CME Bitstream 3X - zkroťte své pre-MIDI zařízení

CME Bitstream 3X - zkroťte své pre-MIDI zařízení
CME Bitstream 3X - zkroťte své pre-MIDI zařízení

Další MIDI ovladač. Zajisté; ale tenhle má oproti konkurenčním výrobkům několik docela zajímavých vymožeností.

První pohled

K testu mi přišla dost objemná krabice. Kam tak velký ovladač dám, vždyť na pracovním stole mi zbývá málo místa. Nakonec jsem z krabice vytáhl hliníkový kufr, ve kterém byl ovladač o rozměrech 420 x 180 x 46 mm (kromě něj i napájecí zdroj, návod na křídovém papíře, CD a USB kabel). Celý Bitstream je dost těžký, protože jeho obal je vyroben z 1,5 mm tlustého plechu, tudíž téměř nerozbitný. Největší část zabírá osm sloupců programovatelných ovladačů: v každém je jeden čtyřicet pět milimetrů dlouhý fader a čtyři otočné ovladače. Zbytek plochy je určen pro grafický modře podsvětlený LCD displej, ovládací prvky sekvenceru, automatizace celkového nastavení, tlačítka pro mutování stop, páskový ovladač, joystick, crossfader a přepínače scén, kanálů a skupin.

Na zadní straně je k vidění tlačítko napájení, vstup pro adaptér 9-12 V, port USB, vstup pro nožní pedál, port Expansion, 2 x MIDI Out, po jednom MIDI Thru a In a navíc konektor Sync 24.

 

První použití

Po postavení přístroje na stůl jsem z bytelné konstrukce už tak nadšený nebyl. Plech je zřejmě špatně přišroubován nebo zkroucený, protože čtyři nožky z tvrdého (!) plastu prostě nebyly schopny udržet přístroj v rovině a ten se mi na stole kýval z jedné strany na druhou (křivý stůl nemám, zkoušel jsem to i jinde). Druhá věc, která mi zkalila nadšení, je poměrně laciné provedení: tlačítka se kývají ze strany na stranu, knoby se tváří, že mají pogumovaný povrch, ale k dokonalosti mají docela daleko, fadery pogumované nejsou vůbec. Navíc fadery se mi zdají příliš volné (prostě se hýbou). I joystick má na svém povrchu jakousi pologumu a krytí jeho kloubu je provedeno velice amatérsky. Při pohybu to v něm chrastí - to jak se otírá použité látkové krytí kloubu o další součásti; dokonce i plastová krytka, která má zakrývat látku, je jakoby odtrhnutá z plastových výlisků - najdeme na ní ostré hrany a při maximální výchylce je vidět i látkové krytí: kdyby tam nebylo, byla by vidět elektronika. Jestliže výrobce, kterým je jihofrancouzská firma Wave Idea (www.waveidea.com), použil na obalení elektroniky kov místo plastu, mohl věnovat více pozornosti ovládacím prvkům.

Tento přístroj patří k těm poněkud složitějším: co výrobce zanedbal v mechanické části, to bohatě dohnal (řekl bych, že i předhonil) v části elektroniky a programování. Takže k plnému využití je potřeba prostudovat manuál...

 

V průběhu práce...

... jsem se přesvědčil, že programátoři software neodflákli: naopak, jsou zde příjemné pomůcky, které vylepší práci (pokud víte, jak pracují; než jsem na to přišel, myslel jsem, že je to chyba). Asi nejzajímavější pomůckou je chování v analogovém režimu - Hook Mode. To neznamená, že do MIDI výstupů můžete pouštět analogový signál; pokud nastavíte v jedné scéně nebo skupině (v podstatě paměť nastavení jednotlivých ovladačů) na ovládacím prvku nějakou hodnotu, přepnete do druhé scény a tady nastavíte hodnotu jinou, tak po návratu do první scény se zprvu nebudou vysílat žádné hodnoty. A to do doby, než přenastavíte ovladač do polohy, která odpovídá posledně nastavené hodnotě. Naštěstí se na displeji ukazuje šipka dolů nebo nahoru, která vám pomůže v orientaci kam točit. Svým způsobem je to manuální simulace motorizovaného faderu:-).

