Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano

Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano
Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano

Každý rok nám přináší největší veletrh v Evropě Mussikmesse spoustu větších či menších novinek. Nejinak tomu bylo i na letošním ročníku ve stánku firmy Korg, která nám představila novinku mezi klávesovými nástroji HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano.

Na první pohled je HAVIAN 30 hybridní nástroj, který vznikl zkřížením digitálního piana s profesionálním aranžérem. Na první pohled vypadá spíše jako „stage“ piano. Pokud se ale podíváte detailněji, najdete zde i standardní výbavu klasického profesionálního aranžéru. Po bližší prohlídce bych řekl, že výbava i možnosti se budou hodně podobat modelu PA300, přesto že uspořádání ovládacích prvků a výbava je mírně odlišná.

 

Například standardní joystick nahradil minijoystick, který nenajdete klasicky vedle klaviatury, ale nad klaviaturou. To by ani tak nevadilo, že je nad klaviaturou, ale problém je, že je mini. Myslím si, že je zde dost místa i na klasický joystick, tak jak ho známe. Nástroj by si jej určitě zasloužil.

 

Tlačítka Accompaniment, Memory a Manual Bass jsou zkombinována s funkcí Chord Sequencer. U HAVIANu zcela chybí sekce Pad (Pad 1-4 a tlačítko Stop). Také chybí tlačítko Tape Tempo/Reset. Naopak zde najdete samostatná tlačítka pro Lyrics a Score. Tlačítko My Setting nahradilo tlačítko se znakem otevřeného klavíru, které je umístěno samostatně mimo sekci Performance. U některých standardních anglických popisů přibyly nové grafické znaky funkcí.

 

Co se týče vstupů a výstupů nástroje, tak zde se nic oproti Pa300 nezměnilo.

 

K nástroji je standardně dodáván pedál DS-2H, notový pultík, napájecí adaptér s kabelem, DVD a manuály. V této části bych udělil pánům od Korgu jedna méně za některé drobnosti, jako je joystick nebo absence sekce Pad. Tolik tedy na první pohled. Nyní se podíváme, jak nástroj funguje v praxi.

 

První zapnutí

Nástroj se zapíná standardně tlačítkem na předním panelu. Náběh operačního systému trvá asi čtyřicet dva vteřin. Pak se zobrazí úvodní obrazovka. Ta je stejná jako u Pa300. Co se týče systému a jeho nastavení, nabídka vypadá následovně: Global nabízí sedm základních skupin jako třístovka - General Controls, Mode Preferences, Controllers, Tunig, MIDI, Audio & EQ a Calibration. V některých skupinách jsou drobné rozdíly v možnostech nastavení. Například v General Controls v záložce Basic chybí nastavení metronomu. To je u nástroje řešeno jinak. Pokud podržíte tlačítko se znakem metronomu, vstoupíte přímo do nabídky nastavení. V Mode Preferences v záložce Style přibyly dva režimy. Celkem je jich pět - One Finger, One Finger Plus, Fingered (1 note), Fingered (3 note) a Anvanced. Naopak v sekci Media ubyl Pad Protect, protože jak jsme si již řekli, nástroj tuto sekci nemá. Controllers v záložce Hand Controler nabízí pouze osm nastavení citlivosti úhozu. Chybí zde Medium 2. V záložce Foot Controler chybí možnost nastavení Chord Latch + Damper, Pad 1-4, Pad Stop, Pad Volume. MIDI nabízí navíc v záložce General Control nastavit MIDI Preset - Tablet, což se může v dnešní době hodit. V Audio & EQ přibyla nová záložka - Limiters - s možností vlastního nastavení.

Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano
Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano

Style Play Menu je zcela totožné s Pa300 až na sekci Pads, ve které se nastavovaly všechny hodnoty padů 1 až 4. U song Play Menu je to podobné jako u Style Play Menu. Chybí pouze sekce Pads. V Sequencer Menu se žádné překvapení nekonalo. To je úplně stejné jako u jeho sestřičky Pa300.

