Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie

Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie
Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie

Lesknoucí se chromované krabičky skoro vyzývají k tomu vzít hadřík a začít je leštit. Motorkářský design s retro knoflíky má možná atakovat první signální soustavu pravověrných rockerů. Ovšem ti, kteří je zapojí mezi kytaru a aparát, zjistí, že řada efektů Analog Custom Shop od firmy Akai Professional útočí i jinak.

Nebojím toho, že by některý kytarista dnes trpěl, že nemá přes co zkreslovat a modifikovat svůj zvuk. To, že si šikovnější kluci s pájkou ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let z nouze sami vyráběli kreslítka, a aby je spíchli aspoň trochu kompaktně, umístili je do krabičky od mýdla, už dnes patří do oblasti ústně předávaných legend.

 

Firma Akai, původně japonský výrobce syntezátorů, kláves a MIDI zařízení, už dříve několik kytarových a baskytarových krabiček vyráběla, ale svou řadou deseti klasických analogových efektů dává najevo, že výběr stompboxů neprořídne, jen poroste a poroste. V minulém čísle jsme testovali kompresor a delay. Dnes se podíváme na modulační efekty. A do příště nám zbude hlučná paleta těch, které zkrrreslují.

 

Analog Custom Shop Flanger

Flanger není František Langer, jak si myslí některé internetové vyhledavače. Je to efekt, který zvukový signál rozštěpí na dva, jeden z nich o něco zpozdí a pak oba mísí dohromady. Délka zpoždění, v řádech milisekund se přitom souvisle proměňuje.

 

Bytelná kovová krabice Flangeru Akai Custom Shop je z lícové strany pochromovaná. Najdeme na ni kromě nožního spínače čtyři potenciometry: Rate, který nastavuje rychlost, míru efektu, Depth, který nastavuje balanc (řekl bych spíše rozestup) mezi čistým a zefektovaným signálem, Knoflík Manual, který upravuje střední frekvence změněného zvuku a Res, který podle informace výrobce nastavuje, jaké množství ovlivněného signálu se dostává zpátky do vstupu efektu.

 

A jak František Langrů hraje?

Flanger dává plný zvuk, aniž by kytaru okrádal o hlasitost, výšky nebo basy. To si můžeme ověřit, když všechny knoflíky nastavíme na minimum a efekt zapínáme a vypínáme. Stejně tak zvuk nijak nezmění Rate při minimálním Depth, znamená to totiž, že rozestup dvou rozštěpených signálů je nulový, tedy jde stále o jeden signál. Obráceně už to ale neplatí a Depth se projeví poslechově příjemným rozmazáním tónu. A ten můžeme variovat otáčením potenciometru výš a výš, upravujeme tak rychlost vlny, se kterou zvuk kolísá. Při vysokých nastaveních Rate pak slyšíme efekt podobný vibratu nebo dokonce efektu rotary speaker.

 

Od některých jiných flangerů se Akai odlišuje funkcí Manual. Ovlivnění zvuku tímto knobem uslyšíme jen při minimálním nastavení Depth a Rate a vysokém nastavení funkce Res. Ale na zvuku nezkreslené kytary se i tak nepodepíše, vhodný je pro upravování tónu poté, kdy před flanger zapojíme zkreslení. Pak velmi účinně mění středové frekvence tónu.

 

Nejpozoruhodnější funkce na efektu, se kterou si užijete nejvíce zábavy, je Res. Flanging je slyšitelný i bez ní, ale zvedáme-li ji, zdůrazňujeme změněný signál. Když se dostaneme k hodnotě, která by na ciferníku hodinek odpovídala dvěma hodinám, kytara zní, jako kdyby se struny rozlaďovaly a zase vracely zpět. Anebo efekt vydává zvuk zprohýbané gramofonové desky, jindy dokonce echa. Při nízkém nastavení Rate a Depth a vysoké poloze knoflíku Res slyšíme pozoruhodný dutý zvuk.

