Strymon Deco - delay a nakopávadlo v jednom

Strymon Deco - delay a nakopávadlo v jednom
Strymon Deco - delay a nakopávadlo v jednom

Strymon Deco

Tape Saturation and Doubletracker

Delay a nakopávadlo v jednom

O simulaci páskových zpožďovadel se pokouší kdekdo. A hned nám říká, že dosud to nikdo neuměl, až právě „tenhle efekt je to pravé ořechové“. Je sympatické, že Strymon takto „velkohubý“ není. Místo povídání krabičku prostě udělá.

The obecný popis

Nevím jak vy, ale já jsem na skutečné páskové echo (konkrétně Roland RE-301) hrál jen jednou, někdy v devadesátých letech. Od té doby jsem o něj ani nezavadil. O současném „páskáči“ Fulltone si zatím nechávám jen zdát a obdivně jej okukuji u Michala Pavlíčka, který se od něj nenechá odloučit ani na pódiu.

 

Takže rozhodně nehodlám předstírat, že bych dovedl zvuk testované krabičky porovnat s páskáčem, odlišit případné jemné nuance ve zvuku a v závěru si poplakat, jak „nikdo tu skutečnou simulaci dosud nepřinesl“. Na druhou stranu mám Deco ve svém arzenálu už několik měsíců, takže vše zde popisované se zakládá na dlouhodobé zkušenosti.

 

Delay mám, asi jako každý kytarista, ve svém zvuku moc rád. Baví mě jemné, nenápadné ozvěny, ale tam, kde je to třeba, si rád užiji i slušnější porci. Očekávám od něj zejména to, že se zvuk bude pěkně vázat s původním tónem. Nedovedu to lépe popsat, ale snad mi rozumíte. Prostě abych měl ve výsledku pěkný, kompaktní a barevný zvuk, který bude nejen fajn na poslouchání, ale který bude i inspirativní. Spousta digitálních zpožďovadel tenhle pocit navodit neumí. Z vlastní zkušenosti mohu říci jedno: Pokud přesně nevíte, o čem je řeč, zkuste vyzkoušet více zpožďovadel. A uslyšíte a ucítíte ten rozdíl sami. Nekecám.

 

Dále mám rád možnost naklepání si tempa. Myslím, že kdo to jednou zkusil, nebude se chtít této vymoženosti vzdát. A konečně bych chtěl co nejdelší čas, ukládání nastavení, snadné ovládání a malé rozměry.

 

The dyzajn

Jak jsme u Strymonů zvyklí, provedení efektu je navýsost elegantní, v krásné stříbrné metalíze. Rozměry jsou akorát do pedalboardu, ani moc, ani málo. Vstupy a výstupy jsou pouze vzadu, boční strany jsou čisté, což umožňuje snazší zakomponování do pedalboardu a šetření místem. Vstup je jen jeden, ale umožňuje přepnutí mezi mono/stereo. Pak tu máme dva výstupy a jednu samici na expression pedál, resp. expresion spínač. Adaptér má kontrolní LED diodu a je součástí balení. Na baterky nám Deco nezahraje.

 

The ovládání

Krabička umí dva efekty: zkreslení a echo. Jejich charakter má vycházet ze starých páskových zařízení. Z tohoto důvodu jsou potenciometry, které jsou mimochodem akorát tak tlusté do ruky, rozděleny do dvou sekcí. První dva ovládají zkreslení. Zbylé čtyři plus přepínač se starají o echo.

 

Dále je tu „Strymon klasika“, a sice sekundární (skryté) ovládání. K němu se dostaneme různými cestami: po zapnutí, podržením tlačítka apod. Nemá cenu to popisovat, manuál je přehledný a snadno si vše osvojíme. Zajímavá je vlastnost, kdy se podržením spínače Bypass aktivuje flanger, a to po celou dobu, kdy ho držíme (pokud hrajete doma v ponožkách, po chvíli to bolí, podrážka je lepší). Podobných vychytávek je tu více (mono/stereo režim, skryté ovládání atd.). Koukněte na videa od výrobce.

 

Kde má Deco velké rezervy, je využití možností digitálu. Můžeme si uložit pouze jeden zvuk, takže máme jen dva: buď aktuálně nakroucený, anebo vyvoláme ten uložený v paměti. Jenže externím spínačem, kterým jej lze vyvolat, zároveň naklepáváme tempo Tap. A využít lze jen jednu z těchto funkcí.

