Sonor 503 Studio

Sonor 503 Studio
Sonor 503 Studio

Trend poslední doby je pro bubeníky díkybohu příznivý. I levnější řady renomovaných firem hrají relativně slušně, a tak si i méně majetný bubeník po několikaměsíční brigádě může dovolit nástroj, který je při vhodném naladění a volbě blan použitelný i ve studiu.

Sonor změnil výrobní strategii a přesunul část výroby kamsi do Asie. Jedním z nejmarkantnějších výsledků tohoto přístupu jsou soupravy řady 503, jejichž cena je již sama o sobě záminkou k testu. Sonory za dvanáct a půl tisíce?

 

Domů jsem si přivezl sestavu o rozměrech 20", 10", 12", 14" a 14" ocelový snare. Škoda, že nebyl k mání i dřevěný, opravdu by mě zajímal. Sonor nabízí i set o průměrech 22", 12", 13", 16", hraji ale spíš jazz, a proto jsem nakloněn subtilnějším rozměrům. Bicí jsou kryty černou fólií, v nabídce je i vínová barva. Set kromě bubnů obsahuje i stojan na snare, hi-hat a rovný stojan na činel. Přepravní blány jsou od firmy Remo: na snare klasická pískovaná, na tomy a šlapák obdoba ambassador clear.

 

Šroťák

Ponechal jsem přepravní blánu, není nutné ji hned měnit, citlivě reaguje i na metličky. Bubínku sluší vyšší ladění a není vůbec třeba jej tlumit. Struník reaguje dobře, konkrétní jsou jak rychlé údery u ráfku, tak ty hrané blíže ke středu. Mechanismus struníku pracuje obstojně a bez závad, nijak nevybočuje z běžného standardu této cenové třídy u výrobků ostatních firem. Rim shot je dostatečně hlasitý, cross stick je bohužel slabší (habrovými paličkami), použijete-li však paličky hikorové, nabude na síle. Dynamický potenciál bubínku je uspokojivý, předpokládá však citlivé naladění.

 

Šlapák

I s přepravní blánou mě mile překvapil, na dvacítku má dostatek basů. Mám raději konkrétní a kratší zvuk, proto jsem buben zatlumil dekou. Opravdu pěkný šlapák, dobře se pojí i s tom tomy. Bohužel má jen 8 šroubů, a tak jsem si nebyl jist, jak bude držet ladění. Poté jsem vyzkoušel Remo Ambasador. Moc pěkný jazzový "šlapáček", trošku jsem jej zatlumil a brzy jsme si na sebe zvykli. Dobře reagoval i na těžší blány, kdy získal ještě víc basů.

 

Přechoďáky

Musím důrazně vytknout pět šroubů na desítce tom tomu. Ladí se opravdu hůř a v nižších polohách ladění malinko "slejzá". Šetřit ano, ale tohle je vážně trochu moc. Paradoxně největším problémem bylo naladit dvanáctku. Nechtěl jsem bubny tlumit a současně ale dodržet správné intervaly. Asi po dvaceti minutách se to s přepravními blánami povedlo. Jinak i s přepravkami hrají tomy slušně, dobře se pojí se šlapákem. Přepravky na zkoušení a cvičení stačí, nějaký ten rockový koncert by s nimi šel určitě také odehrát, do studia bych však rozhodně volil blány jiné. Osadil jsem přechody pískovanými Remo Emperor. Zvuk získal na basech, trochu se zkrátil dozvuk a bicí hrály minimálně o dvě třídy lépe než s blánami přepravními. I ladění bylo snazší, problém s dvanáctkou tom tomem úplně odpadl.

 

Hardware

Stojan na činel je docela spolehlivý, stabilitu umocňují dvojité nohy. Trochu se obávám levně vyhlížejících motýlkových matek, které ve mně nebudí důvěru. Je ale pravda, že během dvouletého záručního období by se závada určitě projevila a byl by čas na případnou reklamaci či vrácení nástroje. Stojan na snare je bezproblémový, stabilní, sice lehčí, ale spolehlivě fungující. Se šlapkou jsem se docela trápil, než se mi podařilo najít správné nastavení, pohodlné pro heel up i heel down techniku, nicméně nakonec se přibližně povedlo. Vzhledem k faktu, že plocha pedálu je plastová, pro metalisty se asi moc nehodí. Nejhůř dopadla asi hi-hatka. Stojan je sice stabilní a má dobře vyřešený "šroubovatelný bodec", takže neujíždí, bohužel úchytka horního činelu se při razantnější hře (zejména osminovém sešlapu) povoluje a je třeba ji hodně pevně utáhnout. Mám však obavy, že může brzy dojít k únavě materiálu, následkem čehož bude nutné zmíněný držák činelu nahradit jiným, spolehlivějším modelem. Asi bych jej pořídil hned, neboť pokud by selhal někdy při koncertu, těžko budete někde shánět náhradní.

 

A nakonec?

Velmi mile mě překvapily bubny (až na těch pět šroubů u desítky tomu), s přepravními blánami hrají obstojně, s "profi" osazením se jejich zvuk minimálně o dvě třídy zlepší. Hardware je slabší, zejména hi-hat... Souprava je ideální na "holení" nebo pro začínající či méně majetné hráče (popřípadě obojí). Poměr cena/výkon je velice uspokojivý.

 

Info:

Souprava Sonor 503 se vyrábí ve dvou verzích: studio a stage. Jedná se o nejnižší řadu firmy určenou zejména pro začínající hráče. Cena je 12 500 Kč.

Plus:

řemeslné zpracování

zvuk

blána na snare

poměr cena/výkon

Mínus:

stojan hi-hat

přehnané šetření ve smyslu pěti šroubů na desítce tom tomu

Psáno pro časopis Muzikus