 

Ovládací prvky u Havianu jsou uspořádány v rámci nástroje mírně odlišně od třístovky. Například Auto Fill nenajdete klasicky mezi Variation a Break, nýbrž nad nimi. Více logická se mi zdá varianta první. Sekci Selection najdeme na pravé straně. Record a Track Select jsou na pravé straně u displeje. Search a Shift na levé straně od displeje. Takto bychom mohli pokračovat dál. Žádná tragedie to sice není, ale přece jen chvilku trvá, než si člověk přivykne. Je škoda, že zmizela zcela sekce Pad. Ta v každém případě dovede oživit hru. Marně jsem přemýšlel, co k tomu výrobce vedlo. Snížení ceny? Nedostatek místa, kam sekci umístit? Těžko říct. A ještě jedna věc, která mi trošku vadila: Jsou tu téměř samá černá tlačítka na černém podkladu (54 černých + 2 šedá). Ta se budou za horších světelných podmínek ovládat hůře. Samozřejmě pokud použijeme třeba lampičku s LED diodou, je to bez problému. Naopak se mi moc líbila samostatná tlačítka Makeru pro volbu textu a notace s textem. Žádné listování. Zmáčknu, a vidím to, co vidět chci. Také je příjemné, že bylo myšleno na přímé propojení nástroje přes USB s tabletem. Abyste nic zdlouhavě nemuseli nastavovat, navolíte MIDI preset Tablet a komunikace může začít.

 

Přesto, že některé věci z nástroje zmizely, se jiné zase objevily. Jelikož se jedná o nástroj kombinovaný, bude to vždy věc kompromisu. Bohužel ale čistou jedničku dát nemohu ani zde.

 

Klaviatura nástroje

Nástroj má k dispozici 88 vyvažovaných „hammer“ kláves s rychlostní úhozovou dynamikou. Pokud tedy budu hodnotit klaviaturu z pozice pianisty, musím říci, že je na omak velmi příjemná. Vyvážení a ponor byl jako u lepšího pianina. Nástroj při hře repetovaných tónů reagoval dobře. Klaviatura je srovnatelná s modely řady LP i SP. Dovolím si tvrdit, že je totiž úplně stejná. A pokud ne, tak hodně podobná.  

 

Pokud bych se na klaviaturu podíval jako keyboardista, musím konstatovat, že pro hru s některými zvukovými barvami se naopak více hodí klaviatura keyboardová. Co se týče dalších možností, tak ty jsou stejné jako u třístovky. Jediný rozdíl je v nastavení úhozu. Jak už jsme si říkali, chybí nastavení Medium 2. Myslím si, že by toto nastavení bylo u této klaviatury stejně zbytečné. Zde jsem byl zcela spokojen a dávám velkou jedničku.

Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano
Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano

Displej

HAVIAN 30 má úplně stejný displej jako Pa300. Tedy pětipalcový grafický Color TouchView TFT. Možnosti i ovládání nástroje jsou stejné. Pokud vás budou zajímat detaily, přečtěte si test Pa300 (Muzikus 2/2015) nebo nahlédněte do manuálu, který si můžete lehce stáhnout z firemních stránek.

 

Operační Systém

U testovaného nástroje byl k dispozici operační systém 1.0.0 z 24. 11. 2014. Tak jako u většiny digitálních nástrojů, je i zde možné firmware updatovat na novější verzi. V době testu však novější verze k dispozici nebyla. Co se týče jazyků, tak ani zde se překvapení nekonalo. Čeština se stále ještě neobjevila. Kromě drobných úprav, které jsem popsal v části „první zapnutí“, zůstalo vše stejné.

 

Zvukové barvy

Dnes se podíváme na zvukové barvy trochu z jiného úhlu pohledu. Všude na netu v technických údajích se píše, že HAVIAN má více než 950 zvukových barev. Dal jsem si tu práci a podíval se na jednotlivé kategorie, abych zjistil, kolik zvukových barev nástroj skutečně nabízí. HAVIAN 30 má, tak jako Pa300, k dispozici čtyři skupiny: Factory, Legacy, GM a User. Nejvíce zvukových barev najdete ve skupině Factory (575), potom GM, lépe řečeno GM2 (256), a nejméně v Legacy (227). Celkem je to dohromady 1058 různých zvukových barev. Co se týče bicích sad, čísla jsou následující: Factory 44, Legacy 24 a GM(2) 12 bicích sad. Nejlepší zvukové barvy jsou na nástroji zpracovány technologií RX (Real eXperience).

 

Tolik tedy k počtu zvukových barev. A jak je to s rozdíly v jednotlivých skupinách? Vezmeme to hezky odzadu. GM je beze změny a plně odpovídá standardu GM2. Malilinkou změnu najdeme u Legacy v kategorii Piano. Zde byla nahrazena zvuková barva Grand Piano zvukovou barvou Grand RX Piano. Nejvíce změn doznala skupina Factory v kategoriích Piano a E. Piano. Došlo zde k navýšení. Kategorie Piano má devět nových zvukových barev a E. Piano dokonce devatenáct nových barev. V kategorii Woodwind přibyly dvě zvukové barvy a v Bass jedna. Drobností je odlišné seřazení ve skupinách Trumpet & Trombon a Sax.

