Yamaha APX3

Yamaha APX3
Yamaha APX3

V minulém čísle jsem v krátkém testíku hodnotil Yamahu DW15, jeden z nejvyšších nástrojů série DW. V tomto testu zamíříme poněkud níže - APX3 je novým a zároveň nejlevnějším kouskem z nízkolubové série APX. A aby těch nej nebylo málo, ve srovnání s ostatními vychází (a v této povrchové úpravě zvlášť) jako vzhledově nejvýraznější. Pokud vám výrazný vzhled u kytary stačí, utíkejte si ji koupit. Pokud se zajímáte i o zvuk a další "detaily", přečtěte si následující recenzi.

 

Jak se na správný novinkový (i když, první zprávy jsou z konce loňského roku) model sluší a patří, panuje kolem APX3 solidní informační chaos. Internetová fóra a obchody jej vesměs velebí jako dostupný a univerzální nástroj a zmiňují mj. dvouoktávový rozsah krku. Ať jsem počítal, jak jsem počítal, kytara má pražců 22. Yamaha zřejmě nechce vnášet na trh další "zpřesňující" informace, proto na jejich stránkách nenajdete o tomhle modelu ani řádku. Ale to jen tak na okraj.

 

Vzhled a výbava

Testovaný model dorazil v atraktivní povrchové úpravě zvané Cherry Sunburst (výrobce dodává i decentnější Tobacco Sunburst nebo přírodní úpravu lesk/mat) a na první pohled mě docela zaujal. Stejně jako (v minulém čísle hodnocený) DW15 je osazen lehce netradiční ladicí mechanikou s poměrně rozměrnými půlkruhovými kolíky, tentokrát ve stříbrném provedení. Budeme-li věřit výrobci, má kytara vrchní desku ze smrku, zadní a boční desku a krk z nata a konečně hmatník a kobylku z palisandru. Krk má docela výrazný profil do "V", což dává při hře oporu pro palec. Jako u všech nástrojů této série - má kytara výřez pro hru ve vyšších polohách. Hloubka těla je u APX3 asi 8 cm, tedy zhruba dvoutřetinová oproti standardním modelům typu jumbo. I ostatní rozměry jsou o něco drobnější. Předzesilovač se obchodně nazývá System 46, má třípásmový EQ s přeladitelným středním pásmem (v dost velkém rozsahu - 80 Hz až 10 kHz) a indikaci docházející baterie. Jackový výstup je umístěn jako u většiny elektrických kytar, tedy "vpravo dole". Kytara nese nálepku "Made in Taiwan", přesto (nebo možná proto?) je řemeslně velmi slušně zpracována, ani při podrobném zkoumání se mi nepodařilo najít žádnou vadu na kráse.

Yamaha APX3
Yamaha APX3

Jak (se na ni) hraje

Vězte, že vůbec ne špatně. Pokud budete Yamahu APX3 brát čistě jako akustickou kytaru, asi vás ve srovnání s většinou nástrojů srovnatelné cenové kategorie příliš nepotěší, alespoň zvukově. Nemá prostě takový ten příjemný, bohatý zvuk, po němž většina hráčů prahne. Nasucho zní, řekněme, standardním, i když docela silným tónem, který má trochu "drátěný" charakter. V nástroj vyšší kategorie se APX3 změní po zapojení. Nevím, zda výsledný zvuk přičíst kvalitnímu snímači nebo možnostem předzesilovače (který je mimochodem osazován i do podstatně dražších modelů stejné série), každopádně jsem po krátkém boji s korekcemi získal (na piezo snímač) neobyčejně přirozený a hřejivý tón. Nezanedbatelnou výhodou je i možnost zbavit se zpětné vazby v problematických prostorách pomocí přeladitelných středů. Díky tenčímu tělu a profilu krku se na APX3 velmi pohodlně hraje ve stoje, bez problémů lze jít i do vyšších poloh. Mechanika je kvalitní a poměrně dobře drží ladění. Jedinou drobnou výtku by zasloužil dohmat, který je na můj vkus trochu moc vysoký.

 

Pro koho je

Yamaha APX3 je do určité míry kompromisem mezi akustickou a elektrickou kytarou. S přihlédnutím ke zvuku a možnostem zapojení je určitě dobrou koupí pro hráče, kteří na pódiu potřebují občas přesedlat na z "elektriky" na "akustiku" a rádi by to provedli co nejjednodušeji a s co nejlepšími výsledky. Myslím, že zklamán by nebyl ani hráč, který shání kytaru pro každou příležitost a je ochoten vyměnit zvuk "plné akustiky" za pohodlí při hře a snazší transportovatelnost. Tohle je opravdu hlavně kytara pro případy "zapoj a hraj dobře", a v tomto případě ještě "buď nepřehlédnutelný". O to první nám jde určitě a, přiznejme si, že o to druhé většině z nás taky.

 

Info:

Yamaha APX3 je nízkolubová elektroakustická kytara. Její cena je 14 990 Kč.

Plus:

profil krku

kvalita snímače a preampu

řemeslné zpracování

Mínus:

dohmat

Psáno pro časopis Muzikus