Neve 1073DPD - legendární tranzistorový předzesilovač v původním provedení

Neve 1073DPD  - legendární tranzistorový předzesilovač v původním provedení
Neve 1073DPD - legendární tranzistorový předzesilovač v původním provedení

Když téměř před čtyřiceti lety Rupert Neve zkonstruoval tranzistory osazený předzesilovač s ekvalizérem označený číselným kódem 1073, pravděpodobně netušil, že se tento model brzy stane jedním z nejžádanějších a nejslavnějších na celém světě. Těžko se dnes najde nějaké profesionální studio, kde by o něm nic nevěděli, pokud ho přímo nevlastní.

Firma začala téměř okamžitě touto novou konstrukcí osazovat kanály svých mixážních pultů a preampy 1073 se brzy staly natolik žádanými, že bylo nezbytné podstatně rozšířit výrobu. Ačkoli je všeobecně známo, že z hlediska technických specifikací nepatří 1073 k těm parametrově nejvyrovnanějším modelům, je jeho zvuk natolik impozantní, že zaujal naprostou většinu zvukařů i producentů. Pokud se jich ptáte proč, odpovídají většinou stejně: technické parametry mě v tomto případě naprosto nezajímají, upoutává mne ten úžasně dynamický, bohatý a brilantní zvuk oživující nahrávku.

Je celkem pochopitelné, že se firma rozhodla vzkřísit legendu naprosto bez kompromisů. Modely 1073 se totiž dnes vyrábějí v úplně původním provedení včetně designu a vnitřek přístroje má nejen originální provedení plošných spojů, ale stejné je i kompletní propojení jednotlivých obvodů, osazení elektronikou či kabelová forma. Jedinou změnou, ke které došlo v rámci inovace, byly některé pasivní součástky (například potenciometry s dráhou z vodivého plastu), u kterých se nepočítá s tím, že by mohly nějak výrazněji ovlivňovat nezaměnitelný originální zvuk.

Dá se tedy předpokládat, že i u jednorackového dvoukanálového modelu 1073DPA a DPD (u těchto modelů chybí onen legendární ekvalizér, jedná se čistě o preamp) byla firma natolik důsledná, že se v maximální míře snažila zachovat všechny atributy, které by mohly ovlivnit originální zvuk 1073. Kdysi jsem se domníval, že délka a rozmístění signálových drah na plošných spojích či v kabeláži ovlivňuje celkový zvuk jen minimálně (za předpokladu respektování určitých konstrukčních zákonů), ale jen do té doby, než jsme s jedním známým „zbastlili“ několik totalitních kopií kytarového Messa/Boogie a každé odlišné provedení plošných spojů či prodrátování mělo za následek, že aparatura hrála úplně jinak, ačkoli byly součástky téměř identické (dokonce se při srovnávání přehazovaly stejné lampy a reproduktory z jednoho modelu do druhého).

Při nahlédnutí do konstrukčního zákulisí preampů (viz Téma měsíce – Muzikus č. 6/2002) se mimo jiné mluvilo o tom, že každý mikrofonní či linkový transformátor v předzesilovači je lidově řečeno „pěkně svinská záležitost“ a je skoro jednodušší se těmto „zvuk přežvýkajícím potvůrkám“ raději vyhnout. Neve je má na vstupech i výstupech a jak jsem tak slídil, nebylo to také zrovna bez problémů: Například Carnhill, který je dodavatelem výstupních traf LO1166 (najdete je samozřejmě i v našem modelu), neprošel v Neve u prvních sérií testem zkreslení na hlubokých frekvencích, ale nakonec se výrobci museli parametrově podřídit požadavkům Neve. Výsledkem bylo, že dnes má k těmto vylepšeným konstrukcím u Carnhillu přístup pouze Neve, což je dalším důkazem toho, že pokud chcete setrvat ve špičce, musíte být naprosto důslední ve všem a všude.

 

Konstrukce, zapojení

a ovládací prvky

Oba modely (DPA i DPD) jsou v analogovém zapojení naprosto totožné, DPD má navíc profesionální A/D převodníky umožňující až 192 kHz nebo zatím relativně málo využívaný formát DSD.

Mikrofonní vstup XLR s možností phantomového napájení má přepínatelnou impedanci pro 300 nebo 1200 ?. Tato možnost se často u profesionálních konstrukcí nabízí, neboť je neoddiskutovatelné, že impedanční přizpůsobení má na výslednou kvalitu zvuku nezanedbatelný vliv. Za vstupním transformátorem jsou dva zesilovací stupně zapojené klasicky ve třídě A, kde probíhá nastavení zisku. Linkový vstup XLR (impedance 20 k?) má symetrii již provedenou elektronicky (obchází vstupní transformátor). Přepínání zisku je skokové po 5 dB a příslušný přepínač je společný pro mikrofon (rozsah –20 až –80 dB) i linku (–20 až +10 dB). Zajímavé jsou dvě mezipolohy přepínače mezi linkovými a mikrofonními úrovněmi (viz. Obr.) a také mezi mikrofonní úrovní –50 a –60 dB, kdy je vstup zamutován (výhodu tohoto řešení jsem nepochopil, ale dlouhodobý uživatel Neve by mi určitě tento rozmar výrobce vysvětlil). Jemné doladění citlivosti se provádí potenciometrem s označením Trim v rozsahu ±10 dB, přičemž střední poloha (0 dB) je aretována. Toto přesné nastavení úrovně probíhá až za oběma vstupními zesilovači, odtud už prochází signál přímo do výstupního zesilovače a trafa. Na výstupu (za trafem) je ještě možnost otočení fáze. Jedinou optickou kontrolou vybuzení je pro každý kanál LEDka Clip na analogovém výstupu (–3 dB před omezením signálu). Maximální úroveň signálu lze nastavit uvnitř přístroje (+16 nebo +26 dBu, přístup je větracím otvorem v horním panelu – nutno použít párátko či podobný nekovový předmět).

