Pearl Reference RFS a RFB - malé bubny z lité oceli a válcované mosazi

Pearl Reference RFS a RFB - malé bubny z lité oceli a válcované mosazi
Pearl Reference RFS a RFB - malé bubny z lité oceli a válcované mosazi

V loňském roce byly na trh uvedeny vynikající dvacetivrstvé bubínky Pearl Reference. Letos firma rozšířila nabídku o dva kovové modely z lité oceli a válcované mosazi. Vyrábějí se ve dvou základních velikostech 5 x 14 " a 6,5 x 14 ".

Konstrukce

Dřevěné modely Reference mě loni zaujaly nejen svým plným, hutným a průrazným zvukem, ale též skutečně výbornou mechanikou. Výkyvnými mušlemi v čepech pro dokonalé polohování napínacích šroubů, především však mechanikou struníku SR-1000 Glide Lock. Ta totiž velmi jednoduchým a efektivním způsobem zaručuje, že se struník při razantní hře samovolně nevypne, ani nepovolí jeho napnutí. Jak páčka struníku, tak stavěcí šroub mají totiž pojistku, kterou stačí při manipulaci zmáčknout. Po nastavení šroubu či páky sama zaskočí zpět a je to. Tohle tu bylo potřeba už dávno...

Nové kovové modely mají shodnou mechaniku a jsou opatřeny citlivým a dynamickým struníkem UltraSound SN-1420D, jenž má uprostřed struny napnutější než na okrajích. Jen pro informaci těm, kdo tyto struníky neznají, uvádím, že celý mechanismus se dá ladicím klíčem rychle oddělit od těla bubnu. To usnadňuje a urychluje výměnu spodní blány.

Ráfky jsou stejně jako u dřevěných modelů odlévané, model MasterCast. Spolu s výkyvnými vložkami pro šrouby v mušlích zajišťují konzistentní ladění a soustředěnější zvuk s ostrým rim shotem.

Modely RFS 1450 5 x 14 " a RFS 1465 6,5 x 14 " mají 3 mm silný bezešvý korpus odlitý z oceli. U krajů je navíc zesílen o další 3 mm. Modely RFB 1450 5 x 14 " a RFB 1465 6,5 x 14 " jsou ve všem shodné, jejich korpusy jsou ale svařeny z válcované mosazi stejné tloušťky. Celková váha těchto bubínků je tedy logicky značná... Ovšem výsledný zvuk stojí za to!

 

Zvuk

Když jsem zhruba před rokem testoval podobné modely z aluminia (Pearl Ultracast UCA 1450 a UCA 1465), přirovnal jsem je k legendárnímu modelu Supraphonic, ale pravděpodobně s ještě větší projekcí a hlasitostí. Zdůrazňuji slovo pravděpodobně, protože teoreticky by to tak mělo být, ale uchem to nerozpoznám (ovar už dostal za ta léta co proto). U těchto modelů je to podobné. Zvuk je razantní, hutný a průrazný, reakce na struník výborná i u verzí 6,5 x 14 ". Za zmínku stojí velmi pečlivě a precizně vypracovaná lůžka pro struník ve spodní hraně. Jsou poměrně hluboká, ale vybrání je na větší ploše. Na celkovou citlivost a reakci na struník mají jistě pozitivní vliv, protože struník přiléhá k bláně pěkně těsně po celé ploše. Velmi výrazný a zvukově jasně ohraničený je rimclick (paličkou přes ráfek s jedním koncem paličky položeným na bláně bubnu). Rimshot je zvonivý a značně průrazný. Ocelové modely jsou výraznější a průraznější než mosazné, které mají teplejší a poněkud matnější barvu s ne tak harmonicky čistým přezněním tónu. Ladit lze opravdu hodně od spoda, kdy je buben hromově hutný až po našponovaný šrapnel, kdy při rimshotu mimoděk mhouříte oči. Citlivost struníku a konzistentní odskok po celé ploše blány spolu s neustálou přítomností těla bubnu v hloubce zvuku působí opravdu radost ze hry. Vyznavači razantní "druhé a čtvrté" si přijdou skutečně na své!

 

Malé srovnání

Nedalo mi to a pro srovnání jsem naladil mosazný RFB 1465 6,5 x 14 " shodně s mým starým bubnem Ludwig, který je také vyroben z těžké válcované mosazi (ovšem ne tak silné) a svařen. Na povrchu je ale pochromován. Jedná se o 6,5 x 14 " Super Ludwig (později Supersensitive) z počátku šedesátých let bez sériového čísla, přímý předchůdce modelu Supraphonic se stejným vzhledem korpusu a mušlí. Zvukově, citlivostí ani jinými vlastnostmi se příliš nelišily, Ludwig je barvou více sušší a nepřeznívá tolik, Pearl má nejspíš o chlup hlasitější projev. Srovnání s klasickým modelem Supraphonic dopadlo obdobně, ale hliníková slitina Ludalloy a nejspíš i konstrukce Supraphonic je opět poněkud "více ukázněná". Srovnání váhy je v neprospěch bubnů Reference, úplně mi stačí nosit hardware a činely, děkuji pěkně... Ovšem znám bubeníky, kteří bez problému nesou v každé tlapě půl soupravy... Já bych tedy na cesty rozhodně upřednostnil normálně važící bubínek, tyto těžké váhy bych vedle rockových stylů velice vřele doporučil především do studia. Jejich zvukové vlastnosti a hodně široká škála ladění tam z nich pravděpodobně učiní miláčky. Pakliže bych si měl vybrat materiál, dal bych přednost zvukově čistší a více se prosazující oceli. Hloubku preferuji 6,5 " s velkou rezervou hloubek, i když tyto "pětky" jsou hodně univerzální...

 

Info:

RFS a RFB jsou desetišroubé kovové verze úspěšných dvacetivrstvých bubínků

Reference. RFS je z odlévané oceli a RFB z válcované svařené mosazi. Jsou opatřeny špičkovou mechanikou. Povrch je leštěný základní materiál.

 

Plus:

výborné zvukové vlastnosti

výborná mechanika struníku se snadno manipulovatelnými pojistkami proti vypnutí struníku a povolení jeho napnutí

 

Mínus:

značná váha

 

Technická specifikace:

Materiál: odlévaná ocel nebo válcovaná mosaz

Rozměry: 5 x 14 " a 6,5 x 14 "

Počet ladicích šroubů: 10 na každé straně

Ráfky: odlévané Die Cast

Mušle pro napínací šrouby: výkyvné Reference, uložené v čepech

Mechanismus struníku: SR-1000 Glide Lock

s pojistkami proti povolení

Struník: UltraSound SN-1420D

Graduated Tension

 

Ceny:

RFS 1450 ocel 5 x 14?" 16 900 Kč

RFS 1465 ocel 6,5 x 14?" 17 400 Kč

RFB 1450 mosaz 5 x 14?" 18 400 Kč

RFB 1465 mosaz 6,5 x 14?" 19 900 Kč

Psáno pro časopis Muzikus