S radostí ke strojům Korg Electribes

Korg Electribes  - čtyři groove stolní přístroje
Korg Electribes - čtyři groove stolní přístroje

Móda stolních grooveboxů ve stylu Roland TB/TR se nevyhnula ani firmě Korg. Ta už v roce 1999 nabídla první dva přístroje série Electribes. Dnes má celá rodina čtyři členy.

 

Koncepce

EA-1 je dvojhlasý virtuálně-analogový syntetizér, ER-1 rytmer na bázi virtuálně-analogového syntetizéru. Sampler ES-1 a syntetizér a rytmer EM-1 jsou univerzálně použitelné. Kromě tónového generátoru obsahují všechny přístroje patternově orientovaný sekvencer s možností programovat skladby. Zajímavostí je parametrový sekvencer na záznam pohybů ovládacími prvky. Přístroje se dají propojit a tempově synchronizovat.

 

Popis

Panely se příliš neliší, většina ovládacích prvků je shodná. EA/ER/ES mají panel stříbrné barvy, barva bloku displeje je modrá, červená nebo zelená. EM má základní barvu panelu černou, blok displeje má stříbrnou barvu. Ovládací prvky jsou uspořádány logicky a ergonomicky, tedy alespoň z hlediska praváků.

V bloku displeje je regulátor celkové hlasitosti, tlačítko Audio In Thru (na EM má funkci Tempo Lock), tříznakový A/N LED displej, datové kolečko, pod displejem jsou dvě LED diody Peak (na EM MIDI) a Beat. Následuje matrice parametrů 4 x 5 se dvěma tlačítky pro přepínání řady parametrů a pět LED indikátorů, pod nimi jsou čtyři tlačítka volby sloupce parametrů (režimu). Konkrétní režimy a parametry se na jednotlivých přístrojích liší, ne všechny jsou vždy využity. Vpravo pod datovým kolečkem je tlačítko Write.

Níže vlevo pod blokem displeje je ovládání sekvenceru - Record, Stop, Start/Pause, Tap (s druhou funkcí Rest/Tie nebo Part Mute, na EM obojí) a Transpose (na ER/ES Solo, na EM obě funkce). Pod těmito tlačítky jsou dvě tlačítka Select s osmi LED indikátory - slouží pro nastavení a indikaci délky patternu (až 64 kroků), v režimu pattern pro volbu sad patternů a v režimu song pro rychlé převíjení. Na EA/EM v režimu Keyboard přepínají oktávy.

Zcela dole jsou dvě tlačítka s funkcí Pattern Set (na EA/EM také Keyboard) a Shift (ve spojení s Record slouží jako Erase), vedle nich šestnáct podsvětlených tlačítek s různými funkcemi (klaviatura, volba patternů, různé funkce jednotlivých režimů, indikace tónu nebo patternu) - ty se na jednotlivých přístrojích liší. Škoda, že tato miniklaviatura není dynamická.

Pravá část panelu má na jednotlivých přístrojích různé ovládací prvky.

Na zadním panelu jsou konektory pro sluchátkový výstup, hlavní audio výstup (stereo nebo dva party), audio vstup (na EA mono, na ES stereo s přepínačem Mic/Line a regulátorem úrovně, na ER dva mono), MIDI trio, vstup pro externí adaptér a vypínač. ES má slot pro Smart Media kartu.

I když jsou přístroje zhotoveny z plastu, budí solidní dojem a mohly by něco vydržet. Ještě rozměry: 300 x 222,5 (ES 224,9) x 55,4 (EA/ER 53,4) mm, váha 1,25 (ES 1,28) kg. Samozřejmostí je český návod.

 

Tónový generátor

Podívejme se na generování zvuku jednotlivých příslušníků Elektrického Kmene. S tím bude souviset i popis konkrétních ovládacích prvků vpravo na panelu.

