Noví Bossové

Noví Bossové
Noví Bossové

Dlouho, opravdu dlouho jsem tupě zíral do monitoru a přemýšlel, jak tento článek začít - prostě jak napsat úvod testu na tyto krabičky, abych neopakoval donekonečna to samé. Vždyť už o nich bylo řečeno snad úplně vše. Mohli bychom s Muzikusem ze všech testů, co kdy na krabičky vyšly, vydat knihu Lovci zvuku Volume 1 až 4.

 

A když už se tedy zdá, že vše bylo vyřčeno a technika se bude vyvíjet pouze v rozmezí mezi nulou a jedničkou, objevují se na trhu pořád nové a vylepšené modely těchto malých barevných krabiček, které budou asi ještě dlouho zdobit prostor pod nohama kytaristů.

 

Firma Boss patřící gigantickému koncernu Roland je asi bezesporu nejznámější výrobce těchto krabiček na světě. I přes to, že dávno dobyla některými svými modely svět, neusíná na vavřínech a stále se snaží na svých malých obohacovačích, někdy przničích, zvuků něco nového vymýšlet a přizpůsobovat se současným trendům a požadavkům kytaristů. Nedávno přišla na trh se čtveřicí efektů, kterými jsou Delay, Reverb, Distortion a Tremolo.

Všechny čtyři krabičky zapadají svým skvělým a jednoduchým designem do velké kolekce bratrů Bossů. Rozdíl je samozřejmě jen v barvě a počtu ovladačů. Stejné je zde napájení - buď 9V baterií nebo zdrojem. Tady bych přece jen doporučil použít zdroje uzpůsobené k těmto účelům (například od firmy Boss), a vyvaroval se tak zbytečným technickým a zvukovým problémům laciných šumítek koupených za pár korun někde u kolegů z Dálného východu.

Tak tolik tedy na úvod, než se mi zahřály lampy na aparátu...

 

MD-2 Mega Distortion

Mám radost, že už je Muzikus celobarevný, protože můžu vynechat dlouhé odstavce o barevnosti modelů a rovnou se podívat na funkčnost a zvuk.

Ovládání Level, Tone, Botom, Dist a Gain Boost. Cena 3370 Kč

Už z názvu Distortion je patrné, jakou funkci bude tato krabička zastávat. Spolu se slovem Mega dává předurčit, že nepůjde o žádný jazz, ale o pořádný nááááářezzzz. Takže pokud hledáte něco, co by zvuk vaší kytary přiblížilo cirkulárce nebo valícímu se buldozeru, kterému při jízdě z kopce vyplivly brzdy, jste na pravém místě.

Ovládání je tady stejné jako u všech čtyř modelů - velmi jednoduché a intuitivní. Pomocí ovladače Dist nastavíte úroveň zkreslení a Gainem přidáte zvuku sustain a určitou hutnost, tloušťku a dravost, jako kdybyste vyhulili aparát naplno. Pokud si pohrajete s těmito dvěma ovladači, můžete z krabičky dostat zvuk, který lze slyšet u hardrockových nebo metalových kapel 80. let až po dnešní moderní sound všech odnoží metalu. Mně osobně se zvuk nejvíc líbil, když byl ovladač Dist na nule a Gain tak na půlce. V tomto nastavení, i přesto, že zkreslení je už dost velké, si tón pořád zachovával příjemný charakter a reagoval na dynamiku hry. S přibývajícím zkreslením (tak někde od půlky) se tón postupně trochu zahlcuje a stává se nečitelným. Samozřejmě pokud vytočíte Dist úplně doprava, o dynamice už nemůže být ani řeč. Výsledné zkreslení je však až neuvěřitelně vysoké a hutné. Korekce můžeme ve finále upravit pomocí ovladačů Bottom (nízké frekvence) a Tone (vysoké frekvence). Výrobce uvádí, že tato krabička se taky dobře hodí, díky korekci Bottom, pro 7strunné kytary. Bohužel jsem neměl žádnou po ruce, abych to vyzkoušel, a abych pravdu řekl, myslím, že těch mých šest mi bohatě stačí.

