Reverb Strymon Big Sky - krémové šlehačky tón

Reverb Strymon Big Sky - krémové šlehačky tón
Reverb Strymon Big Sky - krémové šlehačky tón

Po dobu několika měsíců jsem měl možnost testovat tuhle modrou potvůrku. Nebo že bych se mýlil? Nebylo to náhodou tak, že testovala ona mě?

Efektní světle modrá metalíza koresponduje nejen s názvem, ale i se zvukem. Je sametový jako modrá obloha. Mechanické provedení je bytelné a kvalitní. Po několikaměsíčním používání efekt pořád vypadá i funguje jako nový, na těle stále téměř žádný škrábanec.

 

Nahoře kroutítka a tři nožní ovladače na výběr zvuků. Zezadu stereo vstupy a výstupy (efekt lze samozřejmě provozovat i mono). Vedle nich leží přepínač CabFilter umožňující simulaci aparátu, pokud hrajeme přímo „do lajny“ nebo sluchátek. Nechybí dvojice MIDI In/Out. Pak je zde vstup Exp, do kterého lze zapojit buď spínač anebo kontinuální pedál. Spínačem naklepáme čas pro první odrazy (pre-delay). Pedálem můžeme ovládat libovolný z parametrů. Lze si poměrně jednoduše nastavit rozsah od/do jaké hodnoty jej měníme. A co je úplně nejzajímavější, pedálem lze ovládat současně více parametrů najednou. Něco podobného jsem prvně viděl u mašinek od švédského Nordu (funkce Morph). A už tenkrát mi to přišlo geniální. Protože změny zvuku, které lze takto dosáhnout, je ve výsledku fantastická.

 

Kroucení a točení

V paměti je místo na tři sta zvuků. Jejich přepínání obstarávají nožní spínače anebo potenciometr Value. Výběr druhu reverbu (Room, Hall, Plate...) obstarává kroutítko Type. Oba zmíněné potenciometry jsou „nekonečné“. Zbylých sedm potenciometrů slouží na nastavení zvuku. Mají ohraničenou dráhu, takže při nastavování zvuku je máme všechny hezky pod kontrolou. Podle jejich natočení hned okem vidíme, kolik máme nastaveno. Ale taky to znamená, že pokud přepneme na nový zvuk a pootočíme, najednou se skokově změní parametr tak, aby odpovídal poloze hlavičky. Holt něco za něco.

 

Kromě standardních parametrů (doba dozvuku atd.), lze individuálně nastavit zesílení ±3 dB. Velmi praktické, pokud potřebujeme mít vybraný efekt tišší nebo naopak hlasitější.

 

Přepínání zvuků je rychlé a bezešvé. Tedy nic nelupe, nic rušivého není slyšet. Najednou to prostě hraje jinak a původní zvuk si plynule dozní. Potenciometry se hezky drží, jejich chod je akorát tuhý.

 

Vypínání efektu je buď přes relé (true bypass) nebo přes buffer. Big Sky se po vypnutí chová jako dospělý a slušně vychovaný efekt: Dozvuk neusekne, ale nechá jej doznít.

 

Strymon není žádný otloukánek. Jejich stříbrný delay TimeLine patří s krabičkami od Eventide či Empress do nejvyšší extraligy podlahových zpožďovadel. Big Sky má k němu blízko nejen zvukově, ale i filozofií. Oba mají velké množství továrních presetů, kde nejde jen o dozvuk, resp. ozvěnu, ale hodně o hrátky s modulacemi.

 

Zvuky

U kytarových multiefektů si člověk tak nějak zvykl, že jsou továrně nastavené zvuky převoněné; spousta delaye, reverbů, nesmyslně velké dozvuky atd. Tedy aby byly použitelné i normálně, musí se nejprve doladit. Ale u téhle modré nádhery je takových jen pár. Drtivou většinu továrních zvuků stačí vzít tak, jak jsou.

 

První dny s efektem jsem jenom přepínal zvuky a hrál. Nastavování parametrů mě začalo zajímat až po uplynutí hodně dlouhé doby. Je jednoduché a není třeba je popisovat; dočteme se to v manuálu nebo najdeme na netu. Sluší se jen podotknout, že Strymon má vlastní filozofii. Některá z kroutítek mají stále stejný význam. Některé parametry jsou skryté pod kolečkem Value, dostaneme se k nim až po jeho stisknutí. Dále tu máme ve spodní řadě tři knoflíky Param 1, Param 2, Tone a Mod. Těm můžeme přiřadit vybrané parametry. Žádné složité procvakávání různými menu a podmenu.

 

Byť je vše řešeno s důrazem na jednoduchost, nějak jsem si s ovládáním nesedl. Pořád pro mě bylo trochu zmatečné, kde je který parametr schovaný (pod Value, pod Param), při změně Pre Delaye nebo Mixu se nezobrazuje jejich hodnota, ale řídíme se jen polohou mechanického natočení potenciometru... Zkrátka přístup, který odhaduji, že bude spíše vyhovovat intuitivním netechnickým týpkům než technickým řešičům. Někoho naplno osloví a někoho ponechá chladným.

