Meinl konga - kubánské nástroje

Meinl konga - kubánské nástroje
Meinl konga - kubánské nástroje

V minulém čísle jsem vás seznámil a představil vám některé z nástrojů firmy Meinl, z brazilské provenience. Dnešní článek se bude věnovat nástrojům kubánským - kongům.

Historie

Konga se počítají k velice charakteristickým, svébytným kubánským nástrojům, které samozřejmě patří k tamní hudbě a kultuře. Kořeny těchto nástrojů můžeme hledat, kde jinde, než v africké kolébce. Z Afriky, domoviny mnoha otroků, kteří se dostávali na koloniálních lodích, mimo jiné i na ostrov Kuba, se spolu s lidmi přivezla jejich kultura, víra, panteon, včetně vzpomínek na původní hudební nástroje a rituály. V africké kultuře patřily bubny vždy k nejpreferovanějším. Na Kubě, míšením s evropskými vlivy, hlavně španělskými, se z původních afrických originálů po mnoho let vyvíjely už odděleně nástroje i rytmy, a vznikala tak svébytná afro-kubánská kultura. Konga v dnešní podobě už v Africe nenajdete, je to nástroj ryze kubánský, nebo chcete-li, afro-kubánský.

Původně se podobné bubny ladily pomocí kolíků a klínů zaražených to těl nástrojů. Dnes už se typizované blány napínají pomocí komfortních mechanik a klíčů.

Konga zní po celé Kubě, na ulicích, restauracích, tančírnách i dvorcích, kde se lidé scházejí, hrají, zpívají a nedovedou si život bez své hudby představit.

S nástroji se společně vyvíjely tamní rytmy, které dnes známe jako - chachacha, son, rumba, mambo, bolero, salsa... To všechno jsou ryze kubánské rytmy, byť stále ovoněné původní Afrikou.

 

Dnešek

Dnes najdete konga takřka po celém světě. Je to jeden z nejpopulárnějších etnických bicích nástrojů. Stejně jako kubánská hudba, tak i její nástroje zažívají velký boom. Konga mají charakteristický "doutníkový" tvar, kterým jsou jasně rozpoznatelná. Vyrábějí se sice v různých velikostech a obměnách, ale tvar je vždy v zásadě stejný. Lidé si kongo často pletou s nástrojem bongo. To je také kubánský nástroj, ale mnohem menší - tvoří ho dva malé bubínky spojené malou patkou k sobě... O tom však příště, v samostatném článku.

 

Materiály, ladění, kůže

Konga se vyrábějí z různých materiálů, většinou ze dřeva, nebo laminátu, tzv. fibreglassu. Jak kvalitně je vyrobené kongo, se odráží ve kvalitě zvuku. Tělo nástroje by mělo být silné, aby se při ladění - napínání kůže, nedeformovalo, také zvuk je pak lepší. Rozhodující je i kvalita mechaniky a kůže, která je na nástroj natažena. Mechanika by měla být bytelná a silná, z kvalitních kovů, které nesmí být z "másla". Kůže na konga se používají z krávy, nebo býka, tedy hovězí, protože mají tu správnou tloušťku. Právě síla kůže spoluvytváří onen charakteristický zvuk kong. Ladí se klíčem, většinou dodávaným s nástrojem.

 

Test

Firma Meinl se specializuje právě na výrobu perkusí a etnických bicích nástrojů všech světadílů. Konga samozřejmě nesmí chybět. Kromě dvou sérií, které níže popisuji, vyrábí i další typy a řady kong, ze dřeva i laminátu. Dostal jsem k posouzení dvě série: Luis Conte - Artist series a Woodcraft. Obě dvě řady nástrojů jsou ze dřeva.

 

Konga - Luis Conte

Konga Luis Conte patří do řady kong, které jsou tzv. Artist Series, neboli jsou signovány některým slavným hudebníkem. Někteří umělci mají signované paličky, jiní konga. Luis Conte je jedním ze slavných světových perkusistů, který hraje například v kapele Phila Collinse. Možná jste ho někteří, právě na českých Collinsových koncertech, viděli v akci. Conte už delší dobu spolupracuje právě s firmou, a toto je jeden ze společných produktů.

