Roland VK-8 Combo Organ

Roland VK–8 Combo Organ
Roland VK–8 Combo Organ

Kdo by si nezamiloval Lordovy či Hensleyho, případně Emmersonovy hammondky? Je to nástroj, který zcela neodmyslitelně patří ke zvuku nejen rockové muziky sedmdesátých let. Roland patří k výrobcům, kteří následovníkům zmíněných velikánů vychází odedávna vstříc. Jeho modely VK-7 a VK-77 (dvoumanuálová verze) vešly do dějin jako jeden z nejvěrnějších simulátorů. Dnes tu máme inovovanou verzi VK-8, jako jeho nástupce.

Roland VK–8 Combo Organ
Roland VK–8 Combo Organ

Co nabízí nového?

Hned na startu si řekněme, že něco přidává, něco ubírá. Celkově vzato však model získává. Jde o jednomanuálovou verzi varhan, s novým typem klaviatury water-fall, na kterou se skutečně velmi dobře hraje. Nový je i COSM modeling rotary reproduktoru (Leslie) a orchestrální zvuky (od piana po dechy), které v předchozích modelech nebyly. Další novinkou je D-Beam kontrolér, který lze nastavit na jeden z pěti parametrů (crescendo, rotary speed, ring modulator, tone wheel brake a spring shock). Je to trošičku frajeřinka, která ale působí velmi efektně a opravdu zjednodušuje ovládání. Poslední novinkou jsou čtyři tlačítka percussion, která přidávají zvuku na jeho začátku jemnější či tvrdší nástup, simulující originální klávesnici legendárních varhan. Pokud hrajete legato, ozve se perkuse pouze na prvním tónu, v případě staccatové hry na každém. Perkusní nástup je zajištěn barvou 1', což znamená, že je-li zapnuta perkuse, 1' barva včetně svých harmonických prostě nebude hrát, jelikož je zde využita. Jinou vlastností je klik klávesy. Úplně originálně šlo vlastně o elektrický problém, ale časem si na něj muzikanti i posluchači natolik zvykli, že si dnes bez něj jak rockové, tak bluesové či jazzové varhany nelze vůbec představit. Jestliže je klaviatura rozdělena (split), klik lze přiřadit pouze zvukům v její horní části. Vibrato (V1-V3), Chorus (C1-C3) a Reverb (4 typy) jsou na panelu samozřejmostí. A co bylo ubráno? Marně se budete shánět po displeji. Firma tvrdí, že ovládání na panelu je natolik jednoduché, že zkrátka již není potřeba. Osobně si myslím, že mohl klidně zůstat, jelikož některé veličiny jsme zkrátka zvyklí z displeje odečítat, např. jméno uloženého nastavení panelu v preset memory. Dělící klávesou pro split je z fabriky C4. Pro split lze využít libovolnou klávesu.

 

Dědictví

Z VK-77 je to mimo jiné Virtual ToneWheel technologie, která se stará o teplý a bohatý zvuk. Je postavena na kolečkách, která mají každé 91 zoubků. Jsou motorizovaná, a jak zuby koleček procházejí kolem elektromagnetů, tyto spouštějí odpovídající tóny. Každý tón má osm harmonických, se kterými je smíchán, podle stavu táhla. Máte na výběr ze tří typů: Vintage 1 (zvuk varhan 70. let), Vintage 2 (zvuk varhan 60. let) a Clean (úplně čistý zvuk). Doladit zvuk lze klasickými devíti táhly, umístěnými v levé části panelu. 61 rychlostně citlivých kláves je příjemných na hru a velmi věrně připomíná svůj originální vzor. COSM modeling rychlého a pomalého rotary speakeru s overdrivem opět simuluje značně věrně skutečný reproduktor, včetně typického purplovského přebuzení. Zajímavá je možnost si vybrat ze tří typů zesilovačů, historicky nejpoužívanějších v kombinaci s boxem Leslie.

 

Táhla

Jsou natolik specifickou věcí u moderních nástrojů, že se u ní trošku zastavím. Výška tónu u táhel roste zleva doprava. Jejich označení je originálně inspirováno označením píšťal u kostelních varhan, a to ve stopách. Základní délkou je osm stop (8'). O oktávu vyšší je 4', čemuž odpovídá píšťala o polovinu kratší, atd.. Táhla jsou označena třemi barvami, levá dvě (basová) jsou hnědá, ostatní bílá (v oktávách k 8'-4', 2' a 1') a černá - ostatní, většinou kvintová - dominantní k dané tónice. Každý takto vyrobený tón má svou sinusovku a skládáním jednak se svými harmonickými, jednak s dalšími tóny ostatních stopáží, s kvintami a jejich různým poměrem, vzniká typický, nenahraditelný zvuk Hammondových varhan.

 

Popis

Vzadu mezi MIDI In/Out je konektor Pedal In pro připojení volitelného nožního basového pedálu PK-5 (13 kláves) nebo PK-7 (20 kláves) pro podporu basové sekce. Dalšími konektory jsou tři pedály - hold, expression a control. Dále vyvážený, analogový stereo out, sluchátka a speciální výstup do boxu Leslie. Panel je uspořádán přehledně - táhla jsou vlevo, osm dalších barev v bankách a skupina perkusí jsou umístěny zcela vpravo. Mezi tím jsou efekty, D-Beam, zesilovače a hlasitost. Přiznám se, že mi dalo vcelku dost zkoumání, než jsem přišel na to, jak oddělit barvy přidané od varhanních barev, manuál se v tomto popisu chová mírně macešsky svou přílišnou stručností, ačkoliv má přes 80 stran (sedm stran je věnováno MIDI!). Volba zvuku je jednoduchá, problém je v tom, že daný zvuk se přidává ke zvuku varhannímu, přičemž efekty a další nastavení na panelu se týkají výhradně varhanních barev. VK-8 disponuje 64 paměťmi, kam si uživatel může uložit aktuální nastavení celého nástroje, včetně táhel. Editovat lze cca 70 parametrů, jejich výpis je v manuálu. Vlastnosti nástroje si lze poslechnout ve čtyřech demo snímcích. Samozřejmě lze přidat MIDI keyboard do konektoru Keyboard In, který bude plnit funkci spodního manuálu, virtuálně dvoumanuálového stroje. Přes MIDI Out lze provést Bulk Dump do počítače nebo sekvenceru.

 

Info:

Roland VK-8 je nový, jednomanuálový varhanní nástroj, věrně

simulující klasické hammondky, za což sbírá jednu cenu za druhou. Cena s DPH: 71 260 Kč.

Plus:

water-fall klaviatura

efekty

modeling rotary speaker

Mínus:

schází displej

trochu složité nastavení Split x layer

Psáno pro časopis Muzikus