Ibanez AW120ECE - akustická kytara série Artwood

Ibanez AW120ECE
Ibanez AW120ECE

Firma Ibanez není rozhodně žádným nováčkem na trhu, tradice výroby akustických kytar této japonské značky trvá již více než čtvrtstoletí.

Série Artwood je a vždy byla vlajkovou lodí této firmy. Před několika lety byly uvedeny na trh dokonce celomasívní nástroje řady 1000 a 1500. Jeden z nejnovějších modelů této řady, AW120ECE, jsem měl tu čest vyzkoušet a získané dojmy se teď pokusím zformulovat. Stavím na čaj, oblékám kimono a říkám "Hai" - japonsky ano.

 

Popis

Ibanez AW120ECE je elektroakustická kytara typu dreadnought, luby a zadní deska jsou zhotoveny z třívrstvé mahagonové překližky, hmatník a kobylka jsou palisandrové. Pozornost zasluhuje masivní přední deska - jedná se o smrk Engelmann, jeden z nejlepších druhů rezonančního smrku. Oproti smrku druhu Sitka má o něco řidší léta, je trochu pružnější a většinou svědčí spíše basovějšímu zvuku. Nádherný je materiál krku, pravidelný mahagon s hustou kresbou. Kytara má výřez pro hraní ve vyšších polohách hmatníku se zaobleným hrotem, nijak nekazícím dobrý estetický dojem z nástroje. Rozeta kolem rezonančního otvoru je vyrobena z abalonu, perleťově se lesknoucího. Novinkou je povrchová úprava, tzv. resonant finish - klimatickým změnám odolávající a matně se lesknoucí tenká vrstva laku, která by neměla bránit rezonanci. Sunburst Dark Violin působí tajemně a decentně.

Naprosto nebývalým způsobem je řešeno snímání, přesněji řečeno konstrukce a ovladače ekvalizéru, umístění schránky pro baterii a tvar a dělení kobylkového pražce. Ekvalizér tvoří obdélníková základna s pěti půlkruhovými výřezy pro potenciometry - svrchu bass, middle a treble, zespoda volume a shape. Potenciometry jsou poměrně velké, dají se pohodlně ovládat jedním prstem. Nechybí zde rovněž zabudovaná diodová ladička, bohužel bez možnosti kalibrace a nastavení jednotlivých tónů. Schránka pro baterii je umístěna v panelu na spodní části lubu, společně se symetrickým XLR a běžným jackovým výstupem. Kobylkový pražec je rozdělen na dvě části (dvě trojice strun), jeho svislá základna v zářezu kobylky pokračuje úzkou stříškou, která je svrchu hrotovitě zabroušená pro lepší usazení strun. Tato specialita je zřejmě zaměřená na lepší rozložení a využití tlaku struny na snímač. Předzesilovač obsahuje rovněž automaticky (!) fungující anti-feedback systém.

Celý systém byl vytvořen v kooperaci s firmou B-Bend, jejíž proslulost je rok od roku větší a která dala hudebnímu světu mnoho revolučních novinek.

 

Zvuk

Bývá zvykem, zejména u některých japonských nebo korejských nástrojů, přirovnávat je k podobným výrobkům americké či evropské produkce. Koneckonců, většina těchto východních značek začínala napodobováním slavných vzorů. Existuje však několik značek, které vytvořily vlastní modelové řady, již desetiletí vyrábějí signované nástroje pro světové hráče a - co je asi nejdůležitější - jsou pro svůj charakteristický zvuk rozpoznatelné. Mezi takové výrobce bezpochyby patří i Ibanez .

Přistupoval jsem tedy k testování této kytary s přesvědčením, že to bude stoprocentně vyrovnaný, všude stejně znějící nástroj, což se také vyplnilo. AW120 je velice znělá, zvonivá kytara, projevující se zejména v basech, které nabízejí pevný, skoro až klavírní zvuk. Středy jsou přiměřeně plné a průrazné, výšky, zejména v nižších polohách, překvapí atakem a rychlou odezvou. Jak jsem se již zmínil, kytara hraje všude stejně, projevuje se i stejně dynamicky, což může být velkou výhodou při hraní doprovodů. Na můj vkus by mohl být zvuk o poznání měkčí a barevnější, ale to může být způsobeno faktem, že nástroj byl naprosto nový, nehraný. Bylo by určitě zajímavé slyšet tuto kytaru po, řekněme, roce a půl používání, až bude zajetá a vyhraná. Teď jsou v celkovém zvuku hodně slyšet struny a poměrně málo dřeva (což ale může někomu naopak vyhovovat, toto je můj subjektivní pohled).

Po zapojení do aparatury se ukazuje obrovská vyrovnanost a velikost zvuku. Rovněž ekvalizér funguje spolehlivě, zejména středy a výšky se pomocí korekcí dají vyladit do naprosto věrného akustického zvuku. Pevné klavírní basy hrají přes snímač čitelně a nezahuhlaně. Snímání je celkově skvělé a nedá se mu nic vytknout.

 

Závěr

Ibanez AW120ECE je velmi dobrým představitelem střední cenové kategorie. Oceňuji zejména snímací systém a ekvalizér, který znamená další krok ve vývoji reprodukce akustických zvuků. Kytara spolehlivě ladí na oktávách i v polohách, zpracování je přesné a čisté. Lze ji doporučit zejména pro doprovodnou hru a pro ty, kdo potřebují jasný, průrazný a kovový zvuk.

 

Cena:

Ibanez AW120ECE je elektroakustická kytara typu dreadnought s kvalitním snímačem a ekvalizérem. Její cena je 12 980 Kč.

 

Plus:

zpracování

ladění

ekvalizér

materiál horní desky a krku

 

Mínus:

ladička

ostřejší zvuk výšek

Psáno pro časopis Muzikus