Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty

Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty
Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty

Robert Keeley proslul svými analogovými efekty - kompresorem a Katana Boostem. Nabízí ale i moc zajímavé digitální efekty. Tři z znich nyní představíme. Jde o reveb Abbey Road, echo-delay-reverb Multiecho a delay-reverb Caverns. Všechny tři spojuje studiová kvalita, nadstandardní zvuk a zpracování, jakožto i cena. Místo aby nabídl digitální simulaci všeho, rozhodl se pro jemné vyladění jedné možnosti. To pedálům dává specifičnost a činí je zajímavými v nekonečném moři až příliš podobně znějících digitálních dozvuků.

Pokud máte pocit, že reverb nebo delay je takové to, co párkrát za večer sešlápnete na sólo, můžete tenhle článek klidně odložit. Dočetli byste se o špičkových věcech, které nepotřebujete. Pokud ale máte svůj zvuk a hlavně hudbu založené na prostoru, neměli byste tenhle článek minout. To proto, že možnosti digitální simulace reverbů a delayů jsou dnes dostupné a často i velmi levné. Třeba jako součást nějakého multiefektu.

 

Keeley se ale pohybuje cenově i založením na úrovni studiových efektů, anebo kytarových dozvukových multiefektů typu Strymon či Eventide. Nejméně dvě věci jsou však něčím, čím se chytře odlišuje. První je rozměr - všechny krabičky mají „normální bosácké“ rozměry a napájení. Tou druhou je příběh, respektive, přihlášení se k vintage tradici. I jiné efekty z této řady jsou založeny na simulaci konkrétních prostor či (do)zvuků.

 

Zde testovaný reverb Abbey je toho příkladem, ale existuje i efekt založený na studiích Sun v Memphisu. Tedy na rozdíl od efektů Strymon či Eventide na těchto Keeleyových efektech nenakroutíte vše, ale dostanete paletu velmi specifických pojetí dozvukových efektů. Všechno to jsou digitální simulace, ale mají svůj vintage charakter. To platí o všech třech krabičkách, nyní ale jedna po druhé.

Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty
Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty

Abbey Chamber Verb

Nejjednodušší z této trojice. Tedy zdánlivě. Zdánlivě proto, že nabízí jen simulaci jednoho prostoru - dozvukové místnosti ve studiu Abbey Roads Studios. Nečiní tak nijak triviálně. Jednotlivé potenciometry vám pomohou onu místnost zvukově tvarovat. Krabička je jasně čitelná - jeden spínač on/off, páčkový přepínač frekvencí (10, 3,5 a 2,7 kHz), které pak můžete poťákem Brillance přidat či ubrat (±10dB). Decay, Predelay a Blend dělají přesně to, co dělat mají - v tomto ohledu žádné překvapení.Velikostí reverbu dělá Abbey Chamber Verb to, co říká - je to chamber.

 

Takže žádný plate, žádná pružina. Parametr Decay dává možnost tuto velikost trochu ovlivnit, nicméně na nic moc malého se nedostanete.

Muzikálně velmi zajímavý je Predelay, s tím jde udělat od něčeho podbného slapbacku (krátký) po floydovsky artrockový echový zvuk. Na klasiky rockabilly to slapback sice není, ale nějaká odvážnější verze tohoto žánru by takto pojatý dozvuk jistě unesla. Parametr Brillance, tedy potlačení či přidání výše zmíněných frekvencí, je rozhodně pro fajnšmekry. Je to slyšitelné... ale ... Doma v pořádku, při nahrávání taky ok, jenom v kapele mi přijde, že to zanikne. Pokud ale máte někde ambientní pasáže (do kterých vám všichni ostatní vydrží nelézt), tak se to pěkně ozve. Ve vašich uších určitě.

 

Z trojice efektů mi Abbey přijde jako nejvíce one-trick pony, najděte si na něm „svůj“ zvuk, a pokud si jej zamilujete, vozte si ho s sebou. Je to efekt velmi inspirativní a muzikální, nejvíce mě bavilo jeho využití pro domácí nahrávání, na reamping kytar nebo jako outboard gear bych si to dokázal představit. Tam je totiž dostatek času a možností nastavit vše tak, aby ve výsledném mixu tenhle efekt zněl opravdu čitělně, plně a hezky.

