Seymour Duncan Silver Lake - reverb se slečnou od Stříbrného jezera

Seymour Duncan Silver Lake - reverb se slečnou od Stříbrného jezera
Seymour Duncan Silver Lake - reverb se slečnou od Stříbrného jezera

Seymour Duncan? To jsou přece snímače. Jenže ouha. Stačí aby se člověk chvilku nedíval na jejich web (řekněme několik let), a najednou kouká jak na zjevení, čím vším se teď hoši seymourští mohou pyšnit: Snímače, pedály (a že jich je), maličké koncáky, příslušenství, merchandising. No to je teda něco...

Tělo a střívka

Krabička má příjemné rozměry, je nižší a o něco kratší než Strymony či Eventide. Ač jde o digitální mašinku, ovládání je poctivě analogové, čudlíky a potenciometry, sem tam nějaká LED dioda. Pocit nekomplikovanosti - v jednoduchém slova smyslu - ještě podtrhuje obyčejný třísegmentový displejíček.

Efekt je plně stereofonní, má MIDI. Nabízí osm typů reverbů, přičemž nechybí kombinace reverbu a delaye. Můžeme si uložit 128 zvuků. Ty jsou tříděné do 32 bank, každá obsahuje čtyři zvuky. Nožní spínače jsou jen dva, což je fajn z hlediska zabraného místa. Je to udělané chytře, chce to jen chvilku cviku. Přepínání bank a programů lze též provádět „pidispínači“ ležícími pod displejem. Na zadní straně na mě působilo trošku legračně mechanické provedení konektorů pro MIDI v podobě starých konektorů DIN.

Manuál je hezky zpracovaný, bezva se s ním pracuje, místo nepřehledného textu má kupu obrázků. Jenom budete trpět, než ho stáhnete, jelikož má velikost (teď si raději sedněte) 101 mega...

 

Změna a nastavení zvuku

Díky zmíněnému analogovému stylu ovládání všechno pěkně vidíme i nahmatáme. Nasnadě je otázka, jak se výrobce popasoval s přepnutím zvuku. Odpověď zní: Nijak. To je asi největší slabina Silver Lake. Potenciometry, jelikož nejsou motorizované, jsou samozřejmě nastavené nikoliv na nový zvuk, ale na ten naposledy nakroucený. Když začneme kroutit některým z potenciometrů, není tu žádná signalizace, která by nám řekla „teď jsi nastavil přesně hodnotu, která je uložená v paměti“. Žádná změna barvy LED diody, ani malinkatá tečka, která by svítila na displeji. Tohle je dost krušné zjištění, protože když se nastavuje zvuk, tak se není čeho chytit. A člověk potřebuje vyjít z továrních presetů, které si pak ladí podle svého.

Jediné, co jsem zaregistroval, byla maličká tečka na displeji (tak přeci jen...), která se objevila při přepnutí typu reverbu. Když se nastavil původní reverb, tečka zhasla. Ale zhasne, jen když necháme potenciometr na původním typu reverbu cca jednu vteřinu. Což dělalo z hledání „který typ reverbu, je na tomhle zvuku vlastně nastavený?“ dost otravnou záležitost: Pootočit. Čekat, jestli nezhasne. Pootočit. Čekat... A to není všechno. Občas si tečka postavila hlavu a nespolupracovala. Při pohybu s přepínačem reverbu se rozsvítila, ale nezhasínala nikdy. Čert to vem.

Nelichotivé je, že o signalizaci tečkou není v manuálu ani slovo, musíme si na to přijít sami.

 

Ovládání a řízení dynamiky

Ovládání není třeba popisovat. Jak jsme nakousli už výše, je velmi intuitivní a snadné. Co ale zmíníme, je sekce Dynamic Expression. Ta totiž umožní dynamikou naší hry měnit jeden ze tří parametrů: Mix, Modulaci anebo Damp (barva reverbu, ubírá podíl výšek).

Tahle sekce otevírá nové možnosti využití testovaného reverbu. Ne, věta není opsaná z reklamy. Prostě zjistíme, že to tak je, pokud jednou vyzkoušíme. Například zvolením Mix můžeme mít ve zvuku se silnější dynamikou úhozu více reverbu, při klidnějším hraní reverb naopak ustupuje (režim Hard). Anebo přesně naopak, to v režimu Soft. Není to využitelné všude, ale když už do toho jdeme, je úspěch zaručen. Umí parádně zvýšit dramatičnost zvuku a má rozhodně velký potenciál využití.

