Marshall JVM410H - nový stowattový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály

Marshall JVM410H  - nový stowattový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály
Marshall JVM410H - nový stowattový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály

Mám pocit, že letos je to poprvé, co se z luxusních firemních katalogů firmy neusmívá jen její legendární zakladatel, ale i jeho dcera Victoria. Je to pravděpodobně známkou určitého zlomového období v dlouholeté veleúspěšné historii neznámějšího jména hudebního průmyslu.

Tím spíš, že se iniciála jejího jména objevuje v označení nové řady podpisových modelů. Teprve čas ukáže, zda JVM Marshall bude mezi hudebníky takovým pojmem jako řada JCM, ale určité společné znaky provázené novým vykročením směrem k současným moderním zvukům jsou, myslím, už teď docela zřejmé.

 

Popis

JVM410H je stowattový kytarový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály v předzesilovací sekci, s rozšířenými možnostmi master sekce koncového zesilovače. Na palubě je digitální hall, sério-paralelní efektová smyčka, emulace boxu 4 x 12" pro tzv. tiché nahrávání, MIDI a programovatelné možnosti šesti-spínačového footswitche, jenž je součástí dodávky. Už dopředu je jasné, že kombinační schopnosti zesilovače nejsou samoúčelné, vše jde vstříc reálným pódiovým potřebám kytaristy.

 

Koncepce

Každý ze čtyř kanálů Clean, Crunch, OD1 a OD2 se odlišuje charakterem zkreslení a je vybaven dobře známými ovladači Bass, Middle, Treble, Gain a Volume. Navíc každý (!) kanál je doplněn tlačítkem Mode rozšiřujícím ve třech stupních hloubku gainu. LED dioda v tomto tlačítku postupně zelená, oranžoví a červená v nekonečném opakujícím se cyklu. Tyto tři stupně gainu tak u každého kanálu fakticky vytvářejí možnost výběru z celkem dvanácti (!) charakterů zkreslení jen v předzesilovací sekci - vše je navíc dostupné z dálky, prostřednictvím footswitche.

Master sekce, kromě obvyklé možnosti presence umožňuje i posílení opačného, tedy basového, spektra výsledného zvuku potenciometrem Resonance. Nenechme se zmást dvěma ovladači Master1 a Master2 - oba slouží k nastavení dvou úrovní celkového výsledného zvuku například pro doprovod a sólo. Opět je přepnutí umožněno prostřednictvím footswitche. Efektová sekce digitálního hallu je tvořena čtyřmi potenciometry s nastavením míry dozvuku pro každý ze čtyř kanálů a je možné tuto funkci programově přiřadit k výbavě každého kanálu tak, že při přepínání jednotlivých kanálů se, když je třeba, automaticky aktivuje konkrétní nastavení hallu pro každý kanál. Současně je však možno hall kdykoli na dálku vypnout a opět zapnout, aniž by přitom bylo nutné navolený kanál opustit.

 

Konstrukce

JVM410H je osazen pěti elektronkami ECC83/12AX7 a čtyřmi koncovými lampami EL34. Zatímco pojetí stowattového koncového stupně je postaveno na identických základech legendární "školy" typů JCM800 2203 a 1959 Superlead, pět předzesilovacích elektronek je zde v různých kombinacích unikátním způsobem využito ke specifickému zacyklení gainů zelených, oranžových a červených režimů každého kanálu. Při zachování stoprocentně lampového zvuku je pak dosaženo opravdu nevídané škály zkreslení, navíc dosažitelné prostřednictvím pedálu. Například u zvuku clean je při "zeleném" režimu záměrně vynechán ovladač Volume a Gainem se zvuk posílá přímo do koncového stupně, což má ve výsledku příznivý vliv na čistotu zvuku, u starších vícekanálových hlav nevídanou. Kanál Clean vůbec je kvůli zachování čistoty tónu řešen velmi důkladně. Na rozdíl od ostatních kanálů je po vzoru "čistých" nemasterových typů zesilovačů navržen s tónovými korekcemi ještě před gainem, tedy s ovladači Bass, Treble a Middle na "nule" nehraje ani při vybuzeném gainu, a teprve nastavením kterékoliv korekce tuto frekvenci posíláme přes gain do koncového stupně. Tato konstrukce vychází z pojetí především komb jako jsou Fender, Mesa/Boogie nebo Ampeg. Ostatní kanály Crunch, OD1 a OD2 naopak ctí klasickou marshallskou cestu, kdy korekce jsou až za gainem.

