Steinberg D´cota

Steinberg D‘cota
Steinberg D‘cota

Docela nedávno jste mohli číst recenzi pozoruhodného softsyntezátoru Plex. A už je tu opět firma Steinberg s dalším inovativním vkladem do početné rodiny VST nástrojů. Za těch několik málo let, v nichž jsme si na tyhle nástroje postupně zvykali, jsme si už mohli všimnout, že hlavní směry současného vývoje se přesunuly právě sem. Zatímco klávesové syntezátory až na výjimky ve stojatých vodách opakují (a popravdě i stále ještě zdokonalují) dobře zaběhnutý model ROM playerů, mezi jejich softwarovými souputníky se každou chvíli zčeří hladina. Jejich kvalita i výkon už dávno nabízejí možnost pořídit si jenom samotnou MIDI klávesnici a všechny zvukové generátory uschovat do jednoho počítače. Ve srovnání s hardwarovou sestavou je to řešení nejenom podstatně levnější, ale právě pro relativně nízké ceny i nesrovnatelně flexibilnější - kdo má ambice držet krok s nejnovějším vývojem, může tak činit neustále.

A mohu říci rovnou zkraje, že kousek, který jsem právě nainstaloval do počítače, hned po zběžném poslechu (znovu) potvrdí, že zmíněná koncepce opravdu dává smysl.

 

Obecná charakteristika

D'cota je poměrně honosně označen za nástroj s mnohočetnou syntézou. Místo "multiple" by ovšem klidně mohlo stačit "triple", neboť použité typy syntézy jsou celkem tři: analogová, spektrální" a wave" syntéza. To členění ve skutečnosti odráží především rozličné schopnosti filtrace zdrojového zvuku, ale právě díky filtrům každý ze tří systémů představuje komplexní prostředí s jedinečnými vlastnostmi. Jednotlivé moduly nejsou navzájem nijak provázané a není možno je kombinovat v jednom zvukovém programu (patch). Každý program obsahuje čtyři skupiny parametrů - tři z nich odpovídají jednotlivým typům syntézy, ačkoliv prakticky se v okamžiku zvolení programu uplatní jenom jeden z nich a sice ten, který byl právě "platný" při ukládání programu do banky. Dva zbývající však nemusí být pouhou hlušinou, protože je můžete během produkce jediným kliknutím libovolně aktivovat. Čtvrtou skupinu tvoří jakési globální (common) parametry, které se při přepínání typů syntézy nezmění: jsou to především obálky, LFO, modulační matice a nastavení efektové jednotky s audio výstupy.

D'cota je nástroj multitimbrální, jediná VST instalace tak může produkovat až osm různých zvuků na osmi MIDI kanálech a 128 polyfonních hlasů (1 až 32 hlasy na MIDI kanál), VST umožňuje i vícečetnou instalaci, která znásobí počet zvukových programů i polyfonní kapacitu. Ve skutečnosti ovšem jak polyfonie, tak počet instalovaných nástrojů závisí na výkonnosti CPU počítače a sluší se tu zdůraznit, že podobně jako Plex je i D'cota velmi náročný na kapacitu procesoru. Minimální doporučená konfigurace pro PC je Pentium III/800 MHz/Windows XP nebo 2000, pro Macintosh pak G4/400 MHz/ MacOS 9 nebo X. Syntezátor navíc vyžaduje i 20 MB volné RAM (připočtené k nárokům hostitelské aplikace). Pro polyfonii ovšem neplatí známé pravidlo, že se její kapacita v syntezátorech dělí počtem použitých oscilátorů v programu. Teoreticky je to dlouho očekávaná dobrá zpráva, ve skutečnosti se však komplexnost struktury programu náležitě odrazí na okamžitém zatížení CPU, takže se současnými počítači jsme zatím stále tam, kde vždycky.

Nástroj vystupuje jako systém osmi partů: každý má přiřazen zvukový program, vstupní MIDI kanál, pan, maximální hodnotu polyfonie a jeden ze čtyř stereo výstupů. Čtyři nezávislé stereo výstupy jsou unikátní vlastnost, ovšem za předpokladu, že je hostitelská VST aplikace dovede využít - v naprosté většině případů to zatím neplatí.

