Roland MV-8800 - (ne)přenosné produkční studio

Roland MV-8800 - (ne)přenosné produkční studio
Roland MV-8800 - (ne)přenosné produkční studio

Tenhle přístroj je především určen tvůrcům taneční muziky. Ti ostatní se buď přizpůsobí, nebo si ho nekoupí. Je to přímý nástupce MV-8000. Ne, chce si na to jen zvyknout. Tenhle Roland je stroj (vážně je to stroj, váží 9,2 kg - na přenášení to moc není), který v sobě kombinuje sampler, sekvencer, mixážní pult a produkční a mastering studio. Je to prostě kompletní nástroj, ve kterém dovedete nápad z hlavy až po finální CD.

Na první osahání...

Bytelná hliníkovo-ocelová konstrukce, z bočních stran obroubená plastovým profilem, má na horní straně všechny ovládací prvky a barevný displej s úhlopříčkou 12,5 cm a rozlišením 320 x 240 bodů. Na zadní straně jsou všechny přípojné body a vpředu je zásuvka CD mechaniky.

Zvuk můžete dostat do tohohle Rolanda jak přes CD (a to buď hotovými vzorky nebo nasamplováním z audio CD), popřípadě zezadu přes RCA konektory z gramofonu nebo linkou přes velké 6,3mm jacky. Jeden z nich je určen i pro mikrofonní signál. Výstup ven je linkový přes 2 x TSR symetrickou linku, sluchátkový jack nebo RCA či optický digitální výstup.

Překvapením není MIDI in/out, ale to, že MIDI out je tady hned dvakrát. Co mě ale totálně dostalo, je konektor PS2 na myš a VGA na monitor! Myš byla přibalená včetně firemní podložky, monitor ne. Navíc myš bez monitoru nefunguje. Pokud už ale zapojíte myš a monitor, pak přestane displej na přístroji v podstatě fungovat. Sám jsem pracoval s externím monitorem, protože je pak práce mnohem jednodušší a intuitivnější. Samozřejmě, že to, co uděláte s myší a monitorem, uděláte i na malém displeji - jenže složitěji a víc se u toho nadřete.

Horní panel obsahuje kromě tlačítek pro ovládání sekvenceru i šestnáct tlakově citlivých padů, osm tahových potenciometrů, tři točítka pro nastavení efektů, datové kolečko, numerickou klávesnici, díky které můžete psát i písmenka, a kromě dalších vedlejších tlačítek, i velký potenciometr hlavní hlasitosti. Ten je důležitý: neslouží jen pro nastavení celkové hlasitosti při tvorbě a poslechu, ale určuje i hlasitost nahrávky při mixdownu do stereo wave a při masteringu.

 

Mixdown, mastering

Když jsem už ho nakousl, tak se u něj na chvíli zastavím. Každou skladbu (těch může být v jednom projektu celkem šestnáct) musíte mixdownovat v reálném čase po jedné, stejně jako mastering skladby - po každém mixdownu do jednoho wave souboru se zeptá, jestli chcete do master sekce, po masterování se zeptá, jestli chcete vypálit CD. Dokonce nelze provádět ani dávkové zpracování. To značně prodlouží čas práce na finalizaci a následném vypálení projektu na CD. Takže když chcete protáhnout masterovací sekcí všechny zmixované skladby, tak musíte pěkně po jedné a v reálném čase. Naštěstí CD už vypálíte v jednom kuse. CD mechanika je obyčejná, notebooková, tak se ptám: Proč ne DVD?

 

Ovládání

Práce s přístrojem (až si na ni zvyknete) je docela jednoduchá (teda chce to trochu cviku) a uděláte docela dost práce. Samozřejmě můžete využít myš a externí monitor a mnoho si pomůžete. Navíc se k přístroji dodává výukové DVD, takže asi po dvaceti minutách u DVD přehrávače jste s to nasamplovat vzorek, použít ho jako nástroj, vložit ho do patche a nahrát pattern a skladbu.