Nastavení jednotlivých ovládacích prvků je jednoduché: pomocí přehledné nabídky na displeji. Mnohem snazší je to s pomocí dodávaného softwaru, kde lze vše nastavit přehledněji, dokonce můžete použít i celou řadu přednastavených šablon.

Ke kontroléru lze přiřadit téměř libovolnou MIDI událost: SysEx, RPN, NRPN, CC i Pitch Bend, pokud ale umíte a znáte hexadecimální tvary MIDI událostí, můžete posílat libovolnou událost, které můžete přiřadit čtyři křivky průběhu.

Bitstream může pracovat ve čtyřech režimech lišících se v nastavení jednotlivých ovladačů: Standard, Reason (ten by měl být automaticky detekován), Mackie a User.

Specialitkou je řetězení ovladačů: pokud změníte hodnotu prvního ovladače v řetězu, změní se i další.

 

Originál

Jak jsem už naznačil, Bitstream 3X nabízí řadu vylepšení oproti konkurenčním zařízením. Jedním z nich je i automatizace úkonů. Sem patří arppegiátor, nízkofrekvenční oscilátor (LFO) a funkce Motion Sampler.

Arppegiátor má několik režimů práce: stoupající, klesavý, nahoru/dolů, náhodný, náhodný ze základního tónu a základní tón. Obsahuje sto dvacet sedm rytmů s dvaceti třemi melodiemi (no, ono to není až tak růžové, zdá se mi, jako by šlo spíš o vynechávání některých not - rytmus a melodie bych tomu osobně neříkal). Můžete nastavit i celou řadu dalších parametrů: akcent, rozsah not, transpozici...

LFO nabízí sinusový, trojúhelníkový, obdélníkový a náhodný tvar modulačních křivek. Pomocí LFO může být modulována libovolná MIDI událost. Pomocí Motion Sampleru můžete nahrávat pohyby až osmi kontrolérů v délce maximálně čtyř taktů. Příjemné je, že na displeji krásně vidíte, jakou křivku při nahrávání ovladačem vytváříte. Další specialitky, které jsou docela běžné i u ostatních výrobců, jsou dotykový páskový ovladač (ribbon), crossfader a X-Y joystick.

 

Porty Sync 24 a Expansion

Port Sync 24 je určen pro ovládání pre-MIDI zařízení, jakým je například TB-303 nebo TR-909. Do tohoto portu můžete přesměrovat jak MIDI In, tak USB MIDI. Expansion port je klasický počítačový patnáctipinový canon, do kterého lze zapojit další zařízení; žel bohu jen to, co doporučuje výrobce - tedy to své.

 

Info:

CME Bitstream 3X je MIDI ovladač, kterým lze ovládat i historické pre-MIDI zařízení. Jeho cena je 11 647 Kč včetně DPH. Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o. , 516 454 769, disk@disk.cz , www.disk.cz

 

Plus:

kovová konstrukce a kovový kufr

automatizace: arppegiátor, Motion Sampler a LFO

ovládání starých nástrojů

software pro Win, Mac i Linux

 

Mínus:

nekvalitní mechanické provedení

poněkud složitější nastavení (ale dá se to naučit)

 

Technická specifiakce:

35 otočných ovladačů

8 posuvných ovladačů o délce 45 mm

16 tlačítek

joystick

páskový ovladač (vše výše uvedené možno konfigurovat)

MIDI In/Thru/Out1/Out2

USB

výstup Sync 24

expanzní port

konektor pro nožní spínač

podsvětlený displej

100 pamětí pro scény

20 skupin

tlačítka pro ovládání sekvenceru

analogový režim

rozměry 420 × 180 × 46 mm

hmotnost: cca 4,7 kg včetně kufru

 

PIVNÍ TÁCEK je skvělá věc a má široké využití: protože testovaný vzorek mi na stole nestál stabilně, musel jsem si ho podložit. Jak jsem tak pátral po webu, objevil jsem, že zřejmě původní verze byla s IRDA (to je třetí osa v názvu 3X) místo páskového ovladače. V manuálu však zůstaly obrázky staré verze.

Psáno pro časopis Muzikus