Roland XV-5050 - syntezátorový modul

Roland XV-5050  - syntezátorový modul
Roland XV-5050 - syntezátorový modul

Pro muzikanty, které lákají zvuky a možnosti nové série XV, a přitom se nechtějí zbavovat svého staršího nástroje, uvedl Roland na trh kompaktní modul XV-5050. Na první pohled je zřejmé, že je to jistý prodejní hit: Za velice přijatelnou cenu dostanete celou zvukovou výbavu nástrojů Roland Fantom a Roland XV-5080, dvě pozice pro rozšiřující desky série SRX a rozhraní USB pro přímé připojení k počítači. Přitom má XV-5050 stejnou zvukovou kvalitu jako mnohem dražší moduly.

 

Myslím, že XV-5050 je splněným snem muzikantů, kteří skládají na počítači, mají synťák s kvalitní klaviaturou a jenom si chtějí pořídit špičkové zvuky současné řady Roland XV. Ne každému se chce nahrazovat starší nástroj, který mu vyhovuje a má ho plně vybavený rozšiřujícími deskami, novým nástrojem, který toho sice má se starším hodně společného, ale například se do něj nevejdou všechny rozšiřující desky. Při prodeji staršího nástroje hodně proděláte a mít vedle sebe dvě zařízení, jejichž funkčnost a výbava se v mnoha ohledech překrývají, si může dovolit jen málokdo. Proto je uvedení modulu XV-5050 vzácným případem, kdy Roland naprosto přesně zasáhl správné místo na trhu a uvedl profi nástroj za lidovou cenu.

Co tedy XV-5050 přesně nabízí? 16 partů a 64 hlasy polyfonie svědčí o hledání úsporného řešení, dražší moduly mají dvojnásobnou polyfonii a počet partů. Ale co si budeme povídat, spoustě lidí to bohatě stačí, zvlášť pokud o XV-5050 uvažujeme jako o druhém (či dalším) modulu do výbavy. Navíc v ostatních parametrech se XV-5050 ani trochu netváří jako chudý příbuzný. V balení o výšce jedné rackové jednotky dostanete celkem 1280 zvukových programů (patch), což je kompletní výbava mnohem dražších modelů Roland Fantom a Roland XV-5080, 25 sad bicích a 64 programy multirežimu (performance). Navíc máte k dispozici paměťový prostor pro uložení 128 vlastních programů patch, 4 sad bicích a 64 performancí. Z nejvyšších modelů syntezátorové řady XV zůstala zachována konfigurace efektových jednotek, tedy reverb, chorus a tři nezávislé multiefekty. Důležité je taky to, že je XV-5050 stejně jako všechny současné syntezátory Roland vybaven 24bitovými převodníky.

 

Platforma

Na chromovaném čelním panelu jsou logicky uspořádané ovládací prvky a dvouřádkový textový displej s oranžovým podsvícením. Vedle sluchátkového výstupu a ovladače hlasitosti je konektor USB, který umožňuje přímo připojit XV-5050 k počítači rozhraním USB, takže nepotřebujete MIDI, spojení počítače s modulem je rychlejší než přes MIDI a navíc XV-5050 poslouží i jako MIDI rozhraní pro připojení dalších zařízení. Je to skvělé řešení, jen škoda, že s tím Roland přišel až teď.

Dvouřádkový displej není zrovna komfortní, pro běžné ovládání poslouží, ale na hlubší editace zvuků je neadekvátní. Evidentně se počítá s tím, že si člověk na editaci pořídí editační software jako Emagic SoundDiver a bude zvuky programovat z počítače. V zabudovaném uživatelském rozhraní XV-5050 jsou sice dostupné všechny parametry, ale o komfortu a přehlednosti nemůže být řeči.

S modulem se dodává disk CD-ROM, na kterém jsou ovladače pro operační systémy Windows 98/Me/2000 a Mac OS, ovladače pro nejnovější verze Windows XP a Mac OS X zatím chybí (ve Windows XP můžete zkusit použít ovladače pro Windows 2000, třeba to klapne). Čekal bych, že na dodávaném CD bude k dispozici aspoň zjednodušená verze nějakého editoru na programování zvuků, ale opravdu tam jsou jenom ovladače. To znamená, že si sice koupíte syntezátorový modul s přímým připojením k počítači, ale veškerý software si musíte obstarat sami. U sekvenceru to asi nikomu nezpůsobí problémy, protože byste si ho pořídili tak jako tak, ale editor zvuků je výdaj navíc, neboť se bez něj při podrobnějším programování zvuků na XV-5050 neobejdete. Je taky nešikovné, že se s nástrojem nedodává kabel USB, který je přitom pro všechny počítače stejný.

Z hlediska vstupů a výstupů je XV-5050 vybaven adekvátně: dva páry stereo výstupů, které lze použít i jako čtyři mono výstupy, digitální výstupy S/PDIF (optický a koaxiální) a tři obvyklé konektory MIDI. Vzhledem k bohaté výbavě interních efektových jednotek je počet výstupů dostatečný.

V modulu jsou dvě pozice pro rozšiřující desky série SRX. Nemůžete do něj přidávat desky starší série SR-JV80, ale vzhledem k celkové koncepci XV-5050 mi to ani trochu nevadí. Pokud máte starší nástroj Roland s rozšiřujícími deskami SR-JV80, XV-5050 se vám bude hodit jako doplněk do existující výbavy. A pokud je to váš první modul Roland, ani by vás starší desky nezajímaly, protože nové série SRX mají podstatně větší paměťovou kapacitu a nabízejí kvalitnější výběr samplů.