 

EA-1

Virtuálně-analogový syntetizér pracuje na stejném principu jako renomované firemní syntetizéry Prophecy, Z1, MS2000/R, karta MOSS nebo PCI karta Oasys. K dispozici pro každý ze dvou partů jsou dva oscilátory (vlnové formy pilová, pravoúhlá, trojúhelníková, místo druhého oscilátoru lze použít externí audiosignál), dá se nastavit jejich poměr a odladění druhého z nich (+4/-1 oktáva), je tu kruhová modulace, synchronizace a Decimator (vzorkuje vlnovou formu OSC1 kmitočtem OSC2, tak snižuje kvalitu zvuku). Vždy je modulován OSC2 z OSC1. Toto řešení dává hodně možných barev (přestože je možné použít vždy jenom jeden tvar vlny v oscilátorech a jedinou modulaci) - od hutných analogových přes ostré synchronizované a metalicky zkreslené, až k digitálně znějícím. Nechybí i simulace řeči - různé robotí hlasy a vocoderové efekty díky zkreslení a resonanci filtru. K dispozici je efekt portamenta - glissanda mezi tóny. OSC1 má hutnější zvuk než OSC2. Externí audiosignál lze tlačítkem Audio In Thru kdykoli aktivovat mimo cestu signálu, zní potom paralelně se syntetizérem. Pokud je použit v syntetizéru, prochází filtrem a efekty.

Zvuk dále pokračuje do filtru, jde o spodní propust se strmostí 24 dB/oktávu a regulací ladění, resonance (až k samooscilaci), hloubky a polarity modulace obálkou a času Decay. Zní tučně a přiměřeně zkresleně, ani při vyšších hodnotách resonance se zvuk neoslabuje.

Následuje zesilovač s regulací úrovně a efektem distortion (zní dobře, ale chybí možnost řízení jeho úrovně).

Na výstupu nástroje je Tempo Delay a Chorus/Flanger. Dá se nastavovat hloubka a čas/rychlost modulace. Echo lze synchronizovat pomocí MIDI synchrotiků a díky dlouhým časům se dají vyrobit i efekty vrstvení hlasů. Chorus produkuje při extrémním nastavení efekty hřebenového filtru. Protože obě DSP jednotky jsou k dispozici nezávisle pro každý part syntetizéru, jsou tu celkem 2 x 2. Díky dvěma partům je možné programovat např. basovou linku a k tomu další hlas. Celkový zvuk je vynikající. Škoda, že tu není jako na ER/ES/EM možnost vypínání partů a Solo funkce.

 

ER-1

Nástroj obsahuje čtyři syntetické party na virtuálně-analogovém principu, jako EA, generující bicí a efektové zvuky, plus čtyři PCM party (zavřená a otevřená hi-hat, crash činel a tlesknutí), dva party audio vstupů a akcentový part. Obě hi-hat se vzájemně vylučují ze znění, přednost má otevřená, totéž platí pro činel a tlesknutí (přednost má tlesknutí). PCM zvuky značně připomínají Roland TR909. I když miniklávesnice nástroje není dynamická, nástroj reaguje na rychlostní data z MIDI.

Pro syntetický part se nastavuje: tvar vlny (sinus, trojúhelník), naladění, tvar modulace (pila dolů, pravoúhlý, trojúhelníkový, náhodný, šum, obálka), hloubka modulace (pozitivní i negativní), rychlost modulace - podle zvoleného typu se mění buď kmitočet LFO (umožňuje i vznik postranních pásem a změnu barvy zvuku) nebo čas obálky. Obálky pracují velmi rychle, takže se dají vyrobit skutečně perkusivní zvuky. Další parametry platí i pro PCM a audioparty: Decay pro hlasitost, úroveň, stereo pozice a zvýraznění basů. PCM party se dají ladit, pro akcent part se určuje úroveň. Tato funkce pracuje tak, že místo aby zdůraznila úder, zeslabí ostatní neakcentované.

Zvuk pokračuje do společné DSP jednotky typu stereo delay - pracuje normálně, nebo jako tempo delay (je synchronizováno tempově s patternem nebo skladbou) nebo jako Motion sekvence. Nastavuje se hloubka efektu (zpětná vazba) a čas. Škoda, že je tu jediná společná efektová jednotka bez možnosti nastavit hloubku procesování pro jednotlivé party.