V této sekci kraluje podsvícený ovladač Treshold, jímž nastavujeme citlivost, resp. úroveň signálu, kdy to celé začíná reagovat. Jeho podsvícení je sice efektní, jenže děsně otravné. Celé tělíčko umí svítit zeleně nebo červeně. Jenže je tak silné, že v zšeřelém prostředí z našeho pedalboardu už skoro nic jiného neuvidíme. Nebudeme si nic nalhávat, ten ovladač mě dost iritoval (slušně řečeno...).

 

USB dírka

Na boku USB konektor. K dispozici je totiž software Librarian, který umožní organizovat a zálohovat naše efekty. Dále slouží pro update firmwaru. Zde také nastavujeme MIDI kanál, továrně je nastaven na omni, tedy příjem na všech šestnácti kanálech (zde označený jako Any). To je nešťastné, určitě by bylo praktičtější mít možnost MIDI kanál nastavit i bez počítače.

K mému zklamání neumožnuje nastavování zvuku přímo v kompu. Je to škoda s ohledem na výše uvedený poznatek, že nelze nijak zjistit nastavení parametrů pro naše zvuky.

 

Efekt se pyšní nápisem Designed in USA. Tento druh označení často bývá určitým maskováním pro méně nápadné, leč neúprosné Made in China. Zde se však výrobce v manuálu dušuje, že efekt je nejen navržen, ale i vyroben kompletně ve Státech. Sláva, snad se blýská na lepší časy.

 

Zvuk

Zvuk je naprosto parádní. Od jemného nádechu prostoru po velké sály. Všechno zní skvěle, je to muzikální a hlavně inspirativní. A taky využitelné. Třeba zvuk na pozici 2d je pěkně cinkavý, evokující úvodní pasáž z písničky Lucrezia Borgia z desky Rány od Michala Pavlíčka a Zuzany Michnové. 11A je hluboký prostor, znějící velmi přirozeně, bez jakýchkoliv pazvuků a nešvarů. 9b je pevná, a přitom skoro až nenápadná plocha. 11d je místnost, kde úplně cítíme obklopení prostorem. 10d je reverb s echem, kde si můžeme dle potřeby nastavit čas opakování.

Pokud chceme, umí také se zvukem kouzla jako Eventide, harmonizér dodává pitch ozvěny. Umí nabíhající tón, jako když kouzlíme s potenciometrem volume na kytaře.

Přepínání zvuků je rychlé a bezešvé. Jen občas se při změně zvuku ozve „kuňknutí“, typické pro pružinové reverby.

Přišlo mi, že vřazení Silver Lake do signálové cesty bohužel ovlivní zvuk. Vůbec nic zásadního, jde o téměř nepostřehnutelný vliv, ale mírné zastření tu znát bylo.

Suma sumárum, zvukově je Seymour se ctí srovnatelný s Eventide Black Hole nebo Big Sky od Strymonů, který mám, myslím, po těch letech společného soužití docela v uchu. Silver Lake má trošku zastřenější, temnější nádech, zvuk je méně měkký. To je jeho velká přednost, má vlastní charakter a vlastní barvu.

 

Závěr

Skromné rozměry, jednoduché ovládání, sympaticky prostý displej. Na straně druhé kopance v ovládání nebo ten protivně svítící Treshold. Jenže nad tím vším je skvělý zvuk. Takže pokud člověk nechce moc řešit technické „fíčury“ a prostě využije jen pár zvuků a baví ho jednoduchý displej a chce bezva kvalitu, objevila se nám nová štika v tom našem reverbovém rybníčku. Vlastně v jezeře.

 

Info:

Podlahový efekt typu reverb, plně stereofonní, nabízí osm reverbů a práci s dynamikou. Cena je 10 108 Kč.

 

Plus:

zvuk!

Dynamic Expression

MIDI

sympatické rozměry

možnost zálohování zvuků do PC

made in USA

 

Mínus:

absence signalizace při změně zvuku

svítící Treshold

adaptér není v ceně

nožní spínače neumí presety nahoru/dolů

na PC nelze editovat zvuky

 

Technická specifikace

barva Ice Blue Metallic
napájení 9 až 18 V DC
Odběr 150 mA (pro adaptér doporučeno 300 mA či vyšší)
adaptér není přiložen
vstupní impedance 1 MΩ
výstupní impedance 100 Ω
odstup S/N < –105 dBV
konverze 24 bitů/48 kHz
frekvenční odezva 20 Hz až 20 KHz ±0,5 dB
rozměry 14 x 13 x 6 cm
hmotnost 0,62 kg

 

Web

https://www.seymourduncan.com/

Psáno pro časopis Muzikus