35 mm, pracuje ve třech frekvenčních režimech Lo, Mid a Hi. Pro každé z těchto tří pásem funguje stejně šestice ovladačů. Range, Q, Volume, Decay, Blend a Rate. Pomocí nich lze nastavit například rozsah rozevření wah pedálu, rychlost vlnění, barvu tonů, výstupní hlasitost atd. Fantazii se meze nekladou a vy můžete nastavovat filtr od jemného houpaní tónů přes žabí koncert až po filtrem zabarvené rychlé vibrato. Použít se dá Auto Q opravdu všude. Může vám pomoci obohatit a obarvit vaši doprovodnou hru nebo příjemně ozvláštnit svůj melodický part.

 

Všechny čtyři krabičky lze považovat za velice kvalitní a profesionální zařízení, jejichž pomocí lze jednoduše a přehledně upravit nebo zabarvit váš výsledný zvuk. Pokud tedy něco podobného hledáte, zastavte se v prodejně Praha Music Center, která tyto efekty distribuuje. Přesto však pamatujte na osvědčený výrok "Vše je stejně jen ve vašich pazourách".

 

Info:

Kytarové krabičky MXR Six band EQ (3790Kč) Smart Gate (5990 Kč), Super Comp (3790 Kč) a Auto Q (6490 Kč) jsou kvalitní analogové efekty upravující především frekvenci a barvu vašeho tónu. Zakoupit je lze u Praha Music Center.

Plus:

design a odolná konstrukce

zvuk

univerzálnost

Mínus:

cena

u EQ, Super Com a Smart Gate nepraktické umístění baterie (ukrytá uvnitř efektů po odšroubování čtyř šroubů)

Psáno pro časopis Muzikus