Dalším užitečným efektem pro elektronickou hudbu je kruhový modulátor. Pracuje mezi party 1 a 2 (2. moduluje 1.) a 4. může modulovat audio vstupy. Při aktivovaném kruhovém modulátoru musí ve stejném kroku zaznít oba zvuky, jinak se neozve nic.

Přes jednoduchost programování a minimální počet parametrů (postrádám např. filtr) nabízí nástroj pozoruhodné spektrum zvuků a překvapuje bohatstvím barev a velmi hutným analogovým zvukem.

Panel obsahuje jedenáct tlačítek jednotlivých partů - slouží pro jejich volbu při editaci, ale i pro vypínání partů a funkci Solo (může být zapnuto i víc partů současně). V této sekci jsou i dvě tlačítka Ring Mod.

 

ES-1

Základem koncepce tohoto přístroje je sampler. V paměti FlashROM (5 MB) může být až 100 monofonních a 50 stereofonních vzorků o maximální délce 95 sekund. Stereo vzorky zabírají dvakrát větší prostor. Jde o jednorázové vzorky, které se přehrávají vždy celé. Sampluje se přímo do přístroje vzorkovacím kmitočtem 32 kHz, 16bitově, LED diody Peak ukazují úroveň signálu, převodníky jsou 20bitové. Vzorky je možné importovat ze Smart Media karet (wav/aiff - osmi nebo šestnáctibitové). Z nich se sestavují patterny a songy. Nástroj nabízí devět partů pro stereo i mono vzorky (některé se vzájemně vylučují ze znění), jeden Slice part, part audio vstupu a akcentu (ten platí pro všechny party). Pro sampling jsou tu funkce Normalize, Truncate, Time Slice a Delete Sample, dá se určit začátek a konec vzorku, začátek Fade-out. Dá se zkontrolovat množství zbývající paměti (v sekundách). Vzorky zůstávají v paměti i po vypnutí přístroje.

Funkce Slice Sample rozdělí delší frázový vzorek na jednotlivé vzorky, ty přiřadí klávesám na miniklávesnici. Takto zaznamenané vzorky lze potom použít v partu Slice, který je přehrává ve smyčce. To se dá využít pro zrychlení nebo zpomalení fráze beze změny výšky vzorků, změnu rytmu fráze vypnutím některých vzorků, nebo je možné vzorky individuálně upravovat.

Přístroj umí i resampling - vzorkovat svůj vlastní signál, buď jediný krok v partu, nebo část či celý pattern nebo skladbu.

Z DSP je k dispozici jedna jednotka s jedenácti efekty (Reverb, Flanger/Chorus, Phaser, RingMod, Pitch Shifter, Compressor, Distortion, Decimator, Isolator, ResoFilter a Wah) a možností měnit vždy dva pevně dané parametry, dále Delay s regulací hloubky, času a možností bpm synchronizace. Obě DSP jednotky je možné dynamicky ovládat pomocí sekvence Motion . Další taková sekvence se týká parametrů partu - pro vzorky jsou to výška/rychlost, ladění filtru (resonance bohužel chybí, ale je to napraveno efektem ResoFilter), úroveň a stereo pozice, zapnutí efektu, Roll (rozdělí dobu na menší části - 2 až 4, kde znovu spouští vzorek) a přehrávání vzorku odzadu. Pro audio vstup funguje Pitch/Speed jako gate time, filtr, úroveň a stereo pozice. Pro Akcent part funguje jenom úroveň. Vždy je možné zapsat do patternu pro jeden part vzorku jenom jeden ovládací prvek plus tři spínače - efekt, roll a reverse. Těchto sekvencí může být jedenáct.

Nechybějí funkce Part Mute a Solo.

Nástroj přichází s 53 vzorky, 64 patterny a třemi demoskladbami. Tovární data lze vymazat, ale není možné je obnovit. Doporučuje se proto uložit obsah paměti po zakoupení přístroje na SM kartu (4 až 64 MB), nebo provést výpis paměti. Jeden soubor All Data zabírá asi 4 MB.