 

DD-6 Digital Delay

Ovládání: E. Level, F. Back, D. Time a Mode. Cena 6590 Kč

Jde o velmi univerzální stereo delay, který je doslova nacpaný k prasknutí co největším množstvím informací a možností. Ovládat můžete samozřejmě poměr hlasitosti opakovaného tónu (E. Level), počet opakování (F. Back), dobu, za jakou se má tón opakovat (D. Time), a vybrat jeden ze sedmi modů (Mode). Navolit zde můžeme čtyři variace na téma čas, a to 2500 ms, 800 ms, 300 ms a 80 ms. Nejdelší čas, který jde nastavit, je 5200 ms (5,2 s), což je na tak malou krabičku úctyhodné. Těmito parametry většinou disponovaly pouze o dost dražší kytarové multiefekty. Další z modů je Reverse, který vámi zahraný riff vám zopakuje pěkně pozpátku (hned další opakování je tak, jak jste ho zahráli, a následující zase pozpátku a tak pořád dokola, podle toho, kolik opakování jste si navolili). Zajímavým módem je bezesporu Hold. Ten vám umožní nahrát si krátkou smyčku klidně z několika kytar na sobě, která se vám bude donekonečna opakovat (do té doby, než se z toho zblázníte). Délku smyčky ovlivňuje doba sešlápnutí a podržení pedálu (max. 5 sekund). Poslední možností je velmi zajímavý mód Warp, který simuluje přirozený reálný dozvuk místnosti.

Neměl bych opomenout ještě na jednu funkci a tou je Tap-tempo. Její pomocí si můžeme nohou nastavit parametr D. Time. Zjednodušeně to znamená, že si nohou vyťukáte (vyšlapete) rytmus a podle toho se vám nastaví delay tak, aby rytmicky zapadal do tempa skladby. Stačí jen podržet na dvě vteřiny pedál a pak si libovolně navolit rychlost opakování.

 

RV-5 Digital Reverb

Ovládání: E. Level, Tone, Time a Mode. Cena 5990 Kč

Dalším efektem simulujícím chování nástroje v určitém prostoru je tento stereo Digital Reverb. Ovládání je opět klasické. Jde navolit poměr efektu vůči suchému zvuku, velikost prostoru korekce a vybrat jeden ze šesti možných typů reverbu (Mode) - Spring, Plate, Hall, Room, Gate a Modulate.

Poslední jmenovaný mód simuluje prostorové rozladění dozvuku, čímž vzniká velmi zajímavá barva. U této krabičky bych ocenil především univerzálnost a velmi slušnou zvukovou kvalitu. Musíte být však opatrní na ovladač E. Level. Pokud do zvuku přidáte příliš velké množství efektu, bude výsledek přece jen chemický a umělý. Tento kytarový efekt je samozřejmě použitelný i na jiné nástroje nebo zpěv.

 

TR-2 Tremolo

Ovládání: Rate, Wave, a Depth. Cena 3900 Kč

Poslední z této série Bossů je Tremolo. Efekt, houfně využívaný především v 60. a 70. letech, si díky módě a návratu k vintage zvukům opět nachází víc a víc příznivců. Nevím proč (ačkoliv jsem nikdy tento efekt ani ve studiu nepoužil) mě tato krabička zvukově oslovila nejvíce. Efekt téměř neovlivňuje kvalitu zvuku a neubírá na signálu. Ovládání je zde na rozdíl od výše zmíněných tří Bossů ještě o jeden čudlík jednodušší. Nastavit se dá klasicky hloubka efektu, rychlost vlnění a tvar vlny (křivky) z trojúhelníku na čtverec. Pokud si trochu s těmito ovladači pohrajete, jde z TR-2 dostat lehce téměř pocitově vlnicí se zvuk, nebo až po psychedelické zvuky použitelné do sci-fi filmů z šedesátých let.

 

Jde vidět, že hlavní cestou, kterou se teď Boss ubírá, je co nejvíce své malé efekty pomocí digitální technologie zuniverzálnit a nabít informacemi. Delay s Reverbem disponují téměř stejnými možnostmi editace, jako kdyby byly zabudovány v třikrát dražších multiefektech a procesorech. Hlavními atributy jsou tedy absolutní jednoduchost ovládání, variabilita, zvuk a koneckonců díky tomu, že kovový materiál se nemění za moderní a levnější plast, i jakási nezničitelnost. Sám výrobce dává na tyto efekty až pětiletou záruku. Jestli se aspoň jeden z těchto Bossů stane legendou jako jejich někteří předchůdci, například OD1, ukáže až čas.

 

Info:

MD-2 Mega Distortion - nový distortion s extrémním zkreslením, hodící se spíš pro metalově zaměřené hráče - 3370 Kč. DD-6 Digital Delay - stereo delay s velkými editačními možnostmi - 6590 Kč. RV-5 Digital Reverb - digitální stereo reverb obsahující 6 typů simulací prostoru - 5990 Kč. TR-2 Tremolo-klasické vintage tremolo (efekt pracující na principu klesání a stoupání hlasitosti tónu) - 3900 Kč.

Plus:

kovová konstrukce

jednoduchost ovládání

editační možnosti

zvuk

univerzálnost

Mínus:

vyšší cena

u MD-2 zvuk se při větším nastavení parametru Dist trochu zahlcuje a stává se nekonkrétním

u RV-5 působí zvuk při větším nastaveni parametru E. Level přece jen chemicky

Psáno pro časopis Muzikus