Sabian AA Metal-X

Sabian AA Metal-X
Sabian AA Metal-X

Řada AA se v produkci Sabianu vyskytuje už řadu let. Rozšiřováním technologického přístupu postupně vznikla odvozená řada AAX a také několik modelů, určených pro specifické použití v daných hudebních žanrech. Nyní je tu celá další větev činelů AA, která nese název Metal-X.

 

Činely v této řadě byly vyrobeny se zřetelem na potřeby "heavy" hráčů. Výrazná odolnost, zvuková průraznost, příslušná agresivita a v neposlední řadě vzhled, protože jak známo - v tvrdém rocku jde i o image. To jsou vlastnosti, které chtějí AA Metal-X nabídnout. Proto byly také činely vybaveny dvojitou vrstvou laku, který by měl nejen podpořit odolnost, ale zajistit i jejich stálý "fresh looking". Trochu to vystihuje symptomy doby, ale stadiónová produkce o těch blýskavých pozlátkách prostě je.

Z hudebního hlediska je přítomnost či nepřítomnost laku na činelech také významná. Dodává totiž třpyt i zvuku a zabraňuje usazování mikročástic na povrchu činelu a tvorbě koroze, která se projevuje jako "vysušení" zvuku nástroje. Musím tu ale připomenout, že jmenovaný vliv prostředí je mnoha hráči naopak velmi vyhledáván. Je pravdou, že vychutnat si takto "vyžilý" nástroj může posluchač i hráč jen v mnohem ambientnějších zvukových podmínkách, než jaké mají uspokojit činely z dnešního testu.

AA Metal-X jsem obdržel v těchto modelech: Splash 10", Splash 12", Hi-hat 14", Hi-hat 15", Crash 16", Crash 18", Crash 19", Crash 20", Ride 20", Ride 21", Ride 22", Ride 24" a Chinese 20".

Dále pak sladěný set Crash 16", Ride 20"a Hi-hat 14" ve společném pevném kufru, dodávaném k sadě. Oficiální název tohoto kompletu je Sonically Matched Performance Set.

Byl to tedy dohromady řádný balík a zahrnoval kromě 18" číny a 17" crashe kompletní nabídku, kterou Sabian v této řadě vyprodukoval.

Podle očekávání jsou všechny činely vyšší váhové kategorie, zdaleka ovšem ne tolik, kolik bych předpokládal u heavy modelů. Díky tomu znějí činely vyváženě i v nižších dynamických hladinách, crashe mají příjemný náběh bez nárazového tónu a všechny činely mají níže postavený fundamentální tón, než by se dalo podle váhy očekávat.

Překvapilo mě také mile, že společným znakem všech modelů je nebroušený pupek, výškou tónu sladěný se zbytkem činelu.

To se ukázalo jako velice dobrý nápad, činely mohou díky tomu dosahovat vyšších dynamických úrovní bez toho, aby byla tato vlastnost doháněna pouze tloušťkou materiálu a tvarovým profilem.

Postupně jsem prostřídal nejprve všechny crashe - a to jak v kombinaci s jinými činely, tak v kombinaci výběru, daného škálou AA Metal-X.

Crashe mají sytý plný zvuk s poměrně dlouhým sustainem. Přestože je jejich zvuková základna ve vyšším spektru, fundamentální tón mají nízko a to dává zvuku činelů příjemnou zemitost.

Vzhledem k charakteru a určení crashů v řadě AA Metal-X se jeví příznivou volba větších 19" a 20" modelů, které jsou ideální k "zásadním" peckám v hutnějším bigbítovém tlaku. Při hře špičkou se pak dají použít jako jemný ride činel se svítivou charakteristikou a dobře hratelným pupkem.

16" a 18" Crash se dají nasadit i v jemných situacích, v kombinaci s většími kolegy tvoří dobře sladěnou partu.

Ride činely jsou k dispozici v neobvyklé rozměrové škále 20-24 palců. Největší z nich je důstojnost budící koláč, jenž si říká o spolehlivý stojan, co vydrží zátěž. Na rozdílech v rozměru těchto jinak totožných činelů jsem se mohl přesvědčit, jak moc ve zvuku rozhoduje i pouhý jeden palec. 20", 21" i 22" vykazovaly výškově poměrně vzdálené intervaly, při crashovém úderu se směrem k vyššímu průměru slyšitelně zvyšoval náběhový čas... Rozdíl mezi 20" a 24" verzí je pak naprosto diametrální. Úder vedený na 24" působí hlubinně a důstojně, 20" je v porovnání s ním najednou jako rozveselená slečinka.

Nejuniverzálnější a nejbližší mi byla prostřední 22".

Stylově odpovídají ride činely svému určení průrazností, stejně jako crashe mají také příjemnou zemitost. Pupek je důrazný a hluboký pruďas, který proleze bez problému i hustou hradbou elektrifikovaných spoluhráčů.

Hihatky jsou nekompromisní a průrazné. Víc se mi líbila 15" verze, snad proto, že ještě více potvrzovala charakter a určení modelu než jistě univerzálnější (ale také nevýraznější) 14" kolegyně.

Splashe jsou u AA Metal-X v trochu nezáviděníhodné pozici. Charakterem, odolností i zpracováním musejí zapadat do výzoru řady, ale trochu se vinou těchto požadavků ztrácí jejich splashový charakter. Mají až příliš krátký sustain a v jejich zvuku je slyšet až příliš "humpoláctví". Přiznám se, že oba činelky šly po chvíli ze stojanu zpátky do přepravních igelitek...

Sonically Matched Performance Set působí velmi sympaticky, byť se možná zbytečně drží zavedeného rozměrového standardu 14-16-20. Možná by stálo za úvahu volit vzhledem k určení činelů větší průměry jednotlivých modelů.

Součástí setu je bytelné plastové pouzdro, v němž majitel najde kromě propagačního trička také certifikát o skutečném "sladění" daných kusů k sobě. Činely působí vzájemně skutečně vyváženě.

Pokud bych si měl sestavit z činelů testované řady vlastní rockový set, pak by to byla 15" Hi-hat, 22" Ride, 18" a 20" Crash a 20" Chinesse. Splashe bych si ke jmenovanému setu vybral nejspíše z jiné řady, dobře by se jistě pojily například svítivé a měkké AAX. Ale možná bych splashe ve zmíněné konfiguraci vynechal úplně a raději bych se poohlédl po šikovném gongu za záda. Pak už jen paličky pořádně napřáhnout a rozdávat "těžké". Tady budou AA Metal-X jako doma...

 

Info:

Nová řada činelů Sabian AA, určená pro potřeby heavy hráčů. Ceny crashů jsou 5275 Kč (16"), 6110 Kč (18"), 6530 Kč (19"), 7240 Kč (20") a ride stojí 7240 Kč (20"), 7870 Kč (21"), 8540 Kč (22") a 8365 Kč (24"). Chinese 20" je za 7240 Kč. Hi-hat 14" přijde na 8620 Kč, 15" verze na 9545 Kč. Splashe stojí 3180 Kč (10") a 3600 Kč (12"). Sonically Matched Performance Set je zvukově sladěná sada, obsahující 14" Hi-hat, 16" Crash a 20" Ride, vybavená plastovým pouzdrem a potvrzeným certifikátem provedeného párování. Cena setu je 19 840 Kč.

Plus:

činely velmi dobře vyhovují podmínkám hlasitých rockových stylů, nesou si navíc v sobě dávku senzitivity, a jsou proto použitelné i pro delikátnější hudební účely

Mínus:

heavy charakter řady "odskákaly" splashe, které působí poněkud humpolácky

Psáno pro časopis Muzikus