Event EZ bus - digitální mixážní pult, univerzální hardwarový ovládací pult a audio/USB rozhraní.

Event EZ bus - digitální mixážní pult, univerzální
Event EZ bus - digitální mixážní pult, univerzální

Americká firma Event je poměrně známa díky různým cenově dostupným studiovým komponentům, z nichž nejpopulárnější je zřejmě řada poslechových monitorů. Trochu neobvyklý, alespoň z hlediska zařazení, je pak jejich poslední výrobek. Má šanci najít uplatnění snad v každém menším studiu, zvládne jednoduché ozvučení, ale jeho nejlepším kamarádem bude bezpochyby počítač.

 

Ačkoliv je Ezbus v první řadě digitální mixážní pult, dostal od svých tvůrců přidánu řadu dalších funkcí. Ti totiž správně vycházeli z obvyklého systému práce v malých studiích, jejichž středobodem není nic jiného než právě počítač. Může to být současný nejvýkonnější PC s procesory na hranici 2 GHz, průměrný model z konce 90. let, nebo nějaký novější Apple Mac. Na všech z nich vzniká hudba i zvuk. A když už má mixážní pult svoji hardwarovou podobu, proč jeho fadery a ostatní ovládací prvky nevyužít pro další účely. Ezbus se tak rázem stal fyzickým kontrolérem pro prakticky libovolný softwarový audio editor nebo sekvencer. Za tímto účelem mu nechybí několikeré MIDI a rozhraní USB. Posledně jmenovaná počítačová sběrnice navíc dává třetí oblast použití. Je možné, že zvuková karta vašeho počítače nemá 24bitové převodníky, je možné, že nepodporuje vzorkovací frekvenci 96 kHz. Ezbus připojený přes USB tak současně funguje jako kvalitní audio rozhraní včetně AD/DA převodníku.

 

CD-ROM

Samotné zařízení přichází v úhledné krabici velmi střídmého designu, ačkoliv je Ezbus americký výrobek. Balení doplňuje pouze napájecí kabel, dva metry dlouhá propojka USB a jeden CD-ROM. Mezi 117 MB dat jsem jako první hledal manuál. Jsou dva (rychlý úvod a referenční příručka) a celkem mají přes 170 stran. Absence jeho tištěné podoby je jistě příhodný ekologický (a pro firmu Event rovněž ekonomický) počin, po dlouhé době jsem však neměl možnost návod studovat ve vaně, jak je mým dávným zvykem. Základní ovládání, zejména audio části digitálního mixu, je však velmi intuitivní a displej přes svoje menší rozměry přehledně informuje o editovaných parametrech. I ukazatel výstupní úrovně je velmi přesný a rozsah od -48 dB do digitální nuly, resp. přebuzení zobrazuje na dvou desítkách segmentů.

Vedle manuálu jsou nejdůležitější částí přiloženého disku ovladače, které jsou současně (a v aktuální verzi) ke stažení na firemních internetových stránkách www.event1.com. USB totiž klade na použitý operační systém vlastní specifické nároky, a tak zapojení a "oživení" zařízení není zcela snadné a závisí na konkrétní použité konfiguraci. CD-ROM obsahuje rovněž demo verze několika audio editorů a sekvencerů (Cakewalk, Bitheadz Unity, Retro AS, Cubase VST, Reason, ReBirth, Fruity Loops apod.), snad pro případ, že si Ezbus kupujete jenom jako samostatný mix a dveře do světa zpracování zvuku a hudby na počítači se teprve chystáte otevřít.

 

Provedení

Ezbus je v celokovovém robustním provedení a podobně jako např. syntezátory Emu nebo procesory Art svoji bytelnou konstrukcí nezapře zemi původu. Pozor jen na gumové nožičky na spodní straně, která ukrývá jediné větrací otvory zařízení. V případě jejich odlepení by umístění přístroje na rovnou plochu mohlo způsobit přehřátí a případné poškození přístroje, i když EZ bus odebírá pouhých 20 W.