Samotné přepínání kanálů se děje pravděpodobně relátky, projevujícími se tichým cvaknutím uvnitř zesilovače, avšak nikdy v jeho zvuku! Zachování lampového zvuku za každou cenu je charakteristické i pro zapojení sérioparalelní efektové smyčky a digitálního reverbu - žádné polovodiče v signálové cestě, jen předzesilovací elektronky.

U digitálního dozvuku jsem zaznamenal sympatickou věc, kdy při přepnutí zvuku s reverbem na suchý zvuk bez reverbu původní efekt plynule dozní i v nově navoleném suchém zvuku - nedochází k nepřirozenému "přestřihnutí" doznívajícího dozvuku.

Široký panel zesilovače je uložen v klasické skříni se všemi typickými marshallskými charakteristikami. Přední panel obsahuje kromě osmadvaceti (!) točítek, osmi tlačítek a dvou klasických překlopných spínačů pouze jeden vstupní jack pro připojení kytary, vzhledem k navržené multifunkční konstrukci gainu je to pochopitelné. Zadní panel kromě běžných zdířek pro připojení sítě, reproboxů, footswitche, amp insertu, efektové smyčky s ovládáním mixu, má i pětikolíkové thru a in pro MIDI a linkový výstup s emulací zvuku reproboxu v symetrickém (canon) zapojení.

Trochu záhadou je pro mě systém propojení hlavy s footswitchem. Propojení totiž obstarává běžný mono kytarový kabel se dvěma běžnými "jacky" na koncích. Nějak mi není jasné, jak je při tomto propojení vyřešeno ovládání zesilovače celkem šesti nášlapnými spínači, navíc indikované šesti vícebarevnými diodami přímo na pedálu. A to je ještě možné například opakovaným šlápnutím stejného spínače volit na dálku i výše zmíněné zelené, oranžové a červené charakteristiky gainu každého jednotlivého kanálu. Je v tom pravděpodobně nějaká elektronická logika, či co, v každém případě se nemusíte o propojovací kabel bát, lze ho snadno nahradit, prodloužit apod. Abych jen nechválil, dovolím si decentní výtku směrem k pedálu, kde jsou indikační diody umístěny v jeho pravém horním rohu, a jsou navíc velmi blízko u sebe. Při rozměru footswitche není po sešlápnutí aktivace ihned vizuálně jasná, a kytaristův pohled se musí od samotného spínače následně stočit k diodám, kde musí najít tu pravou. Myslím, že umístění diod přímo nad spínače by bylo přehlednější.

Marshall JVM410H  - nový stowattový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály
Marshall JVM410H - nový stowattový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály

Test

Testování proběhlo připojením JVM410H k Marshall B boxu 4 x 12", osazeného EVM12L, tedy čtyřmi třistawattovými reproduktory. Výsledných 1200 W je pro test dostatečnou rezervou, kdy by měl zesilovač bez omezení ukázat, co v něm je. Nástroje Gibson Custom s EMG snímači a Gibson Standard s klasickými snímači byly propojeny kabely Monster 1000 Pro Link do zesilovače jak přímo, tak přes čtyřefektový pedalboard (Boss CH1, OD1, Dunlop Rotovibe a Hendrix Wah). Zvuk zesilovače byl v různých fázích porovnáván s hlavami Marshall 2203, modely JMP z roku 80 a JCM800 z roku 81.

Po několika náhodných pokusech jsem zvolil univerzální nastavení, s malými odchylkami, identické pro všechny kanály i porovnávané zesilovače - Volume, Gain a Bass naplno, Middle na 3-5, Treble 5-7. Hodnoty Master se u všech zesilovačů pohybovaly v rozumných snesitelných mezích od 2-4.

 

Zvuk

Předně musím říci, že zvuk marshallů je typický, přes všechny jeho různobarevnosti jedinečný. Proto nebylo překvapením, že různé modifikace například čistých zvuků jsou si podobné a jsou podobně dosažitelné i na starých hlavách (použití méně citlivého vstupu, Master naplno a doladění hlasitosti pre-amp gainem apod.), ale kouzlo nového JVM spočívá v absolutní okamžité dosažitelnosti, bez nutného přepojování a přenastavování původních jednokanálových modelů.

