Warwick ProFet 5.1 a kabinety WCA 410 Pro + WCA 415 Pro - tranzistorový zesilovač poloprofesionální třídy s kabinety

Warwick ProFet 5.1 a kabinety WCA 410 Pro + WCA 415 Pro - tranzistorový zesilovač poloprofesionální třídy s kabinety
Warwick ProFet 5.1 a kabinety WCA 410 Pro + WCA 415 Pro - tranzistorový zesilovač poloprofesionální třídy s kabinety

V případě basového stacku od firmy Warwick ovšem zapněte všechna světla. Kombinace zesilovače Profet 5.1 a dvou kabinetů vypadá fakt hezky, ale o malých rozměrech se zde opravdu nedá hovořit...

Zesilovač

Warwick ProFet 5.1 není domácí kino se surround systémem (jak by se dalo předpokládat podle poněkud tajemného názvu), ale basový zesilovač o výkonu pěti set wattů s jedním kanálem. Jedná se o čistý tranzistor a tomu odpovídá i velice příznivá cena. Při prvním setkání na mě zapůsobilo jeho bytelné provedení. Všechny ovládací prvky jsou z lesklého kovu a navozují pocit o třídu vyššího aparátu. I když na vás z loga bafne nápis Pro, tak se nejedná o plně profesionální řadu. To ovšem neznamená, že nemá profesionální vybavení. Přední panel nabízí velice přehledně uspořádané ovladače. Začněme z levé strany, kde se nachází nástrojový vstup a nad ním potenciometr Gainu s ledkou signalizující přebuzení vstupní úrovně signálu z nástroje. Hned vedle je tlačítko kompresoru s jednoduchým ovladačem Rate. Ekvalizér se skládá z klasických ovladačů Bass (basy), Low Mid (spodní středy), High Mid (vyšší středy) a Treble (výšky). Zvukové možnosti ještě rozšiřuje vypínatelný Contour s ovladačem továrně přednastavených presetů ekvalizéru. Komu by to nestačilo, tak si může ještě celkově nakopnout basové pásmo (Deep) nebo výškové pásmo (Bright). Poslední tlačítko v řadě, které nám přepne signál z nástroje do výstupu pro ladičku, je Mute. Takže když se vám stane, že aparát nehraje, zkuste ještě předtím, než budete zoufale volat do servisu, zkontrolovat Mute. Zcela vpravo je pak Master volume (ovladač celkové hlasitosti) a výstup na sluchátka. Musím říct, že i přes honosné kovové provedení ovladačů na mě při prvním zapnutí agresivně vyskočilo tlačítko funkce Deep a zakutálelo se někam pod bednu. Stačilo by jenom trošku lepší lepidlo, ale na něčem se zřejmě šetřit muselo. Každý dobrý proktolog vám řekne, že zezadu je nejzásadnější pohled. Takže, zadní panel nabízí všechny vymoženosti kvalitních aparátů. Zmiňovaný výstup pro ladičku, line out (linkový výstup), výstupy efektové smyčky, DI výstup pro zvukaře s funkcí Pre/Post a jackový i speakonový výstup pro bedny. Pokud by vám zesilovač brumil, tak máte k dispozici ještě kouzelnou funkci Ground/Lift pro odzemnění. To vše je zabaleno do kovového šasi se dvěma chromovými madly, s výškou 2U a váhou deset kilpgramů. Zesilovač je připraven na zabudování do racku, ale jinak má zespodu gumové špunty, aby ho bylo možné použít kdekoliv.

 

Kabinety

Na test jsem měl k dispozici dva kabinety: WCA 410 Pro a WCA 115 Pro. Jednalo se o optimální kombinaci "čtyřdesítky" a "patnáctky". WCA 410 Pro byl osazen čtyřmi 10" reproduktory o celkovém výkonu 300 W (s maximální zatížitelností 400 W). WCA 115 Pro měl jeden 15" reproduktor o stejném výkonu. Oba kabinety měly výborné a esteticky zdařilé provedení. Rohy z lesklého kovu, bytelný kovový gril chránící reproduktory, obrovské logo firmy, probleskující bassreflexy (u WCA 410 byly tři ve spodní části, u WCA 115 čtyři - v každém rohu jeden) a kvalitní koberec, to vše vzbuzovalo respekt a zároveň důvěru ve schopnosti aparátu. Musím uznat, že je to velice příjemný pocit mít tuhle hradbu nejenom za sebou, ale i před sebou. Pro rockového basistu hezký pohled pro fanoušky Evy a Vaška skřípění zubních protéz. Důležitá informace pro spoluhráče z kapely: váha 31 (WCA 410) a 29 (WCA 115) kg. Příjemným detailem jsou kolečka, která lze jednoduše nasazovat a sundávat podle potřeby.

 

Jak to hraje?

