Dynaudio Acoustics BM 5A - studiové monitory

Dynaudio Acoustics BM 5A - studiové monitory
Dynaudio Acoustics BM 5A - studiové monitory

Dánská firma Dynaudio Acoustics nabízí ve své bm sérii dvoupásmové studiové monitory pro blízké a střední poslechové pole.

Zatímco BM 6 (šesti a půlpalcový woofer) a větší BM 15 (desetipalcový woofer) měly také svoji aktivní verzi, nejmenší BM 5 byla donedávna k dispozici jen v pasivním provedení. To se nyní změnilo, protože byl na trh uveden nový model: BM 5A.

 

Drivery a jejich ochrana

Vrchní pásmo je, stejně jako u dalších modelů z této série, reprezentováno velmi kvalitním tweetrem typu soft dome o průměru 28 mm, zatímco spodní část frekvenčního pásma obstarává woofer o průměru 170 mm (6,5") s polypropylénovou membránou. Jako materiál kmitací cívky se v obou případech využívá hliník, aby se dosáhlo minimální váhy kmitacího systému.

Oba reproduktory v soustavě mají velmi důkladnou ochranu. Pokud se vám je nepodaří zdemolovat mechanicky ("pupík" tweeteru je pro jistotu ochráněn jednoduchou mřížkou), nemusíte se obávat, že by mohlo jednoduše dojít k poškození přebuzením. Už zapínání a vypínání monitorů probíhá naprosto tiše a bez lupanců. Vedle LED diody signalizující provoz soustavy je umístěna další ledka pro signalizaci přetížení. Oranžová barva znamená, že je aktivován ochranný limiter pro basový reproduktor, červená barva signalizuje, že by mohlo již bezprostředně dojít k poškození elektroniky nebo driverů - zároveň je signál zamutován. Tweeter má proti přehřátí kmitací cívky ještě vlastní, samostatnou ochranu.

Dynaudio Acoustics BM 5A - studiové monitory
Dynaudio Acoustics BM 5A - studiové monitory

Nastavení monitorů

V horní polovině zadního panelu je k dispozici celkem pět přepínačů pro optimální nastavení citlivosti a pro korekci frekvenčního průběhu reprosoustav v různých akustických podmínkách.

Přepínání citlivosti lze volit mezi +4 dB, 0 a -10 dB. Ani ve snu by mne nenapadlo, že vyznačené hodnoty mohou znamenat něco jiného než signálové úrovně +4 dB = 1,23 V, tedy silnější signál ze symetrického profi-výstupu a -10 dB = 245 mV, což je nižší signálová úroveň používaná většinou pro komerční přístroje. Tady je to naopak: poloha -10 dB je pro silné signály a +4 dB pro nejslabší, nejedná se tedy o vyznačení signálové úrovně ale útlumu.

Dalším přepínačem je hornopropustní filtr. Pokud používáte BM 5A samostatně (bez subwooferu), měl by být vyřazen (poloha FLAT), při využívání subwooferu by se měl filtr aktivovat na 60 nebo 80 Hz.

Přesný frekvenční průběh lze dokorigovat samostatně ve třech frekvenčních pásmech. Pro spodní pásmo (LF) je filtr typu shelving přepínatelný v rozsahu +2, 0 a -2 dB a mohou se s ním vyrovnávat jemné disproporce při umístění monitorů v rozích místnosti či v blízkosti zdí. Střední frekvence lze potlačit v rozmezí -2 až -4 dB a jejich vhodné nastavení závisí nejen na osobním vkusu, ale také na tom, do jaké míry je barva zvuku ovlivňována odrazy od předmětů umístěných v blízkosti reproduktorů (LCD monitory, mixážní pult apod.). Vrchní frekvenční pásmo má nejjemnější regulaci: ą1 dB. Osobně mi na poslech vyhovovala nejvíce nulová pozice u všech pásem.

Na zadním panelu jsou také umístěny symetrické vstupy XLR a síťová zásuvka s pojistkou. Najdete zde také chladič zesilovače, proto je nutné za soustavou zajistit určitý volný prostor, aby nedocházelo k přehřívání systému. Ten je tak či tak nezbytný pro správnou funkci basreflexu, který se nachází rovněž na zadní stěně.

 

Srovnání s BM 6A

Proč se vlastně model 5A začal vůbec vyrábět, když má stejné osazení driverů jako 6A? Jde jednoznačně o snahu firmy umožnit i méně zámožným uživatelům, aby si mohli pořídit některý aktivní model z řady BM. Cena je příznivější především díky nižšímu výkonu zesilovačů: BM 5A disponuje 50 W, zatímco BM 6A má k dispozici výkon 100 W pro každé frekvenční pásmo. Tím se liší zhruba o 3 dB i maximální akustický výkon, který je systém schopný vyzářit. BM 6A má nastavenou také vyšší dělící frekvenci (2,2 kHz) než BM 5A (1,5 kHz), a protože se liší i rozměry boxu (BM 6A má o něco větší objem), liší se mírně i rezonanční frekvence na basech.

Podle specifických údajů (uvádějí to všechny dostupné zdroje) má BM 5A velmi nízkou strmost crossoveru (jen 6 dB), což se mi jeví spíš jako chybný údaj - aktivní verze mívají strmosti daleko vyšší a je to vlastně i jeden z důvodů, proč se vlastně používají. Pokud by uvedený údaj souhlasil, v praxi by to znamenalo, že by tweetrem procházela poměrně značná energie i na nižších frekvencích, což by mu nedávalo valnou naději na přežití. Dokonce i pasivní verze BM 5 dělená na 4,5 kHz má strmost 12 dB/okt.