Levou ovládací část tvoří konektorové pole a skupina devíti faderů. Jsou pouze 65 mm dlouhé a nejsou motorizované. Rozdíl mezi jejich aktuální a virtuální polohou řeší Ezbus obvyklým způsobem, kdy přepnutí do jiného režimu zobrazí novou úroveň na displeji, ale změna při fyzickém tahu se stává aktivní až po dosažení předchozí úrovně. Kdo je již zvyklý na mixážní pult s automatikou, asi dvakrát nadšený nebude, ale jiné řešení v rámci této cenové kategorie není možné. Na druhou stranu skok o třídu výše už není tak finančně náročný, alespoň při porovnání s technologií minulých let. Z nejnovějších pultů s dotykově citlivými automatizovanými fadery o délce 100 mm s rozlišením 1024 kroků je vybaven například nový Logic Control, společný výrobek firem Mackie a Emagic. Přijde na 51 750 Kč (resp. 46 910 Kč v podobě osmikanálového expanzního modulu), jedná se však pouze o samostatný kontrolér bez audio převodníků, digitálního mixážního pultu, rozhraní USB apod.

Konektorové pole na horním panelu Ezbusu tvoří analogovou část mixeru, zatímco veškeré ovládání a digitální rozhraní jsou umístěny na zadním panelu. Vedle jedné zdířky USB je tu optický osmikanálový vstup/výstup formátu ADAT, jako obvykle s možností alternativního přepnutí na stereofonní S/P DIF.

Pro koaxiální S/P DIF slouží trojice konektorů cinch (In, Out 1, Out 2), které jsou rovněž 24bitové, ale podporují vzorkovací kmitočet až 96 kHz. MIDI (In/Out) je zdvojené a označené jako druhá a třetí sběrnice, když tu první supluje samotné USB. Příjemným překvapením v oblasti poloprofesionálního zařízení je BNC konektor s výstupem signálu Word Clock. Dává synchronizační pulzy o frekvenci vzorkovacího kmitočtu (44,1 -48 - 88,2 - 96 kHz) a slouží pro souběh s dalšími digitálními studiovými komponenty, jako jsou např. samostatné AD/DA převodníky, video synchronizér, DAT rekordér, Digital Betacam apod.

Analogových vstupů na horním panelu je celkem osmnáct. Osm z nich pojme signál linkové i mikrofonní úrovně, to díky regulaci zisku ovladačem Trim (rozsah 40 dB). Další šestice jsou rovněž symetrické zdířky TRS pro linkové vstupy. Hlavní mikrofonní vstupy jsou pak na dvojici zdířek XLR v kvalitním provedení Neutrik. Bohužel společné pro dvojici kanálů je tlačítko aktivace phantomového napájení, proto pozor na správné zapojení kabelů při současném použití kondenzátorového a dynamického mikrofonu.

Analogové výstupy společně s hlavní stereofonní dvojicí zahrnují čtyři výstupy Send (volitelně před/za faderem) a dva mono a jeden stereofonní return. Ezbus nabízí možností za 37 990 Kč opravdu hodně a díky flexibilitě digitální matrice lze propojit doslova všechno se vším. Snad jenom sluchátkový výstup by si zasloužil rozumnější umístění, kamkoliv na okraj přístroje či zadní panel. Kabel od sluchátek položený přes fadery, ovládací tlačítka nebo displej mě vždy dělá trochu nervózním.

 

Instalace

Pro úplné začátečníky by trochu problematická mohla být instalace nutných součástí a správné propojení s počítačem. Vina však není na straně firmy Event, ale v operačním systému Windows. Splněné nároky na hardware i operační systém (viz přehled) však po chvíli přece jenom přinesou úspěch, pouze u Windows ME je potřeba provést update pomocí souboru z přiloženého CD. Vlastní ovladač pro "nový hardware" v podobě pultu Ezbus si Windows vyžádají sami po zapnutí a připojení na USB.

