Sennheiser Evolution G2 - test bezdrátových mikrofonů

Sennheiser Evolution G2 - test bezdrátových mikrof
Sennheiser Evolution G2 - test bezdrátových mikrof

Nová generace bezdrátových systémů firmy Sennheiser přináší nejedno příjemné překvapení. Sérií drobných vylepšení a úprav firma pozdvihla řadu Evolution G2 na plnohodnotný profesionální systém, který bez obav snese srovnání se svými profi-firemními bratříčky. Ochudí však naší peněženku o několikanásobnou částku...

Sennheiser Evolution G2 - test bezdrátových mikrof
Sennheiser Evolution G2 - test bezdrátových mikrof

Celá série obsahuje desítky komponent, které se dají navzájem kombinovat - a to dokonce i se svými předchůdci z prvé generace. Jen jejich seznam by zabral půl stránky, proto firma nabízí sady, obsahující kompletní bezdrátové sety připravené k danému použití. To platí pro základní série 100 a 300. Luxusnější pětistovková série se prodává pouze po jednotlivých komponentech.

 

Co tedy nová generace přináší?

Oproti svým předchůdcům nabízí mnoho viditelných i slyšitelných změn. Kromě nového designu viditelného hlavně u kapesního vysílače a přijímače (jsou o poznání menší) je to především rozšíření vysílacího pásma na 36 Mhz, které umožňuje použít až 1440 volně laditelných frekvencí. Zpřehlednilo se ovládací menu, displeje jsou větší a podsvícené. Nová funkce autoscan umožňuje před použitím "očuchat" všechny používané frekvence a vyhnout se tak případné kolizi s jiným VF vysílačem. Změn doznal i napájecí systém, vysílače i kapesní "in ear" přijímač jsou napájeny dvěma tužkovými bateriemi s možností snadné výměny za akumulátorový blok. Změn je mnoho a k detailům se dostaneme v popisu jednotlivých zařízení. V tomto čísle se dozvíte více o přijímači EM 500 G2 a "handkách" série SKM 500, budou popsány i odlišnosti mezi jednotlivými sériemi. Testy kapesního vysílače a přijímače budou následovat v příštích číslech.

 

Přijímač EM 500 G2

Popis

Přijímač je v kovovém pouzdře velikosti poloviny rackové šířky a vysoký 1U. Na předním panelu je vlevo sluchátkový výstup včetně regulátoru hlasitosti, uprostřed LC displej a vpravo tři ovládací tlačítka. Na zadním panelu najdeme dva BNC konektory pro připojení antén, datový vstup pro servisní účely, dvojici výstupních konektorů (jack 6,3 mm a XLR M) a konektor externího napáječe spolu s umělohmotnou pojistkou pro provlečení napájecího kabelu. I když konektor napáječe jde vysunout překvapivě ztuha, provlečením kabelu pojistkou ho lze zajistit proti náhodnému vytržení. Zadní panel je zapuštěn v šasí o cca 3 cm, což na jednu stranu chrání anténní konektory, na druhou poněkud znesnadňuje manipulaci s konektory, zvlášť pokud je přijímač "utopen" v hlubším racku. Napájení je zajištěno externím napáječem z cca 1,5 m dlouhým kabelem. Přijímací antény jsou teleskopické s ohebným kloubem a po vysunutí mají délku cca16 cm. Dále balíček s přijímačem obsahuje příslušenství pro rackové uchycení. Najdeme tu dvě boční lišty a prodlužovací panel, který rozšíří uchycení na celou šíři racku. V tomto panelu jsou dva otvory, do nichž můžeme umístit přijímací antény. To je výhodné zejména pokud je přijímač umístěn ve stohu ostatních zařízení, jež by mohla antény zastínit. Sadu uzavírá masivní deska sloužící k sešroubování dvou přijímačů vedle sebe.

 

Menu a displej

Po zapnutí se rozsvítí i podsvícení ostatních ovládacích prvků a displeje. To má při standardním provozu příjemně zelenou barvu, při chybovém stavu jedovatě červenou. Toto jednoduché řešení považuji za geniální počin, červená signalizující chybu je dostatečně čitelná i na velkou vzdálenost. Signalizace funguje pro všechny chybové stavy, tj. slabá baterie ve vysílači, funkce Mute nebo přebuzený audiosignál. Chyba je navíc zobrazena velkým nápisem, který momentálně vystřídá standardní zobrazení.

