Randall RM4

Randall RM4
Randall RM4

Hitem letošního letního NAMM Show v Los Angeles (největšího veletrhu hudebních nástrojů v USA) se stala koncepčně převratná novinka od firmy, jejíž aparatury po řadu let vzbuzují respekt mezi profesionálními muzikanty a jež nese jméno po svém zakladateli, bývalém spolupracovníkovi Leo Fendera Donu Randallovi. Touto novinkou je tzv. Modular Tube System.

Randall RM4
Randall RM4

Jedná se o novou koncepci kytarové amplifikace, která účinným způsobem odpovídá na již letitou otázku: jak postavit kytarový zesilovač např. s jedním kanálem fenderovského a s druhým marshallovského typu. Na rozdíl od mnoha jiných firem řešících tento problém cestou digitálního modelování se Randall rozhodl jít přímo. Prostě okopíroval předzesilovače ze slavných aparátů a integroval je do rackového chassis typu 2U. Krása tohoto řešení je ve flexibilitě, neboť jednotlivé předzesilovače se dají lehce vyjmout a vyměnit za jiné, v jednoduchosti ovládání (klasické korekce a přepínání modulů po MIDI) a především v překvapivé věrnosti deklarovaných zvuků! Aby tuto myšlenku dotáhl Randall do dokonalosti, vyrábí ještě speciální koncový zesilovač 2 x 50 W, který obsahuje dva samostatné koncáky, jeden osazený 2 x 6L6 a druhý 2 x EL34, s možností volby mezi nimi. Takže ke každému předzesilovači může být pomocí MIDI jednoduše přiřazen ten správný konec. Slušné!

Jeden exemplář RM4-Chassis, tedy předzesilovačové jednotky, se objevil i u nás a k mé velké radosti jsem měl možnost vyzkoušet, jak funguje. Zapojil jsem ho do returnu efektové smyčky svého Fendera Blues-Deluxe, neboť optimální koncák Randall RT2/50 nebyl zatím k dispozici, ale i tak hrál "jak z praku". V testovaném RM4 byly přítomny tyto 4 moduly: Blackface (=Fender Blackface Twin), Tweed (='59 Fender Bassman), Dlx (=Fender Blackface Deluxe) a Recto (=Mesa/Boogie Dual Rectifier). Abych měl srovnání, nažhavil jsem ještě svého Twina a Bassmana a pak přepínal a přepínal. Musím uznat, že srovnávané zvuky působily opravdu naprosto věrně včetně dynamiky a tloušťky, a navíc RM4 měl tah i při nižší hlasitosti. Mesa/Boogie Rectifiera nemám tak v uchu jako fendery, ale jeho jmenovec v šuplíku měl příjemně měkký sound s dlouhým sustainem a krásně zpíval. Každý modul disponuje svým gainem a masterem, tudíž lze jednoduše nastavit jeho míru zkreslení a hlasitost. Ostatní korekce předzesilovačů: Bass, Middle a Treble jsou účinné a fungují podobně, jako u jejich slavnějších jmenovců. Navíc na předním panelu každého šuplíku se nachází ještě přepínač Bright k rozjasnění zvuku, což se hodí při použití kytary s humbuckery. Celková hlasitost všech čtyř modulů se pak nastavuje pomocí knoflíku Master v pravé části chassis. Nejlepšího zvuku jsem dosáhl při vyjetí hlasitosti na úroveň, kdy začal kreslit koncový zesilovač komba. Potom to začalo všechno fungovat stejně jako u řádně nabuzených příbuzných. RM4 jsem s sebou vzal i na vystoupení a pocit z hraní jsem měl velmi dobrý. Kytara mi zněla příjemně na středech a v kapele se prosazovala bez problémů.

 

Pokusím se teď stručně (má chatrná odborná erudice mi stejně nedovolí obšírnější výklad) popsat tento aparát po technické stránce. RM4 Chassis je racková jednotka velikosti 2U, do které se vejdou čtyři zásuvné moduly. Obsahuje sériovou a paralelní efektovou smyčku, obě ošetřené lampou 12AX7. Další lampa 12AX7 je společná a je předřazena ke dvěma elektronkám stejného typu, nacházejícím se v každém modulu. Na zadním panelu nalezneme síťový vypínač, přepínač uzemnění Normal/Lift, MIDI zásuvky In a Thru (pro připojení MIDI pedálu RF4 a k navěšení efektových zařízení), dále pak Send a Return pro paralelní smyčku a totéž i pro tu sériovou, potom výstup před smyčkou a dva paralelní výstupy zařazené za smyčku. Hlasitost paralelní efektové smyčky můžeme ovládat pomocí knoflíku Effects, umístěného na předním panelu hned nad Masterem. Jacka od kytary lze zasunout jak do vstupu na předním panelu, tak i do vstupu na panelu zadním.

Kromě modulů, které byly naládované v testovaném RM4, firma Randall Amplifiers nabízí v současnosti ještě tyto další: Plexi (= Marshall Plexi - do r. 1967), JTM (= Marshall JTM-45), SL+ (= Marshall Super Lead), Top Boost (= Vox AC 30 Top Boost) a pak ještě své firemní předzesilovače (jejichž autorem je "zesilovačový guru" Bruce Egnater, designér vlastně celého projektu MTS): Clean (Randall Warm Clean), Brown (Randall Vintage Hi-Gain), Modern (Randall Modern Gain Distortion) a Ultra (Randall Heavy Hi-Gain Tube Distortion). Myslím, že z dosavadní nabídky si lze bohatě vybrat, ale výrobce přesto ještě slibuje další.

RM4 je nepochybně vysoce kvalitní aparát příjemného zvuku i vzhledu a snadno se ovládá. Přestože se dá zapojit do Returnu každého zesilovače obsahujícího efektovou smyčku, doporučoval bych přece jenom používat jej ve spojení s optimálním koncovým zesilovačem Randall RT2/50. Každé kombo má koncák nastavený na svůj typ předzesilovače, bedny a reproduktorů a výsledek by se mohl dost lišit. Široké možnosti zapojení pak jistě uspokojí i ty nejnáročnější uživatele. Ale pokud vás všechny uvedené skutečnosti naladily k urychlené koupi tohoto mazlíka, vězte, že každá sranda něco stojí! RM4-Chassis 24 885 Kč, 1 x modul 8900 Kč, RF4 MIDI pedál 2 995 Kč a RT2/50 zesilovač 36 470 Kč. Uvedené ceny platí pro zimu 2002/2003. Když to všechno sečteme, vyjde nám 99 950 Kč a to je pěkná řacha! Ještě musíme počítat s nákupem jednoho či lépe dvou repro-boxů, pokud je nevlastníme. Na druhou stranu je třeba říci, že jde vlastně o čtyři aparáty v jednom a z tohoto úhlu pohledu se již výsledná suma přestává jevit tak astronomickou. Kdybych nebyl v tomto směru vybaven, asi bych začal shánět peníze a šel bych do toho.

 

Info:

Randall RM4 je jakýsi konglomerát čtyř samostatných lehce vyměnitelných lampových předzesilovačů, z nichž každý je kopií některého ze slavných vintage aparátů. Je přepínatelný pomocí MIDI a má paralelní i sériovou efektovou smyčku. Ceny: RM4-Chassis - 24 885 Kč, moduly - 8900 Kč, RT2/50 - 36 470 Kč a MIDI pedál - 2995 Kč.

Plus:

věrnost zvuků deklarovaných aparátů

flexibilita

snadná obsluha

design

hlavně výhoda mít 4 různé zesilovače v jednom 2U racku

Mínus:

vysoká cena

Psáno pro časopis Muzikus