 

Keeley Abbey Chamber Verb

Simulace dozvukového prostoru studia Abbey Road Studios s možností boostu/cutu ve třech přednastavených frekvencích. Napájení 9 V standard, rozměry 60 x 112 mm. Cena je 6255Kč.

+ nápad, filosofie, unikátnost

- Prosadí se v kapele?

 

ME-8 Multiecho

Nejsložitější z testované trojice. Nabízí hned osm modů a všechny velmi použitelné. První dva pokrývají simulaci ADT - automatic double tracking - chorus na tape decku (viz třeba Strymon Deco), v moderní či vintage podobě. Následují tři druhy echa (Tape Delay, Analog Delay, Digital Delay s rytmizací - Subdivisions). Poslední tři mody jsou reverby - Room, Chambre, Hall (s trochou shimmeru). Podle nastavení modu se mění i ovládání zbylými čtyřmi „poťáky“. To je vše přehledně popasáno na přiložené kartičce, ale při troše zkušenosti a instuice to není těžké. Vzhledem k tomu, co udivuje nejvíc, totiž velikost standardní krabičky, je to elegantní řešení.

Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty
Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty

Zvukově mě efekt uchvátil. Kdybych měl mít na pedalboardu chorus, byl by to nejspíš tenhle. Zvláště vintage verze bez modulace, jenom s rozladěním o ±30 centů je něco, co mým uším ladí. Jinak mám totiž z chorusem problém - cokoliv, co mi připomíná studená argpeggia osmdesátek, nesmí přes práh. Tohle je vřelé, jemné a kapelou to prorazí jak v beglajtech, tak v sólech. Efekt nenabízí stereo - přeci jenom to není jen chorus.

 

Vintage Tape delay má také svoje kouzlo, ale třeba s El Capistan od Strymonu srovnání nesnese. Modulace je fixní, opakování nastavitelné od 50-950 ms. Co je pěkný nápad, který by mohl oslovit nejednoho kytaristu, je to, že modulace (wow and flutter, jako u jiných efektů echo) je závislá na dynamice hry. To je velmi inspirativní, muzikální... a náročné. Mod Analog Delay nabízí větší a kontrolovatelnější modulaci, ale zase mi splývá s jinými podobnými (a levnějšími) efekty. Poslední z modů delayů je Digital Subdivision (osm možností, včetně triol), maximum je jedna sekunda.

Sekce reverbů začíná pěkně provedeným Roomem, ke kterému celkem není co dodat. Zajímavější je Chambre, kde je zajímavě nastavená clona a maximální pre-delay 150 ms mi přijde zcela ok, i když žádné experimentální zvuky nečekejte. Na ty přichází řada až s posledním modem reverbu- hallem. Tam se totiž při nastavení clony na maximum objeví efekt shimmer (de facto přidaná oktáva). Ve srovnání s níže testovaným Caverns však jde jen o lehké šimrání shimmeru, v jakékoliv hlasitější pasáži se efekt trochu ztrácí.

 

S hodnocením tohoto efektu mám asi největší potíž. Nejde o zvuk, ten má ode mne sto procent - inspirativní, muzikální, při troše opatrnosti se i v kapele/nahrávce prosadí. Jen mi za tu cenu v tomto „balení“ chybí koncepční věci. Aspoň tap tempo nebo možnost uložit si jedno nastavení, a mít tak třeba chorus a echo na jedno šlápnutí! Ale chápu, narvat tohle všechno do jedné krabičky je i tak zázrak.

 

Keeley ME-8 Multiecho

Digitální simulace páskového echa v osmi modech chorus, delay a room. Napájení standard 9 V, rozměry 68 x 112 mm. Cena je 8232 Kč.

+ pestrá škála unikátních a velmi použitelných zvuků

- jde použít jen jeden zvuk, nejsou presety (ani aspoň jeden favourite)

 

Caverns

Poslední z testované trojice mi přijde jako nejvíce použitelný pro živé hraní. Nabízí kombinaci digitální simulace analogového delaye a tří typů reverbu - Modulovaného, Plate a Shimmeru. Opět - v malém balení dva využitelné efekty, tentokrát lze zapnout každý zvlášť nebo dohromady. Snad proto jsou jacky a napájení umístěny ne na stranách, ale shora (tedy hodně blízko u sebe, což nemusí každému vyhovovat).