Tak jsme se elegantně dostali k tomu, jak se v MV-8800 pracuje. Skladby můžete poskládat z jednotlivých patternů (krátkých úseků hotových frází, které si připravíte předem) anebo využít princip nahráváni do MIDI nebo audio kanálů jako v běžném sekvenceru. V každém patternu můžete mít 64 MIDI stop a jednu audio stopu, ve skladbě pak osm audio stop, 128 MIDI, jednu patternovou stopu a jeden tempo track. Song i pattern může mít ještě jednu stopu pro automatizaci ovladačů.

Pro nahrávání MIDI a spouštění vzorků nebo patternů se využívají nastavitelné tlakově citlivé pady. Je jich celkem šestnáct. Zajímavou funkcí je možnost zapnutí tlačítka Roll (v podstatě virbl - víření) a Hold (zvuk na padu se bude opakovat pořád dokola). No, nicméně pady se mi zdály poněkud málo citlivé, takže jsem raději zapojil MIDI klávesnici a bylo to v pohodě (je pravda, že jsem pady nechal nastavené na továrních hodnotách, mohl jsem si s nimi trochu pohrát, ale klapky jsou klapky). Trochu mě překvapilo, že mi nešlo tak snadno opravit události v patternové stopě - takže když jsem něco nahrál špatně, mimo rytmus nebo špatný pattern, tak jsem mohl začít znova. Nicméně patterny se v songu dají upravovat, ale holt na jiné obrazovce. Naštěstí přístroj disponuje funkcí Undo/Redo, ale jen pro jeden krok.

 

Mix

Popravdě mě trochu zklamal. V podstatě nemícháte hlasitost kanálů, ale nástrojů ve skladbě (těch můžete mít šestnáct). Pokud tedy ve dvou stopách použijete jeden nástroj, tak při mixáži budete jedním potenciometrem ovládat hlasitost obou stop - a to i těch, které máte v patternu. Než jsem si na to zvykl, tak to chvilku trvalo. Mix podporuje na každé šavli nastavení hlasitosti, třípásmového ekvalizéru a výstupu do jedné ze čtyř audio sběrnic, do jedné ze dvou MIDI sběrnic nebo do hlavního výstupu. Rovněž můžete každou šavli mixu routovat do reverbu (dva typy), chorusu (čtyři typy) nebo můžete použít na jednu ze sběrnic (nejde použít na šavli nástroje nebo audio stopu), na hlavní výstup nebo na vstup nahrávání multiefekt (MFX) - pětadvacet typů. Na efektech je použitá technologie COSM (jak jinak) a jejich veškerá nastavení lze uložit pro budoucí použití. Mix lze automatizovat, ale pouze audio stopy, sběrnice, kanál chorusu a reverbu, hlavní výstupní kanál a nastavení MFX. MIDI stopy se dají automatizovat MIDI událostmi.

 

Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

V nástroji najdete modely klasických Roland SRV reverbů, SDD-320 Chorus, SBF-325 Flanger, pedálů Boss BF-2 a HF-2 i RE-201 Space Echo. K dispozici je i Analog Modeling Bass, který činí z MFX procesoru virtuální basový syntezátor typu SH.

Jsou zde bicí sady, včetně šestnácti vintage rytmerů (TR-808 a TR-909), zvuky akustických a elektrických pian, smyčce, kytary, syntetické basy a další. V současnosti si nové basové zvuky můžete stáhnout z netu.

