Waves Guitar Tool Rack - simulace, kde se nešetří výrazy jako amp modeling, virtuální syntéza, matematický model...

Waves Guitar Tool Rack
Waves Guitar Tool Rack

Simulace, donekonečna omílané téma, kde se nešetří vzletnými výrazy jako amp modeling, virtuální syntéza, matematický model a podobně. Dokonce to vypadá, že když firma zabývající se úspěšně zvukem, nemá vlastní lampovou simulaci, měla by se stydět a honem něco vrhnout na trh. A to nejlépe něco, "co tu ještě nebylo". Dokonce i já se přidal se svoji troškou do mlýna a věrně simuluji před zaměstnavatelem chřipku, abych tento test stihl napsat v termínu.

Odpusťte mi, prosím, poněkud ironický úvod, ale myslím, že není třeba před tímto fenoménem moderní doby padat na zadek a povyšovat jej na něco, čím není. Otázkou zůstává, zda vůbec lze úspěšně simulovat tak komplexní věc, jakou je kytarový aparát vyvíjený desítky let špičkovou firmou, kde se na zvuku podílí tolik proměnných - reproduktory a jejich stáří, materiál ozvučnice, umístění trafa, stáří magnetů, materiál pájky, stáří kondenzátorů, atd. Možná by bylo nejlepší na celou problematiku modelingu nahlížet jako že se prostě jedná o jiný způsob zpracování zvuku, takový prostě jiný aparát, a vykašlat se už konečně na srovnávání nesrovnatelného. Naštěstí, pro muzikanta - kytaristu, je to prostě jenom další soft, přes který se dá nahrávat do počítače. A v tomto duchu se pokusím pojmout i tento test.

 

Krabice

V krabici dostanete několik CD a DVD. Na jednom je instalace GTR pro Mac a PC, ostatní obsahují dema a prezentace jak samotného GTR, tak ostatních produktů firmy Waves. Dále je součástí balení DI box vyvinutý ve spolupráci s firmou PRS, renomovaného výrobce špičkových kytar, spolu se dvěma 9V bateriemi Duracel pro jeho napájení. To je sice možné realizovat i přes 12V DC adaptér, ten ovšem v základním balení není. Možnost napájení přes phantom chybí. Zde je na místě upozornění, že pro provoz softwaru je nutný ILok, hardwarový USB klíč, který, pokud již nevlastníte, musíte si dokoupit zvlášť, za zhruba 1000 Kč (40 USD).

 

Instalace a aktivace

Instalace naprosto bez problémů, o něco horší je to s aktivací, která vyžaduje vlastnictví ILoku a připojení k internetu. Osobně jsem musel vyhledat pomoc dodavatele, ale byl jsem ujištěn, že s aktivací plné verze (testoval jsem na demo licenci) nejsou sebemenší potíže. Též je nutno, zvláště při použití s Pro Tools, sledovat kompatibilitu verzí systému Pro Tools - GTR, ne vše funguje se vším. V době testu již byl na stránkách Waves ke stažení GTR 1.1, takže jsem tak učinil, a test je již na tuto verzi. Nutno též upozornit, že GTR je na rozdíl od GuitarRigu či Amplitube "pouze" VST a RTAS plug-in, a nikoli stand-alone aplikace, takže ke svému běhu potřebuje hostitelský program podporující tyto pluginy.

 