Sada kong Luis Conte, se skládá ze tří nástrojů: nejhlubší Tumby 12 1/2", zvukem prostřední Kongy 11 3/4" a nejvýše znějícím Quintem (čti kintem) 11". Těla jsou silná, vyrobena ze dřeva kaučukovníku (Hevea brasiliensis), ze dvou vrstev. Na rozdíl od Woodcraftů, to nejsou "klasické" soudky, ale lehce se od horní první třetiny zužují. Vypadají tak velmi "sličně". Konga jsou světlá, s matným hladkým povrchem, potažená kravskou kůží - True Skin Cow Heads.

 

Mechanika

Mechanika je velice kvalitní, silná - obruč i mušle jsou černé, šrouby stříbrné. To mi přijde škoda - černá mechanika na mně působí smutně, osobně preferuji mechaniku celostříbrnou. Ovšem, vše je věc osobního vkusu, a pan Conte to tak asi chtěl.

Ladící šrouby jsou však stříbrné, o něco tenčí, než šrouby na Woodcraftech. Těla na koncích, kde se nástroj dotýká podlahy, jsou ukončena gumovou objímkou, která je šetrná na podlahy, zvlášť, když jsou dřevěné. Ocelové ukončení, pokud hrajete divoce a nemáte pod sebou koberec, může nadělat velkou paseku. Zvlášť, když jsou nástroje těžké - a to kvalitní konga být mají. Nasazovacími gumovými čepičkami je kryto i patero ladících šroubů po obvodu konga. Takové gumové kryty jsou výborné ze dvou důvodů: za prvé chrání samotnou mechaniku před poškozením i prachem, za druhé, pokud se vám těla nástrojů při hře dotýkají - což se velice snadno stává, nevyryjí navzájem do svých krásných dřevěných těl podélné rýhy. Ještě, než podobné kryty začal Meinl dodávat automaticky, patinoval jsem nechtěně své nástroje podobnými rýhami a vždy mi to přišlo trochu líto...

Výborné také je u mechaniky mušlí, které jsou a musí být velice pevně připevněny k tělu konga, že se nedotýká železo přímo dřeva, ale je tam umělohmotná podložka, která dotyk změkčí a chrání tak nástroj. Samozřejmě se to odrazí i v kvalitnějším zvuku. U Woodcraftů je podobná ochrana z gumy, což mi přijde ještě lepší.

 

Zvuk - ladění

Trojici kong ladím mezi sebou do tercie, klíčem, který dostanete spolu s nástrojem. Zvuk kong se mi zdál temnější, dřevitější - "afričtější" ve svém zabarvení. Tóny nejsou tak zvonivé. Ideální, pokud chcete od svých kong temnější zvuk, třeba do reagge, nebo jiné výrazněji africké hudby.

Tón je trochu delší - po úderu zní déle, není tak suchý jako třeba u Woodcraftů. Vše z velké míry určují blány, které jsou na nástrojích natažené. U quinta byl sólový úder - otevřený slap, zastřenější. Co se délky tónu týče, výrazně se dá ovlivnit také tím, že ladíme nástroje co nejvýše (což u quinta není problém). Kongo ladíme do vyšší polohy postupným utahováním šroubů. Jelikož je blána silná, musí obvodové šrouby i mušle vydržet velmi silné zatížení a hlavně ho následně udržet. Proto je nutné mít kvalitní a bytelnou, dobře zapuštěnou mechaniku a silná dřevěná, či laminátová těla.

 

Závěrem

Konga Luis Conte jsou krásně udělané, upravené nástroje s kvalitními blánami, kde tělům a povrchu není co vytknout. Mechanika je pevná, já osobně bych však radši měl stříbrnou.

Kdo nemusí mít naprosto brilantní, jasný, konkrétní tón, který se ocení hlavně ve studiu, nebo v komorní tišší hudbě, dostane za cenu, která je o mnoho nižší, než u Woodcraftů, velice kvalitní, krásné nástroje.