Rozšiřujících desek série SRX je v současné době na trhu pět: Dynamic Drum Kits, Concert Piano, Studio SRX, Symphonic Strings a Supreme Dance. Všechny mají špičkovou zvukovou kvalitu a poskytují bohatý výběr hotových zvuků podle svého zaměření. Jediný problém vidím v tom, jakou vybrat.

 

Zvuková architektura

Když máte takovou spoustu zvuků, potřebujete se v nich nějakým způsobem orientovat, a proto je XV-5050 vybaven databázovým systémem Patch Finder, který pomáhá vyhledávat zvuky podle kategorií. Navzdory malému displeji tedy nemusí být orientace v bankách zvuků velkým problémem. Oblíbené zvuky si navíc můžete zařadit do seznamu Favorite List, kde jsou pak ještě rychleji přístupné.

Jak už jsem řekl, zvuková architektura XV-5050 je shodná se všemi nástroji současné řady XV, tj. XV-3080, XV-5080, XV-88, Fantom. Navíc je kompatibilní i s předcházející generací nástrojů Roland (XP-30/50/60/80, JV-1010/1080 /2080), takže zvuky ze starších nástrojů, které využívají jejich základní vzorky, můžete snadno přenést do XV-5050 a díky lepším převodníkům a efektům budou znít lépe. V paměti XV-5050 jsou všechny zvuky, které se objevily v nástrojích Roland za posledních zhruba deset let. Jsou to osvědčené zvuky, které dobře fungují v nejrůznějších kontextech a díky velkému množství nových zvuků znějí současně. Mají příjemný, teplý zvukový charakter a díky mnohem kvalitnějším převodníkům jsou i dostatečně konkrétní a čitelné.

Paleta presetových zvuků pokrývá všechny hudební styly současnosti, takže základní arzenál výborně poslouží každému muzikantovi a zvuky specifičtěji zaměřené pro potřeby jednotlivých žánrů jsou k dispozici na rozšiřujících deskách.

Syntezátorové jádro řady XV jsem už popisoval v dřívějších testech nástrojů XV-3080 (Muzikus 8/2000), XV-5080 (4/2001) a Fantom (2/2002), ale už je to nějaká doba, tak nejdůležitější vlastnosti radši zopakuji. Patch se skládá ze čtyř součástí Tone, z nichž každý může být založen na dvou vzorcích (levá/pravá). Tóny mohou znít vždy najednou, mohou se prolínat podle rychlosti úhozu, mohou se překrývat, nebo být rozděleny podle výšky tónu, pro každý z nich lze nastavit jinou křivku reakce na rychlost úhozu. Každý tón má nezávislé nastavení filtrů, obálek, modulací i zaslání do efektů.

Celá architektura je postavena tak flexibilně, že umožňuje vytvářet velice expresivní zvuky s bohatou výrazovou škálou. Používá vyspělou modulační matrici s velkým počtem zdrojů a cílů modulace. Dobře naprogramované zvuky jsou díky tomu velice výrazově bohaté a je radost na ně hrát.

Ke zvukové bohatosti nástroje přispívá i efektová jednotka, která obsahuje nejdůležitější efekty, s jakými Roland v poslední době přišel, ať už ve virtuálních studiích VS nebo v samostatných efektových modulech. Reverby jsou založené na algoritmech výborného zařízení SRV-3030, takže jsou přirozené, čisté a pěkně transparentní. Každá ze tří multiefektových jednotek nabízí 90 algoritmů, které zahrnují i efekty založené na modelovací technologii COSM. Důležité je, že v režimu Performance jsou všechny tři multiefekty stále k dispozici, takže bez jakéhokoli omezení můžete na tři party nasadit tři různé multiefekty. Plus globální reverb a chorus. Je to velmi účinná konfigurace a za tuhle cenu splněný sen. Vždyť XV-5050 má bohatší efektovou výbavu než dražší XV-3080!

V režimu Performance můžete na každém partu nastavit offset hodnot filtrů, obálek, zaslání do efektů atd. proti nastavením v programech Patch. To je šikovné, protože nemusíte ukládat vlastní zvuk, když potřebujete jenom změnit náběh obálky nebo víc otevřít filtr.

Jak jsem už řekl na začátku, modul XV-5050 je trefa do černého. Nabízí obrovskou paletu zvuků, které výborně fungují v nejrůznějších kontextech, je rozšiřitelný, plně programovatelný a má špičkovou zvukovou kvalitu. Ztracené body za malý displej dohání rozhraním USB a především cenou. A kompaktní velikost také není k zahození.

 

Info:

-Roland XV-5050 je cenově dostupný syntezátorový modul založený na nejlepších současných nástrojích společnosti Roland, Fantom a XV-5080. Nabízí jejich kompletní zvukovou paletu, 16 partů multitimbrálu a 64 hlasy polyfonie, prvoligovou efektovou jednotku a dvě pozice pro rozšiřující desky SRX. Přitom jej lze snadno připojit k počítači rozhraním USB, nabízí 24bitové převodníky a digitální výstupy. Stojí 39 750 korun včetně DPH.

Plus:

- neskutečný poměr výbavy k ceně

nekompromisní zvuková kvalita

rozhraní USB

Mínus:

-malý displej

chybí software na editaci z počítače

 

Psáno pro časopis Muzikus