Pokud jde o zvuk nástroje, nezní už tak originálně jako EA a ER, to je jasné - jde o vzorky a ty znějí vždy tak, jak je nahrajeme. V každém případě mne překvapila razance a až zuřivá dravost továrních vzorků a patternů.

 

EM-1

Přístroj kombinuje dva syntetické party a osm partů bicích (party 5 a 6 A a B se vzájemně vylučují). Pro oba typy je k dispozici i akcent. Syntetické party využívají 50 PCM vzorků, bicí 144 vzorků. Některé syntetické vzorky už obsahují akordy.

Pro syntetický part se nastavuje vzorek, ladění a resonance filtru typu spodní propust, hloubka a polarita, modulace obálkou, parametr Drive provádí zkreslení ve filtru, akcent. Pro bicí part se nastavuje vzorek a akcent. Další parametry jsou platné pro part: typ AEG obálky (s poklesem nebo trváním), čas poklesu obálky, výška vzorku pro bicí vzorek, Glide pro syntetický vzorek, úroveň, stereo pozice, spínače pro Roll, Effect a Motion sekvenci spolu s přepínačem typu Motion sekvence (plynulá, skokovitá).

Efektová jednotka nabízí jedenáct typů efektů (Reverb, Flanger/Chorus, Phaser, RingMod, Pitch Shifter, Compressor, Distortion, Decimator, Resonator, Filter a ModDelay). Stejně jako u ES jsou tu dva ovládací prvky pro dva parametry efektu. Další DSP jednotka je stereofonní Delay s nastavováním času a hloubky. Pro obě DSP nechybí možnost zapsat do patternu sekvenci Motion řízení efektu.

Navíc tady lze vyměnit data dvou partů, případně zkopírovat zvuk z jednoho partu do dalšího.

Tlačítko Tempo Lock uzamkne aktuální tempo a nebude jej při přehrávání skladby měnit spolu s patterny.

Zvuk EM je vynikající, díky tomu, že vzorky vytvořila firma, mohla vybrat takové, které dávají přístroji určitý zvukový charakter. To se podařilo. Maximálně nadupané sekvence, kde si ani nevšimnete, že slyšíte jen dva syntetické party - tak plně to zní (echa dělají svoje!).

 

Audio vstupy

Fungují stále, pokud je stisknuto tlačítko Audio In Thru, tedy i při zastaveném sekvenceru. Pokud je toto tlačítko vypnuto, ozve se externí audiosignál na EA v případě, že je v OSC1 zapnut a že pro OSC1 je programován v určitém kroku sekvence trigger. Protože jsou tu dva party, dá se vstupní mono signál zpracovat dvakrát - v prvním partu je např. filtrován a opatřen echem, ve druhém partu jej můžete zkreslit pomocí kruhového modulátoru.

Do ER může vstoupit stereo nebo dva mono signály. Je možné nezávisle zpracovávat oba dva, takže každý kanál může být spouštěn v jiných krocích sekvence. Aby se externí signál ozval, musí být aktivován kruhový modulátor a ve stejném kroku musí být trigger pro part 4. Možnost hradlování a procesování externího signálu považuji za největší přínos Electribů.

 

