RME Hammerfall DSP

RME Hammerfall DSP
RME Hammerfall DSP

Německá firma RME, známá produkcí špičkových digitálních karet a zejména pak kartou Hammerfall s trojím rozhraním ADAT, přichází na trh se zajímavým řešením pro HDR studia. Řešení se jmenuje Hammerfall DSP a nejedná se jen o klasickou zvukovou kartu, ale vlastně o různé komponenty celého nahrávacího systému určeného jak pro stolní počítače PC a Mac, tak pro notebooky.

 

Úvod

Hammerfall DSP je vícekanálový HDR systém určený pro počítače PC nebo Mac. Skládá se z karty (v provedení PCI nebo PCMCIA pro notebooky) umístěné v počítači, která je vybavena FireWire rozhraním pro připojení externího boxu. Tady se prozatím nabízí možnost výběru mezi boxy Digiface či Multiface, ale výrobce slibuje v blízké době i jiné. Ve stručnosti:

Multiface představuje systém o 36 kanálech s podporou 24 bitů/96 kHz. Je vybaven osmi analogovými symetrickými vstupy a výstupy, digitálními vstupy a výstupy ve formátu ADAT (osm kanálů) a S/PDIF, MIDI rozhraním, možností synchronizace pomocí signálu WordClock nebo ADAT-Sync a analogovým výstupem s možností přímého připojení sluchátek.

Digiface umožňuje práci až na 52 kanálech, v rozlišení až 24 bitů/96 kHz. Externí box obsahuje tři digitální vstupy a výstupy ve formátu ADAT (po osmi kanálech), digitální rozhraní S/PDIF (vstup a výstup), možnost synchronizace ADAT-Sync a WordClock, MIDI a analogový výstup s možností přímého připojení sluchátek. Jednotlivé komponenty je možné libovolně kombinovat, v jednom stolním PC mohou pracovat až tři PCI karty současně. V tomto testu se zaměříme na PCI kartu a box Hammerfall DSP Multiface.

 

Popis

O celém systému Hammerfall DSP výrobce píše, že je "zero CPU load", tj. všechny operace provádí interní DSP procesor, a systém tak nezatěžuje procesor počítače. Veškerá zařízení jsou Plug & Play, pro propojení externích boxů s kartami je použita sběrnice FireWire (IEEE 1394) s vlastním protokolem firmy RME.

 

PCI Interface

Koupíte si relativně nevelkou krabici s nápisem "RME PCI Interface", otevřete ji a zjistíte, že je prázdná... Tak hledáte a nakonec přece jen mezi různě zahnutými papírovými vycpávkami najdete velice malou PCI kartu, CD s ovladači, tenký propojovací kabel pro synchronizaci několika karet mezi sebou a 4,5 m FireWire kabel. Manuál je k dispozici pouze v datové podobě na přiloženém CD, ale v krabici najdete papír formátu A4 s německým a anglickým popisem instalace ovladačů. V podstatě jej ani nepotřebujete.

Karta je provedena velice pečlivě, i když toho na ní mnoho k vidění není. Místo DSP procesoru (jak praví název) je použito programovatelné hradlové pole, což je podle mého názoru ještě lepší technické řešení. Navíc se dá neustále "vylepšovat" pomocí update softwaru, který určitě bude na internetových stránkách firmy RME.

 

Multiface

Multi v tomhle případě znamená "spoustu". Spoustu vstupních a výstupních kanálů, řadu podporovaných formátů. Posuďte sami, k dispozici máte:

- 8 analogových symetrických vstupů a výstupů s podporou 24 bitů/96 kHz (konektory 1/4" jack)

- 1 optický digitální vstup s přepínatelným formátem ADAT (8 kanálů)/S/PDIF

- 1 optický digitální výstup s přepínatelným formátem ADAT (8 kanálů)/S/PDIF

- 1 koaxiální digitální S/PDIF vstup

- 1 koaxiální digitální S/PDIF výstup

- MIDI vstup a výstup

- vstup a výstup synchronizačního signálu WordClock

- vstup synchronizačních signálů ADAT (devítipinový konektor Cannon)

- pomocný stereofonní analogový výstup (monitor) s možností přímého připojení sluchátek

 

Tohle všechno a spousta dalších věcí se vejde do decentní kovové krabice o rozměrech 1/2 19" racku. Na stříbrošedém čelním panelu najdete MIDI konektory (In a Out), dva žluté LED indikátory činnosti MIDI vstupu a výstupu, tři zelené LED diody indikující přítomnost dat na vstupech WordClock, S/PDIF a ADAT, červený indikátor Host Error a konektor pro připojení sluchátek. Vše ostatní je na zadním panelu. Kromě všech vstupů a výstupů tam uvidíte ještě konektor To Host pro připojení FireWire kabelu k počítači a napájecí konektor, který je trochu nelogicky označený jako Aux.