 

Zvukové barvy převzaté z modelu Pa300 nejsou ničím novým. To stejné platí o práci s nimi (editaci). Naopak jsem byl velmi překvapen kvalitou nových zvukových barev v kategorii Piano a E. Piano. V pianech se mi líbily hlavně zvuky Grand Piano RX3, Upright Piano RX a Honky-Tonk RX. Takovou minipihou na kráse byly mírně slyšitelné přechody vzorků v basové části při hře chromatické stupnice. Pokud jsem si zahrál nějakou skladbu, přechody byly téměř neslyšitelné. U výše zmíněných zvuků byla také krásně slyšet rezonance strun, což přidává na autentičnosti těchto „pianových“ barev. Mým velkým favoritem byla cembala (Harpsichord a Harpsichord 8+4’). Ta zněla velmi autenticky. K dispozici bylo i krásné trsnutí. V elektrických pianech je skutečně z čeho vybírat. Od elektrického piana s phaserem až po krásně zvonivé zvuky, které jsme slýchávali v amerických nahrávkách 90. let. Myslím, že zde není co vytknout, škála je skutečně široká a každý z vás si určitě vybere. Ještě jedna drobnost. Práce s minijoystickem není to pravé ořechové.

 

Dá se sice na něj přivyknout, ale standardní velikost je standardní velikost.  

 

Pokud tedy pominu drobnosti s přechody vzorků či minijoystick, které jsou v této cenové kategorii u hybridních nástrojů pochopitelné, dávám jedničku. Všechny nové zvuky přidají HAVIANu ve spojení s jeho výbornou klaviaturou na autentičnosti. A o kvalitě všech ostatních zvukových barev snad není ani potřeba hovořit. Ta je u firmy Korg, myslím, dobře známá.

Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano
Korg HAVIAN 30 - Digital Ensemble Piano

Performance

Tato sekce nabízí předpřipravené kombinace zvukových barev. Ty najdeme seřazeny v šesti skupinách (Acoustic Piano, Electric Piano, Organ, Strings & Pads, Winds a Guitar & Synth). Sekce jsou oproti Pa300 pozměněny a vyjmuto bylo tlačítko My Setting. Ne že by chybělo, ale je mimo sekci s označením otevřeného křídla (Grand Piano). Jinak funkce je naprosto stejná. Vše výše popsané vychází právě z kombinace digitálního piana a aranžéru. Co se týče předpřipravených kombinací, většina jich zůstala. Byly přeskupeny a doplněny o další nové kombinace. Týká se to hlavně sekcí Acoustic Piano, Electric Piano, Strings & Pads a Guitar & Synth. K dispozici je rovných 207 kombinací.

 

Myslím si, že je dobré mít po ruce spoustu předpřipravených kombinací přímo z výroby. Mnohdy to usnadní práci a také to může napovědět, jak si takové kombinace připravovat. Kteroukoliv kombinaci můžete upravit nebo ji úplně změnit a přejmenovat. Já zde našel spoustu krásných kombinací, které se dají použít skutečně pro všechny různé žánry. Jak se říká od Vlacha až po Bacha. Chválím a dávám za jedna.

 

Hudební Styly

Režim Style nabízí ve skupině Factory celkem patnáct skupin, tak jako Pa 300. Změnou u HAVIANu je nahrazení poslední skupiny Contemporary skupinou Piano Style. Je to vcelku logické vyústění, které pramení z kombinace keyboardu a digitálního piana. Další změnou je navýšení hudebních stylů ve všech stávajících skupinách. Celkem jich je v základu čtyři sta dvacet. Prošel jsem si všechny skupiny a zjistil jsem, že přidané styly jsou takový mix toho nejlepšího od Korgu. Téměř polovina (pětapadesát) jich byla převzata z modelu Pa3XLe. Z Pa300 ze skupiny Contemporary bylo vybráno dvanáct hudebních stylů, které byly rozděleny do různých skupin. Třicet jedna hudebních stylů ve skupině Piano Style bylo zřejmě nově vytvořeno. S těmi jsem se zatím ještě nikde nesetkal. Některé hudební styly v základu byly dokonce vyměněny za jiné.