Na počítačích Apple, jak se již stalo dobrou tradicí, jde všechno o něco snadněji, i když součástí instalace jsou obdobné kroky pro požadovanou podporu USB ovladačů. V případě systému Mac OS verze 9. 04 až OS X 10. 1 je Ezbus automaticky nainstalován jako "USB audio zařízení". Proto je nutné jeho systémové menu nastavit jako Audio Only a pro MIDI vyhradit separátní rozhraní MIDI 2 Out. Novější systémy od verze OS X 10. 1 pak automaticky nainstalují Ezbus jako "USB audio a MIDI zařízení", nevyžadují navíc žádný ovladač a ušetří stávající MIDI rozhraní pro jiná zařízení. Ezbus je v tomto ideálnějším režimu nutné nastavit jako "USB audio + MIDI zařízení".

 

Struktura mixážního pultu

Pro použití mixážní sekce, resp. vhodné zapojení v návaznosti na stávající komponenty studia je důležité pochopit interní systém zpracování signálu a směrování na další sběrnice a výstupy. Není to složité, i když manuál neobsahuje na rozdíl od snad všech analogových i digitálních mixů obvyklé schéma signálové cesty. Stejně tak manuál zcela opomíjí MIDI implementaci i další údaje jako technické parametry apod.

Audio signál z analogových i digitálních vstupů pokračuje přes ekvalizér a dynamický procesor a poté se stává výstupním signálem hlavní sběrnice Mix nebo pomocných výstupů Send. Základní audio cesta čítá osm kanálů a podobně jako analogové pulty obsahuje prvky regulace vstupní úrovně, hlasitost, panoramu, přiřazení sběrnice, mute a sólo. Vedle již zmíněné ekvalizace a možnosti dynamické úpravy zahrnují výstupy Send nastavení pre/post fader.

Konkrétní přiřazení výstupů zahrnuje hlavní výstup Main Mix, pomocný výstup Alt Mix a čtveřici Send 1, 2, 3, 4. Ty mohou být v softwarovém menu rovněž přesměrovány na libovolný digitální výstup (S/P DIF, ADAT).

Jedním z menších "nedostatků" je maximální vzorkovací frekvence 48 kHz optického rozhraní ADAT. Ta však vychází z maximální průchodností této sběrnice, která v době svého vzniku před více než deseti lety nebyla dostatečně naddimenzována. Rozlišení 96 kHz však spolehlivě funguje jak ve formátu S/P DIF, tak přes analogové převodníky.

 

Digitální mix

Podobně jako většina jiných digitálních mixů i Ezbus je částečně modulární ve svých možnostech směrování digitálního signálu na matrici DPS. Každý primární audio kanál má svůj vlastní ekvalizér. Pevně nastavené filtry jsou posazeny na 80 Hz, resp. 12 kHz. Třetím prvkem ekvalizace je celopásmový laditelný filtr, všechny fungují se ziskem +/- 12 dB. Každý kanál má pro svůj ekvalizér vlastní Bypass a to samé platí i pro sekci dynamických procesorů. Ta se sestává ze šumové brány a kompresoru. Dobu jeho náběhu lze nastavit v rozsahu 1- 200 ms, uvolnění 0,2 - 5 sekund. Délka nastavovacího kroku je v rastru desítek, resp. stovek milisekund, a může se tak zdát hrubější než v rámci různých zvukových SW aplikací. V porovnání s malou dráhou otočných ovladačů na některých, zejména analogových, procesorech jsou to však pořád výborné parametry.