Patternový sekvencer

Obsahuje 256 patternů (ES 128), každý může mít délku až 64 kroků (maximálně 4 x 16 nebo 4 x 12 kroků), každý může obsahovat na EA tato nastavení: aktivace triggeru v kroku (tak se určí spuštění noty, pauza nebo trvání noty), výška tónu, délka tónu. Na ER se nezadává výška a délka tónu, navíc je tu Akcent part. V ES se zapisuje číslo vzorku. Obsazení kroku v daném partu a sekci patternu je vidět na 16 LED klávesnice. Součástí patternu je i nastavení zvuku pro všechny party a nastavení efektových jednotek. Nechybí funkce Swing pro změnu ostrosti tečkovaných rytmů (50 až 75%). Bohužel není možné určit libovolnou délku patternu v daném rozsahu. Nevyrobíte tedy metra jako 7/16, 13/16, 7/12 apod. Škoda, přeškoda. Patterny je možné nahrávat v reálném čase nebo krokově. Pochopitelně je možné vkládat data i z externí MIDI klaviatury. Dodatečně lze cokoli upravit - např. smazat některé noty partu nebo celý part. Part lze také posouvat po jednom kroku dopředu nebo dozadu, transponovat, kopírovat jeho části. Během přehrávání patternu lze vypínat party a transponovat je. Je možné určit, který pattern bude hrát jako další v pořadí. Patterny se volí pouze datovým kolečkem, což není úplně pohodlné - lepší by byla možnost přímé volby pomocí číslicového zadání nebo alespoň pomocí tlačítek nahoru/dolů.

Tempo v rozsahu 20 až 300 bpm je součástí patternu, a jak je dobrým zvykem, nastaví se, jen pokud přepneme pattern v zastaveném stavu nástroje. Pokud se přehrává nějaký pattern a přepnete na jiný, tempo se nemění.

Při přepínání patternů nedochází ani k nejmenšímu problému s timingem, i když se na začátku patternu přepíná nastavení syntetizéru a DSP jednotek.

Všechny mašinky jsou naplněny aktuálními hudebními styly - electro, techno, house, garage, hip hop/R&B, bigbeat/rock, drum'n'bass, trip hop, vintage apod.

 

Funkce Pattern Set

Přiřadí zvolené patterny šestnácti krokovým tlačítkům a je možné je tak mít k dispozici pro okamžité přehrávání. Tyto sady mohou být čtyři. Tak se kompenzuje méně praktická volba patternů pomocí datového kolečka.

 

Parametrový sekvencer

Zaznamená do každého patternu v reálném čase pohyby jedním až třemi ovládacími prvky v rámci každého partu. Aktuální hodnoty parametru se uloží do jednotlivých kroků, kterých může být maximálně 64. Přehrávání může probíhat plynule, kdy simuluje plynulé přechody hodnot, nebo skokovitě (po skocích). Je možné zjistit, jestli pattern obsahuje sekvenci Motion, a ta se dá dodatečně z patternu vymazat. Parametrovou sekvenci není možné na EA/ER dodatečně editovat.

Na ER se dá zaznamenat i sekvence pro Delay efekt - zapisuje se pohyb oběma ovládacími prvky.

Na ES/EM je možné zapsat sekvenci pro efekt, pro Delay efekt a pro jednotlivé party. Sekvence je možné editovat (na ES 11, na EM až 15 parametrů).

EM umožňuje zapsat pro syntetický part pohyb dvěma regulátory a jedním spínačem, pro part bicích jeden regulátor a jeden spínač, pro akcent úroveň, pro efekt dva regulátory, pro Delay efekt čas a hloubku.

 

Song sekvencer

Kapacita je šestnáct skladeb, každá může obsahovat maximálně 256 kroků. V každém kroku je číslo patternu, eventuálně posun jeho výšky. Je možné vložit pattern do skladby nebo jej vymazat, případně změnit jeho číslo. Do skladby je také možné nahrávat v reálném čase hru na klávesnici přístroje, pohyby ovládacími prvky a změny tempa. Maximální počet těchto eventů pro všechny skladby je asi 65 000 (EA) nebo 35 700 (ER/ES). Není možné je editovat. Přítomnost těchto dat ve skladbě je možné zjistit a dají se dodatečně smazat. Také celé skladby je možné mazat. Skladby není možné během přehrávání přepínat jako patterny, je nutno nejprve zastavit chod sekvenceru.

