Strymon Optical Compressor & Clean Boost OB.1 - kompresor kombinovaný s boostem

Strymon Optical Compressor & Clean Boost OB.1 - kompresor kombinovaný s boostem
Strymon Optical Compressor & Clean Boost OB.1 - kompresor kombinovaný s boostem

V testu na krabičky Bogner jsem se rozplýval, že svým vzhledem si ničím nezadají s klenoty. To jsem však ještě netušil, co umí Strymon. Ten ukázal, že lze jít zase o kousek dál

Swarovský by čučel

Krabička je z bytelného plechu vyvedeného v efektní oranžové metalíze. Potenciometry jdou krásně ztuha, ale přitom se s nimi bezvadně otáčí díky old-schoolovým knoflíkům. Zezadu jsou samice s kovovými matkami, žádný nevěrohodný plast. Všechny hrany, všechny detaily jsou jedním slovem dokonalé.

 

Zkrátka opět další klenot, který - nemůžu si pomoct, snad mi Reinhold B. odpustí - je hezčí než jeho modré nakopávadlo. A to už je co říct.

 

Při instalaci do pedalboardu je nutno počítat s tím, že rozměry jsou větší než u klasických kousků od „bossů“. Pokud využíváte nějaký centrální systém přepínání krabiček, pak asi jako já zamáčknete slzu, že chybí samice remote control, a tedy jej nelze ovládat na dálku.

 

Sloučení kompresoru s nakopávadlem je výborný nápad. Kompresor si často zapínáme právě na nějaké to sólíčko a přítomný boost to ještě rozšiřuje. Nožní spínače jsou dva a umožňují zapnutí kompresoru nebo v kombinaci s drive. Samotný booster zapnout nelze. Spínač zapnutí je označený jako Bypass, což je hodně matoucí. Ale mají to tak všechny Strymony...

 

Napájet lze buď klasickou baterkou anebo zdrojem. Ten bohužel není přiložen.

 

O krabičkách Strymon se toho v posledních letech napsalo v zahraničním tisku spousta. Hodně světoznámých kytaristů je zařadilo do svého pedalboadru. Moje zvědavost se nafukovala jako naštvaná ropucha. Díky laskavosti pana Jarka Malého ze společnosti MusicData mi bylo na pár měsíců zapůjčeno skoro celé portfolio krabiček Strymon. Žena šílela, že všude jsou roztahané nějaké efekty. Roztržitě jsem ji odbýval, že to za pár týdnů zmizí, a hrál a hrál. Zmizelo to. Ale najednou je doma tak nějak smutno...

 

Obvykle se člověk setká s tím, že pro distributora jsou nástroje a efekty jen položkami na faktuře. Tady je to jinak, byla znát radost z toho, čemu se věnují. Takže, pane Malý: Díky za všechno, měli jsme doma pěkné a veselé Vánoce!

 

PS: Tohle není placená reklama, to je prostě fakt. :-)

 

Kopněte ho vejš, at se houpá

Boost se nastavuje potenciometrem a charakter zvuku měníme přepínačem. Máme tři režimy: Treble, Mid a Flat.

 

Nejprve tedy Treble: Ten byl dobrý třeba na čisté zvuky, staly se ještě více krystalickými. Asi nejméně nakopnul hlasitost, změní zvuk jakoby parametrickým ekvalizérem, jeho vliv byl docela znát se singly. Mid, ten dá zvuk trošku pod deku, chtělo by se říci, že „zjazzovatí“, byl znát skok hlasitosti, fajn na sóla, čistá i zkreslená. Třetí poloha Flat zpevní zvuk v basech, zase dobře poskočí hlasitost. Každá z těchto poloh najde využití pro jiného hráče, pro jiný styl. To lze jen ocenit, dostáváme možnost vybrat si z více barev.

 

Vychytávkou je interní přepínač (DIP), kterým si lze nastavit pásmo 1,5 nebo 2 kHz pro výšky, respektive 800 nebo 1,1 k Hz pro středy. Najdeme jej po odšroubování krytu (třeba při výměně baterie). U Strymonů takových vychytávek nalezneme víc, třeba u Brigadieru lze takto nakonfigurovat vstupy mono/stereo.

 

Kompresor je profesor

U kompresoru jsem nezaznamenal typické dýchání. Moc se mi líbil jeho zvuk na čistou kytaru, a to jak na akordy, tak na sólíčka. Osobně jsem upřednostňoval zapojení se singly, ale je to samozřejmě individuální. Při zapnutí je nutno počítat s nezbytným nárůstem šumu na pozadí.

 

A tak jdeme do finále

Krabička umí dát pevný a barevný zvuk. Na nakopnutí při akordech nebo na sóla jej šlo využít dobře u čistých zvuků. Se zkreslenými došlo opět k vítanému zpevnění, bezvadném zvlášť na sóla. Nakopnutí hlasitosti (je-li zapojen vepředu) není plně dostačující, hlasitost je nutné řešit jinak.

 

Kompresor jsem měl na začátku řetězce. Při experimentování s jeho umístěním mezi krabičkami se dá dosáhnout zase něčeho nového, takže vše uvedené prosím neberte jako dogma. Oproti klasickému kompresoru rozšiřuje její možnosti Boost, takže se dá mluvit o variantě „dvě v jednom“.

 

Takže shrnutí? Hlavní, čím se může OB.1 pochlubit, je muzikálnost... jo a taky dokonalým vzhledem.

 

Info:

Strymon OB.1 je kompresor kombinovaný s boostem. Cena je 6589 Kč.

 

Plus:

zvuk, zvuk, zvuk

dva v jednom

zpracování a vzhled

true bypass

 

Mínus:

nelogický popisek Bypass signalizující zapnutí

nakopnutí hlasitosti mohlo být větší (ale přijde na to...)

pro výměnu baterie nutno šroubovat

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstupní impedance 1 MΩ
Výstupní impedance 100 Ω
Signálová cesta true bypass prostřednictvím relé
Napájení 9 V/20 mA (baterie nebo adaptér)

 

www:

www.strymon.net/products/ob1/

Psáno pro časopis Muzikus