Danelectro Cool Cat série - řada devíti kytarových pedálů a trasportního pedalboardu

Danelectro Cool Cat série - řada devíti kytarových pedálů a trasportního pedalboardu
Danelectro Cool Cat série - řada devíti kytarových pedálů a trasportního pedalboardu

Malý, lehký, levný, kvalitní a dobře vypadající - existuje vůbec něco takového? Ano. Stejně jako firma Danelectro s úspěchem léta vyráběla a prodávala poměrně levné a kvalitní kytary, počátkem devadesátých letech se výrazně zaměřila na efektové pedály se stejnými přívlastky. Jejich nová řada obsahuje devět typů efektů, pyšní se true bypassy, kovovou konstrukcí, kvalitním zvukem a hlavně bezkonkurenční cenou. Navíc je k tomu všemu vyráběn opravdu slušivý vintage kufřík, do kterého můžete umístit až pět těchto škatulek.

Pedalboard CB-1

Jak už jsem naznačil v úvodu, jedná se o opravdu miniaturní kufřík vyrobený z plastu a připravený pojmout pět cool cat pedálů. Které to budou, už je na našem výběru. S kufříkem jsou dodávány signálové i napájecí propojky a síťový adaptér. Plast vypadá vcelku odolně, takže by nám kufřík mohl i nějaký čas vydržet. Přiznám se, že by se mi takové řešení docela líbilo. Celé je to postavené tak, že pomocí těch pěti druhů krabiček vytvořím potřebné zvuky včetně zkreslených, a pak to jedním kabelem pošlu do čistého kanálu zesilovače nebo komba. Anebo by se dal kufřík zapojit i do efektové smyčky zesilovače. V takovém případě by to ale chtělo širší sortiment cool cat pedálů v oblasti modulačních efektů a delaye. To že mají všechny cool cat pedály true bypass nám zajišťuje minimální vliv všech propojených pedálů na průchozí signál ve stavu „vše off“. Určitě má takovéto balení výhodu v rychlosti manipulace jak před vystoupením , tak i po něm. A hlavně je to celé opravdu miniaturní a lehké. Jediné, na co výrobce nepamatoval, je prostor na ladičku, popř. nabídku ladičky jako jednoho z cool cat pedálů.

 

Pedály - popis a ovládání

Jedná se o sérii či řadu, takže asi není nic divného na tom, že všech devět pedálů (testováno osm) má naprosto stejný tvar i počet ovládacích prvků. U toho ovládání bude lépe říct počet míst pro ovládání, protože někdy je to místo obsazeno přepínačem, někdy potenciometrem a v některých případech potenciometrem dvojitým. Koukáme-li na pedály shora, je jediným ovladačem umístěným na horní straně nožní přepínač on/off. Znovu upozorňuji na to, že je true bypass. Vstupní, výstupní a napájecí jack včetně potenciometrů nebo přepínačů jsou umístěny na zadním čele krabiček. Je to nepohodlné pro tvorbu zvuku, avšak praktické pro lepší uchování nastavených hodnot. Nemůže se nám totiž stát, že si s ovladači pohneme nechtěně nohou. Krabičky mají zespodu přístup k devítivoltové baterii, který je řešen bez použití jakéhokoli nářadí. Tolik asi k designu, nutno dodat, že jsou krabičky stylizovány do tvaru kočičí tlapy a jednotlivé modely se liší pouze názvem, barvou, a funkcí ovládacích prvků. Dá se říct, že co do designu jsou vyvedené a kočičí tlapa nepůsobí kýčovitě.

Ještě musím zmínit, že v balení, které jsem na testování dostal, bylo krabiček pouze osm, takže budete ochuzeni o test krabičky Vibe, která by mě zrovna docela zajímala. Jak jsem psal výše, modulačních efektů tato řada nabízí málo.

 

Drive CO-1

Tato stříbrná krabička je z celé série nejlevnější, ale rovnou musím napsat, že rozhodně to není z důvodu nízké kvality. Popravdě mě zvukově hodně překvapila. Jejími ovladači jsou tři potenciometry Volume, Tone a Drive. Jedná se o standardní drive, podle zvuku spíš takový vintage crunch s docela slušným rozsahem gainu a přirozenou kompresí. Dobře si rozumí s lampovým zesilovačem i jako „nakopávadlo“. Rozsah ovladače Tone je od temného zvuku „pod dekou“ až po ostré výšky naprosto dostačující pro všechny potřebné typy nastavení. Nabízí naprosto standardní zvuk známý z mnohem dražších modelů a to, myslím, platí pro všechny typy cool cat pedálů. Jejich cena se většinou pohybuje kolem osmi set padesáti korun, což na to, že mají železné šasi a true bypass, je opravdu luxus.