 

Ovládání

Je velmi jednoduché - nastavování parametrů zvuku probíhá pomocí dedikovaných ovládacích prvků, další parametry se nastavují pomocí matrice parametrů, jiné pomocí krokové klávesnice (přes tlačítko Shift - to se používá i ve spojení s dalšími ovládacími prvky, stisknuto samotné v pattern režimu zobrazí délku a metrum). V reálném čase je možné přepínat čísla patternů, měnit tempo (datovým kolečkem nebo tlačítkem Tap), transpozici, je možné hrát na klávesnici živě, vypínat party a kroky v patternu. Orientace v patternu je zjednodušena obvyklým "lauflichtem", kdy aktuální krok blikne vždy inverzně na krokových tlačítcích.

Jako výbornou pomoc při programování zvuku bych hodnotil LED indikátor s názvem Original Value. Rozsvítí se vždy, když najedete při projíždění hodnoty nějakého parametru na hodnotu původně uloženou v paměti.

Zmíním některá globální nastavení: metronom, hlasitost audio vstupu (EA/ER), blokování paměti. Tato nastavení lze uložit do paměti. Přístroje s výjimkou ES jsou vybaveny inicializací. Demoskladby ukazují výborně možnosti přístrojů. Návod je napsán přehledně a čitelně - až přepečlivě, takže tu najdete humorné perličky typu: Když stisknete tlačítko HandClap, zazní zvuk HandClap. To by mne fakt nenapadlo.

 

MIDI

Podrobná MIDI implementace je k dispozici na Internetu. Na EA se nastavují MIDI kanály pro jednotlivé party syntetizéru, dále vysílání výpisů paměti (patterny, skladby, vše), MIDI filtr (pouze noty, pouze volba programu, vše), rozsah kolečka ohýbání. Podobné parametry jsou i na ostatních přístrojích série Electribe, s malými odlišnostmi. Na ER/ES se nastavuje jediný MIDI kanál. Pro každý part se programuje MIDI nota, která jej spouští. Na EM se programuje MIDI kanál pro každý part, pro party bicích se určí nota, kterou budou spouštěny. MIDI nastavení lze uložit do paměti. Nástroje využívají NRPN pro řízení všech parametrů. Ovládací prvky tato data vysílají, je možné zaznamenat jejich pohyb do externího sekvenceru. Patterny se dají přepínat pomocí volby banku a programu. Je možná MIDI synchronizace tempa přehrávání patternů a skladby, přístroje rozumí i volbě skladby a MIDI lokátoru.

 

Závěr

Přístroje Electribes mne příjemně překvapily. Na to, jak málo mají parametrů a snadno se ovládají, nabízejí skutečně ohromující možnosti. To vše při velmi příznivé ceně. Velmi slušných hudebních výsledků dosáhnete už s pouhými dvěma přístroji, ať už synchronizovanými nebo ne. A to bez dlouhého učení, protože ovládací prvky se vysvětlují samy, nejsou tu žádná složitá menu a submenu. Přístroje se tak hodí ideálně i pro úplné začátečníky. Nejvíc se mi líbí beat-box ER-1 pro svůj charakteristický zvuk, potom EA-1, pak bych zařadil ES-1 a EM-1. ES se hodí pro experimentátory, kteří chtějí sami vzorkovat, EM s hotovým a ideálním výběrem vynikajících aktuálních zvuků pro uživatele, kteří se nechtějí zdržovat vlastním samplingem. A ještě ceny: EA-1 a ER-1 stojí 15 900 Kč, ES-1 21 900 Kč a EM-1 19 900 Kč. Doporučuji vyzkoušet.

 

Info:

Korg Electribes EA-1, ER-1, ES-1 a EM-1 jsou čtyři groove stolní přístroje s vynikajícím zvukem a aktuálně programovanými patterny, velmi intuitivní obsluhou a příznivou cenou. Ceny jsou: EA-1 a ER-1 stojí 15 900 Kč, ES-1 21 900 Kč a EM-1 19 900 Kč.

Plus:

vynikající a jednoduchý koncept

vynikající zvuk

intuitivní ovládání v reálném čase

nízká cena

Mínus:

hodilo by se víc audio výstupů na ER/EM/ES

absence funkce Accent a Tune na EA

pattern musí mít 12 nebo 16 kroků a jejich násobky

absence filtru na ER

Psáno pro časopis Muzikus