M-Audio Ozone

M-Audio Ozone
M-Audio Ozone

Jedním z důvodů, proč se tahle miniatura jmenuje Ozone, může být to, že zaplňuje díru. Ani ne tak díru ozónovou jako spíš díru na trhu. Rozhodně nevypadá na plnohodnotný základní kámen miniaturního domácího studia, a když ji poprvé někomu ukážete, dost možná se stanete (podobně jako já) terčem posměchu. ("Nejsi už trochu starej na dětský klávesy?") Pokud ale Ozone nainstalujete, sžijete se s ním a začnete pracovat, posměch by měl uvadnout (teoreticky, záleží to i na tom, co vyprodukujete, ale vinu přístroji za to klást nemůžete). Takže se podržte a přičichněte k čerstvému vzduchu vonícímu ozonem. Ale pozor, nepřežeňte to, může to být nebezpečné...

 

Zvuková karta

Jak jsem již uvedl výše, primárním úkolem Ozone je být základem skromného domácího (při použití s laptopem i přenosného) studia. Z tohoto důvodu v sobě skrývá na první pohled netušené "vnitřnosti", jejichž jádro tvoří USB 24bit/96kHz zvuková karta, která nabízí jeden stereo vstup a pochopitelně také stereo výstup. Vstupní kanál je chytře rozvrstven mezi mono nástrojový a XLR mikrofonní vstup, oba jsou vybaveny předzesilovačem (nástrojový nabízí až 40dB zisk, mikrofonní až 60), a druhý z nich i fantomovým napájením. Druhou možností, jak pomocí Ozone nahrávat, je využití stereo linky, která výše zmíněné vstupy vypíná. Tuto linku můžete používat i coby odposlechový vstup z externího zdroje, ale pro nahrávání se vždy musíte spokojit pouze se dvěma mono/jedním stereo vstupem, což se autoři snaží nenápadně maskovat řečmi o "dvou kanálech" apod. Posledním audio prvkem Ozone je sluchátkový výstup, bohužel stejně jako všechny ostatní vstupy a výstupy pouze 6,3mm jack, což není k počítači zrovna nejvhodnější (přece jen má člověk většinou lepší věci na práci než hledat po šuplících rozličné redukce). Můžete ale nechat část práce na své původní zvukové kartě, a ušetřit si tak přehazování reprobeden a koumání nad ovládacími panely a důvody, "proč to nehraje". Ozone také disponuje dvěma MIDI výstupy, jeden patří výstupu z počítače, druhý klaviatuře a jejím přilehlým ovladacím prvkům. Poslední zajímavou vlastností zvukové karty je funkce Direct Monitoring, která umožňuje posílání signálu ze vstupů přímo do reprobeden/sluchátek bez zbytečného "cestování" tam a zpět, a tedy bez latence.

 

Keyboard

Pokud při pohledu na zadní panel Ozone okamžitě začnete tušit, že se o obyčejný MIDI kontrolér nejedná, první pohled na klaviaturu a jí obklopující plastové (tradičně "kovově se tvářící") šasi vám tuto skutečnost může zatajit. 25 kláves, kolečka přelaďování a modulace, trojmístný podsvícený numerický displej, tlačítka posunu o oktávu nahoru/dolů, 8 přiřaditelných potenciometrů... Snad jen ovladače gainu pro mikrofonní a nástrojový vstup by vás mohly znejistit. Nicméně, Ozone se dá jako tradiční MIDI kontrolér docela dobře využít, i když je to dle mého názoru trochu mrhání schopnostmi nástroje. Jako plnohodnotná klaviatura samozřejmě nestačí, hodí se spíše pro pouštění různých samplů a efektů, popřípadě na nějaký ten leadový zvuk jako partner rozměrnějšího nástroje nebo modulu. Skvělým ovladacím prvkem jsou již zmíněné potenciometry (ostatně, v současnosti jsou u keyboardů v módě). Můžeme je přiřadit jakémukoli MIDI parametru na libovolném kanále, navíc se dají ukládat do rychle přepnutelných presetů (ovšem manuál a skutečnost jsou lehce v rozporu - autoři hovoří o patnácti, mně ale Ozone tvrdošíjně nabízel pouze pět, což není mnoho). K dispozici je ještě rovněž přiřaditelné táhlo zvané Data Entry v základu nastavené na změnu hlasitosti. Veškeré přiřazování se provádí stiskem tlačítka MIDI/Select a následným stiskem jedné z kláves, z nichž každá má nad sebou popisek s názvem (popřípadě číslem) funkce. Tento způsob ovládání vyplývá z rozměrů, je bohužel lehce nepřehledný a zpočátku se rozhodně neobejdete bez manuálu. Proti samostatnému živému použití mluví kromě zmíněného mrhání dalšími vlastnostmi ještě nezanedbatelný fakt, že ne každý je ochoten na koncertě vypadat jako proslulý pěvec neméně proslulé německé kapely Trio, v klipu k písni Da da da, který se oháněl ještě o něco menšími a staršími Casio.

M-Audio Ozone
M-Audio Ozone

Dohromady a v praxi

Asi nejlépe se možnosti Ozone projeví ve spojení s laptopem. Pár CD se samply, mikrofon, sluchátka, laptop, Ozone, možná nějaký ten strunný nástroj a z člověka dosud nikterak nepostiženého se stane potulný skladatel typu "nahraj si sám", jehož pohyb je omezen pouze přítomností elektrifikace (M-Audio dokonce nabízí slušivý batůžek určený pro vše, co jsem před chvílí jmenoval). Z výhody se snadno stane nevýhoda, příliš nedoporučuji brát si takovéto duo s sebou na dovolenou, může se vám stát, že byste z hotelu vůbec nevylezli.