 

Transparent Overdrive CTO-1

Zlatá krabička je overdrive vycházející zajisté z CO-1, avšak její barva zkreslení je poněkud uhlazenější a příjemnější. V terminologii tříd zesilovačů by se dalo říci, že zní více jako třída A než AB. Potenciometry jsou opět tři, ale pozor, jeden z nich je dvojitý, takže zde máme ovládání basů a výšek oddělené, což jistě rozšiřuje zvukové možnosti. Ovládat tedy lze parametry Gain, Treble, Bass a Volume. Nejlíp ze všech typů umí nakopnout lampové zkreslení. V podstatě skoro nepoznáte, že jste zapnuli krabičku, spíše se to jeví, jako byste přidali gain na zesilovači. Hodně použitelná škatulka. Můj favorit číslo jedna.

 

Fuzz CF-1

Po zapojení této oranžové „packy“ jsem si uvědomil, že jsem ve své výbavě nikdy nic takového neměl. Hodně mě to bavilo. Tlustej zvuk pěkně se fuzzově hltící v basech - inspirativní záležitost. Nemůžu srovnávat s nějakými drahými modely, ale zdá se mi, že krabička dělá to, co má, i v této levné podobě. Vím že při výrobě dobrého fuzzu je zapotřebí správně vybrat germaniové tranzistory atd. Zkrátka, že to není legrace... Žádná velká kouzla však v tomto případě firma Danelectro nedělá, to by nemohla být krabička v této cenové relaci. Nicméně bych se nebál pro doplnění mých rejstříků zvuků si ji pořídit. Potíž je jedině v tom, že hraje nejlépe do čistého kanálu. Vzhledem k tomu, že používám zásadně jednokanál, je to trochu problém. Ale CF-1 je můj favorit číslo dvě. Ovládacími prvky jsou zde tři potenciometry Fuzz, Tone, Volume.

 

Metal II CM-2

Tak tato krabička je opravdu vhodná pro metal, protože síla jejího zkreslení je opravdu velká a nastavuje se potenciometrem Dist. Zajímavé, i když dle mého nešťastné, je řešení ekvalizéru, který je v tomto případě tvořen třípolohovým otočným přepínačem. Je to vlastně přednastavený filtr v oblasti středů. Nazván je Switch a má tři polohy - Off, Lo a Hi. Funkce spočívá v tom, že filtr řeže středy, čímž vzniká klasické „véčko“ na pomyslném ekvalizéru. V poloze Lo je véčko plošší a při Hi je hodně hluboko zaříznuté, takže kytara má hodně basů a výšek zároveň. Tím ale dochází i k úbytku celkové úrovně signálu, který je potřeba dokompenzovat ovladačem Volume. A tady jsem zaregistroval jednu velkou slabinu této krabičky. Aby mohla dobře fungovat mezi ostatními pedály, musela by mít celkovou hladinu hlasitosti posazenu o dost výše. U téhle krabičky, i pokud máte volume úplně doprava, zdaleka nedosáhnete na hlasitost, jakou má například CM-1 nebo Drive. Nedovedu si představit, že s tímto zvukem vyleze kytara z kapely. Zní mi to docela telefonně. Zvuk do véčka dle mého názoru není u kytary vůbec dobrý, protože kytara - to jsou spektrálně hlavně středy, tam je její místo, a pokud jí je nevezmeme, vždy se dobře prosadí. V jistých stylech hudby se však véčkový zvuk s úspěchem používá a na tyto styly je tato krabička asi dělaná, i když... Já bych ji nevyužil.

 

Metal CM-1

Už jen to, že obě Metal krabičky mají stejnou černou barvu, dává tušit, že si asi pravděpodobně pořídíme jednu nebo druhou... I když řekl bych, že jsou natolik rozdílné, že pokud bych dělal takový druh muziky, možná by se hodily obě. Tato krabička není žádným předchůdcem Metalu II, nýbrž zcela jinak koncipovaný distortion. Podle slov výrobce by měla navozovat zvuk, kterého se dříve dosahovalo propojením více zesilovačů za sebou. Máme zde k dispozici opět tři potenciometry, z nichž ale dva jsou dvojité, takže celkem můžeme ovládat pět různých parametrů - Volume, Gain, Bass, Middle a Treble. To svědčí o mnohem širší škále zvuků plynule nastavitelných než u CM-2. Zvuk je s CM-2 nesrovnatelný, úroveň hlasitosti mnohem vyšší a celkově opravdu použitelný hutný zvuk. Dobrá krabička.

