Warwick Rockbass Idolmaker - výroba idolů je stále v procesu

Warwick Rockbass Idolmaker - výroba idolů je stále v procesu
Warwick Rockbass Idolmaker - výroba idolů je stále v procesu

Na tuhle basu od Warwicku jsme se těšili. Redakcí Muzikusu už prošly snad všechny modely německého výrobce, především ty z dostupnější řady Rockbass, ale i nějaký ten poklad z kategorie Pro Series nám z Markneukirchenu půjčili. A když se letos na stránkách Warwicku objevil nový model zvaný Idolmaker, hned jsme o něj poprosili. A ukázalo se, že jde opravdu o novinku, chvilku trvalo, než továrna Warwicku nějaký vyrobila i k zapůjčení pro tento test.

Kde se vzal Idolmaker?

Tvar těla zvaný Idolmaker není úplnou novinkou. Pochází od sesterské firmy Warwicku, značky Framus, která vyrábí kytary a krásné Idolmakery nabízí v mnoha variacích. Idolmaker vznikl jako signature model pro kytaristu jménem Stevie Salas. Tenhle americký indián popisuje vznik nástroje tak, že chtěl přijít s něčím úplně novým, s kytarou, jakou ostatní nemají. Název je odvozený od přezdívky, kterou mu dali novináři v době, kdy pracoval pro populární televizní show American Idol, Salas byl zkrátka idolmakerem.

Můžeme chvilku filozofovat o tom, nakolik je to design originální a zda vůbec lze v kytarách a baskytarách něco nového a účelného vymyslet. Svojí „převráceností“ Idolmaker asociuje například Gibson Thunderbird a variace na něj. Připomíná mi také kytaru, kterou vyrábí Schecter pro Roberta Smithe s názvem Ultracure, a ze stejné rodiny basu Schecter Simon Gallup Ultra Spitfire Bass, což je také variace na Thunderbird.

Originální na Idolmakeru je ovšem nesporně to, že jde o baskytaru s mahagonovým tělem. Takových mnoho nenajdete. Krk je javorový, vrstvený ze tří kusů spojených tmavým kompozitem, tak, jak je u Warwicku obvyklé. Hmatník je ze dřeva wenge s pěknou výraznou kresbou.

Kytary Idolmaker od Framusu mi přijdou o něco „vymazlenější“, hlavně v tom, že jejich tělo je výrazněji tvarované, i co se týká tloušťky. Idolmaker, který mám v ruce, je oproti tomu jedna stejně tlustá fošna pouze s tou efektní vyvýšeninou na vrchní straně a mírným vykrojením těla vzadu v horním záhybu.

 

Kde udělali soudruzi...

Už jsem kolem toho chodil dost dlouho, je na čase to vyklopit. Ano, basa se převažuje směrem na hlavu. Dostatečně vyvážená je, pokud hrajeme vsedě a máme nástroj na stehně, ale vestoje na řemeni... Nedovedu si to příliš vysvětlit v porovnání s těmi pár videi, která můžeme k Idolmakeru najít na YouTube. Na jednom z nich baskytarista Alberto Rigoni demonstruje, že se mu Idolmaker navzdory reverznímu tvaru nepřevažuje. Rigioni sice předvádí o poznání luxusnější nástroj z řady Custom Shop, ale i ten je vyrobený ze stejných materiálů. A hlavně: jeden z mých baskytarových guru, Juan Alderete, tvůrce úspěšného kanálu na YouTube a webu Pedals and Effects, používá na turné s Marylinem Masonem velmi zajímavý Idolmaker s lomeným snímačem ve stylu baskytar Precision. Juan ve videorozhovoru pro Premiere Guitar vykládá, rozhazuje rukama a jeho Idolmaker zavěšený na řemeni zůstává tam, kde má být. Tak vám nevím...

Protože je tohle jedenáctá basa od Warwicku, kterou mám tu čest testovat, dovolím si tvrdit, že si ani přes tenhle veliký nedostatek Idolmaker nezaslouží zatratit. Jak se zdá, vyvážený nástroj s tímto riskantním designem vyrobit lze. Bohužel ten, který držím v ruce, to není. Jsem přesvědčen, že u dražších Idolmakerů z řad Pro Series a Custom Shop by takové zklamání nenastalo. A i v čínské továrně vyrábějící řadu Rock Bass budou jistě muset tenhle problém vyřešit.