 

Analog

Analogový syntezátor je virtuálním modelem klasické subtraktivní syntézy. Zvukový generátor obsahuje tři oscilátory, každý z nich má na výběr z velkého počtu vlnových průběhů. Vedle základních (pila, parabola, obdélník, trojúhelník, sinus) je mezi nimi i řada speciálních profilů. Formantové (12 typů) mají selektivně zdůrazněné určité frekvence a simulují harmonické resonance, které charakterizují poměry např. v akustických nástrojích. Vokální (7 typů) jsou zvláštní odrůdou formantových, obsahují mimo jiné i zpívané" samohlásky. Parciální zvuky (7 typů) jsou tvořeny vybranými skupinami harmonických frekvencí bez základního tónu, tyto frekvence mají na rozdíl od přirozené akustiky stejnou intenzitu - některé tudíž znějí i vícehlase v harmonických intervalech. ResoPulse (12 typů) jsou komplexní průběhy, každý z nich specificky zdůrazňuje vždy další z dvanácti harmonických frekvencí v přirozené řadě. Slope ve stejné řadě jednotlivé harmonické eliminují, takže poslední v řadě už je vlastně prostý sinus. NegSlope podobně postupně potlačuje frekvence nižší, než je základní tón.

Každý oscilátor je laditelný v rozsahu osmi oktáv s jemným doladěním ą50 centů. První dva mohou modulovat šířku vlnového pulsu (Wave Modulation), k dispozici je i frekvenční modulace (FM), kdy oscilátor 1 slouží jako modulátor a další dva oscilátory jsou nosiči (carriers). Všechny tři mají vypínatelný klávesový tracking a synchronizaci (vlnový cyklus je restartován s každým novým tónem).

Mixážní sekce kromě regulace úrovní jednotlivých oscilátorů obsahuje i zdroj bílého šumu a kruhový modulátor.

Subtraktivní filtr má na výběr z osmi charakteristik frekvenčních propustí: čtyři nízkofrekvenční (LowPass) o strmostech 12 až 24 dB na oktávu, dvě vysokofrekvenční (HighPass) 24/12 dB a dvě 12 dB pásmové (BandPass a jeho inverze - Notch). Kromě obvyklé regulace Cutoff, Resonance a Tracking jsou tu i parametry Drive (stupňuje účinek filtru až k distorzi) a Shift (mění Cutoff frekvence subfiltrů, z nichž se filtr interně skládá, čímž vznikají zajímavé speciální efekty).

Glide je polyfonní portamento v rozsahu 0-80 vteřin, s tlačítkem pro legato režim (Fingered).

Součástí analogového modulu je i jednoduchý, ale účinný arpeggiátor působící v rozsahu 1-8 oktáv ve čtyřech módech (up, down, alternating, random) s velkým počtem rytmických předpisů - pravidelné pulsy v hodnotách 1/32-1/1 a 8 typů různě rytmizovaných presetů.

 

Spectrum

Základem spektrální syntézy je 6 oscilátorů, které mohou být zapojeny v devíti režimech o různém počtu. Jelikož jsou oscilátory vybaveny děliči kmitočtů, mohou vytvářet i harmonické konfigurace. Každý oscilátor produkuje dva vlnové průběhy (A a B, volba ze šesti typů), navíc však se samostatně modelovanou komplexní harmonickou strukturou, kterou obstará spektrální filtr (15 presetů). Její frekvenční diagram je zobrazen na displeji a je možné jej pomocí myši libovolně upravit jednoduchým překreslením, takže možnosti systému jsou doslova nevyčerpatelné. Podobně jako u Absynthu (Native Instruments) se tyto změny projeví i na znějícím tónu v reálném čase.

Parametr Detune umožní jemné až extrémní rozladění systému, Raster postupně redukuje jednotlivé harmonické frekvence. Oba spektrální filtry mají i klasický subtraktivní regulátor Cutoff. Parametr Morph reguluje vzájemnou intenzitu vlnových průběhů A a B, a umožňuje tak manuální i modulovatelný morphing.

I tady je k dispozici stejné portamento jako v analogové časti.

 

Wave

Zdrojem zvuku je podobný generátor jako v modulu Spectrum - jeden oscilátor se zjednodušeným harmonickým filtrem, vlnový průběh B je tu však zrcadlovou inverzí průběhu A. Harmonická struktura je i tady editovatelná prostřednictvím zobrazení na displeji. Obdobně fungují i parametry Cutoff, Morph a Raster.

Zvuk z tohoto zdroje pak pokračuje do soustavy tří paralelně uspořádaných hřebenových filtrů. Každý z nich je vybaven zpětnou vazbou, takže je schopen produkovat vlastní resonanční tón, jehož intenzitu reguluje parametr Resonance. Pitch mění frekvenční charakteristiky hřebenových filtrů a tudíž i výšku zpětnovazebního tónu, Detune filtry navzájem rozlaďuje.

Parametr Crackle posílá do hřebenových filtrů navíc ještě šum. V malých intenzitách se projeví jako nepravidelné praskání a "poruchy", postupně se prosazuje kontinuální šum.

Součástí Wave syntetizéru je Phrase Module, jednoduchý krokový sekvencer s šestnácti notami. Dají se i sdružovat do složitějších rytmů a melodií. Sekvence jsou nabízeny v presetech, ale je tu i možnost jejich libovolné editace. Celkem je pro jednotlivý program k dispozici šestnáct sekvencí, každá z nich může být přiřazena k jedné konkrétní klávese, která sekvenci spustí. Phrase Module tedy funguje odlišným způsobem než arpeggiátor.