K napájení drobnou připomínku: Celý Multiface je napájen po FireWire kabelu z PCI karty počítače. Pokud použijete notebook s PCMCIA kartou, je napájení řešeno pomocí externího napájecího zdroje, který je s PCMCIA kartou dodáván a který se připojuje právě do konektoru Aux.

Celkově budí mechanické provedení Multiface dojem solidnosti a decentnosti, žádné zářivé barvy nebo designové výstřelky.

 

Instalace softwarových ovladačů

Je tradičně bezproblémová, jak je u profesionálních karet zvykem. Podle pokynů na přiloženém papíru zašroubujete PCI kartu do počítače, připojíte Multiface, pustíte počítač, díky Plug & Play je rozpoznáno nové zařízení, zvolíte správnou cestu k ovladačům a je hotovo. Bez restartu.

Ovladače jsou dostupné jak pro PC (operační systémy Windows 98/ME/2000/XP), tak pro Mac. Podle údajů firmy RME se pracuje na ovladačích pro operační systém Linux.

Už na první pohled je těch nainstalovaných souborů s ovladači trochu málo a instalace sama byla blesková. Na ovládacím panelu se objeví dvě ikony. Jedna umožňuje nastavení parametrů karty (možnosti synchronizace, velikost DMA bufferu a tím i latence, volbu formátu digitálních vstupů a výstupů, atd.). Druhá ikona reprezentuje virtuální mixážní pult a možnost směrování signálů od jednotlivých vstupů k výstupům (routing). Nic víc, nic méně.

Bitové rozlišení, vzorkovací frekvenci, případně další nastavení volíte přímo v konkrétním HDR softwaru tak, jak to daný software umožňuje. Hammerfall DSP pracuje s interním rozlišením 24 bitů, pokud program podporuje pouze 16bitové nebo jiné rozlišení, není to pochopitelně žádný problém, na parametrech karty není potřeba nastavovat vůbec nic.

Tahle filozofie se mi velice zamlouvá, prostě si nakonfigurujete svůj HDR software tak, jak potřebujete, a karta bude s velkou pravděpodobností všechna nastavení podporovat. V jednoduchosti je síla. Vlastně jsem narazil na jedinou drobnost - při nastavené vzorkovací frekvenci 96 kHz nelze na ADAT digitálním vstupu a výstupu používat osm kanálů, ale jen čtyři. To není problémem karty, ale samotného ADAT rozhraní, které bylo původně definováno pro maximální vzorkovací frekvenci 48 kHz. 96 kHz vzorkovací frekvence na jednom kanálu se dosahuje pomocí tzv. S/MUX režimu, kdy jsou data přenášena po dvou kanálech ADAT rozhraní pomocí vzorkovací frekvence 48 kHz.

Firma RME tvrdí, že všechny výpočty, routing, nastavení úrovně vstupů a výstupů, případně konverzi formátů zajišťuje DSP systému Hammerfall, a není tak zatěžován procesor počítače. Tím je možné dosáhnout také velmi nízké hodnoty latence (od 1,5 ms do 186 ms, podle nastavení velikosti DMA bufferu). Celý systém také podporuje režim ASIO 2 (Cubase) a GSIF (Gigasampler).

 

Mixážní šílenství

Součástí operací, které provádí DSP systému Hammerfall, je i routing a nastavování úrovní jednotlivých vstupů a výstupů. V jednoduchosti je síla, takže jednoduše řečeno: Můžete nasměrovat kterýkoliv vstup do kteréhokoliv výstupu s libovolnou úrovní. Zní to opravdu jednoduše, ale zkuste počítat: Máte 8 analogových + 8 ADAT + 2 S/PDIF, tedy celkem 18 vstupů. Stejně tak máte osmnáct "Playback" kanálů, které odpovídají už nahraným signálům ze vstupů. Těchto 36 vstupů tedy můžete libovolně směrovat do 20 výstupů (8 analogových + 8 ADAT + 2 S/PDIF + 2 monitorovací). Kombinací vznikne celkem 720 kanálů pro routing a přesně tolik jich DSP v systému Hammerfall umí použít, aniž by zatížil procesor počítače. A zkuste si ovládat mixážní pult, který má 720 faderů.

Tohle všechno najdete pod ikonou mixážního pultu. Pochopitelně nevidíte všech 720 faderů najednou, ale máte k dispozici fadery ve třech skupinách: vstupy (18), výstupy (20) a playback (18). Zobrazení jednotlivých skupin je možné vypnout, pokud je právě nepotřebujete. U každého vstupu i výstupu je možné nastavit směrování do jednotlivých výstupů (pomocí Menu) a pro každou takovou volbu se vám zobrazí příslušný fader pro nastavení úrovně, pozice ve stereo bázi (Panorama), tlačítka Solo a Mute a indikátor úrovně. Indikátory úrovně je možné přepínat v režimu RMS/peak/+3dB-Clip a Fast/Normal/Slow. Všechny výpočty opět řeší DSP a nezatěžují procesor počítače.