 

Angličtinářské okékno

„Neck dive“ neboli „neck diving“ je stav, kdy se kytara či baskytara zavěšená na řemeni na těle hráče převažuje směrem ke krku. V doslovném překladu bychom řekli, že se krk potápí. Mezi muzikanty je to považováno za jev nežádoucí, na rozdíl od aktivity zvané „stage diving“, což je skákání z pódia do davu fanoušků. „Neck diving“ má svá řešení. Muzikanti takový nástroj vyvažují závažím vkládaným například do speciální kapsy na řemeni nebo dokonce olůvky k vyvažování disků aut, která vlepují do schránky s elektronikou v těle nástroje. Nejvtipnější jsou ti, kteří vyvažují tonoucí krk potápěčským závažím. (Novinářské okénko: Je tento článek vyvážený?)

 

Podobně jako u dalších baskytar s reverzním typem těla je i u Idolmakeru důsledkem tohoto designu - a teď nedávám znaménko mínus ani plus - to, že se krk jeví delším, než je. Při hře ve stoje, máme vše na krku nástroje jakoby dál. Podobný pocit získáte při hraní na Sandberg Forty Eight, což je tvarem těla variace na Gibson Explorer. Pokud si chcete cestu k prvnímu pražci naopak zkrátit, doporučuji Warwick Infinity testovaný také na stránkách Muzikusu. Ten díky svému designu s výrazným horním rohem naopak vyvolává dojem, že hrajete na basu s kratší menzurou.

 

Basy a výšky doprava, ale jen trochu

Testovaná basa je vybavená velmi zajímavou elektronikou. Ač se může zdát, že jde o humbuckery, máme tu ve vintage pojetí dva pasivní singly MEC. Ovládáme je čtyřmi knoflíky. Nejblíže krku je hlasitost společná pro oba snímače, pak to jsou balance (poměr mezi snímači), aktivní basy a aktivní výšky. Balance, bass a treble mají na prostředku svého chodu „zářez“, díky kterému při otáčení poznáme střední hodnotu.

Nastavení poměru snímačů nám umožňuje účelně variovat zvuk od hodně měkkého a kulatého projevu snímače u krku až po kovový zvuk snímače u kobylky. Mocným nástrojem jsou aktivní basy a výšky. Ocení je ti, kdo chtějí mít tlustý spodek a bouřlivé výšiny, i ti, kdo preferují zvuk blízký pasivní baskytaře.

Na zvuku Idolmakeru, který je hodně hutný a spíše hlubší, se dobře podepisuje jeho veliké a těžké mahagonové tělo. Slovo těžké bych zopakoval, přestože má basa mít jen 3,9 kg, což příliš nevybočuje ze standardu baskytar od Warwicku, pocitově to je těžký nástroj.

Rád bych se zastavil u popisu krku, protože krk od Warwicku vás nezklame. Tento je velmi pevný, rovný jak paluba letadlové lodi. Hmatník je oproti nástrojům jiných značek tlustší, asi z půl centimetru silného kusu dřeva wenge, jehož vlastnosti i vzhled jsou podobné ebenu. Na hmatníku najdeme značky pouze na hraně, což dotváří svébytný vzhled baskytary. Pražce jsou velmi silné, skoro třímilimetrové.

Idolmaker nabízí standardní hardware Warwicku: Kobylku ze dvou částí, které zvyšují tlak strun k tělu. Strunami na kobylce můžeme hýbat do výšky, do šířky a samozřejmě také zkracovat či prodlužovat délku struny pro hledání správného ladění. Nultý pražec je z materiálu tedur a lze měnit jeho výšku. Hlava a ladicí mechaniky jsou klasické warwickovské, natočené šikmo směrem k hráči, což je pohodlné při ladění.

 

Info:

Warwick Rockbass Idolmaker se dvěma „old school“ pasívními single snímači je čtyřstrunná baskytara s mahagonovým tělem, která disponuje silným hlubokým zvukem, vhodná může být do rockových i drsnějších společností. Její sílu podtrhuje aktivní pre-amp pro basy a výšky. Cena je 30 772 Kč.

 

Plus:

originální design

pohodlný krk

hutný zvuk

 

Mínus:

Testovaný kus se převažuje směrem na hlavu

 

Technická specifikace

tělo mahagon
krk javor a hmatníkem ze dřeva wenge, 24 pražců
menzura 34”
šířka krku u nultého pražce 38,5 mm
šířka krku u 24. pražce 62,1 mm
snímače 2x MEC vintage single coil
pražce 24 pražců, nultý je výškově nastavitelný z teduru, ostatní jsou ze slitiny nickel silver neboli alpaky, jejich tloušťka je 2,9 mm, výška 1,3 mm
šířka nultého pražce 38,5 mm
šířka 24. pražce 62,1 mm
ovládání 4 potenciometry: volume, balance, aktivní basy a aktivní výšky
barva black high polih, burgundy blackburst a vintage sunburst Tansparent High Polish

 

http://warwick.de/en/Warwick---Products--Instruments--RockBass--Idolmaker--Idolmaker-New-2019--4-string--Pictures.html

Psáno pro časopis Muzikus