Software

Balík se sestává ze tří základních komponent - Guitar Amp, Stomp Box a Guitar Tuner. Srdcem je Guitar Amp, který se pojetím ovládání blíží ke klasické kytarové hlavě. K dispozici jsou kroutítka Drive, Bass, Mid, Treble, Presence a Volume, a fungují stejně (kdo by to byl čekal), jako na normálním zesilovači. Hodnotu lze zadávat jak otáčením potenciometru myší, tak přímým zapsáním hodnoty pod příslušným kroutítkem. Bod navíc. Typů zkreslení je k dispozici rovných deset a jmenují se Direct, Clean, Edgy, Drive, Crunch, Hot a Modern. Žádná masírka typu "mesaboogie", "soldano", apod. se nekoná. Myslím, že je každému jasné, co se pod jednotlivými simulacemi zhruba skrývá a není třeba si hrát na nějaké modelingy přesných typů, které ve finále spíše vzbuzují úsměv, než úžas. Další bod. Následuje výběr boxů, jichž je k dispozici osm a zahrnují všechny typy standardních kytarových beden. Jako poslední volíte z 12 mikrofonů, opět obvyklých typů, používaných pro snímání elektrické kytary. Guitar Amp je k dispozici jak v mono, tak stereo verzi, přičemž stereo má možnost ke každému kanálu přiřadit jinou bednu a mikrofon, a ty pak pomocí ovladače panoramy směrovat či míchat. Je možno též přepínat u každého kanálu fázi, což má na výsledný stereo efekt nezanedbatelný vliv.

Další sekcí je Stomp Box, který simuluje 23 kytarových krabiček. Zastoupeny jsou všechny klasické typy, plus několik specialit jako např. Lay-D (reverse, pitch shift, delay), Vibrolo (vibrato-tremolo). Opět si nehrají na žádný modeling známých značek, ale jmenují se logicky podle typu efektu, který emulují. Přesná hodnota parametru jde, stejně jako u Guitar Ampu, nastavit buď otáčením knoflíku nebo zadáním přesné číselné hodnoty. Tyto krabičky lze libovolně řadit do pedal boardu po dvou, čtyřech nebo šesti.

A to celé za sebou tolikrát, co počítač snese.

Abych nezapomněl na ladičku, nelze napsat nic jiného, než že je funkční a bezproblémově použitelná, s možností přeladění A 425-455 Hz, a přepnutí do chromatického nebo kytarového módu. Kytarový mód dává na výběr čtrnáct druhů dropped ladění, což kromě jiného nabízí docela dobrý materiál ke studiu.

 

Hudba

Jako první věcí bych se zabýval přiloženým Guitar Interface (dále jen GI), což je DI box s kytarovým vstupem s regulací gainu (pouze zisk, nikoli zkreslení) a výstupem unbalanced line jack 6,3 mm, nebo XLR line nebo mic a možností odzemění. Věc bezpochyby užitečná, nikoli však nezbytná. V mém případě disponuje převodník M-Audio Firewire Solo nástrojovým (guitar) vstupem, a v zapojení kytary přímo, nebo přes GI nebyl žádný, uchem slyšitelný rozdíl. GI se uplatní hlavně při nahrávání přes mikrofonní vstup, nebo do impedančně neošetřené linky. Každopádně bych uvítal možnost zakoupit toliko software a GI nechat jako volitelný doplněk.

Guitar Amp nenabízí oproti konkurenci (konkrétně GuitarRig, Line 6) takové množství simulací, je tedy cítit spíše orientaci na kvalitu než kvantitu. Ale ani GTR se úplně nepodařilo zbavit bolavého místa všech podobných programů. Ve srovnání s opravdovým aparátem, se téměř nedá mluvit o dynamice a jistá "chemičnost" ve zkreslení je stále patrná. Nejlépe zde vycházejí mírně nakreslené barvy, v těch bych viděl největší sílu GTR ve srovnání s ostatními. Módy Drive a Crunch jsou velmi dobře použitelné, neslévají se ani při hře akordů a dobře se prosazují v kapele. Čistý zvuk (Clean), případně s lehkým nakreslením, také není k zahození, zejména je-li dostatečně obalen chorusem, hallem, delayem, atp.

