Carl Martin Quattro - jednoduchý „vintage“ multiefekt

Carl Martin Quattro - jednoduchý „vintage“ multiefekt
Carl Martin Quattro - jednoduchý „vintage“ multiefekt

Je zajímavé sledovat, jak v dnešní moderní, digitální a virtualizační době jde mnoho výrobců kytarových efektů úplně opačným směrem, a to tím analogovým. Jedním z nich je dánská firma Carl Martin.

Carl Martin se pohybuje v analogových vodách již hezkou řádku let a stále přichází s novými nápady. Tentokrát je to luxusní analogový multiefekt Quattro. Jak již název napovídá, jsou to čtyři efekty v jedné poměrně velké a robustní plechové krabici. :-) No ono je jich tam vlastně pět, ale název Quattro je přeci jen hezký.

 

Víte, že první kytarový efekt firmy Carl Martin byl Hot Drive’n Boost a byl uveden v roce 1993? Dnes má firma v portfoliu cca čtyřicet kytarových i pár basových efektů. A vyrábí i kytarová komba a zesilovače.

 

Co mě ihned zaujalo, je to, že tenhle multiefekt má napevno zabudovanou síťovou šňůru a má uvnitř vlastní zdroj. Tím odpadá jedna velká starost o kvalitní napájení.

 

Compressor

Tak jdeme na to. První efekt (řazeno z pravé strany) je kompresor. Je vybaven pouze dvěma potenciometry: Level a Compress. Jednodušeji to už nejde. Jednoduchost je vlastně celá pointa tohoto zařízení. Nemá žádné displeje, USB, paměti, presety, žádné malé jacky na sluchátka, simulátory reproboxů atd. Ale zpátky ke kompresoru. Po sepnutí plechového footswitche (mimochodem speciálního - neprodukuje rušivé lupance) se rozsvítí jasná modrá LED dioda a zvuk kytary se zhutní, zpevní a prodlouží. Rozsah komprese je docela velký, mně se líbila komprese nastavena cca na 10-11 hodin, dál už se mi to zdálo moc. Je to tradiční kytarový kompresor, který si na nic nehraje a nechá hráče hrát.

 

Overdrives

Další a stěžejní efekt je dvojitý overdrive. Opět jednoduchost. Má jen potenciometry Drive1, Drive2, Tone a Level. A k tomu dva footswitche. Drive1 zkresluje trochu méně než Drive2. Level je společný a Tone taktéž. Takže to má vlastně jeden zvuk s možností nastavení různých zkreslení. Zvuk je příjemný, plný ve středech, neubírá to basy a výšky neřežou do uší. A když se nakrmí kompresorem, leze z toho opravdu dlouhý a hutný zvuk.

 

Vintage Chorus

A máme tady další (třetí) efekt, tentokrát chorus. Opět je jednoduchost na prvním místě, má jen dva potenciometry: Speed a Depth (rychlost modulace a hloubka modulace). Zajímavé je, že tento chorus docela dost ovlivňuje zvuk, celý ho nejen chorusovitě rozladí a rozvibruje, ale zároveň ho zhutní. Získá takovou větší sílu ve středech. V podstatě se pak už nedá hrát bez chorusu, jak je dobrý. Zase se mi víc líbilo umírněné nastavení, kdy ještě rozladění a rychlost vibrace není tak veliká.

Carl Martin Quattro - jednoduchý „vintage“ multiefekt
Carl Martin Quattro - jednoduchý „vintage“ multiefekt

Vintage Echo

A poslední je analogový vintage delay. Podle firmy Carl Martin má mít zvuk jako páskové echo včetně mírného zkreslení a degradace signálu. A ano, povedlo se jim to. Delay není krystalicky čistý, je „dirty“ a možná by se dalo říct „low-fi“. Opakovaný signál má měkký zvuk, trochu bez výšek i bez basů a slábne s mírným nakreslením. Komu by se to zdálo moc bez výšek, máme tady navíc potenciometr Tone a výšky může přidat. Zpoždění je maximálně 1000 milisekund a jediná možnost jak čas nastavit je ho „natapovat“ druhým footswitchem. Ovládání je tedy 2x footswitch, Echo (mix delaye), Repeat (počet opakování), Tone (tónová clona). To natapování je úplně v pohodě... Hrajeme skladbu a šlapáním na switch nastavíme čas a a pak v další skladbě zase „natapováním“ zrychlíme nebo zpomalíme - je to super vychytávka.

 

Smyčka. Kdo by měl potřebu připojit k multiefektu Carl Martin Quattro další krabičku (krabičky) máme tady smyčku přímo mezi overdrive a chorusem. Takže k tomu můžeme přidat, co se nám zlíbí.

 

Praxe

Když jsem přes Quattro hrál na kytaru s humbuckery, tak jsem to celé „projel“ a nic zvláštního jsem nezjistil (kromě toho, že to hraje moc hezky), ale když jsem připojil Fender Stratocaster, tak jsem byl překvapen. Ono to totiž umí dynamiku! A to i přes zapnuté všechny efekty (i kompresor). Tak to je věc! Normálně ztlumíme potenciometrem na kytaře a ono to krásně ubírá zkreslení i hlasitost. Pak stačí na sólo jen otočit potenciometr doprava a vůbec nemusím na nic šlapat a krásně to spolupracuje. To jsem od efektu nečekal, myslel jsem, že kompresor to přetluče, ale místo toho krásně dynamicky spolupracuje. S humbuckery to hraje skvěle, ale se singly si to teprve užijete!

 

Závěr

Carl Martin Quattro je ručně vyráběný analogový multiefekt nejvyšší třídy. Když k tomu předřadíme kvádadlo a do smyčky šoupneme např. phaser a oktáver, tak kytarista už nic jiného nebude potřebovat. Prostě zapojíte kytaru a hrajete. Žádné displeje a složité nastavování vás nečeká.

 

Info:

Carl Martin Quattro je jednoduchý „vintage“ multiefekt obsahující kompresor, 2x overdrive, chorus a delay. Ovšem třídy nejvyšší. Cena je XXXX Kč.

 

Plus:

skvělý analogový zvuk

smyčka

napájecí zdroj uvnitř

 

Mínus:

nic

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Vstupní/výstupní impedance 1 MΩ/100 Ω
Efektová smyčka ano
Rozměry 410 x 160 x 70 mm
Hmotnost 2 kg
Maximální zpoždění delaye 1000 ms
Napájení 220 V, vlastní zdroj uvnitř efektu

 

www:

carlmartin.com/quattro/

Psáno pro časopis Muzikus