BM 5A je nižší i užší, a tak se hodí všude tam, kde není zrovna místa nazbyt (je také o 2 kg lehčí). Menší rozměry přinášejí teoretickou výhodu také v tom, že basový reproduktor částečně přečnívající přes montážní prvky výškového systému přibližuje osy obou driverů blíž k sobě, což je z hlediska fázových záležitostí výhodnější. Díky svým miniaturním rozměrům jsou výhodné nejen pro stereo, ale výborně se hodí i pro surroundové aplikace.

 

Basreflex

Stejně jako BM 6A má i BM 5A basreflexový otvor na zadní stěně boxu. Je to méně tradiční řešení, ale hluboké frekvence se u miniaturních boxů šíří prakticky všesměrově, takže celkem není tomuto řešení co vytknout. Teoreticky by se dalo předpokládat, že stěna (či okno do studia) nacházející se v nevelké vzdálenosti za soustavami bude průběh na basech ovlivňovat o něco víc, než by tomu bylo u předního basreflexového otvoru, ale k tomuto vyrovnání je určen právě přepínač pro korekci basů.

 

Zvuk

Monitory znějí zvukově velmi neutrálně, přičemž si zachovávají průzračnou čistotu, brilanci a především průraznost. Také čitelnost prostorových detailů je velmi dobrá. Nástroje na snímku jsou velmi dobře lokalizovatelné (za předpokladu slušné akustiky v poslechové místnosti). Tím, že minimálně zabarvují zvuk, snižují také únavu při delším poslechu.

Na rockové a popové snímky znějí velmi plně a sytě. Zvlášť dobře se dá nastavovat barva bicích - víte-li "kam sáhnout", má např. malý buben brzy potřebnou razanci i sytost. Škoda jen, že jsem neměl možnost poslechnout si systém se subwooferem, myslím, že by výsledek předčil mnohé renomované soustavy pro střední poslechové pole.

Výrobce upozorňuje i na to, že v prvních hodinách provozu není systém ještě v optimální kondici, reproduktory se potřebují, stejně jako nový automobil, "zaběhat". (to je ostatně záležitost prakticky všech studiových monitorů). Rozdíl mezi soustavami právě vybalenými z krabic a těmi, které mají rozhýbané membrány již celé měsíce, je ale natolik minimální, že nestojí za to věnovat mu přílišnou pozornost, spíš se jedná o zajímavost, že tento fenomén vůbec existuje.

Pro vokály a podobné zvuky mají tyto monitory tendenci mírně zdůraznit rezonance v oblasti středů. BM 5A mi odhalily jednu opravdu nepříjemnou rezonanci v sólovém hlase - když jsem si to potom zkontroloval na svůj starý poslech, na který jsem zvyklý (K.R.K), musel jsem přiznat, že na nahrávce nepříjemná rezonance opravdu je, i když mi tolik nevadila a asi bych ji ani nekorigoval. Dá se tedy usuzovat, že pokud jde o barevné nuance snímku, můžete se při práci s těmito monitory vyvarovat celé řady chyb, které by vám na zvukově barevnějším monitoru nepochybně unikly.

Dá se předpokládat, že při hledání ideálních monitorů pro vaši práci si asi nejspíš vyberete ty, u nichž máte pocit, že znějí vašim uším nejpřirozeněji. Po určité době si na ně zvyknete, a jestliže byla volba správná, čím déle na ně posloucháte, tím méně chyb by se v mixáži mělo objevovat. Dost dobře si dovedu představit, že po určité "přivykací době" bych tyto monitory považoval za standard a na nic jiného bych už míchat nahrávku nechtěl.

 

Závěr

Vyhlášená dánská preciznost v oblasti zpracování zvuku nezůstává ani u firmy Dynaudio Acoustics své pověsti nic dlužna. Firma vznikla již v roce 1977 a profesionálními monitory se zabývá od roku 1990. Zhruba před šesti lety uzavřela těsnou spolupráci se známou TC Electronic, čímž došlo k řadě vylepšení produktů, zejména po elektronické stránce. Za vyhlášenou kvalitou jednotlivých komponentů se skrývá celá řada důkladných testů a výstupních kontrol (více než 100), a tak není divu, že než se takový driver dostane do monitoru, trvá to zhruba patnáctinásobnou dobu než u výrobců běžných reproduktorů. Potom je celkem logickým krokem, že si monitory od této firmy nedávno vybrala i společnost BBC jako inovované vybavení svých pracovišť.

 

Info:

Dynaudio Acoustics BM 5A jsou nové kompaktní studiové monitory v aktivní verzi pro profesionály ve standardní kvalitě za příznivější cenu. Cena je 16 272 Kč.

 

Plus:

magnetické stínění pro videoaplikace

minimální zabarvení a zkreslení zvuku

kompaktní systém

velmi dobrá ochrana proti přetížení

miniaturní rozměry

výborný frekvenční průběh mimo osu

sytý a průrazný zvuk

možnost doplnění subwooferem BM 10S nebo BM 12S

zaručený souběh +-1,5 dB

rozumná cena

 

Mínus:

některé nesrovnalosti v manuálu

méně standardní značení při přepínání vstupní citlivosti

pro připojení přímo z výstupu DA převodníku je nezbytný externí stereofonní regulátor úrovně

 

DŮLEŽITÉ SPECIFICKÉ ÚDAJE

Frekvenční rozsah v pásmu +-3 dB: 50 Hz-21 kHz

Max. SPL/1m (pár): 115 dB

Dělící frekvence crossoveru: 1500 Hz

Rezonanční frekvence: 55 Hz

Přepínání citlivosti: +4, 0, -10 dB

Výkon zesilovače: 50 W + 50 W

Váha monitoru: 8,7 kg

Rozměry: 186 x 320 x 320 mm (objem 9 l)

Psáno pro časopis Muzikus