Instalace Ozone je vcelku bezproblémová, pouze počítejte s několika restarty a mnoha hláškami typu "systém nalezl nový hardware". Během instalace se Ozone automaticky zapíše jako primární zařízení pro veškeré zvuky a zanechá ikonku svého kontrolního panelu na hlavní ploše.

Pokud si dodávané CD prohlédnete podrobněji, zjistíte, že kromě instalace obsahuje ještě několik bonusových prográmků, z nichž rozhodně nejzajímavější je VST plug-in SampleTank od IK Multimedia, ve kterém najdete i cca 80 MB základních samplů. Kromě něj můžete na CD najít ještě sadu "demáčů" od Propellerheads a Dsound RT Player.

Pro nadcházející samotnou práci s Ozone je důležité pochopit, že klaviatura a zvuková karta tvoří dvě zcela odlišná a vzájemně nezávislá zařízení, se kterými můžete podle toho pracovat. Není tedy nejmenší problém pomocí klaviatury ovládat např. zvukový modul, rovnou ho nahrávat a pomocí direct monitoringu průběžně kontrolovat výsledek (pokud ale máte k dispozici např. Cakewalk Sonar nebo podobný program s funkcí typu input monitoring, je jen na vás, co považujete za pohodlnější). Díky rozsahu klaviatury je nutné zvyknout si na vícenásobné nahrávání toho, co by se na běžném nástroji dalo zahrát takříkajíc "jedním vrzem". Je potřeba také přijmout rozhodnutí, zda při nahrávání používat potenciometry, nebo si potřebné úpravy nechat na později. Druhá cesta pochopitelně většinou vede k dokonalejšímu výsledku, na druhou stranu mohou být výsledky živé práce s ovladači v dobrém slova smyslu překvapivé. Můžete vytvořit něco, na co jste napoprvé vůbec nepomysleli. Pokud se rozhodnete MIDI část vynechat a nahrávat přes audio vstupy, musíte rozvážit, zda má pro váš projekt smysl využít 96kHz kvalitu. Tu vám totiž Ozone umožní nastavit pouze v případě, že vyřadíte z provozu jeho výstupy (důvodem je přenosová kapacita USB). Velkým plusem pro nahrávání je u obou předzesilovačů indikace přítomnosti signálu i přebuzení vstupu, což pochopitelně urychlí potřebná nastavení, popřípadě usnadní nalezení chybného zapojení. Právě díky předzesilovačům má Ozone skvělou možnost trochu "nakopnout" signál, a dodat mu tak vítané mírné nakreslení a "šťávu". Drobnou nevýhodou je při tomto postupu fakt, že máte opět jeden potenciometr navíc (jedno, zda reálný nebo virtuální), a tím i další místo, kterému je třeba věnovat pozornost při snaze minimalizovat šum a zamezit přebuzení. V případě problémů s latencí lze tuto pomocí M-Audio Control Panel nastavit (v pěti stupních a rozmezí "Very Low" a "Very High"), a v závislosti mj. na výkonu počítače vybrat co nejnižší a zároveň nejkvalitnější variantu. Výše zmíněné možné potíže však nejsou tak tragické, aby zmařily klady, které nahrávání pomocí Ozone má. V porovnání s běžnou zvukovou kartou máte k dispozici silnější a zřetelnější signál, což samozřejmě výrazně usnadňuje další práci. Je skutečně příjemné mít možnost během víkendové relaxace chvílemi kutit na rozdělaném projektu, doma ho přetáhnout do stolního počítače a takříkajíc doklepnout.

 

Závěr

Je potřeba si přiznat, že tento produkt M-Audio je z hlediska cílů, které si klade, dokonalý a (až na zanedbatelné detaily) po všech stránkách dotažený (až na nezbytnost nezávislého napájení). Pokud vás láká vozit s sebou třeba jen laptop a Ozone (což by určitě mělo) a pracovat i na místech, kde to doposud bylo jen těžko možné, měli byste se o toto zařízení určitě zajímat podrobněji. Na druhou stranu - ke stolnímu PC bych možná rozvážil i nákup externí zvukové karty s předzesilovači a třeba i rozměrnější MIDI klaviatury zvlášť (nemluvě o případě, že již master keyboard vlastníte). Je tedy jen na vás, zda se rozhodnete investovat 12 990 Kč, skousnete variantu "vše v jednom", a budete pokrokoví a mobilní. S trochou snahy vás výsledky určitě nezklamou.

 

Info:

M-Audio Ozone je kombinací MIDI master keyboardu s osmi přiřaditelnými potenciometry pro real-time editaci parametrů a externí USB 24bit/96kHz zvukové karty vybavené nástrojovým předzesilovačem a mikrofonním předzesilovačem s fantomovým napájením. Jeho cena je 12 990 Kč vč. DPH.

Plus:

revoluční koncepce

poměr rozměry/výkon

předzesilovače

Direct Monitoring

Mínus:

nutnost napájení ze sítě

pouze pět presetů pro potenciometry

Psáno pro časopis Muzikus