Co se týče Hot a Modern, je to hodně věcí vkusu a názoru, ale mě rozhodně neoslovily. Pro sólovou hru tenké, pro beglajty koule. Ne, že by podobný zvuk nebyl slyšet na mnoha nahrávkách, ale na nějaký feeling či dynamiku rozhodně zapomeňte. Mnohem lepší výsledky jsem docílil s módem Crunch, nakopnutým Overdrivem (ten je nutno zařadit před Guitar Amp). Co se týká krabiček, dělají přesně to, co mají. Asi by nemělo valného smyslu popisovat, jak chorus chorusuje, hall hallí, delay delayuje. GTR je nutno pochválit za střízlivost ve vzhledu i v ovládání, rozsahy parametrů se většinou nacházejí v použitelném rozsahu, plus každá krabička obsahuje několik presetů s nejpoužívanějším nastavením, ze kterého lze dobře vycházet. Tovární presety obsahuje i celý Stomp Box, tj. řetěz již nastavených krabiček. Tady se výrobce již trochu rozdováděl, zřejmě ve snaze ukázat všechny možnosti, ale jako inspirace k vlastním presetům výborné. Ještě jednou pro shrnutí. Ukládat jako preset lze nastavení Guitar Ampu, nastavení každé krabičky zvlášť a nastavení celého Stomp Boxu, včetně nastavení krabiček v něm obsažených. Skvěle napsaný soft - nárůst zatížení procesoru +2 % Guitar Amp, +3 % plný Stomp Box na Macu. Na PC jsem neměřil, protože při update antiviru spadl systém.

 

Resume

O amp modelingu toho bylo napsáno již mnoho, včetně názorů renomovaných muzikantů a zvukařů.

Je ale jenom na vás, abyste vyzkoušeli, zda vám vůbec tato cesta vyhovuje, a pokud ano, začít teprve hledat ten správný soft. Firma Waves není na trhu jediná, a už vůbec ne první, kdo se touto technologií zabývá. Podle mých zkušeností, jsou momentálně použitelné minimálně čtyři systémy - Waves GTR, GuitarRig, Amplitube a Line 6. Každý z nich má něco pro i proti, takže zkoušejte pečlivě.

V první řadě musím připomenout jak sobě, tak vám, že se snadno přihodí, že když si s takovouhle věcí hrajete dostatečně dlouho, zaleze vám do ucha a začnete ztrácet soudnost. V takovém případě, okamžitě šup s kytarou do opravdového lampového aparátu a hle, jsme zase zpátky na zemi. Další věcí je to, že krásný zvuk, který si uděláte doma, nebo jenom na samotnou kytaru, zní možná osamocen skvěle, ale při zapojení do kapely, basy zmizí pod basou, výšky pod činelem a zůstanou jenom středy, které tam vlastně nejsou. Ale na druhou stranu tuto kletbu, vlastní klávesovým samohrajkám a kytarovým multistrojovnám, amp modeling vyvažuje možností nahrát kytaru čistým zvukem (se zkreslením jenom v poslechu) a finální barvu zvolit až při mixu. No zkrátka je to zase jen na vás. Já mohu jen konstatovat, že s tímto systémem rozhodně chybu neuděláte. Waves je firma s velkou tradicí a lze očekávat další vývoj a výbornou podporu. Nehledě na to, že na spadnutí je verze 2.0, a pokud mohu srovnávat např. s GuitarRigem či Amplitube, které se staly použitelnými až právě od verze 2, máme se na co těšit.

Tak hledejte pečlivě, všechno je na internetu k dispozici jako demo. Minimálně doporučuji navštívit www.waves.com, kde je k nahlédnutí prezentace GTR, která řekne o zvuku víc, než jakýkoli test.

 

TESTOVÁNO NA:

-Apple Powerbook G4 1,67 GHz, OSX 1.4.5,ProTools MPowered 7.0cs4

-PC Asus Centrino 1,7 GHz, Win XP,ProTools MPowered 7.0

 

Info:

Waves GTR je VST a RTAS plugin simulující zvuk kytarového aparátu. Jeho cena včetně DI boxu je 17 600 Kč.

 

Plus:

zvuk

ovládání

některé presety

celková koncepce a filozofie

 

Mínus:

není stand-alone

Guitar Interface nelze nekoupit

nepřítomnost ILok v základním balení

Psáno pro časopis Muzikus