 

Při nejvyšších hodnotách Res se efekt zacyklí. Skřípe a bzučí sám - výborné pro zvukové experimenty!

Přiložený manuál zmiňuje, že flanger je postavený tak, že produkuje zvuk bohatý na hluboké frekvence. To mohou potvrdit - ukázal se jako výborný i pro baskytaru. A jako správný flanger udělá kytaristovi radost hlavně při spojení se zkreslením. Při hře s distrtion zní jako vrtulník, s fuzzem jako nízko přelétající letadlo.

 

Flanger od Akai je značně variabilní flanger, který pouhý flanging přesahuje napodobením zvuku dalších efektů. Vzhledem k bohatým možnostem upravování zvuku se zdá jeho cena 1990 Kč velmi příznivá.

Plus:

zvuk bohatý zejména na hluboké tóny využitelný i pro baskytaru

velmi variabilní nastavení

umí víc než flanging

možnost extrémních nastavení

příznivá cena

 

Mínus:

chybí manuál v češtině

Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie
Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie

Analog Custom Shop Phase Shifter

Phaser je efekt, který také rozštěpí signál na dva a u jednoho pozmění fázi frekvenčního spektra. Slyšíme kolísání frekvencí, které tvarem odpovídá sinusoidě.

 

Zatímco na Flangeru nám vývojáři z Akai nabídli čtyři knoflíky, aby bylo s čím kroutit, ovládání efektu Phase Shifter naopak hodně zjednodušili.

 

Knoflík tu máme jediný - Rate. S ním nastavujeme rychlost fázování, tedy délku vlny. A pak je tu dvojice přepínačů označených jako A a B. Slouží k vybírání hloubky vlny. Pod přepínači je tabulka, která ukazuje, jak kombinací přepínačů vybrat čtyři hodnoty.

 

Hloubku tedy nemůžeme měnit jakkoliv. Na to se lze dívat dvěma způsoby: buď můžeme mít pocit, že nás výrobce připravil o možnost využít mezipolohy, anebo nám zjednodušil manipulaci s efektem a nabídl čtyři  rozdílná a účinná nastavení. Kloním se k druhé možnosti. Nastavení je i tak široké. U phaseru obecně potřebujeme variabilní hlavně funkci Rate, která určuje rychlost kmitání vln.

 

Zvuk

Jak tedy vlnítko od Akai hraje? Pěkně zní s čistou kytarou, zejména při hlubších vlnách. Výborně hraje, když před něj zapojíme zkreslení. Pak vyniknou i velmi mírná nastavení hloubky a rychlosti.

Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie
Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie

Phaser jsem měl možnost srovnat s klasickým více než dvacet let starým Bad Stone Phase Shifterem od Electro Harmonix a přišlo mi, že ten od Akai má trochu agresivnější jasnější zvuk, zatímco Harmonix je měkčí. V čem ale Harmonix vyhrává, je možnost nastavení Rate - dá se použít i velmi rychlé střídání vln, které skoro připomíná rotary efekt. Rate na Akai, přestože je také ovládané potenciometrem, končí v poloze o poznání pomalejší.

 

Nastavení hloubky vlny u testovaného Akai Phase Shifteru na maximum nám dá to, co slibuje jeho manuál: pořádně hluboký sound. Při mělčích hodnotách se může zdát, že phaser kytaře ukrádá basy, ale je to spíš jen zdání - jde o to, ve které poloze se zrovna naše první brnknutí potká s vlnou. Podobně jako Flanger je i Akai Phaser stavěný tak, aby hrál dobře v hlubokých polohách a ukázal se využitelný i pro baskytaru. Akai Phaser je efekt s hutným hlubokým zvukem za příznivou cenu. Nedostatkem může pro někoho být, že funkci Rate nejde nastavit k extrémním rychlostem.