 

Globální parametry

Modulační matrice sdružuje 10 zdrojů: Aftertouch, ModWheel, KeyTrack, Velocity, obálky a LFO. Tyto zdroje je možno libovolně adresovat na kterýkoliv parametr zvoleného syntezátoru.

Systém disponuje čtyřmi ADSR obálkami, které se dají graficky editovat na displeji. Každá obálka má i tlačítko pro funkci Retrigger (spustí obálku pro každý nově zahraný tón nezávisle na ostatních) a Punch (fáze Decay nastupuje o několik milisekund později, čímž je zvýrazněn Attack).

Dva LFO generátory mají klasickou koncepci s výběrem sedmi vlnových průběhů (sinus, trojúhelník, obdélník, Rump Up a Rump Down (pila), Sample/Hold (nepravidelný obdélník) a Random (náhodné kmity). LFO má čtyři synchronizační režimy: Part (LFO běží kontinuálně bez ohledu na signál z klávesnice), MIDI (synchronizace s externím MIDI clockem), Voice (LFO je polyfonní, každý zahraný hlas má svůj vlastní cyklus), Key (jako Voice, ale cyklus je spouštěn pro každou stisknutou klávesu).

Efektová jednotka na výstupu nástroje obsahuje tři paralelní algoritmy: Distorze (Hard, Soft, Tape, Tube), Delay v délce 0-728 ms nebo MIDI Clock (Mono, Stereo, Bouncing) a Chorus/Phaser/Flanger. Efekty jsou editovatelné, relativně jednoduché, ale dost kvalitní. Výhodou integrovaného multiefektu je, že jeho nastavení je uloženo společně s programem, takže se automaticky proměňuje s volbou každého nového zvuku. VST sběrnice v hostitelském softwaru samozřejmě nabízí možnost použít kvalitnější efekty, ale tahle flexibilita jí chybí.

Na výstupu jsou také tři tlačítka pro funkci Sample. Ty mají vliv na výstupní vzorkovací frekvenci, která normálně odpovídá vzorkovací frekvenci, s níž pracuje VST hostitel (tlačítko I). Tlačítko II ji dělí dvěma a tlačítko III dokonce čtyřmi. Použití těchto tlačítek samozřejmě vede k degradaci zvuku, zejména v souvislosti s úbytkem harmonických frekvencí. Může to být využito jako speciální efekt, ale významný je i fakt, že změna vzorkovacího kmitočtu zároveň drasticky snižuje zátěž CPU.

 

Souhrn

D'cota jako celek tvoří unikátní syntezátor s vynikajícím zvukem a pozoruhodnými vlastnostmi. Analogová část nabízí všechno, co je potřeba k dosažení přesvědčivé analogové emulace. Pro úplnou věrnost tady chybí snad jen simulace vrtkavého rozlaďování analogových syntetizérů, kterou jsme viděli třeba v soft verzi Prophet 5.

Oba speciální syntetizéry s harmonickými filtry přinášejí vynikající možnosti pro vytváření širokého spektra pseudoakustických zvukových barev. Svými schopnostmi mnohdy hraničí až s kapacitou virtuální syntézy VL nástrojů od Yamahy.

Výsledný zvuk je ovšem vždy syntetický", ale variabilita je tak ohromná, že vedle tohoto nástroje nebude středně náročný uživatel pravděpodobně potřebovat nic jiného.

Systém je navíc velmi přehledný, lze s ním pracovat intuitivně i bez nahlédnutí do manuálu, editace je jednoduchá a efektivní.

Důležité je i připomenout, že všechny editační prvky je možno dynamicky ovládat i ze záznamu v hostitelském sekvenceru, což je jednou ze základních předností VST.

V dnešní VST džungli často narazíte i na nestabilní a podivně se chovající produkty. D'cota mezi ně nepatří, po celou dobu testování jsem nezaznamenal jediný problém, a to jsem si s ním vyhrál dost vydatně.

Velmi dobře napsaný a přehledný je i trojjazyčný manuál (čeština ovšem chybí).

Máte-li zájem o výkonný a spolehlivý syntezátor s mimořádným rozpětím zvukových barev a máte-li počítač s odpovídajícím výkonem, rozhodně doporučuji vaší pozornosti.

 

Info:

D'cota je VST syntezátor firmy Steinberg, složený ze tří modulů s odlišným způsobem syntézy. Cena 6998 Kč.

Plus:

vynikající zvuková variabilita

arpeggiátor

minisekvencer

zvukový morphing

Mínus:

velká zátěž pro CPU počítače

Psáno pro časopis Muzikus