 

Řeknu rovnou, že s tímhle efektem jsem se loučil opravdu nerad, a nevylučuji, že jej jednou koupím. Jasným důvodem pro nákup je pro mne shimmer reverb. A to proto, že je nejen krásný a muzikální, ale - vyzkoušeno za vás - proleze i hlasitější kapelou (při rozumé aranži). Jakkoliv jsou i Plate a Modulovaný reverb použitelné, přijde mi, že srovnatelné najdeme i jinde - a levněji. I když ta modulace (na principu reverse) ovládaná parametrem Morph od jemné až po psycholevel mě bavila taky.

Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty
Keeley Abbey Chamber Verb, ME-8 Multiecho a Caverns - digitální efekty

To samé lze říci i o jednoduchém delayi - maximálně 950 ms, počet opakování, hlasitost (od nuly až po stejnou úroveň jako původní signál). Žádné překvapení - jeden pěkný zvuk, dělá, co má. Bylo by se mi líbilo třeba apoň něco na způsob hold u některých levnějších delayů. Za ty peníze něco speciálního (a možná zmlsán ostatními efekty Keeley) čekám.

 

Kouzlo efektu je tedy hlavně v jeho dvojitosti - za trochu vyšší cenu máte docela pěkné zvukové možnosti. Ovládání je jednoduché, rychle jsem si našel zvuk, který sednul měn i kapele a shimmer jsem si hned posadil do jedné nahrávky.

 

Keeley Caverns Delay and Reverb

Kombinace nezávislé simulace analogového delaye a tří typů reverbu, tedy dva pedály v jednom. 100 mA, standard napájení 9 V, rozměry 66 x 122 mm, jacky in/out. Cena je 8232 Kč.

+ dobrá kombinace efektů

+ nezávislost

+ shimmer u reverbu

- nemá tap tempo u delaye

 

Celkové hodnocení

Přiznávám, že se ve mně - a tak to asi výrobce chtěl - pere srdce a hlava. Srdce říká: kup to, v každé krabičce je alespoň jeden super zvuk, který jsi jinde neslyšel. Rozum ale: no jo, nejde o krabičky pod pět tisíc. Opravdu nemá smysl koupit na reveby o dva tisíce dražší Strymon, který aspoň umí uložit jednu předvolbu? Nestačilo by pro domácí nahrávání najít nějaký hezký VST? Jednoduše, je to luxus, krásný luxus, ale využiju to? Není to málo muziky (ale jaké krásné!) za moc peněz? Na druhou stranu, je to zase malé bez těžkostí s napájením, do boardu by se určtě jeden z trojice vešel. Třeba ten reveb Abbey, to je vyloženě brouk nasazený do hlavy...

 

Od roku 2001 nabízí Robert Keely své efekty. Proslulými se staly kompresory a boosty. Ty jsou založeny na napodobení starých efektů pomocí nákladných a těžko sehnatelných součástek. Keeley přenáší tuto filozofii do digitálního světa takto: Můžeme digitálně prožít prostory, které navrhovali třeba Phil Spector nebo Les Paul. V roce 2016 se chystá přeměřit dozvukové prostory Capital Records, dalšího z řady legendárních studií.

 

Všechny výše zmíněné efekty patří mezi luxusní simulace prostoru. To je jejich nesporný klad. Nicméně záleží na tom, jak tento luxus budete schopni propojit se svým zvukem, svojí hudbou a celkovým soundem kapely. Simulují prostor, ale taky prostor potřebují. Pokud hrajete ambientní muziku nebo třeba jen sami s kytarou, učitě se na efekty podívejte. Moc hezky je jde použít v domácím nahrávání, kdy si hezky připravíte přesné nastavení, které v celkovém mixu hezky vyzní. Pokud hrajete hlasitější muziku, zvažte, zda pro to máte užití. Na druhou stranu, muzika není jen o rozumných úvahách. Pokud vám zvuk Abbey Road Studios vzdálený jen jedno šlápnutí udělá v boardu radost, i když to budete slyšet jenom vy, tak si řekněte, že „žijeme jenom jednou“, a kupte to. Vlastně by asi stačilo říci, že všechny tři efekty hrozí tím, že se do nich zamilujete, přimhouříte oči, zapomenete na ostatní srovnatelné... a bude to. Jak dlouho to vydrží, to nevím. Třeba celý život.

Psáno pro časopis Muzikus