Plus:

bohatý hluboký zvuk využitelný i pro baskytaru

jednoduché a rychlé ovládání

příznivá cena

 

Mínus:

funkce Rate neumožňuje velmi rychlé kmitání vlnychybí manuál v češtině

 

Analog Custom Shop Chorus

Také chorus rozděluje, podobně jako Flanger, zvuk na dva a jeden z nich upraví. V tomto případě velmi mírně změní výšku tónu. A stejně jako u Flangeru není změna jednou pro vždy, ale chvěje se. Vzniká iluze hry více nástrojů.

 

Tři knoflíky a jeden přepínač už napohled ukazují širokou škálu nastavení. Knoflíky mají tentokrát jiný, více retro, design, který se už při testu Delaye od Akai ukázal jako velmi přehledný.

Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie
Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie

Tone je stejný parametr, jaký známe třeba z overdrivů, řekněme tónová clona. Spread nastavuje, jak moc se bude změna ladění měnit. Speed k tomu dodává, jak rychle. A pomáhá mu přepínač Rate Switch, jím mezi polohami Fast a Slow měníme rozsah, ve kterém se knoflík Speed pohybuje - dává mu to velkou dráhu a nám snadné hledání toho pravého nastavení.

 

Jak tedy ten „sbor“ v krabičce zpívá? Chorusy obecně dávají kytaře plechovější zvuk a tady se zdá, že Akai Chorus je věrný designu své lesknoucí se kovové krabice. Ne všechny polohy jsou úplně vzrušující, ale dobrou inspirací jsou navržená nastavení v manuálu. „Přiměřené“ nastavení, jak jej nazývá návod, s knobem Spread na dvou hodinách velmi účinné roztřepí zvuk. Pro konzervativnější povahy už to možná žádné přiměřené nastavení není, rozladění je patrné - zvuk má ale grády. Ještě rozladěnější je poloha nazvaná Aqua Tremolo, která posunuje Spread na maximum a Speed o něco výš - výborná pro vodnatý tremolový zvuk akordů. Na sólovou hru je až moc extrémní, ale rozhodně ne nepoužitelná. Podobně jako u Flangeru se tady zvuk podobá zprohýbané gramodesce.

Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie
Změněné vnímání od Akaie: Fanda Langr a ti druzí - modulační „mrvítka“ od Akaie

Analog Custom Shop Chorus od Akai je velmi variabilní a dobře nastavitelný chorus se specifickým kovovým charakterem. S cenou 1990 korun patří k těm dostupnějším mezi takto variabilními chorusy. Určitým nedostatkem celé řady krabiček Analog Custom Shop je, že manuál umí jen anglicky a španělsky.

Info:

Analog Custom Shop je série analogových efektů od firmy Akai Professional. Efekty jsou vyráběny v Číně a jejich maloobchodní doporučená cena je 1990 Kč včetně DPH za kus.

 

Plus:

povedený design s přehlednými knoflíky

jednoduché a rychlé ovládání

příznivá cena

 

Mínus:

chybí manuál v češtině

 

O firmě Akai

Akai Professional Musical Instrument je původně japonský výrobce hudebních nástrojů, elektroniky a audio zařízení. Od 50. do 70. let firma vyráběla především audiorekordéry, ladičky, audio kazety, zesilovače a reproboxy či videorekordéry. V této době byl Akai jedním z průkopníků ve své oblasti. V roce 1984 vznikla v rámci Akai divize Akai Electronic Musical Instruments Corporation, která se zaměřovala pouze na hudební nástroje. Nabízela samplery, syntezátory, později různá MIDI zařízení, rekordéry, sekvencery a automatické bubeníky. Na konci 90. let se ale firma Akai dostala do finančních problémů, které skončily až u prohlášení bankrotu. Z této situace ho zachránil čínský konglomerát Grande Holdings, který v roce 2004 Akai koupil. Hned v témže roce ale prodal divizi Akai Professional Musical Instrument Jacku O’Donnellovi, vlastníkovi firem Numark a Alesis. Dnes tyto tři společnosti fungují pod společným řízením z centrály v americkém městě Cumberland. (zdroj: muziker.cz)

 

www:

www.akipro.com/analogcustomshop

Psáno pro časopis Muzikus