Kanál Clean - představuje v koncepci nově vyráběných hlav jakousi revoluci, zvuk je opravdu čistý, barevně plastický, s mohutnou výkonovou rezervou i v basech překvapivě pevných koncových lampách EL34. Tři barevné (zelený, oranžový a červený) režimy gainu umožňují tři odstupňované varianty nakreslení tohoto čistého kanálu se zachováním všech jeho kladů, přičemž pouze v "zeleném" nejčistším režimu je vynechán ovladač Volume, u oranžového a červeného je funkční, viz výše.

Kanál Crunch - je postaven na nejtypičtějším zapojení předzesilovače Marshall. Zelený režim vychází z modelů Plexi a JTM 45 a produkovaný zvuk se blíží hutným doprovodům a la AC/DC. Akord hraný přes všechny struny je pevný a srozumitelný s plynulým barevně neměnným dozněním. Oranžový režim jde svým základním zkreslením o krok dál, vychází z řady JCM800, avšak i při plném vybuzení a hard rockovému doprovodu umožňuje citlivou práci s kytarovým potenciometrem Volume k dosažení dynamického, téměř nezkresleného zvuku - paráda. V tomto nastavení se zesilovač asi nejvíce blížil k porovnávaným modelům, a to i výkonově!

Červený mód - navozuje zvuk tzv. hot-rodded, tedy upravených (především větší gain) zesilovačů řady JCM800. Výsledný zvuk utáhne i sólové party, bez problémů přechází do vazby, vyhvízdávané tóny se produkují snadno a rychle.

Kanál OD1 - první, zelený mód se zvukově téměř kryje s červeným předcházejícího kanálu Crunch, umožňuje potřebu lehce modifikovat dva totožné zvuky. Oranžový režim nás definitivně posunuje do oblasti více zkresleného zvuku pro sólové hraní, v tomto případě zpěvného dynamického podání. Červený režim znamená další zisk gainu, což je vhodné pro délku a vyrovnání dlouhých vysokých tónů, ale už méně vhodné pro rychlé běhy na basových strunách. Tady už i při zatlumení strun dochází k rozmáznutí ataku a menší čitelnosti a srozumitelnosti tónů.

Kanál OD2 - snad právě kvůli zmíněným nedokonalostem vznikl i tento čtvrtý, trochu odlišně pojatý kanál OD2. Má totiž jinak posazené korekce middle, a tak namísto obvyklých 650 Hz má centrum zdvihu na 500 Hz. Navíc si dovolím dojem lehkého oříznutí na nejnižších basech, protože i ty nejzkreslenější zvuky od zeleného až k červenému režimu byly velmi dobře srozumitelné a dobře upotřebitelné pro různé podoby metalové, většinou výrazně podladěné, kytarové hry. Zde musím poznamenat, že na starších porovnávaných hlavách nebylo možno takového zvuku dosáhnout.

Celkově lze shrnout porovnání se staršími hlavami jako velmi vyrovnané a věrné, což mě, především u výkonu, poměrně překvapilo. Na druhou stranu musím zmínit odlišnou korekci u JVM410H na Presenci - bylo až na 8-9 a na Resonance (5-6) pro dosažení podobně brilantního a zároveň pevného basového zvuku starších JCM800 (Presence na 2-3 a Resonance není). Pro starší modely, podle mého názoru, velmi decentně hovoří lehce rychlejší odezva, především u vysoce zkreslených zvuků se mi zdá, že JVM410H nejde tak "za rukou" jako starší modely, nicméně k ostatním okolnostem je tato výtka téměř nevýznamná.

 

Info:

Marshall JVM410H je stowattový kytarový zesilovač vybavený čtyřmi nezávislými kanály, s rozšířenými možnostmi master sekce koncového zesilovače. Doporučená maloobchodní cena je 41 900 Kč. Distributor Praha Music Center.

 

Plus:

výkon

velmi kvalitní zvuk v celé škále zkreslení

univerzálnost

výbava

ovládání

 

Mínus:

umístění diod na footswitchi

váha

reakce při nejvyšších zkresleních

 

Technická specifikace:

typ: celolampový

osazení: 5 x ECC83 a 4 x EL34

vstupní impedance: 470 kOhm

váha: 22 kg

výkon: 100 W

Psáno pro časopis Muzikus