 

Digitální rozhraní (model DPD)

Signál pro digitální konverzi u modelu DPD je odebírán až za výstupním transformátorem, neboť se předpokládá, že tento element se na celkovém zvuku také výrazně podílí. Signál není ale odbočen přímo, má v cestě ještě inzertní body (6,3mm symetrický jack), aby se dal v případě potřeby zařadit do cesty libovolný analogový procesor (ekvalizér, kompresor). Tímto způsobem se můžete dostat přímo na vstup vynikajícího A/D převodníku, ale bohužel jenom nesymetricky.

Všechny ovládací a indikační prvky pro digitální rozhraní jsou rozmístěny v pravé části ovládacího panelu. Levým třípolohovým přepínačem se volí buď formát 44,1 nebo 48 kHz, zatímco mezipoloha je vyhrazena pro DSD. Obdobným přepínačem nalevo (Hi, Mid a Lo) se volí násobky vzorkovacích frekvencí (88,2 respektive 96 kHz nebo 176,4 respektive 192 kHz). Aktuální frekvenci indikují červeně nebo zeleně svítící LED diody umístěné mezi oběma přepínači. Toto vše probíhá v interním režimu, který je automaticky aktivní vždy, když není do synchro-vstupů na zadním panelu připojen žádný akceptovatelný signál.

Neve 1073DPD  - legendární tranzistorový předzesilovač v původním provedení
Neve 1073DPD - legendární tranzistorový předzesilovač v původním provedení

Digitální signál lze synchronizovat dvěma způsoby: buď pomocí AES (zásuvka XLR na zadním panelu) nebo systémem WordClock (konektor BNC) s přepínačem DIP pro 75 ?. Obě synchronizace mají na předním panelu opět dvojbarevnou indikaci – červená či zelená LEDka svítí v závislosti na tom, jestli příchozí synchro-signál souhlasí s volbou samplovací frekvence na předním panelu, či nikoli.

Pokud budete pracovat s formátem DSD, potřebujete k propojení vždy dva kabely BNC (DSD-L a DSD-R) za předpokladu, že je druhý DIP-přepínač (SDIF 2/3) navolen jako SDIF3 (signál včetně synchronizace), jinak musíte ještě propojit digitální synchronizaci dalším kabelem BNC.

U modelu DPD je při instalaci do racku bezpodmínečně nutné nechat pod přístrojem alespoň 1U místa (raději 2U) pro větrací panel, jinak si troufám téměř s jistotou předpovědět, že se budou péct součástky nejen v DPD, ale i v „chudáčkovi“ zabydleném o patro níž. Na spodním panelu DPD, v místě, kde je digitální periferie, totiž ruku neudržíte. Chcete-li se konstrukčně nacpat do 1U, není to nic mimořádného, takhle to u profi rozhraní prostě chodí (některé prozíravé firmy to řeší přídavným chladicím profilem na zadním panelu).

 

Porovnání zvuku a cenové relace

Abych byl při porovnávání zvuku co nejobjektivnější, srovnával jsem model s ostatními profesionálními preampy, se kterými běžně pracuji. Opět se mi potvrdil názor, který již delší dobu zastávám: v profesionální kategorii těchto přístrojů sice určité jemné nuance ve zvuku jsou, ale není to nic, co by se dalo přirovnávat například k výběru mikrofonů nebo k vlivu nahrávacího prostředí. Znovu jsem se přesvědčil, že pokud nevidíte nápis na přístroji, bude vaše hodnocení přinejmenším váhavé.

Nepochybuji o tom, že 1073 patří k legendám zaslouženě, ale není to nic jiného než velmi kvalitní předzesilovač, který přidává svým charakteristickým jemným harmonickým zkreslením zvuku na průzračnosti, detailnosti a půvabu. Pokud máte dostatečnou rezervu finančních zdrojů (DPD je k mání zhruba za sto dva tisíce korun, DPA za osmdesát dva tisíce včetně DPH), můžete o některém z těchto modelů uvažovat, ale nečekejte, že se tím jako zázrakem vyřeší všechny vaše problémy se zvukem. Obdobné přístroje je třeba pořizovat do studia až ve chvíli, kdy máte většinu těchto zásadních problémů za sebou!

 

Info:

Neve 1073DPD je legendární tranzistorový předzesilovač vyráběný v původním provedení a jeho cena je 102 340 Kč s DPH.

 

Plus:

vynikající, detailní zvuk Neve

jednoduchá a intuitivní obsluha

snaha firmy o dokonalou duplikaci legendárního modelu

možnost přepínání vstupní impedance

možnost pořízení modelu bez i s digitálním rozhraním

přesně definované nastavení vstupní citlivosti

nejen 192 kHz, ale také DSD

mechanická pojistka síťové šňůry na zadním panelu

kombinovaný linkový vstup (XLR/jack)

 

Mínus:

vyšší cena

nutnost zajištění dostatečného větracího prostoru pod přístrojem

přímý popis tlačítek pro phantom a otočení fáze nepůsobí zrovna nejestetičtěji

velmi omezená optická kontrola signálové úrovně na předním panelu

Psáno pro časopis Muzikus