Tenhle přístroj je nabušená mašinka (na webu si můžete stáhnout další zvuky), tak mě samozřejmě zajímalo, co je vevnitř: neudržel jsem se a MV-8800 rozdělal. Uvnitř jsem zaregistroval jen jeden slot pro paměťový DIMM modul (standardně 128 MB), notebookový HDD Hitachi 40 GB, chlazený zdroj, CD mechaniku a základní desku. Který z těch švábů je procesor, tak to nevím - nicméně by si zasloužil přidat trochu na výkonu. Pokud jsem se při nahrávání orientoval pomocí dat na obrazovce, byl jsem pořád mimo rytmus (lze využít kvantizaci jak při nahrávání, tak při přehrávání) - naštěstí zvukový metronom pracoval spolehlivě. Veškerý výkon byl určen pro zpracování zvuku a obnova obrazovky nebyla plynulá, několikrát obraz i zaškobrtl. Totéž platí i v případě náslechů efektů: pustíte si song a zkoušíte nastavení efektů a při jejich přepínání procesor evidentně nestíhá - naštěstí při výsledné nahrávce není nic poznat.

 

Import, export...

Co se toho týče, můžete importovat z audio CD, ze souborů *.smf, *.wav nebo *.aiff. Exportovat můžete do *.smf nebo *.wav. Samplovací frekvence je napevno nastavená na 44,1 kHz. Můžete i využít technologii V-link ke skloubení hudby a videa s jinými zařízeními, které tuto technologii podporují. Dokonce můžete použít funkci Pix Jam, kdy jednotlivým padům přiřadíte obrázky (bmp nebo jpg), které se zobrazí po úderu na pad na VGA výstupu.

 

Verdikt

Myslím, že tahle mašinka je velice dobré řešení pro tvůrce taneční hudby, běžný rockový muzikant ji zřejmě nevyužije. Přesto musím ocenit komplexnost přístroje - od nápadu po CD. A ještě jedna věc: když zrovna nic neděláte, tak se na displeji objeví po určité době spořič obrazovky; na výběr je jich šest.?

 

Na MIDI stopu se můžete dívat přes klasický Piano Roll, Event List anebo přes Drum Grid. Práci s MIDI událostmi umožňuje vše, co se dá očekávat od MIDI sekvenceru: kopírování mazání, vkládání. Navíc, což jsem byl překvapen, můžete pracovat se SysEx (včetně AutoSum). Jinak sekvencer nepřekvapil ani nezahanbil.

 

Ještě jedna fičura je docela příjemná: možnost připojit Rolanda přes USB k počítači. Očekával jsem, že bude spolupracovat nějakým způsobem s počítačem víc - prostě jsem si myslel, že budu moct využít MV jako zvukovku. Ale chyba lávky: stroj se objeví jako další USB disk, takže můžete na počítači procházet a spravovat soubory na disku zařízení. To je však trochu problém, protože v tom případě nenahrajete ani ň - přístroj je zablokovaný.

 

Info:

Roland MV-8800 je kompletní produkční řešení počínaje tvorbou rytmu, vícestopé nahrávání a mixáž, až po mastering a vypálení CD. Doporučená maloobchodní cena je 60 000 Kč.

 

Plus:

komplexnost

USB

množství efektů v MFX

master sekce

 

Mínus:

poněkud složitá práce bez monitoru a myši

zatížení procesoru

občas zbytečné hlášky

nemožnost dávkového zpracování

 

Technická specifikace:

sampler: 16 bitů/44,1 kHz (pevně nastaveno)

maximální polyfonie: 64 hlasů

(RAM) DIMM: 1 slot (168 pinů; PC100 CL2 nebo PC133 CL3, 3,3 V; 128 MB, lze rozšířit až na 512 MB)

efektyMultiefekt (MFX): 1 (25 typů), Reverb: 1 (2 typy), Chorus: 1 (4 typy), Mastering Tool Kit: 1 (pouze v Mastering sekci)

stopy songuMIDI: 128, audio: 8; pattern: 1; tempo: 1; Mute Control: 1

stopy patternuMIDI: 64; audio: 1; Mute Control: 1

tempo: 5 až 300 BPM

kapacita: 150 000 not

délka songu: 9999 taktů

projektsongů: 16; patternů: 500; patchí: 16 v každé skladbě, samplů: 9999; audio fráze: 512

AD/DA konverze: 24 bitů

příkon: 35 W

rozměry: 480 x 482 x 136 mm

hmotnost: 9,2 kg

Psáno pro časopis Muzikus