 

Například Soft Ballad a další. Pop Ballad byl třeba úplně vynechán. Zbytek se nepodařil přesně identifikovat. Hudební styly Liverpool 1, 2 (Beatles), Alabama Rock (Sweet Home Alabama od Lynyrd Skynyrd) nebo Piano Pop (Elton John) jsem již používal k testování Pa300. To svědčí o tom, že se již někde dříve objevily a že zpětná kompatibilita se staršími hudebními styly funguje skvěle. Na HAVIANu zněly daleko lépe. Bylo na nich slyšet, že byly upraveny přesně na míru tomuto nástroji.

 

Co se týče možností doprovodné jednotky, tak zde se neudálo nic nového. Vše je k dispozici jako u modelu Pa300. Pokud chcete vědět více, mrkněte na technické údaje na webu výrobce nebo českého distributora.

 

Musím říci, že HAVIAN 30 má v základu dokonce více stylů než Pa3XLe. Všechny styly jsou precizně zpracovány v osmi stopách, tak jak je u profesionálních aranžérů Korg dobrým zvykem. O kvalitě není potřeba diskutovat. Zde nikdo nemůže říct ani slovo. Jelikož většinu rytmů znám a mám je naposlouchané, musím říct, že se pro mne žádné velké překvapení nekonalo. U nových „pianových stylů“ se mi líbily hlavně styly v závěru nabídky. Zde hrála již celá kapela. Trošku postrádám smysl, proč jsou tady hudební styly, napodobující pouze hru na klavír. Napadá mne jediný rozumný důvod. Aby se mohl hráč naučit, jak správně stylisticky doprovázet různé hudební žánry. V tomto případě je to dobrý nápad! Mezi staronovými hudebními styly jsem našel taky hezké kousky, například 6/4 Pop, Jazzy Ballad, 8 Beat Rock, Smooth LatinJazz, Soul Ballad a další. Tolik tedy můj pohled na hudební styly.

 

Formáty médií. Často se mi stává, že mi lidé říkají: Nefunguje mi „fleška“ nebo externí HDD, když ho připojím k nástroji. Někdy to může být zapříčiněno vadným médiem. Většinou je to ale formátem (99 %). Drtivá většina nástrojů používá a podporuje formát DOS FAT 16 a 32. Nástroje nepodporují formáty NTSF (Windows NT/2000/XP/7/8/10), HFS (Mac OS 9) a HFS+ (Mac OSX).

Poznámka: Čerpáno z firemních dokumentací.

 

Efekty

Co se týče efektových jednotek, tak ty jsou stejné jako u Pa300: 4x Master FX (125 typů efektů), třípásmový EQ pro každou stopu, čtyřpásmový parametrický EQ. U Havianu přibyl nově Limiter. Ten se může v některých situacích hodit. Tak jak bývá u Korgu dobrým zvykem, všechny efekty můžete detailně nastavit a zpětně uložit. A že bude co nastavovat!

 

Song Record a Style Record

V režimu Sekvencer můžete vytvářet či editovat skladby. V tomto ohledu je práce i výbava naprosto stejná. K dispozici jsou tři režimy: Multi Sequencer, Backing Sequnce (Quick Record) a Backing Sekvence. Takže žádné překvápko.

 

U Style Record malá změna je. Zde oproti Pa300 byla vyjmuta sekce Pad Record. Zůstala zde pouze sekce Style Record - Record/Edit Current Style, Record New Style. Právě pomocí této sekce můžete editovat stávající hudební styly nebo vytvářet zcela nové. Možnosti jsou skutečně široké. A můžete to být právě vy, kdo jako bude první nabízet na českém trhu české hudební styly.

 

Pianový stojan

Kdo chce, může si pro domácí muzicírování dokoupit k nástroji pianový stojan s přípravou pro uchycení pedálu. Stojan má také malou vychytávku: držáček na pověšení sluchátek. Už nikdy se tak nebudou sluchátka povalovat na nástroji. Vždy je najdete pověšená na stejném místě. Myslím si, že se jedná o velmi praktickou věc!

 

Závěr

HAVIAN 30 je v podstatě nástroj 2 v 1 - digitální piano a profesionální aranžér. Korg tak odpovídá své konkurenci, že i on umí vyrobit takovýto nástroj. Dobrou filozofií je řešení nástroje jako „stage“ piano.

