MXL Ribbon R77 - páskový mikrofon

MXL Ribbon R77  - páskový mikrofon
MXL Ribbon R77 - páskový mikrofon

Mikrofony Ribbon sice patří do kategorie dynamických modelů, ale se svými častěji využívanými cívkovými strýčky toho nemají mnoho společného. Cití se mnohem lépe v bezpečí studia než na rozblázněném pódiu, nenechají si líbit hrubé zacházení a rozhodně nepatří mezi univerzální modely, které se hodí na všechno. Jejich výjimečnost a originalita spočívá ve správné volbě, při které je možné dosáhnout vzhledem k jejich nevtíravému a přirozenému zvuku pozoruhodných výsledků. Patří sem i páskový model z dílny MXL označený jako R77.

Možná si o mně čtenáři myslí, že patřím k lidem, kterým se nikdy nestalo, že by jim mikrofon vypadl z ruky nebo vyklouzl ze stojanu, ale musím vás zklamat - i když se při manipulaci snažím o maximální pozornost, za více než třicet let v oboru jsem se pochopitelně nevyhnul ani těmto situacím, a pokud nebyla vina přímo na mé straně, postarali se o pár nepříjemných pádů či knock-outů muzikanti, kteří byli s mikrofony v přímém kontaktu. U Ribbonů má taková agrese většinou fatální následky - mikrofon jako celek sice působí velmi robustně, ale je to klamný dojem. Pod ochrannou akustickou mřížkou je totiž zavěšen křehký snímací element, který nemá rád ani prudší pohyby či menší tlakové nárazy, natož pak nějaké brutální zásahy.

 

Hliníkový pásek o tloušťce 1,8 µm kopírující změny akustického tlaku v poli velmi silného permanentního magnetu připomíná tak trochu mikrofonní batole. Provoz vyžaduje nejen důkladné „přebalení“ pop-filtrem, ale také relativně čisté prostředí. Samotná kapsle může být ohrožena především mikroskopickými kovovými částicemi, které jsou magnetem přitahovány jako do černé díry, a jejich nahromadění v systému pochopitelně nijak kvalitě zvuku neprospívá. K samostatným kapitolám patří uložení a transport mikrofonu (nebožtík vystrojený ve zlatém a chromovaném provedení odpočívá v dřevěné, vypolstrované truhličce), ale také montáž na mikrofonní stojan. Vzhledem k úctyhodné hmotnosti (bez 14 dekagramů celý kilogram) je velmi žádoucí použít robustní stojan zajišťující dobrou stabilitu.

 

Křehký mikrofonní element patří sice k opravitelným dílům, ale jeho poškozením si připravíte řadu zbytečných starostí navíc a servisy americké firmy Marshall Electronics u nás rozhodně nenajdete v každém supermarketu. Kolaps může způsobit i zapnutí fantomového napětí při poškozeném kabelu. Výrobce vřele doporučuje před každým připojením důkladně zkontrolovat, zda je fantom na příslušném vstupu deaktivován. Některé páskové mikrofony sice fantomové napětí vyžadují (pokud mají zabudovaný pre-amp), ale zde je opak pravdou! Uvážíme-li všechny příležitosti, při kterých je možné citlivé mikrofonní kapsli ublížit, ani nemůžeme mít výrobci za zlé, že se na její poškození roční záruka nevztahuje.

 

Charakteristická citlivost

Model R77 patří do kategorie páskových mikrofonních systémů, které sice nabízejí pro řadu aplikací vynikající zvukové možnosti, ovšem za cenu poměrně nízké citlivosti - dalo by se říct, že generují nejslabší signál ze všech běžně využívaných typů. V porovnání s kapacitními modely na tom bývají hůře cca o 20 dB, a proto je jejich provoz neodmyslitelně spojen s kvalitními pre-ampy a vstupními zesilovači. Udávaná citlivost - 55 dB pro tento páskový model je slušná, ale chystáte-li se natáčet na Ribbon nějaký tišší akustický nástroj (akustiku, housle) a pracujete-li s pre-ampem, který poskytuje maximální zisk kolem 50 dB, asi ani nemá smysl vytahovat mikrofon z futrálu.

 

Při testování na housle jsem použil PreSonus se ziskem 60 dB a pro normální vybuzení zvukové stopy jsem musel vytočit gain naplno. Ideální pre-ampy pro ribbony mají mikrofonní zisk nastavitelný až na 70 dB.

 

Problémy s citlivostí určitě nenastanou při použití na bicí nástroje či elektrické kytary, ale vzhledem k maximálnímu doporučenému SPL 135 dB (pro THD menší než 0,1 %) není vhodné využívat tyto modely při nějakých extrémních hlasitostech (těsná vzdálenost od zvukového zdroje).

Nezbytnou součástí modelů Ribbon jsou mikrofonní transformátory, aby bylo možné pracovat s běžnou impedancí (výrobce doporučuje 1,5 kΩ nebo vyšší). V nabídce MXL jsou také modely limitované edice R77L osazené švédskými transformátory Lundahl.

