TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo

TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo
TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo

Basové kombo TC BG250-210

Velký zvuk sbalený na cesty

Přibližně před rokem jsme na našich stránkách přinesli obsáhlou recenzi baskytarového komba BG250-208. Dnes bychom se mohli podívat na zoubek jeho o něco většímu bratříčkovi BG250-210. V čem se liší? V čem je jedinečný? A jak hraje?

Dánskou firmu TC Electronic není třeba blíže představovat. Po čtyřiceti letech si získala renomé v sortimentu špičkové audiotechniky jak pro profesionály, tak i pro poučené amatéry. Předností jejich produktů je stálá inovace a implementace nových technologií do oblasti zesilování a úpravy nástrojových zvuků, ale i hlasů (TC Helicon je v současné době světovou špičkou mezi vokálními efekty a procesory). Její tranzistorová komba si u nás v poslední době získala zvláště mezi baskytaristy dobré jméno.

 

Řada BG - sázka na jistotu

Komba řady BG nabízejí basistům kompaktní, snadno přenosná zařízení s rozumnou hmotností, která umí vykouzlit opravdu mohutný a zároveň variabilní zvuk. Liší se od sebe ovládáním, ale hlavně reproduktorovým osazením a tomu odpovídajícími rozměry a hmotností.

 

V květnu loňského roku jste si na stránkách Muzikusu mohli přečíst o kombu BG250-208, nejmenším z této řady, osazeným dvěma osmipalcovými reproduktory. Oproti němu toto „dvoudesítkové“ kombo trochu povyrostlo. Je osazeno dvěma desetipalcovými reproduktory a (nevypínatelnou) piezohornou. Má tedy více litrů a do hloubky i do šířky je větší přibližně o pět, do výšky o celých šestnáct centimetrů. Také přenášení je o něco těžší, připravte se něco málo přes dvacet kilogramů. Vzhledem k této hmotnosti se mi zdálo pouhé jedno madlo umístěné na vrchní straně trochu málo. Přenášet kombo na delší vzdálenosti není žádný med.

TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo
TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo

Kreativní ovládání

Ovládací panel vypadá jednoduše - zleva ovladač zkreslení Gain včetně LED diody Clip upozorňující na přebuzení předzesilovače a třípásmový ekvalizér. Ten se od běžných ekvalizérů liší v tom, že využívá inteligentního dynamického tvarování zvuku. Každý z potenciometrů ovlivňuje hned několik různých frekvencí a tím prakticky simuluje ovladač Contour. I sebemenší změna nastavení tak mění celkem výrazně výsledný zvuk. K dispozici je přepínač vstupní citlivosti Active/Passive podle typu snímačů na vašem nástroji.

 

Jak funguje piezohorna?

Piezosnímače zná asi každý muzikant. Na velmi podobném principu fungují i výškové piezoreproduktory. Jde v principu o rezonanční měnič, založený na vlastnostech krystalu, který vlivem měnícího se napětí mění svůj tvar. Takový miniaturní kmitací systém je tvořen piezoelektrickým keramickým kotoučem, spojeným s hliníkovou nebo bronzovou destičkou. Při průchodu napětí se piezodisk roztahuje a stahuje, čímž tvoří elektrický náboj, který soustavu rozvibruje a vytváří zvuk. Nevýhodou je nepříliš vysoká kvalita reprodukce a naopak výhodou je, že nejsou příliš drahé a nevyžadují crossover. Horna je, laicky řečeno, vlastně trumpetka, která výsledný zvuk usměrňuje.

 

Dalšími nespornými výhodami tohoto komba je za prvé zabudovaná ladička (i pro vícestrunné baskytary). Ladička je ovšem průběžná a nelze ji vypnout, takže během hraní na kombu neustále bliká barevná hudba. Dále následují sluchátkový výstup, vstup Aux pro externí zvuková zařízení (oba jack 3,5 mm) a symetrický linkový výstup XLR. U něho si můžete zvolit, zda budete do PA posílat signál čistý (Pre), anebo upravený na kombu (Post). Na zadním panelu se pak nachází jeden výstup Speakon pro připojení externího boxu. Pod ladičkou je umístěn také vstup pro pedál (jack 6,3 mm),kterým lze ovládat funkce Tone Print a Mute. Pedál bohužel není součástí balení. Během hry je proto problém ručně přepínat efektové sloty. Výrobcem doporučovaný nožní přepínač TC Electronic Switch 3 je na trhu k mání za částku přibližně čtrnáct set korun, což je vzhledem k funkčnosti nutné připočíst k ceně komba.

TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo
TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo

Nekonečno zvukových kombinací

Výjimečnost tohoto komba spočívá v již zmiňované specifické funkci firmy TC Electronic nazvané Tone Print. Jde o dva efektové sloty, do kterých si každý uživatel může vložit preset efektů ze stránek výrobce. Způsob nastavení je inovativní. Výrobce pochopil, že mobilní telefon nosíme stále při sobě, takže pro nikoho není problém si stáhnout zdarma aplikaci Tone Print (pro Android z obchodu Google Play, pro iOS z Apple Store). Bez přihlášení je vám k dispozici několik desítek efektových nastavení, která pro vás připravili buďto přímo vývojáři TC Electronic nebo baskytaristé zvučných jmen. Je zajímavé vyzkoušet, jaké efektové presety si poskládali muzikanti jako Victor Wooten, Darryl Jones, Richard Bona nebo Nathan East. Vybírat můžete z různých kompresorů, chorusů, flangerů, octaverů a dalších více či méně použitelných zvuků.

 

Efekt jednoduše přenesete přímo do aparátu buďto přes USB port nebo přiložením mobilního telefonu ke snímači baskytary. Tone Print funguje v podstatě jako softwarový plugin. Elektromagnetický impulz přenosu je doprovázen zvukem, který nemusí být každému příjemný, ale naštěstí je přenos velmi rychlý. Během dvou sekund se nový efekt nahraje do komba, o čemž vám dá vědět blikající dioda u jednoho ze slotů (A/B), který je právě aktivovaný. Potenciometrem pak přimícháváte podíl efektu do čistého zvuku nástroje- je to tak snadné, že by to zvládla i vaše babička. Zajímavé je, že firma efekty neustále upgraduje a zveřejňuje je například i na svých FB stránkách.

TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo
TC Electronic BG250-210 - baskytarové kombo

Jak to hraje?

Celkově je možné říci, že kombo je neuvěřitelně univerzální a vyhoví všem stylům hry. Záleží ovšem na přesném nastavení. Kombo jsem testoval s následujícími baskytarami: Sterling by Music Man Ray 35 (aktivní), PeLeBass, pětistrunná, fretless (aktivní), Apollo, čtyřstrunná kopie MM (R. M. Pickups, pasivní). Jako příznivec jazzu, soft rocku a prstové hry jsem byl nadmíru spokojen s doporučeným nastavením pro tento styl. Zvuk byl měkký, kulatý a na bezpražci až medově hutný. Stejně tak nastavení pro palcovou techniku umí vykouzlit ty správné mlaskavé basy a „cink“ na výškách. Vše záleží na vaší osobní preferenci a samozřejmě typu použitého nástroje i snímače. Je dobré ctít doporučení výrobce v návodu a vyzkoušet doporučená nastavení pro různé styly, které si potom můžete snadno modifikovat nastavením ekvalizéru a dohráním některého z efektů. Funkce Tone Print se mi osobně velmi zalíbila a jistě by se stala návykovou. Presety jsou inspirativní a v převážné většině dobře prakticky využitelné při běžné hře, ať už jste vyznavači kteréhokoliv stylu. Zvuk naživo je vyvážený, a ani při větším zesílení nedochází ke zkreslování signálu. Na to, že kombo není příliš veliké, je zvuk nebývale silný, ve spodcích příjemně tlačí, výšky jsou průrazné a čitelné. Kombo je pro hudební styly jako folk nebo jazz velmi dobře použitelné do menších klubů jako samostatný zvukový zdroj bez PA. Rockoví basisté pak ocení, že jeho 250 wattů si poradí i se silnějšími kytarovými aparáty, jakož i sadou bicích.

 

Info:

BG250-210 je baskytarové kombo se dvěma desetipalcovými reproduktory a výkonem 250 W. Láká svým univerzálním zvukem, zabudovanou efektovou sekcí a přijatelnou cenou.V březnu 2015 se v českých obchodech prodávalo za 13 490 Kč. V této cenové hladině budete jen stěží hledat srovnatelnou konkurenci.

 

Plus:

zabudovaná ladička

široké zvukové možnosti

platforma Tone Print (pro iOS i Android)

možnost připojení externího boxu

přijatelná cena

 

Mínus:

horší přenášení

ladičku nelze vypnout

footswitch není součástí balení

piezohorna není vypínatelná

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Model TC Electronic BG250–210
Výkon 250 W
Impedance min. 4 Ω
Reproduktory 2x 10” Custom + 1x piezo horna Custom
Externí box 1x výstup Speakon
Ekvalizér třípásmový inteligentní
Funkce Tone Print se dvěma sloty
Rozměry (šířka × výška × hloubka) 45,8 × 62 × 37,5 cm
hmotnost 20,1 kg

 

www:

www.tcelectronic.com/bg250-210

Psáno pro časopis Muzikus