 

Lehce přenosné s možností výběru stojanu. Co se týče aranžéru, byla zde zvolen osvědčený model Pa300, jehož možnosti byly lehce poupraveny v rámci Digital Ensemble Piana. Nástroj uživateli dále nabízí kvalitní klaviaturu, bohatý výběr zvukových barev s důrazem na piana a elektrického piana, slušnou nálož hudebních stylů, které můžete dále rozšiřovat, a všechny ostatní standardní možnosti profesionálního aranžéru. Jinými slovy řečeno: dobrý poměr výkon/cena. A co se týče drobností, které jsem nástroji vytknul, tak na ty rázem zapomenete.

 

Komu že je nástroj určen? Všem těm, kteří si chtějí doma zamuzicírovat a zahrát si na digitální piano i aranžér. Žákům a učitelům hudebních škol. Nebo třeba hráčům, kteří hrají k poslechu v hotelích. Určitě si svoje místo najde.

 

Pokud tedy uvažujete o nějakém takovém nástroji, HAVIAN 30 by rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti.

 

Info:

Korg Havian 30 - Digital Ensemble Piano se prodává na českém trhu za 41 990 Kč i s DPH.

 

Plus:

88 klaviatura nástroje

nástroj 2 v 1 (digitální piano a profesionální aranžér)

420 hudebních stylů v základu

sustain pedál v základní výbavě

možnost dokoupení externího pianového stativu s pedálovou přípravou

 

Mínus:

absence sekce Pad

černá tlačítka v rámci ovládání p

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Klaviatura 88 standardních vyvážených kláves se simulací kladívkové mechaniky
Polyfonie 128 hlasů
Displej grafický Color TouchView 5“ TFT
Zvukové generátor technologie RX (Real Experience), filtry s rezonancí
Zvukové barvy firemní: 1058 zvukových barev, standard GM2 a 64 sad bicích, uživatelské: 256 zvukových barev a 128 bicích sad, plná editace zvuků a bicích sad
Hudební styly firemní: 420 hudebních stylů, celkem 1040 pamětí pro hudební styly včetně oblíbených a uživatelských bank
Možnosti stylů 8 stop pro hudební styl, 4 nastavení Single Touch, 4 pady a 1 nastavení Style pro hudební styl, Guitar Track 2, paralelní a fixní NTT, formální části: 3x Intro, 4 Variations, 4 Fills, 3x Endings, Auto Fill, Synchro Start/Stop, Tap Tempo, inverzní bas, manuální bas, ztlumení doprovodu, úpravy virblu a šlapáku, akordický sekvencer, nahrávání Style s krokovým záznamem, editační funkce Track a Event
Performance/STS 240 Performance, speciální Performance Grand Piano, 4 STS pro hudební styl
Efektové procesory 4x stereo Master FX – 125 typů efektů, třípásmový EQ pro každou stopu,
Limiter, čtyřpásmový parametrický EQ
Sekvencer Quick Record (Backing Sequence), funkce Multitrack a Step Record, plnohodnotný sekvencer – 16 stop, 100 000 eventů, formát SMF
Přehrávač skladeb přehrávač s ovládáním – Select, Start/Stop, Home, Rewind a Fast Forward, funkce Jukebox – SMF 0/1 (.mid), mp3 s textem (cdg), notová partitura
Mp3 přehrávač transpozice (–5/+6) půltónů, změna tempa (±30 %)
Kompatibilita i-serie (Style), Pa (Style, Performance, Sound, Song, SongBook, Pad)
Ozvučovací systém interní, 2 x 25 W, 100 mm x 2 dvojité kuželové reproduktory v basreflexovém boxu
Vstupy/výstupy 1x stereo jack 6,3 mm – kombinovaný – sluchátka/ Audio Out, 1x jack 6,3 mm Pedal/ Footswitch, 1x USB Device, 1x USB To Host, 1x konektor DC In
Externí datové úložiště přes USB – flash disk, hard disk
Dodávané příslušenství tištěný manuál Rychlý start, adaptér a kabel, notový pultík, DVD-ROM, pedál DS–2H Damper Pedal
Volitelné příslušenství ST–H30–BK pianový stojan s přípravou pro pedály, EXP–2 Expression/Volume pedál, XVP–10 profesionální Expression/Volume pedál, DS–1H Damper pedál, PS1/PS3 pedálový spínač
Rozměry 1312 x 389 x 146 mm (šířka, hloubka, výška)
Hmotnost 15,1 kg

 

 

www:

www.korg.com

Psáno pro časopis Muzikus