 

celková podoba nástrojů

těla kong

cena

 

černá mechanika, která je také o něco subtilnější než u Woodcraftů

 

Konga - woodcraft

Konga tradičního, klasického " kubánského" vzezření. Vyrobené z amerického bílého jasanu (Fraxinus Americana) - dvě vrstvy, potažené buvolí kůží (True Skin Bufalo Heads). Naladil jsem si tradiční set, což je - Tumba 12 1/2", Konga 11 3/4" a Quinto 11".

Jak podoba, tak - a to hlavně - hra na tyto nástroje jasně svědčí o tom, že jsou Rolls-Roycem mezi kongy. Opravdu nebudu šetřit superlativy, jelikož jsou to jedny z nejlepších kong, na která jsem kdy hrál.

 

Mechanika

Výborná, bytelná, stříbrná mechanika se silnými šrouby i ráfky. I zde patří do standardní výbavy gumové krytky na šrouby. Mezi kovovou úchytkou a dřevem nástroje je gumová podložka, která dostatečně chrání před odřením a pomáhá i výslednému zvuku. Na konci je tělo konga a končené kovovou obručí - tak pozor na důlky v podlahách.

 

Zvuk - ladění

Woodcraft jsou nástroje s naprosto brilantním silným, suchým, krátkým zvukem. Při hře jsem si užíval absolutní harmonii souzvuku mezi jednotlivými údery - každý zní přesně tak, jak má. V basech, středech, při otevřeném úderu - krátký tón, při slapu a v sóle - zvonivý krátký tón, bez jakéhokoliv dozvuku. Artikulace při správné technice je přesná, má jasný, ideální kontrast mezi jednotlivými údery. Hra na Woodcrafty je velmi inspirativní a radostná.

 

Závěrem

Woodcraft jsou špičkové nástroje nejvyšší světové kvality. Bez obav s nimi můžete jít do jakéhokoliv studia, na koncertech budete jasně slyšet. Ten, kdo si tyto nástroje pořídí, a bude-li se o ně pečlivě starat, má nástroj na celý život. Každý muzikant také ví, že používáním se nástroj časem zvukově rozšíří, rozehraje, tóny se zabarví - říká se, že dostane duši. To samozřejmě platí i o kongách Luis Conte.

 

Na konec

Doporučil bych všem, kteří mají zájem si výše zmíněné nástroje koupit, pořídit si rovnou i kvalitní obal, který dostatečně chrání vaše miláčky. Věřte, že si to zaslouží. I vy budete při převozu mnohem klidnější.

Obě výše představené série kong jsou na nejvyšší úrovni a mohu vám je doporučit. Přesně ta cena jednotlivých sad určuje rozdíly, které mezi sebou mají.

Pokud by někdo chtěl více podrobnějších informací k technikám, ladění a rytmům na konga - vychází v těchto dnech v nakladatelství Muzikus, má Škola hry na perkuse. Je u nás první svého druhu v češtině. Specializuje se právě na rytmy a nástroje Kuby a Afriky. Najdete tam mnoho fotografií, informací o technikách, noty, jako obrazová příloha je DVD, s ukázkami hry i rytmů. Všechny uvedené nástroje jsou Made in Thailand.

 

Plus:

nástroj jako celek je na světové úrovni

zvuk i podoba

 

Mínus:

za sebe o žádném nevím, snad ta cena, která je ale je pochopitelná...

 

CENY

Luis Conte

(Artist Series) LC11 + LC1134 + LC1212

Materiál: kaučukovník (Hevea Brasiliensis) - dvě vrstvy, buvolí kůže (True Skin Bufalo Heads)

LC11 (11" Quinto): 6120 Kč

LC1134 (11 3/4" Conga): 6530 Kč

LC1212 (12 1/2" Tumba): 7080 Kč

Woodcraft

WC11 + WC1134 + WC1212

Materiál: americký bílý jasan (Fraxinus americana) - dvě vrstvy, buvolí kůže (True Skin Bufalo Heads)

WC11 (11" Quinto): 15 300 Kč

WC1134 (11 3/4" Conga): 15 980 Kč

WC1212 (12 1/2" Tumba): 16 660 Kč

Psáno pro časopis Muzikus