Z důvodů přehlednosti je veškeré ovládání maximálně zjednodušeno. I tak vám ale pult zabere téměř celou pracovní plochu (v rozlišení 1024 x 768), takže doporučuji co největší monitor nebo používat monitorů několik.

Zjednodušení neznamená ošizení, v ovládání máte k dispozici klávesové zkratky, velmi inteligentní přepínání a ukládání scén (TotalMix), prostě umí to vše, co očekáváte. Jen to třeba není na první pohled vidět. Rozhodně doporučuji si v tomto bodě přečíst návod.

Zde jsem narazil na jediný detail, který mně opravdu vadil. Vstupy i výstupy jsou na virtuálním mixážním pultu označeny napevno, například Input 17. Jak si mám pamatovat, že zrovna tento vstup je 1. kanálem vstupu S/PDIF? Dá se na to pochopitelně zvyknout, ale daleko jednodušší by bylo kliknout myší a změnit.

 

Dál už jen stručně

Popis všeho, co systém umí, by zabral celé číslo Muzikusu, takže už jen stručně, co mě zaujalo.

Výborné je technické řešení - neodolal jsem a Multiface jsem rozebral. Perfektně jsou řešeny převodníky, napájení i vstupní a výstupní obvody. Žádné zásadní kompromisy.

Přepínání vstupní citlivosti je řešeno poněkud netradičně. Můžete volit úrovně vstupů a výstupů mezi +4dBu/-10 dBV (Professional/Consumer), ale jedině tak, že krabici rozeberete a nastavíte u každého vstupu příslušný přepínač (jumper). Je to velmi neobvyklé, ale vlastně docela logické, tohle uděláte jen jednou, když si přístroj koupíte. Standardní nastavení od výrobce je Professional. V návodu navíc máte celou proceduru podrobně popsanou, jen ty šroubky by nemusely být tak moc utažené.

Multiface vlastně nemá možnost regulovat citlivost jednotlivých vstupů (gain). Nastavením vstupní úrovně je vlastně změněna hodnota čísla, které dostáváte už na výstupu A/D převodníku. Zdá se to možná jako nevýhoda, ale výrobce tvrdí, že Multiface je převodník, ne předzesilovač. Pravda je ta, že tím nejsou potřeba elektronicky řízené potenciometry a další obvody na vstupech, které zvyšují šum. Navíc není Multiface nijak náchylný k přebuzení a indikátory úrovně také pracují velice přesně, takže přebuzení by bylo okamžitě zjistitelné.

Zvuk je naprosto v pořádku, čistý, dynamický, prostě profesionální. Z technických parametrů bych uvedl například odstup signál/šum > 96 dB, činitel zkreslení k < 0,002% atd.

Výborné jsou možnosti synchronizace, například pomocí S/PDIF, ADAT nebo WordClock. V jednom počítači mohou pracovat až tři PCI Hammerfall karty současně a chtěl bych vidět počítač, který s tímto počtem kanálů dokáže pracovat.

Ten výčet výhod by mohl pokračovat, je toho spousta. Na závěr perličku: Hammerfall DSP jsem testoval na počítači s procesorem Intel PIII/733 a operačním systémem Windows 98. Jako HDR software jsem používal Emagic Logic 3.6 a Cakewalk ProAudio 9. Zkusil jsem nainstalovat Hammerfall do stávající instalace, kde používám levnou kartu Guillemot ISIS. Ten má sice stabilní ovladače, ale jen tak s něčím se nesnesou. Nejen že se Hammerfall nainstaloval bez nejmenší kolize, ale obě karty dokázaly běžet současně naprosto bez problémů.

 

Závěr

Kdybych měl na Hammerfall DSP vymýšlet reklamu, tak asi použiji slogan "Profesionálové profesionálům". Firma RME má už v názvu své firmy napsáno "Intelligent Audio Solutions" a je to naprosto výstižné. Všechno u téhle karty je propracováno s důrazem na řešení detailů, jednoduchost ovládání a spolehlivou a bezproblémovou funkci. Cena 10 990 Kč s DPH za PCI kartu a 28 990 Kč za externí box Multiface rozhodně není přehnaná. Tohle kladivo se určitě konkurenci líbit nebude.

 

Info:

Multiface je součástí HDR systému Hammerfall DSP, který je určen pro počítače PC i Mac (i notebooky). Je vybaven osmi analogovými symetrickými vstupy a výstupy, digitálními vstupy a výstupy ve formátu ADAT (8 kanálů) a S/PDIF, MIDI rozhraním, možností synchronizace pomocí signálu WordClock nebo ADAT-Sync a analogovým výstupem s možností přímého připojení sluchátek. Podporuje práci v rozlišení 24 bitů/96 kHz. Cena je 10 990 Kč s DPH za PCI kartu a 28 990 Kč za externí box Multiface.

Plus:

technické řešení

zvuk

ovladače

Total Mix

nízká latence

nezatěžuje procesor počítače

Mínus:

označení vstupů a výstupů ve virtuálním mixážním pultu

Psáno pro časopis Muzikus