Kytarový procesor Boss GT-8

Černý, robustní, plný hejblátek a světýlek... Tak nějak na vás zapůsobí, když ho vybalíte z krabice, nový kytarový multiefekt Boss GT-8. A když víte, o co jde, tak vás hned začne zajímat, co asiumí nového.

Je toho hodně, ale to hlavní, co mě na GT-8 zaujalo, je propracovanost. Historie multiefektů se začala psát již docela dávno, kdo by si nepamatoval například na DigiTech RP-1. A můžu říci, že se jejich filozofie v tom základním vlastně vůbec nezměnila. Ale to, co nový multiefekt musí přinést, je lepší kvalita zpracování signálu a také možnost přizpůsobit se co nejlépe všem možným myslitelným herním situacím. Ať už se jedná o živé vystupování, práce ve studiu nebo nahrávání v domácím studiu, která stále více proniká do domácností muzikantů v podobě nadupaného počítače.

Vzhledem k množství funkcí dnes vynechám popis vnějších hejblátek a doufám, že vám fotografie zde i na CD odpoví na otázky, které v této souvislosti napadnou.

 

Nadzvednutí opony

To není metafora. To je pravda. Tento test nemůže ani omylem postihnout podrobněji všechny efekty a možnosti, jimiž GT-8 disponuje.

Než se budeme zabývat typy jednotlivých efektů, podíváme se na jejich řazení, což nám umožňuje funkce Effect Chain. GT-8 vám nabídne řetěz (chain) efektů, který můžete pozapínat dle svých představ. A to hlavní je, že si efekty můžete řadit zcela dle vašeho přání i do těch nejbizarnějších kombinací. A aby to nebylo málo, tak kamkoliv ještě můžete vložit efektovou smyčku a zařadit do řetězce externí efekty... Dříve u starších procesorů toto bývalo někdy i dosti omezeno. Jediné omezení je, že bloky efektů jsou pevně dány a nemůžete si naprogramovat třeba tři premapy za sebou. Podívejme se tedy nyní na efektové bloky.

 

Preamp

Simulace aparátů, tak jak ji dnes známe - modely zesilovačů, reproboxů a mikrofonů. Nastavení odráží realitu, a tak si můžete volit umístění či typ mikrofonu, kombinovat různé bedny se zesilovači. A to celé máte dvakrát - tedy jako dva aparáty, které buď pošlete každý do jednoho kanálu ve stereu, a nebo je smícháte dohromady. Musím říci, že nabídka je více než veliká a jen projet vše, co GT-8 nabízí, zabere notnou dávku času. Je zde myšleno na všechny herní situace, které si jen umíte představit.

 

Overdrive/Distortion

Oblíbené buzení aparátu krabičkou si můžete právě zde realizovat s vitruálními modely nejznámějších kreslítek. Ale to je jen jedno z využití. Samozřejmě krabičky si v efektovém řetězci můžete zařadit, kam chcete.

 

Delay

Sestává ze dvou zpožďovacích jednotek, které si můžete spojovat jak sériově, tak paralelně nebo i do sterea. Tím vám vzniknou patřičná echa, s jejichž pomocí dosáhnete myslím většiny zvuků, slyšitelných na deskách. Dnes již neodmyslitelnou součástí procesorů je funkce Tap, která prostým naťukáním tempa nastaví délku zpoždění. Zde si můžete naťukat delay až do 1800 ms. Delay v sobě skrývá i malý sampler funkce Hold, pomocí níž si můžete přehrávat opakovaně až 2,8 sekundy dlouhý vámi nahraný úsek.

 

Chorus, reverb a kompresor

Trojice klasických efektů se standardními parametry je jakousi povinností pro efektové procesory. Reverb nabízí simulace prostoru od malých po největší prostory včetně pružinového hallu. Kompresor může pracovat ve dvou režimech: a to jako klasický kompresor, nebo limitér. Chorus pak svoji sílu ukáže ve stereu, i když samozřejmě v nabídce je i monofonní režim.

 

Wah

Tady se bohužel asi nikdo nevyhne simulacím dvou "nejprofláknutějších" kvákadel - Cry Baby a Vox. Zajímavá je nabídka kvákadla pro sedmistrunnou kytaru.

 

FX-1 a FX-2

Tato sekce efektů se dělí do dvou bloků a můžete si vždy vybrat po jednom z každého z nich. FX-1 obsahuje v nabídce 22 efektů a FX-2 pak 11. Jedná se většinou o modulační speciální efekty jako flanger, phaser, roto... Dále pak efekty, které pracují s laděním harmonist, pitch shifter, pedal bend, octave... Jsou zde i zastoupeny zcela speciální efekty jako Guitar Simulator (mění charakter zvuku připojené kytary, jako humbuckery na singly a naopak, elektrickou kytaru na akustickou...), Slow Gear (houslový efekt), Sitar Simulator, Feedbacker (uměle vytvoří zpětnou vazbu), Auto Riff (zde si můžete naprogramovat frázi, kterou spustíte zahraním jednoho tónu)... Firma Boss do řady těchto multiefektů vždy zařadí jednohlasý kytarový syntezátor, kde kytara slouží jen jako spouštěč syntezátoru, jaký lze najít v klávesách. Zde se dá nalézt mnoho inspirativních zvuků. Samozřejmě detekce brnknutí a ladění struny není jednoduchá, a proto je potřeba tomu přizpůsobit styl hry. Například pro vytvoření nálady na začátku koncertu zde naleznete neocenitelného pomocníka.

