DigiTech The Weapon

DigiTech The Weapon
DigiTech The Weapon

Vážení, tohle je jasný příklad miniaturizace na postupu; to, co vypadá jako normální škatulka, je takový zvláštní mulťáček.

Firma Digitech se to na nás v tomhle případě totiž pokouší navléct hodně nezvyklým způsobem, a to tak, že krabička údajně jaksi souhrnně sdružuje všechny zvuky Dana Donegana z Disturbed používané na posledních deskách... já bych se tím ale nenechal nějak svazovat. V bedýnce najdeme slušně "nakvrdlanou" směs zkreslených zvuků, modulace, simulátoru drnčení pražců, hallu, phaseru, pitch shifteru a low-fi procesingu. Navrch je tu i speciální výstup pro přímé nahrávání. Zkráceně; bedna je to dobrá, teď na to půjdeme

detailněji.

 

Nejprve něco k zevnějšku. V životě jsem nedržel v ruce těžší krabičku! Podle mě, kdyby byla vyrobená z jednoho kusu železa, nemohla by vážit víc. Její design, to byla první věc, na níž jsem ujel, jakmile jsem "zbraň" vytáhl z jejího nylonového zipovacího pouzdra. Hliníkový odlitek je skutečně nahrubo odrásán bruskou a šrámy jsou pěkně zakonzervované a zalité bezbarvým lakem. Vypadá to, že to celé právě projelo nějakou strojírnou a na nebohém "kejsu" se vyřádily všechny stroje, co tam měli. Výsledek ovšem vypadá nad očekávání úžasně. První důvod, proč bych to chtěl mít doma ;-).

 

Ovládání všeho reprezentují čtyři "kroutítka" a "šlapátko". Jeden potenciometr je ale celkový level (takže to se nepočítá), a tak nám zbývají jen tři; což je chvílemi dobře a chvílemi zase špatně. Tím se dostáváme k popisu střívek...

Sedm separátních prográmků je přístupných otáčením jednoho kroutítka. Zbývající dva potenciometry mají v každém presetu jinou funkci. Jednou fungují jako ovladače basů, výšek, modulace, oktávy, citlivosti kvákadla atd... Každý tenhle "preset" je v manuálu popsán tím, že je odkázán na určitý track Danových kytar. Tímhle faktem jsem se ovšem nezdržoval a nekontroloval jejich hodnověrnost. Fandové Disturbed nechť si najedou songy na svých legálních CD nosičích a na netu na digitech.com si ověří trošku nabubřelé popisy a důvody vzniku jednotlivých presetů.

Nyní jsme se dostali do té nejvíc frustrující části. Krabička se tváří tak, že jí můžete využívat na živo. No, to bych chtěl vědět, jak! Respektive jak v případě, že bych ji chtěl využít skutečně naplno. Neumím si totiž představit, jak by se někomu mohlo mezi slokou a refrénem podařit ponížit se na zem, přetočit kroutítko presetů, pokroutit dvěma ovládacími knoflíky a vyrovnat případný hlasitostní skok čtvrtým poťákem! Tohle prostě nejde, a proto spousta kytaristů má racky velikosti šatních skříní, jelikož na živo je potřeba mít setup holt tak, že jednou šlápnete a všechno se vám to nějak pozapíná a popřehazuje. Zkrátka, dá se udělat jedno super nastavení krabice, a jestli chcete jiné, musíte koupit druhou a jen je střídavě zapínat a vypínat. To píšu jenom proto, abyste nečekali, že se stal zázrak a v digitechu "to" konečně nějak vyřešili ;-). Zatím ani oni, ani nikdo jiný...

Přejezd do finále. Nutno říct, že výstup emulátoru kytarového síliče a repráků skutečně dobře emuluje, a když krabici zapojíte rovnou do zvukovky, můžete opravdu bez problémů zvuky použít. Opravdu, opravdu ;-). Troufám si tvrdit, že s tím mám nějakou zkušenost, neboť prakticky všechno, co jsem kdy nahrál, bylo linkou. Vyzkoušel jsem hodně věcí, simulátory hardwarové i softwarové, abych nakonec skončil u lamp a dobrých emulátorů beden. A tohle elektronické udělátko tomu mému osvědčenému setupu zdařile sekunduje, pokud dokonce vedle něj vyrovnaně necupitá. Druhý důvod, proč bych to chtěl mít doma ;-).

 

The Weapon je výborná věc na domácí nahrávání a skládání, skutečně inspirující. Minimum možností, jak ovlivnit presetovaný zvuk, vás donutí zbavit se svých zvukových stereotypů a poslechnout si sound, který byste jinak na svých přístrojích vykroutili a zase během vteřiny zavrhli. Takhle stačí pár vteřin, několik not a hned vidíte, že se zrovna "tohle" se dá krásně využít do té a té písničky... hahaha, tedy pokud nejste ortodoxní jednozvukaři... jděte do toho!

 

Info:

Digitech The Weapon je digitální krabička se sedmi přednastavenými zvuky. Její cena je 6490 Kč.

Plus:

celkově povedené zvuky

výborný amp-simulátor výstup

preset s autowahem

super pro inspiraci & home recording

Mínus:

nepřesná adjustace pozic "překroutítka" presetů

nemožnost ovlivnit míru zkreslení v žádném z presetů

 

Presety:

1.Základní zkreslení, pěkně "hustý". Tak to mám rád. Jelikož je zde málo ovládacích čudlíků, nezměníte míru zkreslení. Mně to zrovna nevadí, ale...

2.Jemné zkreslení, takový crunch. Na elektronickou bedýnku hodně slušné.

3.Phaserovaný čistý zvuk s přejezdem do zvuku zkresleného jako v presetu č. 1. Takové postupné prolnutí. Prvním šlápnutím dostanete docela dobrý phaser, čistý zvuk, pak cca 2 sekundy držíte sešlápnuté, začnete morfovat, až přejedete do plného zkreslení. Jenže doba přeběhu je dána jedním z ovládátek, a to bych se hodně divil, kdybyste to naživo odhadli a trefili se bubeníkovi na první...

4.Distortion s autowahem, jednoznačně můj favorit. Univerzalita zde opět bere svou daň, také nelze měnit míru zkreslení. Tenhle zvuk mi v mém racku chybí a musím ho mít ;-)

5.Čistý zvuk a dobrý octaver, od dvou oktáv dolů dvě nahoru. Pěkně rychlý a uvěřitelný, polyfonní. Když nastavíte jednu oktávu dolů a za to dáte pěkné zkreslení, zavlaje vám to kalhotama a basák v kapele se vám rozpláče nad marností svého počínání. Bod k dobru.

6.Crunch se sitarovym zvukem, plné simulovaného drnčení pražců, dle libosti obalené hallem. Někam to na nahrávku určitě nacpu.

7.Lo-fi distortion od telefonního do levnorádiového zkresleného zvuku, pěkná digitální pilička. Musím říct, že tohle s oblibou používám v začátku skoro každé písničky. Musím se už začít kontrolovat ;-).

Psáno pro časopis Muzikus