 

Závěrem

Ezbus není vůbec první konzole, která kombinuje prvky výše rozebrané trojice použití. Téměř každý digitální mixážní pult lze použít jako univerzální MIDI ovladač, stejně jako USB (nebo sběrnice FireWire) dokáže propojit počítač se snad jakýmkoliv současným multimediálním zařízením. Ezbus ovšem všechny tři funkce bravurním způsobem kombinuje dohromady a nabízí nečekaný uživatelský komfort ovládání. Za svoji cenu by nebyl špatný jako samostatný digitální mixážní pult a to je pouze třetina jeho možností. Zase je o čem přemýšlet.

 

Info:

- Ezbus firmy Event je trojkombinace slučující digitální mixážní pult (24 bitů/96 kHz), univerzální hardwarový ovládací pult pro počítačové editory a audio/USB počítačové rozhraní. Cena: 37 990 Kč.

Mínus:

-složitější instalace

chybí efektová jednotka

menší displej

manuál pouze na CD-ROM

Plus:

-univerzální použití

rozlišení 24 bitů/96 kHz

ekvalizér a dynamické procesory

hotové ovládací presety (Cubase 5, Logic, Nuendo, Cakewalk)

výborná cena

 

USB - Universal Serial Bus

Univezální sériová sběrnice je v dnešní době jeden z nejrozšířenějších formátů připojení externího zařízení k počítači. Norma byla ustanovena již v roce 1995 a je kompatibilní pro obě platformy, Mac i PC. Samotná přítomnost zdířky USB se na PC sestavách datuje zhruba rokem 1997, u modelů z roku 1998 a novějších je téměř samozřejmostí. Zdali je váš počítač připraven k připojení libovolného USB zařízení, pomůže potvrdit např. jednoduchý softwarový tester USB Ready, který je společně s řadou užitečných informací k nalezení na stránkách www.usb.org. Testuje přítomnost USB na základní desce i nutnou podporu operačního systému (ta je obecně součástí od druhého vydání Windows 98 "SE").

Ačkoliv UBS kromě datového toku obsahuje i napájecí proud pro nízkoodběrová zařízení, je možné přístroje zapojovat a odpojovat v zapnutém stavu bez rizika poškození a nutnosti restartu počítače. Maximální napájecí proud však nepřekračuje zhruba 100 mA a vystačí pouze na periferie, jako jsou klávesnice, myš, digitální fotoaparát nebo MIDI interface nebo některé USB syntezátory (zvukové moduly).

Jednou z výhod užití USB může být i odpojení sériového či paralelního portu, které po manuálním přenastavení BIOSu uvolní někdy tolik poptávané IRQ. Naopak výrazně limitovaná je maximální délka použitých kabelů. Podle USB specifikace nesmí vzdálenost dvou zařízení překročit pět metrů. Pro zvětšení vzálenosti mezi dvěma zařízeními je pak potřeba zvláštní rozhraní (HUB), těch navíc může být v sérii až pět. Celková délka USB řetězce se tímto prodlužuje na tři desítky metrů.

O tom, jak je přenosová rychlost USB stále konkurence schopná i při porovnání s některými dalšími sběrnicemi, vypovídá následující tabulka:

- paralelní port 0,115 MB/s

- USB 1,5 MB/s

- SCSI-1 5 MB/s

- SCSI Fast 10 MB/s

- SCSI Fast Wide 20 MB/s

- IDE Ultra 33 MB/s

- SCSI Ultra Wide 40 MB/s

- USB 2.0 60 MB/s

- SCSI Ultra 2 Wide 80 MB/s

- SCSI Ultra 3 Wide 160 MB/s

 

Minimální konfigurace:

PC

- IBM PC, alespoň jeden volný slot USB

- procesor Pentium II-300 MHz

- paměť 64 MB RAM

- Windows 98 SE/ME nebo novější OS

- IDE nebo SCSI harddisk pro audio záznam

 

Mac

- iMac nebo novější

- alespoň jeden volný slot USB

- paměť 64 MB RAM

- operační systém MAC OS 9.04 nebo novější

- IDE nebo SCSI harddisk pro audio záznam

Psáno pro časopis Muzikus