Při posuzování zvukových kvalit musíme vycházet z ceny celého basového stacku od Warwicku. Kdo by čekal brilantní výšky a jasně definované basy známé z high-endových aparatur, tak bude zklamán. Rovněž nemůžete chtít po plně transistorovém zesilovači chlupaté předení lamp. Tím jsme v podstatě eliminovali hráče, kterým by zvuk nemusel vyhovovat. Kombinace dvou beden vytváří příjemný akustický tlak, kdy nejenom slyšíte, co hrajete, ale taky to pěkně cítíte. Výkonově je zesilovač dál než oba kabinety. Platí to zejména pro WCA 410, kde mi chyběla horna a větší výkon. Warwick ale nabízí výkonnější model kabinetu WCA 411, který by byl asi optimálnější. Výhoda dvou beden je kromě plného zvuku také v možnosti kombinovat podle velikosti pódií jejich využití. V našem případě jsme omezeni typem sestavy. Každá z beden měla 8 ? a zesilovač dával 500 W do 4 ?, takže jeho plný potenciál využijeme pouze při paralelním zapojení obou beden. Pokud použijeme jenom jeden kabinet, bude nám Profet hrát na 250 W. Komu by stačila jenom jedna bedna, měla by mít 4 ? a odpovídající výkon. Pro optimální využití výkonu zesilovače tak v našem případě musíme pokaždé použít oba kabinety.

Warwick ProFet 5.1 a kabinety WCA 410 Pro + WCA 415 Pro - tranzistorový zesilovač poloprofesionální třídy s kabinety
Warwick ProFet 5.1 a kabinety WCA 410 Pro + WCA 415 Pro - tranzistorový zesilovač poloprofesionální třídy s kabinety

Při plném využití ale sestava hrála velice vyrovnaně, měla charakteristický "warwick" zvuk. Basy byly plné, střední pásmo se nezahlcovalo a výšky byly čitelné. Ekvalizér poskytoval dostatek možností pro zvukovou variabilitu. Zejména funkce Contour dokázala výrazně projasnit zvuk. Deep a Bright zase plnily to, co svým názvem slibovaly. Velkým překvapením pro mě byla velká odolnost Gainu vůči přebuzení. Zesilovači jsem opravdu nakládal, co to šlo, a přitom hrál pořád čistě, bez nějakého náznaku zkreslení. Zkoušel jsem ProFet 5.1 i s jinými kabinety (Mesa/Boogie, Marshall) a pokaždé jsem došel ke kvalitnímu zvuku. Bylo zajímavé poslouchat, jak se mění charakter zvuku podle použité bedny. Jediným zklamáním byla pro mě v podstatě funkce kompresoru. Bohužel jsem si opět potvrdil svojí teorii o zbytečnosti vestavěných kompresorů u levnějších zesilovačů. I WCA 410 a 115 prošly samostatnou zkouškou, kdy mě zajímala především citlivost a odezva reproduktorů. "Čtyřdesítka" byla rychlá, tj. zvládala i rychlé perkuse při hře slapem, taping, "no problemo". Horší už to bylo s hmotou, která prostě chyběla. Díky absenci horny byly méně výrazné i výšky. U "patnáctky" jsem se připravoval na systém "huhňá, ale tlačí", a musím uznat, že jsem byl mile překvapen. Tlak i hmota byly výrazně lepší než u 410, ale čitelnost se neztratila.

 

Čím větší, tím lepší

Mým favoritem z celé sestavy se stal zesilovač ProFet 5.1 díky svému výkonu a příjemné zvukové charakteristice. I přes to, že se nejedná o profesionální řadu, tak v mnoha aspektech a díky své výbavě může uspokojit i profesionální muzikanty. Pro ty, kteří hrají jenom pro radost, je zase velmi kvalitní volbou za rozumnou cenu. Jeho "měkčí" zvuková charakteristika se nehodí pro hráče tvrdších hudebních stylů nebo pro ty, kteří rádi experimentují se zvukem. Přeci jenom se jedná o přijatelný kompromis určený pro nejširší škálu použití. Celý basový stack má impozantní zjev a těm z nás, kteří mají zkrácený rozpočet, může splnit sen o velkém basovém aparátu. Holt, na velikosti záleží!

 

Info:

Warwick ProFet 5.1 je basový tranzistorový zesilovač poloprofesionální třídy o výkonu 500 W. V kombinaci s kabinety Warwick WCA 410 Pro a Warwick WCA 115 Pro se jedná o basový stack, který za minimum peněz dokáže zahrát velké divadlo. Doporučené maloobchodní ceny jsou: ProFet 5.1 - 13 039 Kč, WCA 410 Pro - 16 309 Kč a WCA 115 Pro - 11 469 Kč.

 

Plus:

cena

mechanické provedení

výkon ( celého basového stacku)

univerzální zvuková charakteristika

vzhled

 

Mínus:

u WCA 410 malý výkon a absence horny

u ProFet 5.1 funkce kompresoru

Psáno pro časopis Muzikus