Strymon Deco - delay a nakopávadlo v jednom
Strymon Deco - delay a nakopávadlo v jednom

The Experijencys

První, co mi u Deca přišlo zajímavým, že už jenom samotným zapojením se zvuk tak nějak lehce změnil jednoznačně k lepšímu. Je o maličko ostřejší, připadal mi konkrétnější. Vím, efekt je true bypass, takže něco takového je asi nesmysl, ale nemůžu si pomoci. Mě to takto přijde. A jak jsem pátral na fórech, tak nejsem sám.

 

Pojďme na zkreslení: Saturation a Volume hovoří jasně. První určuje míru zkreslení, která se všude pohybuje v rozmezí mezi jemným až mírným. Určitě nejde o velké kreslítko, ale o bezvadné nakopnutí, a hlavně nabarvení zvuku. Výborné na sóla, kdy zkreslený zvuk našeho nakopávadla posílíme na hlasitosti a ještě lehce dokreslíme. Bude to možná znít jako ze špatné reklamy na prací prášek, ale když jsem kdysi jamoval a nechal se unést při hraní sóla, tak jsem si liboval, jak mi to dneska skvěle zní, tón má dlouhý sustain a zajímavou barvu. A ono bylo nechtěně sešlápnuté Tape Saturation. A tenkrát jsem poznal jeho skrytou sílu! (Já vás varoval, že to bude jak z reklamy...)

 

Co echo? Opět tu zazní jenom samé superlativy, a to nejsem placeným špionem amerických imperialistů ani nemám u hlavy luparu Luca Brasiho. Zvuk je skvělý, měkký, s původním tónem vytváří krásný kompaktní hradbu. Můžeme ho nasadit na nakreslenou kytaru, na beglajty, na čisté vybrnkávání, prostě všude, kde budeme chtít. Škála využití je nekonečná. Krátké nenápadné ozvěny. Můžeme nakroutit až trojnásobnou silnou ozvěnu do mohutného závěrečného sóla. Nebo hradbu na Run Like Hell či Another Brick in the Wall (Part I). Stačí přidat Blend a přepínač na polohu Bounce.

 

Nastavení doby dozvuku začíná u jednotek milisekund. Efekt tak přímo vybízí, abychom jej měli jako cokoliv z kolekce: flanger, chorus, slapback (krátká ozvěna) nebo echo. Vše zní barevně, tón je muzikální, jedna radost si zabrnkat.

 

The Závěr

Jako u všeho, i zde bude platit, že co se líbí jednomu, tak druhému nemusí sednout. Tím spíš, pokud do vašeho stylu potřebujete čistou a přesnou ozvěnu s bezchybným opakováním zvuku. To asi zapátrejte mezi čistokrevnými digitály a u simulacím páskáčů se vyhněte. Pokud ale potřebujete opak, pak zkoušejte ve vodách, kde se pohybuje i Deco. Umí zvuk se zajímavou špínou, má vlastní charakter i barvu.

 

Záměrně zde neřeším cenovku. Jasně, je po čertech vysoká. Ale každá věc má svoji cenu. Tak jako lidé, kteří si koupili páskový Fulltone za padesát tisíc a ví dobře, proč ho mají, tak s Decem je to podobné. Zkrátka jim sedí a nenašli nic jiného, co by hrálo tak skvěle.

 

Asi na tenhle stříbrný kousek neumím než pět chválu. Ale nemůžu si pomoci. Jsou mašinky (a někdy i lidé), kde to prostě jinak nejde. Potkáme se s nimi zřídka, ale když k tomu dojde, není to vůbec špatné... Ale to znáte i vy sami, že jo? Hudbě zdar!

 

Info:

Strymon Deco je krabička nabízející současně „páskovou saturaci“ (zkreslení) a echo. Cena je 9190 Kč.

 

Plus:

fantastický zvuk - jak echa, tak zkreslení

dvě krabičky v jednom

adaptér v ceně

analogové ovládání

bezešvé zapínání

 

Mínus:

jenom jedna paměť na zvuk

Exp nelze současně využít na Tap a na vyvolání uloženého zvuku

krátká maximální doba echa

nemá MIDI

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

  

True bypass ano, relé
Napájení 9 V, 250 mA, adaptér v ceně
Napájení bateriemi ne
AD/DA převodník 24 bitů/96 kHz
Odstup S/N [url=
Psáno pro časopis Muzikus