 

Distortion CD-1

Extrémně univerzální pedál - chlubí se výrobce. Údajně přináší široký okruh zvuků britských lampových zesilovačů. V podstatě můžu souhlasit, i když pro lepší nastavení požadovaného zvuku mi chybí ovládání všech tří pásem. Zde je pouze Bass a Treble prostřednictvím dvojitého potenciometru. Jinak má krabička ještě standardně Gain a Level. Ovládání středového pásma by pomohlo k snadnějšímu nalezení požadovaného zvuku. Ale jinak opravdu univerzální distortion s velkým rozsahem gainu pro tvorbu samostatného zvuku nebo pro dokrmení vaší lampové hlavy.

 

Tremolo CT-1

Co očekávat od tohoto efektu? Prostě tremolo, tj. opakovaný přerušovaný zvuk (výkyvy hlasitosti) s nastavitelnou rychlostí a hloubkou „přerušení“. Je taky dobré, když má možnost volby strmosti přerušování tónu, čili sinusový nebo obdélníkový průběh. No a co byste řekli? Toto vše CT-1 má. Rychlost (Speed) ovládáme otočným potenciometrem, přepínačem Hard/Soft volíme strmost přechodu signálu do ticha a potenciometrem Depth určujeme hloubku tremola od úplného přerušení zvuku až po nepatrné vlnění hlasitosti. Kdybych měl nafukovací pedalboard, tak si ho pro další zvukový rejstřík ihned pořídím (za ty prachy).

 

Chorus CC-1

Tady musím napsat prakticky to samé co u tremola. Toto je chorus, jak má být, naprosto dostačující, pokud nám tedy nevadí, že je mono. Přesto zní naprosto nádherně a rozsah možných nastavení je víc než dostačující. Můžeme ovládat rychlost vlnění (Speed), jeho hloubku (Depth) a pomocí dvojitého potenciometru jeho frekvenční charakteristiku (EQ) a výsledný poměr neefektovaného a efektovaného signálu (Mix). Můj favorit číslo tři.

 

Sumasumárum

Myslím, že celá série včetně pedalboardu je velmi zdařilým počinem. Určitě bych v začátcích svého muzicírování něco takového uvítal. Kvalita zvuku některých modelů je opravdu srovnatelná s o poznání dražšími výrobky, a když uvážíte, že koupíte pedalboard s pěti krabičkami za nějakých šest tisíc, včetně kabelů a napáječe, a to všechno s true bypass, nemá tato sada konkurenci. Kdyby moje dítě mělo ten zvrhlej nápad a začalo hrát na elektrickou kytaru, vážně bych uvažoval o kombu a pedalboardu Danelectro Cool Cat. Myslím, že je škoda, že v sortimentu téhle řady chybí efekt delay. Pak by se dalo říci, že je to komplet. A ještě jednou slabinou je, že se tam nikam nevejde ladička.

 

Info:

Danelectro Cool Cat serie je koncepční řada devíti kytarových pedálů a trasportního pedalboardu. Pedály jsou na kovové konstrukci a všechny mají true bypass. Zvukově jsou na tom opravdu dobře a cenově ještě lépe. Nic levnějšího tohoto typu neznám. Jedna krabička vás vyjde v průměru na 850 Kč a pedalbord s propojovacími kabely a adaptérem na 2000 Kč. Přesné ceny naleznete v tabulce.

 

Plus:

za ty peníze vcelku opravdu kvalitní a použitelný zvuk

pedalboard s možností umístění až pěti pedálů - lehký, dobře vypadající a ovladatelný, vybavený všemi potřebnými kabely

mechanický true bypass

opravdu skvělá a bezkonkurenční cena

snadný přístup k bateriím bez nutnosti použití šroubováku nebo jiného náčiní

 

Mínus:

v sadě bych uvítal efekt delay a ladičku

s přihlédnutím k ceně lze těžko něco vytýkat, na této cenové hladině to lepší být prostě nemůže

 

Cool Cat pedály

rozměry: 130 x 95 x 55 mm

váha: 320 g

napájení: 9V z baterie nebo adaptéru,

true bypass: ano

 

Cool Cat pedalboard

rozměry: 520 x 220 x 75 mm

váha celkem s pěti krabičkami: 3,5 kg

Psáno pro časopis Muzikus