Po stisknutí tlačítka Set se dostaneme do menu, pro pohyb v nabídce a pro nastavení jednotlivých parametrů slouží kolébkové tlačítko +/-. Na rozdíl od ostatních ovládacích prvků nemá přesvědčivý dosed, takže manipulace s ním je trochu nemotorná. Struktura menu je přehledná, nezkušeným uživatelům poslouží tabulka v manuálu.

První čtyři položky menu slouží k nastavení přijímací frekvence. Na první pohled složitá struktura bank a kanálů má své opodstatnění, umožní nám vybrat si z velkého počtu (8 bank po 20) frekvencí ty správné i v prostředí, kde hrozí rušení okolními zdroji.

Dále je k dispozici jedna uživatelská banka s dalšími 20 pozicemi pro uložení vlastních frekvencí. Při použití vícekanálového systému je dobré držet se přednastavených frekvencí od výrobce, vyhneme se vzájemnému rušení jednotlivých vysílačů. Každý vysílač totiž kromě své nosné vysílací frekvence generuje další harmonické, které se ve výsledku sečtou a mohou vzájemně interferovat.

Pro nalezení obsazených frekvencí slouží funkce Scan. Po zaktivování přijímač prohledá všechny frekvence a v přehledné tabulce zobrazí počet volných kanálů v jednotlivých bankách.

Za zmínku stojí i další nová funkce Soundcheck, která pomůže při řešení problémů především s výpadky signálu. Po její aktivaci se displej přepne do standardního zobrazení. Nyní můžeme ze zapnutým vysílačem obejít celou plochu, po které se bude pohybovat. Po stisknutí stop přijímač vyhodnotí nashromážděné údaje a zobrazí nejnižší hodnotu RF (příjmového) signálu, nevyšší hodnotu audiosignálu a indikaci diverzity. Při špatném výsledku můžeme po úpravách test zopakovat.

Funkce Pilot Tone zapíná režim, sloužící k eliminaci šumů a "lupanců" při zapínání či vypínání vysílače, popřípadě při špatných příjmových podmínkách. Vysílač spolu s audiem vysílá i tento neslyšitelný tón, který přijímači identifikuje signál. Pokud se objeví na příslušné frekvenci signál bez tohoto pilotu (např. rušení jiným VF zdrojem), přijímač jednoduše "nepustí" audiosignál ven. Vypnutí této funkce je důležité při použití starších vysílačů Evolution, jež funkcí Pilot Tone vybaveny nebyly. Dále je možno zaktivovat jednu ze čtyř přednastavených ekvalizačních křivek, použitelných v situacích, kdy není možnost další úpravy audio signálu.

 

Manuál

K přijímači je dodáván návod v podobě knížky rozměru A5. Manuál je řešen přehledně včetně názorných grafických pomůcek. Kromě návodu samotného najdeme ještě brožurku se seznamem naprogramovaných frekvencí a informace o továrním nastavení přijímače.

 

Ostatní přijímače

EM 550 G2 - dvojitý přijímač v rackovém modulu, má zabudovaný anténní splitter a síťový zdroj (používá tedy dvě antény pro oba přijímače současně), audiovýstupy jsou odděleny symetrizačními transformátory.

EM 300 G2 - pouze 8 programovatelných frekvencí, nemá funkci Soundcheck a ekvalizační křivky

EM 100 G2 - nejlacinější verze, pouze čtyři programovatelné frekvence, zjednodušený displej, design "starší" generace

EK 300 IEM G2 - kapesní in ear přijímač, kterému se budeme věnovat v dalším testu

 

Handky

K nové generaci přijímačů jsou dodávány ruční vysílače ve třech sériích, počáteční číslice určuje příslušnost k přijímači, další dvě pak použitou mikrofonní vložku. Vysílače se prodávají jako komplet, vložky lze však samostatně dokoupit a jednoduše ve vysílači vyměnit. Všechny vysílače mají shodné technické parametry, liší se pouze počtem vysílacích frekvencí.