Inteligentní harmonizér (Harmonist) analyzuje ladění vstupního signálu kytary a přidá k němu jeden nebo dva hlasy v přesně nastavených intervalech. Poté si můžete naprogramovat až 29 stupnic, kterými se pak řízení dalších hlasů řídí.

 

Loop, Amp Control, Tuner a Master

Pokud si zařadíte do efektového řetězce smyčku, můžete si ji nastavit jak paralelně, tak sériově. Pokud chcete využívat u svého kytarového aparátu i jeho kanály či reverb, funkce Amp Control vám umožní po propojení jejich přepínání automaticky při změně zvuku. V sekci Master pak naleznete nastavení poměrů hlasitosti jednotlivých zvuků, nastavení šumové brány Noise Suppressor, nastavení tempa vnitřního řídícího generátoru BPM (pro řízení efektů v rytmu písničky - delay, chorus apod.) a nastavení volume pedálu.

Chromatická ladička je dnes již samozřejmostí.

 

Pedálománie

Nyní, jak jsem již předeslal, se budeme zabývat systémem nášlapných pedálů a jejich funkcí. Prvním z nich je pedál CTL. Je plně

Boss GT-8
Boss GT-8

programovatelný a ovládat s ním můžete zapínání různých efektů. Nejčastěji používané funkce jako zapnutí preampu, distortionu, reverbu, ladičky... jsou přímo předprogramovány. Pokud chcete zasahovat hlouběji do nastavení svého zvuku, pak pomoci funkce Assignable a MIDI kontrolérů můžete ovládat téměř vše, co v GT-8 najdete. Pod CTL pedál se dá na sebe navrstvit až osm takových parametrů. No, nešlápněte si :-)). Lze i navolit, jestli se CTL bude chovat jako přepínač, a nebo jen jako tlačítko, které po uvolnění parametr přepne zpátky.

Druhým pedálem je Expression Pedal. Pomocí něj můžete parametry v GT-8 měnit spojitě, tedy měnit míru zkreslení, hlasitost, délku dozvuku, wah ... Co se týká nastavení, platí zde vše co o CTL pedálu včetně navrstvení osmi parametrů na sebe.

Stejně jako CTL pedál funguje Expression Pedal SW, který je třetím v řadě a je umístěn pod špičkou Expression pedálu. Jeho nejčastější využití bude asi pro přepínání Expression pedálu například mezi volume a efektem wah.

Mimo toto ovládání "zvenku" ještě naleznete v nastavení funkci Internal Pedal, která umožňuje ovládání parametrů vnitřním generátorem o určitém kmitočtu (průběh sinusoida, trojúhelník a pila) nebo přeběhnutím zvoleného parametru z jedné hodnoty do druhé.

Všechny tři pedály - CTL, Expression a Expression SW lze nastavit tak, aby fungovaly pro každý zvuk zvlášť, a nebo pro všechny zvuky měly stejnou funkci. A podobné funkce platí pro další externí Expression pedal.

Další zajímavé funkce objevíte, když opět sešlápnete pedál, kterým zvolíte zvuk. Může se vám zapnout ladička, přepnout kanály v sekci Preamp a nebo zapnout zesílení pro sóla - Solo.

Pro přístup ke zvukům jsou zde dvě možnosti. Banky můžete volit pedály Bank - a pak máte aktuálně dispozici čtyři zvuky. Nebo si nadefinovat vypínání jednotlivých efektu pod čtyři pedály - a vytvořit si tak čtyřkanálový zesilovač s velmi variabilními možnostmi.

Možností je tedy více než dost a záleží opravdu jen na vaší fantazii, jak si tento kombajn dokážete zkrotit, aby vám sloužil tak, jak si představujete. Ufff.

 

Pár slov závěrem

Po zvukové stránce mě GT-8 mile překvapila. Zkreslení jsou reálná se spoustou barevných možností a jejich zapojení do dobrého aparátu může přinést velmi dobré výsledky. Flexibilita v propojení a i ovládání je opravdu veliká. Vlastně si ani neumím představit, že by šlo využít všechny nabízené možnosti. Takže tu proti sobě stojí dvě věci. Na jedné straně možná utratíte peníze za funkce, které nebudete nikdy potřebovat, ale na druhou stranu, pokud se budete hudebně a hlavně výrazově vyvíjet či měnit, vám GT-8 poskytuje velmi silný nástroj na dosažení vašich představ a nebudete postaveni před výměnu za nové zařízení. A výhody pro multifunkční hráče, myslím, že není o čem diskutovat.

Vrátím-li se k výše zmiňovanému domácímu nahrávání, zde může GT-8 najít využití nejen pro kytaru, ale i pro jiné nástroje (zde právě nalezne využití digitální výstup a 24bitové AD/DA převodníky).

Na podrobnější popis MIDI, systémových nastavení a komunikace s počítačem (přes MIDI) se nedostalo, ale vězte, že je zde nabídka funkcí účelná a vyhovující většině standardních potřeb.

 

Info:

Boss GT-8 je digitální kytarový procesor, který nalezne využití jak při koncertech, tak v domácím nahrávacím studiu. Doporučená maloobchodní cena je 13 990 Kč.

 

Plus:

možnost zcela volně řadit efekty v řetězci

přístup k hlavním funkcím přes potenciometry a tlačítka

blok Distortion/Overdrive

špičková kvalita efektů

propracovaný systém nastavení pedálů

příznivá cena

 

Mínus:

paradoxně, pro méně technicky nadané muzikanty, příliš mnoho možností nastavení

ne zcela přesvědčivá funkce Guitar Simulator

malý displej - programovaní funkcí není příliš pohodlné a přehledné

Psáno pro časopis Muzikus