Reverb Strymon Big Sky - krémové šlehačky tón
Reverb Strymon Big Sky - krémové šlehačky tón

Jak to hraje

Celý test by šlo shrnout do jedné věty: Krabička mě totálně dostala svým měkkým a přirozeným dozvukem. Ale pojďme ji zapojit...

 

Nabízí se dvanáct typů reverbů. Všechny mi znějí docela podobně. Jasně, liší se už tím, jakou máme délku dozvuku či poměr wet/dry. Ale pokud dáme stejné hodnoty, tak až na pár odlišností (některý přidá oktávu, jiný modulaci) se v základu výrazně neliší.

 

Vyplatí se mrknout do manuálu. Ke každému z dozvuků uvádí zajímavé tipy k nastavení.

 

Prvních pět typů - Room, Plate, Spring, Sweel a Bloom - umí jak pěkný krátký, téměř nenápadný, pocit hraní v místnosti až po velkou jeskyni. Vše se dá jemně nastavit od půl sekundy až po deset, resp. dvacet, sekund. Cloud má v dozvuku odrazy, vytváří to zajímavý pocit prostoru. Chorale má jakýsi zatlumený ocásek (lépe to popsat nedovedu), který zní zajímavě třeba na čisté akordy. U Shimmeru můžeme do dozvuku přidat dva nezávislé intervaly v maximálním rozsahu mínus oktáva až plus dvě oktávy (a mezi tím množství intervalů: malá/velká sekunda, tercie...). Při citlivém nastavení dostaneme v dozvuku netušené barvy. Magneto dává kolísání, podle své předlohy páskového echa. Můžeme si dokonce nastavit počet hlav od tří do šesti. Reflection má opět v dozvuku odrazy.

 

Ačkoliv když zní typy reverbů podobně, při procházení továrních presetů si najednou uvědomíme, jak je obrovská dosažitelná paleta zvuků. Od krátkých, nenápadných funky-beglajtovských reverbů až po nadýchanou tajemnou jeskyni. V tom je, myslím, velká síla Blue Sky. To, že mají podobný charakter, nevadí. Protože hlavní je, že ať natočíme potenciometry, jak chceme, zní to muzikálně. Vše má využití, zvuk se hezky váže dohromady, ať už mastíme kila, vybrnkáváme nebo jedeme nakreslené sólíčko.

 

Měl jsem možnost delší dobu porovnávat najednou delaye Eventide Space Reverb a Strymon TimeLine a reverby Eventide TimeFactor a Strymon Big Sky. A řeknu vám, není snadné se rozhodnout, co je lepší. Ale kdybych musel volit, pak mi na ozvěny přijde zvukově Time Factoru o chloupek lepší než Time Delay. Naopak na reverb se mi Big Sky jeví lepší než Space Reverb. Ale nelze pochybovat, že každé ouško si vybere úplně jinak...

 

Závěr

Osobně mi efekt nejvíc sedí na kratší, jakoby až nenápadné, dozvuky. Kytara je krásně nadýchaná. Funky figury nebo zahraná kila, všechno to jede jako po másle. Ale ani za velké a prostorné reverby se efekt stydět nemusí, třeba na silně nakreslené sólo.

 

Při malém nastavení zní čistě a křišťálově. Při větším už ne tak dokonale jako třeba rackový Lexicon. Ale o to asi ani nejde. Má svůj charakter, krásně se váže. Výborně zní nejen při živém hraní, ale skvěle si sedne i do nahrávky.

 

Takže jak to hraje? Jelikož mám rád sladké, neubráním se cukrářskému příměru: Ten zvuk je jako krémová šlehačka. Obrazně i doslova.

 

Info:

Podlahová krabička nabízející dvanáct typů dozvuků. Cena je 13 790 Kč.

 

Plus:

zvuk a zase zvuk!

po všech stránkách studiová kvalita

zpracování, vzhled

adaptér v ceně

MIDI

šíře využití nožního ovladače

 

Mínus:

nemá vypínač

nějak jsme si nesedli s ovládáním (což je velmi individuální)

určitá podobnost efektů

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Typy reverbů a maximální délka zpoždění

Hall, Plate, Swell, Bloom, Chorale, Shimmer 500 ms–20 s
Spring 800 ms–10 s
Cloud 1 s–50 s
Magneto 200 ms–1,5s
Nonlinear 50 ms–2 s
Reflections 133 ms–400 ms
Room 200 ms–20 s
Vstupní impedance 1 MΩ
Výstupní impedance 100 Ω
Odstup signál/ššum 115 dB
Převodníky 24 bitů/96 kHz
Frekvenční rozsah 20 Hz–20 kHz
Maximální vstupní úroveň +8 dBu
Bypass true bypass (relé) nebo analog buffered bypass
Napájení 9 V DC/300 mA (zdroj je součástí balení)

 

www:

www.strymon.net/bigsky

Psáno pro časopis Muzikus