Na první pohled se od svých předchůdců moc neliší, tmavě šedé tělo mikrofonu s matovým povrchem dobře padne do ruky, i když na můj vkus by větší zdrsnění povrchu neškodilo. Takřka rovný tvar spodní poloviny mikrofonu může některé nervózní superstars nutit k tomu, aby jej uchopily v místě, kde začíná mikrofonní hlava, což způsobuje nepříjemné změny frekvenční i směrové charakteristiky. Naopak držením mikrofonu za jeho spodní konec snížíme jeho vysílací výkon (poznámka pro speakery), v této části je totiž umístěna vysílací část včetně antény.

Změny však dostál displej, který je větší, přehlednější a příjemně podsvícený. Stejnou změnou prošlo i ovládací menu, které má shodnou strukturu jako nové přijímače. Kromě nastavení vstupní citlivosti a vysílací frekvence nechybí i zde možnost vypnout funkci Pilot Tone, čímž se vysílač stává kompatibilní s přijímači starší generace. Jak již bylo zmíněno výše, napájení zajišťují dvě tužkové baterie, výrobce uvádí dobu provozu až 12 hodin. Spodní část mikrofonu uzavírá otočný kryt, pod nímž se skrývají tři tlačítka ovládání menu, vypínač a přepínač Mute. Kryt má šikovně umístěný otvor, takže jeho pootočením lze zablokovat kterékoliv z tlačítek proti náhodnému stisku. Dále je zde červená LED dioda signalizující provoz a vybité baterie.

Pro testování jsem dostal zapůjčeny tři modely:

SKM 545 G2 - vložka dynamická, superkardioida. Mimořádně ostrý a precizní zvuk, díky své charakteristice dobře odolává zpětné vazbě.

SKM 565 G2 - vložka kondenzátorová, superkardioida. Vyrovnaný a čistý "Stingův" mikrofon.

SKM 935 G2 - vložka dynamická kardioida. Měkký příjemný sound s jemnou prezencí.

Všechny tři testované mikrofony se vyznačovaly mimořádně jasným a čistým zvukem, a to i na samém okraji intenzity příjmu. Při simulovaných výpadcích signálu (přijímač bez antén) nedocházelo k žádným rušivým pazvukům a dynamika přenosu byla vždy uspokojující. Celkově působil zvuk pevně a práce kompandéru nebyla znát ani při extrémních dynamických skocích.

 

Shrnutí

Za přijatelné ceny dodává firma Sennheiser na trh bezdrátové systémy s vysoce kvalitními technickými parametry. Oproti předchozí verzi nabízí výtečnou orientaci v menu, vylepšený displej s možností volby různých módů zobrazení i geniálně jednoduchou indikaci chyb změnou barvy podsvícení u přijímačů. Drobné nedostatky, které jsem zmínil výše, převyšuje celková zvuková i technická kvalita.

 

Info:

Sennheiser Evolution G2 je plně diverzitní systém pracující v pásmu UHF. Ceny viz tabulka.

 

EM 500 G2

Plus:

cena

indikace chyb

vylepšené menu

funkce Pilot Tone a Soundcheck

 

Mínus:

nepohodlné tlačítko +/-

"utopené" konektory

 

Handky SKM

Plus:

vylepšené napájení

displej

 

Mínus:

"hladký" povrch

 

SPECIFIKACE

Plně diverzitní systém pracující v pásmu UHF, šířka vysokofrekvenční modulace 36 MHz. Na český trh dodávány varianty pracující ve frekvenčním pásmu 740-776 resp. 786-822 MHz. Odstup signál/šum větší než 115 dB, zkreslení menší než 0,9 %/1 kHz, frekvenční rozsah 40-18 000 Hz.

Systém podobně jako jeho předchůdce využívá širokopásmový kompandér HDX, který zajišťuje plný dynamický rozsah signálu překračující hranici 110 dB.

 

CENY VČ. DPH

EM 500 G2 15 100 Kč

SKM 545 G2 10 900 Kč

SKM 565 G2 12 650 Kč

SKM 935 G2 12 100 Kč

Sady:

EW 145 G2 (EM 100 + SKM 145) 17 000 Kč

EW 345 G2 (EM 300 + SKM 345 + GA2) 20 900 Kč

Psáno pro časopis Muzikus