Spector Performance 4 - test čtyřstrunné baskytary

Spector Performance 4 - test čtyřstrunné baskytary
Spector Performance 4 - test čtyřstrunné baskytary

Co mají společného basisté tak rozdílných hudebních projektů jako Judas Priest (Ian Hill), Living Colour či Jungle Funk (Doug Wimbish) nebo třeba Pantera (Rex Brown)? Zmínění pánové a celé řady dalších hrají na nástroje americké firmy Spector. Tato výhradně baskytarová značka začala vyrábět své nástroje v roce 1977 v New Yorku. Velice rychle se jí i díky inovativnímu přístupu podařilo uchytit na trhu. Během osmdesátých let Spectora převzala korporace Kramer, ovšem po bankrotu firmy, v jejímž arzenálu byly českým muzikantům dobře známé "hokejky", se podařilo zakladateli firmy Stuartu Spectorovi (videorozhovor s ním přineseme na příštím CD) opět rozjet výrobu pod původní značkou. Dnes Spector vyrábí své modely v USA, v České republice a na dálném východě reprezentovaném Čínou. Na model z nejlevnější série Performance se podíváme právě dnes.

 

Pro baskytary Spector je typický jednotný designový vzhled jejich nástrojů navržený Nedem Steinbergerem. Na rozdíl od vyšších řad, které mají své tělo ergonomicky prohnuté, má recenzovaný model tělo rovné. Vyrobeno je ze tří kusů masivního olšového dřeva. Základ krku je vytvořen z javoru, palisandrový hmatník je osazený 24 pražci, tedy dvouoktávový. K tělu je přišroubován hned pěticí šroubů, které zajišťují naprostou pevnost tohoto spojení. Například některé vintage modely Fender Jazz Bass mají v těchto místech šrouby pouze tři, což dle mého názoru není zcela ideální a krk se může trochu "kinklat". Celkově je basička lehoučká jako pírko, což uvítají basisté marodi-zádaři, ale i nemarodi dříči cvičící denně svých šest hodin ve stoje.

Krk je rychlý a příjemný, co se tloušťky týče, někde napůl cesty mezi jazzbassem a precisionem.

Hlava krku je mírně zalomená, jak uzavřené ladicí mechaniky, tak kobylka jsou pochromované a "no-name". Kobylka je v nejklasičtějším duchu fenderovských kobylek s trochu nepříjemnou nutností provlékat struny. Jako snímače výrobce použil humbuckery. Značka EMG jim dává punc světovosti. Použité snímače nesou typové označení EMG-SSD (Stuart Spector Design) a půjde pravděpodobně o nějakou asijskou licenční výrobu.

Co mě hned v prvním momentu při kontaktu s touto baskytarou příjemně překvapilo, bylo precizní řemeslné zpracování nástroje a jeho seřízení. Nevím, zda jej seřizoval zaměstnanec českého importéra, nebo čínský dělník v asijské manufaktuře, nicméně na takto dobře seřízený nástroj je radost hrát, zejména slapem. Akce byla parádně nízká, zároveň i díky dobře opracovaným pražcům se neozývalo při běžné dynamice hry žádné nepříjemné drnčení strun.

Navzdory relativně malému tělu a nízké hmotnosti hraje basa na sucho poměrně hlasitě. Po zapojení do aparátu mě čekalo druhé překvapení, tentokrát trochu nepříjemné. Očekával jsem, že Spector bude vybaven aktivkou, zmýlená neplatí, baskytary nejnižší série Performance jsou bohužel pasivní.

Absenci aktivní elektroniky beru jako největší mínus této baskytary. V dnešní době, kdy stále více hráčů využívá moderní techniky jako slap či tapping, je její zapojení do nástroje pro mnoho basáků stále potřebnější. Na druhou stranu fakt je, že se bavíme o nástroji nižší střední třídy, kde pro výrobce hraje roli každý dolar v nákladech, takže by bylo možná škoda zvuk nástroje prznit nějakou lacinou hračičkou, jen proto aby tam byla.

Na rubové straně těla pod plastovým krytem, skrývajícím potenciometry, je vyfrézován dostatečně velký prostor na to, aby si vlastník nástroje svou basu případně v budoucnu nechal "zaktivovat".

Ovladače zvuku jsou čtyři. Dva pro hlasitost (každý snímač zvlášť) a dva pro nezávislé tónové clony každého snímače. A jaký je spector po zvukové stránce?

Profesionálního hráče tato basa asi neuchvátí, nicméně viděno optikou nízké ceny dlužno dodat, že hráči od začátečníků po středně pokročilé by se zvukem mohli být spokojeni. Spíše se hodí pro hru prstovou technikou než slapem, na který má dle mého názoru až moc středový zvuk, takže je nutné pro tuto herní techniku na aparátu středové frekvence pořádně ubrat.

Při hraní s kapelou jsem nabyl dojmu, že tento Spector trochu postrádá ve svém zvuku nejnižší basové frekvence, na úkor právě středů a výšek, což je zapříčiněno asi lehoučkým dřevem těla. Ale myslím, že i tak z něj při troše snahy lze raggae-dubový zvuk dostat při použití předního snímače, současném stažení tónové clony a drobném laborování s korekcemi vašeho aparátu.

Co říci závěrem? Jedná se o pěkně zpracovaný, příjemný nástroj za lidovou cenu se zvukem, který odpovídá standardu své cenové kategorie. Pozitivum nástroje spočívá v jeho univerzalitě - tato baskytara si může najít cestu k rukám rockových basistů stejně dobře jako hráčů country - a vzhledem k výbornému seřízení třeba i fusion.

 

Info:

Spector Performance 4 je čtyřstrunná baskytara čínské výroby. Cena činí 11 500 Kč.

 

Plus:

seřízení

řemeslné zpracování

hratelnost

 

Mínus:

absence aktivní elektroniky

Psáno pro časopis Muzikus