 

Praktické postřehy

Pro montáž na závit s evropskou normou je nutné využít klasickou závitovou redukci. Mikrofon není dodáván s elastickým závěsem (místo něj je přiložen malý stolní stativ), ale je nainstalován ve vidlici, kde se dá natočit do přesné vertikální pozice a dotáhnout pomocí dvou vroubkovaných mosazných elementů. Ty mají dostatečný průměr na to, aby se dala přesná pozice zajistit dotažením prsty, přesto je k dispozici i zářez pro šroubovák.

 

Přední strana mikrofonu je označena logem firmy a názvem modelu, ale vzhledem k osmičkové charakteristice, která je neodmyslitelně spojena s každou páskovou konstrukcí, je mikrofon využitelný z obou stran - na zadní straně je ve zvuku minimální rozdíl (signál je otočen do protifáze). Osmička může přinášet nejen řadu výhod, ale také problémy s přeslechem nežádoucích signálů, a proto je nezbytné dobře zvážit pozici mikrofonu v prostoru, kde hrají společně ještě další nástroje. Dá se využít buď akusticky mrtvého bodu v devadesáti stupních od mikrofonní osy, nebo je možné zadní zvuky oddělit vhodným akustickým stíněním.

 

Ve spodní části korpusu je umístěn výstup XLR: pokud nepoužijete zalomený canon, musí mikrofon ve vidlici zaujímat takový úhel, aby výstupní port nebyl natočen přímo proti stojanovému závitu, který mu překáží.

 

Abych získal nějakou referenci, zapojil jsem současně s R77 ještě kapacitní model Genesis (rovněž z divize MXL), který má poměrně brilantní zvuk. Na první poslech zněl pro většinu aplikací kapacitní model atraktivněji, samozřejmě s výjimkou ostřejších zvuků, které byly na nahrávce už příliš presentní.

 

Zajímaly mě zejména housle, protože Ribbony, které mají na frekvenční charakteristice často mírný pokles již od 12 kHz jsou na tento nástroj velmi doporučované. O své dojmy se mohu podělit i v přiložené zvukové ukázce, ze které jasně vyplývá, že R77 je na ostřejší zvukové zdroje vynikající alternativou. Protože housle natáčím poměrně často, vím, že největším problémem je při kontaktnějším snímání v zatlumeném prostředí to, aby nezněly příliš ostře, řezavě či středově. Ribbon jim přidá přesně tu úžasnou kulatou barvu, která zní ve většině nahrávek velmi přirozeně a přesvědčivě. Tento rozdíl v barevném charakteru je mnohem patrnější ve chvíli, kdy se zamíchá do nahrávky a přidá se mu příslušná prostorová perspektiva. K mému překvapení neškodilo v některých situacích dokonce přidat (už tak dost kulatému zvuku) trochu sytosti ve spodním pásmu.

 

R77 je vynikající snímací alternativou také pro ostré žesťové zvuky. Zejména trubkám a pozounům zajišťuje tento ribbon velmi příjemnou barvu (obávám se, že při nejbližším natáčení některého big bandu se budu muset poohlédnout ještě po dalších dvou až třech exemplářích).

Čisté i mírně „chrochtající“ kytarové zvuky zvládá R77 opět na výbornou a neocenitelnou službu prokáže všem kytaristům, kteří vyžadují na nahrávce plný a kulatý zvuk nástroje, přičemž dokážou ze svých reproduktorů nabídnout jen ostrý, hrubý či zrnitý tón, ať už je mikrofon v jakékoli pozici.

 

Závěr

Čím déle jsem R77 zkoušel, tím neodvratněji jsem docházel k závěru, že ho musím ve svém arzenálu mít. Určitě ho nebudu z fialové truhličky vytahovat příliš často, ale je mi naprosto jasné, že když už ho namontuji na stojan, bude to stát za to!

 

Info:

MXL R77 patří do kategorie páskových mikrofonů, které jsou charakteristické maximálně přirozeným a kulatým zvukem. Katalogová cena činí 9280 Kč včetně DPH.

 

Plus:

přirozený, plný a kulatý zvuk

příznivá cena

atraktivní retro-design

k dispozici alternativní modely s trafy Lundahl (cca +$100)

 

Mínus:

Ribbony vyžadují velmi opatrné zacházení

R77 se nedodává s redukcí na evropský závit

pro provoz je nutný velmi kvalitní pre-amp

pouze roční záruka nevztahující se na kapsli

 

konstrukce kapsle: hliníkový pásek tlouštky 1,8 mikrometrů zavěšený v magnetickém poli

frekvenční rozsah: 20 Hz-18 kHz

směrová charakteristika: osmičková

citlivost: -55 dB

impedance: 270 Ω

maximální SPL: 135 dB (pro THD 0,1%)

rozměry: 180 x 65 mm

hmotnost: 860 g

příslušenství: dřevěný kufr, stolní stativ, čistící hadřík, mikrofonní kabel

Psáno pro časopis Muzikus